رسانه‌های ترکیه از خنثی شدن طرح ترور اردوغان خبر دادند/سلطان بر لبه تیغ

به گزارش جهان صنعت نیوز: در این میان، رسانه‌های ترکیه از کشف بمب تعبیه‌شده در زیر خودروی پلیس محافظ تجمع سخنرانی رییس‌جمهوری ترکیه خبر دادند. رجب طیب‌ اردوغان یکی از سخت‌ترین و پرچالش‌ترین دوره‌های حیات سیاسی خود را تجربه می‌کند. او که خود را دشمن نرخ بهره می‌داند طی دو ماه گذشته سه بار نرخ بهره را کاهش داده تا بر اثر آن لیر ترکیه ضعیف‌ترین دوران ارزش خود را تجربه کند. در همین بحبوحه وزیر دارایی ترکیه نیز در مدت یک سال از کار برکنار شد تا فرد دیگری سکان هدایت این وزارتخانه را برعهده بگیرد.

روزنامه «یئنی شفق» در خصوص این ترور نافرجام می‌نویسد قرار بود این بمب در نزدیکی محل سخنرانی رجب طیب‌اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه منفجر شود. روزنامه «حریت» نیز گزارش داده که طرح ترور اردوغان با انفجار بمب درست لحظاتی قبل از آغاز سخنرانی وی در شهر «سعرد» کشف و خنثی شد. این گزارش می‌گوید بعد از کشف بمب در زیر یک خودروی پلیس، تحقیقات برای یافتن عاملان طرح ترور آغاز شد. برخی گزارش‌ها می‌گویند خودروی بمب‌گذاری‌شده، ماشین شخصی یک پلیس بوده، نه خودروی خدمتی و رسمی پلیس. حمزه داغ، معاون رییس حزب حاکم «عدالت و توسعه» نیز به «سی‌ان‌ان ترک» گفته که تروریست‌ها درصدد ایجاد اغتشاش در کشور بوده‌اند.

معمولا عملیات تروریستی در ترکیه به گروه داعش یا شبه‌نظامیان کرد جدایی‌طلب نسبت داده می‌شود، اما طرفداران فتح‌الله گولن یکی از رهبران مذهبی ترکیه در آمریکا، هم از طرف حزب حاکم و هم احزاب مخالف متهم به طرح کودتا علیه دولت در سال ۲۰۱۶ هستند. این کودتا که منجر به کشته شدن ۲۵۰ نفر شد، ناکام ماند و در پی آن هزاران نظامی، نیروهای پلیس و دولتی متهم به ارتباط با گولن بازداشت یا از کار اخراج شدند. دولت ترکیه بارها اعلام کرده که هواداران گولن در دستگاه‌های مختلف، از جمله پلیس نفوذ کرده‌اند.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که اوضاع ترکیه طی روزهای اخیر به دلیل بحران‌های اقتصادی ناشی از سقوط ارزش پول ملی این کشور با تنش همراه بوده است. لیر در یک‌سال گذشته ۴۴ درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داد و اردوغان تنها در دو سال گذشته سه بار رییس بانک مرکزی این کشور را عوض کرد.

اردوغان چند روز پیش نیز وزیر اقتصاد این کشور را برکنار کرده و نورالدین نباتی را به عنوان وزیر اقتصاد جدید این کشور معرفی کرد. گفته می‌شود نباتی که به عنوان وزیر اقتصاد و خزانه‌داری فعلی معرفی شده، از حامیان سرسخت کاهش نرخ بهره است.

تحلیلگران اقتصادی مدیریت نادرست اردوغان را عامل به‌هم‌ریختگی اقتصادی در این کشور می‌دانند و می‌گویند: سوء‌مدیریت و ابهامات سیاسی باعث شد که تورم در این کشور دو‌رقمی شود و ذخایر خارجی به کمترین میزان برسد ضمن اینکه لیر پول ملی ترکیه طی چهار سال دوسوم ارزش خود را از دست بدهد که بدترین وضعیت در بین اقتصاد‌های نوظهور به حساب می‌آید.

در حالی که اردوغان اصلا اقتصاد نخوانده است، تئوری‌های اقتصادی می‌دهد که سیاستمداران و مدیران اقتصادی از این وضعیت راضی نیستند. پیش از این رسانه‌ها صحنه‌هایی را نشان می‌دادند که مردم پول ملی خودشان را در مقابل دوربین‌ها می‌سوزاندند به این معنی که پولشان بسیار بی‌ارزش شده و به هیچ دردی نمی‌خورد.

وال‌استریت ژورنال در گزارشی درباره ماهیت بحران ترکیه نوشته که این بحران، استانداردهای زندگی را در کشوری که سال‌ها از رشد اقتصادی برخوردار بوده، به طور جدی زیر و رو کرده است. کاهش ارزش لیر در حکم آسیبی اساسی به شخص اردوغان است که حامی کاهش نرخ بهره به عنوان بخشی از یک استراتژی نامعمول اقتصادی بوده و اصرار دارد که این سیاست، عامل تشویق رشد اقتصادی خواهد بود.

اقتصاددانان و سرمایه‌گذاران به طور فزاینده‌ای نگران هستند که تورم سریع می‌تواند، اقتصاد را به طور کلی با خطر مواجه کند. پول ملی ضعیف، بازپرداخت بدهی‌های خارجی و روند تمدید بدهی‌های معادل نزدیک به یک‌چهارم تولید ناخالص داخلی ترکیه تا سال آینده را دشوار می‌کند. بر اساس این گزارش، بی‌اعتمادی مسوولان به کنترل تورم، شهروندان را به مبادله لیر با ارزهای خارجی برانگیخته است. بر اساس آمار بانک مرکزی، بیش از نیمی از سپرده‌های سیستم بانکی ترکیه به ارز خارجی هستند.

بالاترین نرخ تورم ۳سال گذشته ترکیه

این در حالی است که پس از سقوط تاریخی ارزش لیر ترکیه، نرخ تورم سالانه ترکیه در ماه نوامبر به بالاترین رقم در سه سال گذشته رسید. آمارها نشان داد، نرخ تورم ترکیه در ماه نوامبر به ۳۱/۲۱ درصد رسید که این امر ریسک‌های اخیر کاهش تهاجمی نرخ بهره که موجب سقوط تاریخی لیر شد را بیشتر نشان می‌دهد.

تحت فشار رجب طیب‌اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه، بانک مرکزی این کشور نرخ بهره بانکی ترکیه را از ماه سپتامبر از ۱۹ درصد به ۱۵ درصد رسانده و این امر بازده واقعی ترکیه را شدیدا منفی می‌کند و هشداری برای سرمایه‌گذاران و پس‌اندازکنندگان است.

موسسه آمار ترکیه اعلام کرد شاخص قیمت مصرف‌کننده ماهانه ۵۱/۳ درصد افزایش یافت. این در حالی است که نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بود این رقم به سه درصد و پیش‌بینی سالانه به ۷/۲۰ درصد برسد.

شاخص قیمت‌های تولید نیز نسبت به ماه پیش از آن به ۹۹/۹ درصد و نسبت به سال پیش از آن به ۶۲/۵۴ درصد رسید که این نشان می‌دهد کاهش ارزش ارز باعث افزایش قیمت‌های وارداتی شده و تورم کلی را در ماه‌های آینده افزایش می‌دهد، زمانی که اقتصاددان‌ها شاخص هزینه‌های مصرفی را نزدیک به ۳۰ درصد برآورد می‌کنند. غذا، رستوران‌ها و هتل‌ها تعداد سالانه را افزایش دادند که نشان‌دهنده افزایش تقاضا است، در حالی که افزایش قیمت ماهانه تا حدی ناشی از جهش بیش از شش درصدی هزینه‌های حمل‌و‌نقل بود که منعکس‌کننده افزایش قیمت جهانی انرژی است.

لیر ترکیه ۴۶ درصد از ارزش خود را در برابر دلار در سال‌جاری میلادی از دست داده است و تنها ۳۰ درصد از این رقم در ماه گذشته بوده است. پس از اینکه اردوغان در این هفته از سیاست نرخ پایین بهره خود که با وجود انتقادات گسترده مورد استقبال دولت، نهادهای نظارتی و انجمن بانک‌ها قرار گرفته است، دفاع کرد، ارزش لیر ترکیه در برابر دلار به ۱۴ رسید که کمترین رقم در تاریخ این کشور به شمار می‌رود.

موسسه رتبه‌بندی فیچ اعلام کرد: «نرخ منفی نرخ بهره (نرخ تورم از نرخ اسمی بهره بیشتر است)، فقدان راهنمایی‌های سیاسی، اظهارات مقامات دولتی مبنی بر کاهش لیر به عنوان بخشی از استراتژی توسعه اقتصادی و افزایش تورم و انتظارات تورمی، فشار بر لیر را حفظ خواهد کرد.»

این آژانس رتبه‌بندی چشم‌انداز ترکیه را از «خنثی» به «منفی» تغییر داده است، این موسسه نرخ تورم ۲۵ درصدی را تا پایان سال پیش‌بینی کرده و انتظار دارد این رقم در دو سال آینده به حدود ۲۰ درصد برسد. بانک مرکزی ترکیه که نرخ پنج درصدی را برای تورم این کشور هدف قرار داده است، اعلام کرد این فشار موقتی است و افزایش اعتبار، صادرات و رشد اقتصادی لازم است.

اما اقتصاددانان می‌گویند سیاست نرخ‌های پایین با توجه به واردات بالا و بدهی خارجی، نتیجه معکوس خواهد داد و پس از پنج سال افزایش دو‌رقمی قیمت‌ها منجر به تورم بیشتر خواهد شد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد مردم ترکیه اعتبار آمارها را زیر سوال می‌‌برند و معتقدند با توجه به افزایش قیمت‌های کالاهای اساسی نظیر مواد غذایی که در طول سال‌جاری به صورت سالانه افزایش یافته است، تورم بیش از اینها بالاست.

اردوغان مکررا خواستار کاهش نرخ بهره به ‌منظور تقویت اقتصاد این کشور است و در همین راستا به‌ سرعت روسای بانک‌های مرکزی را تغییر می‌‌دهد؛ از جمله اخراج رییس بانک مرکزی در اوایل امسال و سه عضو کمیته سیاست پولی ترکیه که در ماه گذشته صورت گرفت.

اردوغان چند سالی است که به ‌شدت با افزایش نرخ بهره مخالف است و هر کس را که در این مسیر با وی مخالفت کند، از رییس کل بانک مرکزی گرفته تا مدیران ارشد آن را از سر راه برمی‌دارد.

دفاع‌های مکرر اردوغان از سیاست‌هایش و تاکید بر کاهش نرخ بهره سبب شد ارزش لیر ترکیه در برابر دلار سقوط کند و ناآرامی‌های سیاسی و اقتصادی به دنبال داشته باشد.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 233609
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا