شبکه ملی اطلاعات یا نان شب؟

به گزارش جهان صنعت نیوز:  قالیباف دیروز ایجاد شبکه ملی اطلاعات را از نان شب واجب‌تر توصیف کرد و خبر داد که «وزیر ارتباطات قول داده که شبکه ملی اطلاعات را تکمیل و هر سال گزارشی از عملکرد خود برای تحقق این هدف ارائه کند.»

وی نیمه‌تمام ماندن پروژه‌های حوزه دیجیتال را از دردهای بی‌درمان کشور دانسته و انگار نه انگار که این جامعه دردهای مزمن دیگری هم دارد. چه دردی بالاتر از دلار بیش از سی هزار تومانی و مجلسی که دغدغه‌اش افزایش جمعیت، مقابله با سگ و گربه مردم، محدود کردن اینترنت و … است.

نگاه آقایان اما برخی از سیاسیون را اصلا متعجب نمی‌کند. آنها از مجلس یازدهم که با حداقل مشارکت مردم روی کار آمد و ترکیب نمایندگان حاضر در بهارستان که برخی از آنها به واقع در عرصه پارلمانتاریستی بی‌تجربه هستند، بیش از این انتظار ندارد. این گروه از تحلیلگران اساسا ریشه مشکل را در جای دیگری می‌جویند. همان جایی و سازوکاری که سبب شده چنین مجلسی شکل بگیرد و دیگرانی که شایستگی نمایندگی ملت را دارند فرصت حضور در مجلس را نداشته باشند.

اولویت‌های مردم و اولویت‌های آنها

علی صوفی دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات از جمله همین تحلیلگران است. او در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» گفت: «دغدغه اینها (نمایندگان مجلس) دغدغه امنیتی است. متاسفانه چون رای مردم را نداشتند، خودبه‌خود می‌خواهند به آنهایی که اینان را در چنین موقعیتی قرار داده‌اند، خدمت کنند لذا اصرار دارند که پروژه‌هایی را دنبال کرده و از قبال آن موقعیت خود را تضمین کنند.»

وی افزود: «به طور کلی بدبین هستم. نمی‌توان با این سازوکار و مکانیسم معکوس نتیجه مورد انتظار برای خدمت به مردم را گرفت.» صوفی توضیح داد: «هر طرح و برنامه‌ای سازوکار مخصوص خود را دارد. متاسفانه قوانین را می‌نویسیم و سازوکار را معکوس تعریف می‌کنیم! سازوکاری که الان برای نماینده مجلس شدن تعریف شده یا برای رییس‌جمهور شدن و قرار گرفتن در پست‌های انتخابی تعریف شده معکوس است. قوانینی داریم اما در سازوکار معکوس اختیار را به نهادهای حاکمیتی مثل شورای نگهبان، سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی و … داده‌ایم، در این شرایط اولویت مشارکت مردم از بین می‌رود و چنین مجلسی شکل می‌گیرد. طبیعی است که با این مکانیسم نمی‌توان انتظار داشت مجلس به طرح‌های ملی که به نفع مردم است بپردازد. طرح‌هایی که به نظر آنها ملی است هم امنیتی است. اصلا نگاهشان ایجاد تسهیلات برای مردم نیست و ایجاد تسهیلات برای سازمان‌هایی است که آنها را روی کار آورده‌اند.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: «فرق اینها با نمایندگان واقعی مردم این است که به رای مردم نیاز ندارند و پاسخگوی مردم نیستند. اینها دنبال ایجاد کارنامه‌ای برای ارائه به حاکمیت هستند نه مردم. اینها اساسا برای حل مشکلات مردم کاری نکرده و نگاه آنها با نگاه مردم منطبق نیست.»

وی درباره اینکه اهمیت واقعی طرح شبکه ملی اطلاعات چقدر است نیز گفت: «الان فناوری اطلاعات در دنیا حرف اول را می‌زند و ما هم باید تلاش کنیم که در این عرصه از دنیا عقب نمانیم و از نظر دسترسی به اطلاعات تا جای ممکن تسهیلات ایجاد شود اما این نوع تصمیم‌گیری‌ها چنین نتیجه‌ای ندارد و مردم را راضی نمی‌کند.»

صوفی افزود: «شاید برخی از فضای مجازی فقط برای ارتباطات اجتماعی استفاده کنند اما برخی هم هستند که تمام فعالیت‌های اقتصادی و معیشتی آنها بستگی به اینترنت دارد. آقایان توجه ندارند که طرح‌هایی مثل این مردم را نگران می‌کند به خصوص آنهایی که استفاده روزانه و کاربردی دارند. الان قرن ۲۱ است و عصر پیشرفت پرشتاب در این حوزه؛ اگر نتوانیم به شبکه اطلاعات جهانی وصل باشیم، قطعا آسیب خواهیم دید. به همین خاطر است که هر طرحی در مجلس در این زمینه مطرح می‌شود، بلافاصله شوک اقتصادی ایجاد می‌کند و نه تنها دردی از مردم دوا نمی‌کند بلکه بر درد مردم می‌افزاید. البته سیستم‌های اطلاعاتی از این بابت سود می‌برند. اگرچه این هم تصوری است که خودشان دارند چون فرض می‌کنند که با ایجاد محدودیت می‌توانند در همه زمینه‌ها کنترل داشته باشند.»

فقط مثال بود

این اما یک روی سکه است و سوی دیگر هم کارشناسان و تحلیلگرانی هستند که نه تنها ایجاد شبکه ملی اطلاعات را ضروری می‌دانند، از تمرکز مجلس بر این امر در شرایط فعلی هم دفاع کرده و این طور وانمود می‌کنند که پرداختن به این موضوعات موجب بی‌توجهی یا کم‌توجهی به ضروریات واقعی زندگی مردم نیست!

بیژن مقدم فعال رسانه‌ای اصولگرا در این گروه جای می‌گیرد و سخن اخیر قالیباف را هم اصلا عجیب نمی‌داند. او در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» گفت: «به نظر من صحبت‌هایی مثل این یا تمثیل‌هایی که افراد به کار می‌برند را باید در جغرافیای خود بررسی کرد. بعید می‌دانم که کسی بگوید ما نباید هیچ چیز داشته باشیم و فقط باید شبکه ملی ارتباطات را داشته باشیم. در حوزه حکمرانی اما ارتباطات، اینترنت و شبکه‌های مجازی اهمیت ویژه‌ای دارد و کارشناسان آن را در سبد ضروریات زندگی مردم قرار می‌دهند. حتی شاید بگویند ما حاضر هستیم گرسنه بمانیم اما این را از ما نگیرید. مشابه این را در بحث‌های مربوط به طرح صیانت گفته بودند. بر این اساس معتقدم این برداشت دقیقی نیست که این سخن را با معیشت و گرسنگی و … در تقابل قرار دهیم.»

وی افزود: «واقعیت این است که استفاده از اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، موبایل و … در سبد ضروریات است و باید به آن پرداخت. به همین دلیل این همه حساسیت بالایی یافته است. منظور آقای قالیباف این است که باید به این امر توجه کنیم و این پروژه که شاید بیش از ۱۰ سال است، مطرح شده را به سرانجام برسانیم تا با امنیت از آن استفاده کنیم و در مواقعی که کشور از این ناحیه تهدید می‌شود، کمک‌کننده باشد.»

این فعال سیاسی اصولگرا همچنین تاکید کرد: «هر موضوعی را باید در فضای خود دید. مثلا برای یک فرد نظامی که مسوولیت دفاع از کشور را دارد، ساخت سخت‌افزارها و جنگ‌افزارها از همه چیز مهم‌تر است. این «مهم‌ترین» برای هرکسی با توجه به موقعیت و شغل و ماموریت او تفاوت دارد. این درست نیست که مثلا موشک را با نان شب مردم مقایسه کنیم. حرف من این است که اصلا مقایسه این موضوعات با هم درست نیست و هر کدام را باید جداگانه دید.»

مقدم اظهارات رییس مجلس مبنی براینکه شبکه ملی اینترنت از نان شب هم واجب‌تر است را تمثیل دانست و گفت: «شاید یک نفر بخواهد در حوزه صنایع موشکی حرف بزند و از همین تعبیر استفاده کند. این برای تقابل نیست و در جهت نشان دادن اهمیت موضوع است.»

وی با تاکید بر اینکه «این صحبت آقای قالیباف نشانه عدم توجه به اولویت‌های مردم و جامعه نیست» گفت: «من چنین برداشتی ندارم چون صحبت‌های دیگر قالیباف وجود دارد و اینطور نیست که ما مثال‌های دیگری داشته باشیم و بر اساس آن بگوییم که در خط فکری او به اولویت‌ها توجه نمی‌شود، اتفاقا او بارها درباره مسائل مردم، گرفتاری و معیشت مردم حرف زده است و این نشان می‌دهد که در اینجا هم از باب تمثیل آن جمله را گفته است.»

مثال باشد یا نشانگر اولویت‌هایی غیر از اولویت‌های مردم، نتیجه یکی است. مجلس محترم وقت خود و دولت را صرف مسائل و پروژه‌هایی می‌کند که از نگاه مردم ضروری نیست. آن هم در شرایطی که آقایان وعده داده بودند بیش از هر چیز به فکر معاش و سفره مردم باشند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 234058
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا