بیم و امید معامله‌گران فولاد

به گزارش جهان صنعت نیوز: در همین حال خبر ورشکستگی شرکت اورگرند نیز که به عنوان بزرگ‌ترین سازنده املاک و مسکن در چین به شمار می‌رود، طی دو ماه گذشته نگرانی‌های جدیدی را برای معامله‌گران فولاد ایجاد کرده است. این شرکت پس از اتمام مهلت ۳۰ روزه برای پرداخت بخشی از بدهی‌های خود،‌ هفته گذشته اعلام کرده است که ممکن است بودجه کافی برای بازپرداخت بدهی‌های خود را نداشته باشد.

برخی ناظران اقتصادی عنوان می‌کنند که به دلیل ساختار اقتصادی چین،‌ این شرکت در نهایت از حمایت‌های دولت برخوردار خواهد شد. به ویژه آنکه مقامات این کشور اطمینان داده‌اند که مشکلات اورگرند گریبانگیر دیگر بخش‌های اقتصادی نمی‌شود. از همین رو وضعیت این شرکت بحران خاصی را برای بازار فولاد جهانی رقم نخواهد زد.

با این حال اما بازار فولاد همچنان دستخوش نوساناتی است که گفته می‌شود سیاست‌های چین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان فولاد جهان، در آن نقش مهمی دارد. به هر روی اما محصولات نهایی فولادی چین روز گذشته در بازار فیزیکی و فیوچرز رشد را تجربه کردند.

چین در ماه نوامبر (آبان ماه) کمترین میزان تولید را در ۳۲ ماه گذشته تجربه کرده است. این در حالی است که تقاضای سنگ آهن که یکی از ماده‌های اصلی تولید فولاد است، افزایش یافته و رشد قیمت را تجربه کرده است. در همین حال صادرات و فروش در این بخش افزایش نشان می‌دهد.

پیش‌تر گزارش شده بود که چین بیشتر ظرفیت مازاد خود را برداشته است و اکنون در حال بازی در مورد تنظیم مجدد تقاضا و تولید در سراسر جهان است. به گزارش کالاخبر،‌ آلوک ساهای، دبیرکل انجمن فولاد هند (ISA) گفته بود که انتظار می‌رود سیاست کربن دوگانه چین- شامل کاهش تولید در صنعت فولاد و سوآپ ظرفیت- ، بر تقاضا و عرضه فولاد جهانی تأثیر بگذارد.

با فرض افت تقاضای فولاد چین از سال ۲۰۲۱ به بعد، جهان وارد فاز جدیدی برای تقاضای فولاد خواهد شد. طی سال‌های گذشته، صنعت فولاد جهان رشد مناسبی را در بخش تقاضا و در نتیجه قیمت محصولات فولادی شاهد بود. اگر چه در سال ۲۰۱۹، شیوع ویروس کرونا باعث بروز اختلال کوتاه‌مدت در روند تقاضا شد. به گزارش پلنر،‌ اگرچه چین در سال جاری تمام توان خود را برای کاهش تولید و صادرات فولاد به کار بسته است اما انتظار می‌رود در نیمه اول سال ۲۰۲۲، زمستان و المپیک زمستانی موجب فشار بیشتری بر خروجی و فروش خارجی فولاد چین شود.

از سوی دیگر، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر برای تولید فولاد در چین و سایر کشورها برای رهایی از انتشارات کربن یکی از اولویت‌های صنعت فولاد جهان است. این موضوع بر تقاضای سنگ‌آهن و زغال‌سنگ موثر خواهد بود و تقاضا برای قراضه را افزایش خواهد داد. بر همین اساس پلنر برآورد کرده است که تولید فولاد چین در سال ۲۰۲۱ در حدود ۱۰۳۷ میلیون تن باشد که ۲۸ میلیون تن از سال گذشته کمتر خواهد بود. از سوی دیگر، افت مصرف مقاطع تخت به دلیل کمبود چیپ‌های الکترونیکی و کاهش تقاضا برای مقاطع طویل به دلیل نبود تقاضای کافی در بخش مسکن باعث شده تا کاهش عرضه محسوس نباشد. بر همین اساس انتظار می‌رود که تقاضا و عرضه تا نیمه سال ۲۰۲۲ هر دو ضعیف بوده و قیمت‌ها نیز در محدوده کنونی دچار نوسان شوند.

بحران اورگرند

پس از مدت‌ها حاشیه‌نشینی دولت چین در خصوص بحران شرکت اورگرند، مقامات دولتی نهایتا به مشکلات مالی این شرکت ورود کردند. پیش از این نیز پیش‌بینی شده بود که دولت با توجه با ساختار اقتصادی چین، به این موضوع مهم ورود کند.
دولت چین پس از آن به این موضوع ورود کرد که شرکت در هفته گذشته با پایان یافتن مهلت قانونی پرداخت بدهی‌های خود به سرمایه‌گذاران اعلام کرد که ممکن است نتواند بدهی‌های باقیمانده خود را به دلیل رکود شدید در بازار مسکن پرداخت کند. اعلام این خبر تنش‌های زیادی را در میان سرمایه‌گذاران این شرکت ایجاد کرد. طی چند روز گذشته کمیته‌ای تحت عنوان کمیته کاهش ریسک شامل افرادی از شرکت‌های دولتی چین به رهبری بنیانگذار شرکت اورگراند تشکیل شده تا راهبردهایی در خصوص کاهش آسیب‌های احتمالی این بحران ارائه دهند.

این موضوع نشان می‌دهد که دولت چین به عمق مشکلات اورگراند آگاه شده و قصد دارد تا از ایجاد مشکلی بزرگ‌تر که ریسک تعمیم به کل اقتصاد چین را داراست جلوگیری کند. انتشار این خبر کافی بود تا سهام شرکت اورگراند که تا پیش از این ریزش ۱۲ درصدی را تجربه کرده بود، در بورس هنگ کنگ با رشد همراه شود. به نظر می‌رسد بخش املاک در چین با بحران مواجه شده است.

در هفته‌های گذشته چندین شرکت ساختمانی در چین اعلام ورشکستگی کرده‌اند و سرمایه‌گذاران هراس دارند که پس از این نوبت اعلام ورشکستگی شرکت اورگرند باشد.

گفته می‌شود این شرکت‌ها دیگر به سهولت قبل قادر به تامین مالی نیستند و نرخ استقراض برای آنها به‌شدت افزایش یافته است. از سوی دیگر، فروش واحدهای آنها با مشکلاتی روبه‌رو شده و قیمت مسکن طی چند ماه اخیر افت بی‌سابقه‌ای داشته است.

ورود دولت چین به بحران املاک

همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد دولت مرکزی چین رسما اعلام کرده است که خریداران خانه‌های این شرکت‌ها نباید نگران پروژه‌های در حال ساخت باشند و دولت به تکمیل آنها کمک خواهد کرد.

در همین راستا، بانک مرکزی چین نرخ سپرده اجباری بانک‌ها را ۵/۰ درصد دیگر کاهش داد و به ۴/۸ درصد رساند. دولت از این مسیر مبلغی معادل ۱۸۸ تریلیون دلار را به اقتصاد تزریق خواهد کرد و بخشی از این پول به بخش ساختمان و شرکت‌هایی مانند اورگرند تخصیص داده خواهد شد. اما کار سخت دولت چین چگونگی تعامل با سرمایه‌گذاران خارجی در اورگرند و شرکت‌های مشابه است. در صورتی که پرداخت سود و یا اوراق سرمایه‌گذاران خارجی با مشکلی روبه‌رو شود، دیدگاه جهان ممکن است به سرمایه‌گذاری در چین نامطمئن شده و سرمایه‌های زیاد دیگری رهسپار این کشور نشود. اتفاقی که کامیابی اقتصاد چین را طی سال‌های پیش‌رو با مشکل جدی مواجه خواهد ساخت.

با این حال اما نگرانی عمده جهانی میزان اثرگذاری شرایط اقتصادی چین و بحران املاک این کشور در بازارهای بین‌المللی و به ویژه فولاد است. طی ماه‌های گذشته روشن شده است که شرایط اقتصادی چین می‌تواند به بازارهای جهانی خط‌دهی کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن

شناسه : 234252
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا