بهبود روابط با همسایگان

به گزارش جهان صنعت نیوز: حالا اما با توجه به اراده‌ای که برای ترمیم روابط با همسایگان و به خصوص کشورهای حوزه خلیج‌فارس در ایران ایجاد شده، شاهد اقدامات و گام‌هایی در راستای بهبود روابط هستیم. از چند دور مذاکره با سعودی‌ها گرفته تا سفر اخیر باقری‌کنی معاون سیاسی وزیر خارجه به کویت و امارات و حالا هم سفر مقام امنیتی اماراتی به تهران.

باقری‌کنی در سفر اخیر خود از افق‌های تازه در روابط با کویت و امارات گفته بود و شیخ طحنون دیروز با علی شمخانی و سید ابراهیم رییسی دیدار و گفت‌وگو کرد.

البته این دیدارها صرفا در نتیجه تمایل ایران به بهبود روابط نیست و اماراتی‌ها نیز به حد کفایت این تمایل را دارند، شاهد آنکه در سال ۲۰۱۹ و بعد از حملاتی که یمنی‌ها به تانکرهای نفتی در خلیج‌فارس کردند، اقداماتی در این باره کردند.

اکنون و در شرایطی که در ایران دولت جدیدی روی کار آمده و مذاکرات با غرب هم از سر گرفته شده، این تمایل بیش از قبل از سوی اماراتی‌ها نشان داده می‌شود. مثلا انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات ماه گذشته در گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز گفته بود: «امارات قصد دارد قدم‌هایی برای کاهش تنش با ایران بردارد و این بخشی از سیاست‌ ما برای بهره‌گیری از دیپلماسی و دور شدن از رویارویی است.»

سفر مشاور امنیت امارات و گفت‌وگوهایش در تهران از چند نظر حائز اهمیت است. نخست، در جریان بودن مذاکرات ایران و طرف‌های برجامی که می‌دانیم کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان و امارات دل خوشی از آن ندارند. آنها ناگزیر به انجام این مذاکرات رضایت داده‌اند اما تصورشان این است که گفت‌وگوهای برجامی و اساسا توافق برجام کفایت نمی‌کند و ایران باید درباره مسائل دیگری از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای نیز سر میز مذاکره بنشیند. بنابراین سفر یک مقام اماراتی خاصه در شرایط فعلی اهمیت بسیاری دارد.

نکته دیگر نیز مساله اسراییل است. موضع ایران در قبال اسراییل مشخص است و نیازی به تکرار نیست. اماراتی‌ها اما با آنها توافق‌نامه امضا کرده‌اند و بعید است که تعامل امارات و اسراییل از سوی مقامات ایرانی مورد توجه نباشد یا مورد گفت‌وگو قرار نگیرد.

مساله و دغدغه مشترک دیگر ایران و امارات اما مساله افغانستان است. اماراتی‌ها هم به خاطر ظهور گروه‌های تندرو در منطقه نگران تحولات اخیر در همسایه شرقی ما هستند و هم به خاطر کم‌رنگ شدن نقش آمریکا در منطقه پی ائتلاف‌سازی‌های جدید هستند.

دیدار با رییسی

با در نظر گرفتن همه نکاتی که گفته شد، میزبانی شخص رییس‌جمهور از مشاور امنیت ملی امارات اصلا عجیب به نظر نمی‌رسد؛ دیداری که با تیتر استقبال از توسعه روابط رسانه‌ای شد.

سید ابراهیم رییسی دیروز با شیخ طحنون بن زاید آل نهیان مشاور امنیت ملی امارات ملاقات کرد و با اشاره به سابقه روابط دوستانه دو کشور گفت: روابط حسنه با کشورهای منطقه از اولویت‌های سیاست خارجی در دولت جدید است و به همین دلیل از توسعه روابط با امارات استقبال می‌کنیم.

او افزود: در روابط دو کشور مسلمان ایران و امارات، نباید مانعی وجود داشته باشد و این روابط تحت تاثیر القائات بیگانگان قرار بگیرد.

رییسی گفت: سیاست دشمنان کشورهای منطقه، ایجاد هراس بین همسایگان است اما این توطئه با درایت و فهم مشترک خنثی خواهد شد.

رییس‌جمهور، سیاست قطعی جمهوری اسلامی را حمایت از مردم مسلمان منطقه برشمرد و افزود: صهیونیست‌ها در منطقه به دنبال اهداف شوم خود هستند و هرجا بتوانند جای پایی پیدا کنند آن را به وسیله‌ای برای توسعه‌طلبی و فتنه‌انگیزی تبدیل می‌کنند لذا کشورهای منطقه باید مراقب باشند.

رییسی تاکید کرد: امنیت کشورهای منطقه به‌هم گره خورده است و ایران از امنیت کشورهای حاشیه خلیج‌فارس حمایت می‌کند.

رییسی با استقبال از توسعه روابط اقتصادی تهران- ابوظبی گفت: توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور، زمینه شکوفایی روابط در دیگر حوزه‌ها را فراهم می‌کند.

مشاور امنیت ملی امارات نیز در این دیدار گفت: ما فرزندان این منطقه هستیم و یک سرنوشت داریم لذا توسعه روابط دو کشور در دستور کار ما قرار دارد.

شیخ طحنون بن زاید آل‌نهیان با اشاره به مذاکرات تفصیلی خود با همتای ایرانی گفت: این دیدارها نقطه عطفی در روابط دو کشور خواهد بود.

وی تاکید کرد: آماده توسعه همکاری‌ها هستیم و امیدواریم با سفر آیت‌الله رییسی به امارات فصل تازه‌ای از روابط دو کشور آغاز شود.

گفتنی است، در این دیدار مشاور امنیت ملی امارات دعوت رسمی رییس امارات را برای سفر آیت‌الله رییسی به این کشور به اطلاع رییس‌جمهور رساند.

دیدار با شمخانی

مشاور امنیت ملی امارات اما قبل از رییسی با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان ملاقات و گفت‌وگو کرد. در این دیدار دریابان شمخانی با بیان اینکه ثبات و امنیت پایدار تنها در سایه گفت‌وگوی مستمر و همکاری کشورهای منطقه برقرار می‌شود، گفت: روابط گرم و دوستانه با همسایگان و تبادل ظرفیت‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری اصلی‌ترین اولویت جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در این ملاقات ضرورت تاثیر‌ناپذیری روابط کشورهای منطقه از سیاست‌های مداخله‌گرانه کشورهای فرامنطقه‌ای را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: کشورهای حوزه خلیج‌فارس در صورت همکاری و تشریک مساعی می‌توانند ضمن ایجاد توسعه و رفاه برای ملت‌های خود به عنوان قطب انرژی نقش مهمی در اقتصاد منطقه و جهان ایفا کنند.

وی تلاش مشترک برای پایان دادن به برخی بحران‌های نظامی و امنیتی که ملت‌های مسلمان منطقه را با شرایط سخت زیستی و معیشتی مواجه کرده مورد تاکید قرار داد و افزود: باید گفت‌وگو و مفاهمه جایگزین رویکردهای نظامی برای رفع اختلافات شود.

شمخانی اظهار امیدواری کرد سفر همتای اماراتی وی به ایران سرآغاز دور جدیدی از روابط فیمابین و بستر‌ساز تحکیم و گسترش همه‌جانبه مناسبات میان دو کشور باشد.

شیخ طحنون بن زاید مشاور امنیت ملی امارات نیز در این دیدار با ابراز مسرت از سفر به جمهوری اسلامی ایران و دیدار با دریابان علی شمخانی گفت: ایران به عنوان کشوری بزرگ و قدرتمند در منطقه دارای موقعیت منحصربه‌فرد ژئوپلیتیکی و شاهراه ارتباط شرق و غرب جهان است.

وی گفت: توسعه روابط گرم و برادرانه میان ابوظبی و تهران در ردیف اولویت‌های امارات متحده عربی است.

شیخ طحنون بن زاید ظرفیت‌های اقتصادی قابل مبادله میان دو کشور در حوزه‌های ترانزیتی، انرژی، حمل‌و‌نقل، بهداشت و درمان و سرمایه‌گذاری را بسیار گسترده عنوان کرد و افزود: لازم است با تشکیل کارگروه‌های تخصصی ضمن احصای دقیق زمینه‌های همکاری مشترک در حوزه‌های مختلف اقتصادی، موانع پیش‌رو شناسایی و رفع شود.

شیخ طحنون بن زاید مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی پیش از ظهر دیروز در ادامه برنامه سفر یک روزه به تهران با سیدابراهیم رییسی، رییس‌جمهور اسلامی ایران ملاقات خواهد کرد.

زمینه‌های همکاری

شیخ طحنون بن زاید مشاور امنیت ملی امارات با ابراز مسرت از سفر به جمهوری اسلامی ایران و این دیدار گفت: ایران به عنوان کشوری بزرگ و قدرتمند در منطقه دارای موقعیت منحصر به فرد ژئوپولیتیکی و شاهراه ارتباط شرق و غرب جهان است.

وی گفت: توسعه روابط گرم و برادرانه میان ابوظبی و تهران در ردیف اولویت‌های امارات متحده عربی است.

شیخ طحنون بن زاید ظرفیت‌های اقتصادی قابل مبادله میان دو کشور در حوزه‌های ترانزیتی، انرژی، حمل‌و‌نقل، بهداشت و درمان و سرمایه‌گذاری را بسیار گسترده عنوان کرد و افزود: لازم است با تشکیل کارگروه‌های تخصصی ضمن احصای دقیق زمینه‌های همکاری مشترک در حوزه‌های مختلف اقتصادی، موانع پیش‌رو شناسایی و رفع شود.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 233812
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا