رایزنی‌ها در وین

به گزارش جهان صنعت نیوز: گفت‌وگوها در سطح معاونان وزرای خارجه بعد از یک ساعت و نیم پایان یافت و بنا شد که نشست‌های کارشناسی ادامه یابد. بعد از این جلسه بود که اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین نشست کمیسیون مشترک برجام را سازنده توصیف کرد. او در صفحه توئیتر خود نوشت: شرکت‌کنندگان شاهد یک سری اشتراکات مهم در مواضع خود بودند، ازجمله در ارتباط با ضرورت نهایی کردن مذاکرات وین برای احیای موفقیت‌آمیز و هرچه سریع‌تر برجام.

اولیانوف دیروز هم توئیت کرده بود: مذاکرات وین از پیش‌نویس‌های تهیه‌شده تا ۲۰ ژوئن(پایان دور ششم مذاکرات) پیش خواهند رفت. اما ایده‌های جدید ایران نیز باید به درستی مورد بحث قرار بگیرد و کاملا در نظر گرفته شود. این یک اصل در دیپلماسی چندجانبه است.

اراده جدی طرفین

علی باقری‌کنی رییس هیات مذاکره‌کننده ایران نیز گفت: طرفین اراده جدی برای استمرار مذاکرات دارند و این نشان می‌دهد که می‌خواهند مواضع به هم نزدیک شود.

او توضیح داد: نشست کمیسیون برگزار شد و طرف‌های‌مذاکرات از جمله ایران دیدگاه‌ها و نظراتشان را بیان کردند. ایران هم تاکید کرد که مسیر گفت‌وگوها را بر اساس مواضع خودش که قبلا بیان کرده با جدیت ادامه می‌دهد و اراده جدی برای ورود به مذاکرات دارد.

وی گفت در رابطه با دستیابی به توافق هم اگر زمینه‌های لازم فراهم شود، قطعا هیچ مانعی نمی‌بینیم.

رییس هیات مذاکره‌کننده ایران درباره اینکه ایران پاسخ مستند و منطقی را دریافت کرد؟ اظهار کرد: این موضوع باید در جلسه کارگروه‌ها بحث شود.

باقری درباره کاهش شکاف‌ها گفت: همین که طرفین اراده جدی برای استمرار مذاکرات دارند نشان می‌دهد که دو طرف می‌خواهند مواضع به هم نزدیک شود.

رییس هیات مذاکره‌کننده در وین درباره اختلافات بر سر لغو تحریم‌ها نیز گفت: این اختلافات درباره تحریم‌ها به اراده جدی و آمادگی عملی آنها بستگی دارد و هر وقت این اراده جدی احراز شود ما می‌توانیم به سمت لغو تحریم‌ها گام برداریم. لغو تحریم‌ها گشایش جدی برای پیشبرد گفت‌وگوها به ویژه در رابطه با اقدامات هسته‌ای ایجاد می‌کند.

وی گفت: آنچه امروز احساس کردم با آنچه روز جمعه احساس کردم متفاوت بود و احساسم این است که طرف مقابل اراده جدی‌تر برای ورود به گفت‌وگوهای موثر و نتیجه‌بخش پیدا کرده است.

مذاکره‌کننده ارشد ایران درباره تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران اظهار کرد: اقدامات غیرسازنده و تخریبی آمریکایی‌ها که در حین مذاکرات انجام می‌شود امروز در نشست کمیسیون مشترک مورد اعتراض چند کشور ۱+۴ قرار گرفت و آنها هم این اقدام را غیرسازنده خواندند و خواستار آن شدند که آمریکا از این اقدامات تخریبی خودداری کند.

ارزیابی مورا

انریکه مورا هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام نیز نگاهی شبیه باقری داشت و از اراده جدی طرفین گفت. او بعد از نشست پنجشنبه و در جمع خبرنگاران گفت که شاهد تجدید اراده تمام طرف‌های مذاکره‌کننده، ازجمله ایران برای رسیدن به یک توافق به منظور احیای برجام بوده است اما این مساله با بررسی جزئیات توسط نمایندگان (کشورهای عضو) مورد آزمون قرار می‌گیرد.

مورا تصریح کرد: آنچه امروز صبح از سوی تمام هیات‌های مذاکره‌کننده مشاهده کردم، یک تجدید اراده و نظر درخصوص لزوم کار و دستیابی به یک توافق برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بود.

آن‌طور که «ایسنا» نوشته بود، منابع دیپلماتیک نزدیک به مذاکرات فضای این گفت‌وگوها را «رو به جلو» توصیف کردند. همچنین هیات‌های کارشناسی ایران و اتحادیه اروپا مذاکرات دوجانبه در زمینه لغو تحریم‌ها را از عصر پنجشنبه به وقت محلی آغاز کردند. کارگروه هسته‌ای نیز دیروز (جمعه) تشکیل جلسه داد.

منتظر توافق خوب

امید به ثمربخشی مذاکرات اما نه فقط از سوی هیات حاضر در وین بلکه از سوی وزیر خارجه کشورمان نیز تزریق شد.

حسین امیرعبداللهیان با اشاره به برگزاری مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «ما همه در وین هستیم که مذاکره کنیم تا به یک توافق خوب برسیم. طرف‌های غربی باید بدانند در هشت سال گذشته به اندازه کافی حرف زده شده و وعده‌ی بی‌عمل داده‌اند، اما امروز وقت عمل است و ما برای رسیدن به توافقی جدی و خوب تلاش می‌کنیم. برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز است، اما رفع نگرانی هسته‌ای ادعایی طرف‌های غربی با رفع کامل تحریم‌های برجامی ارتباط مستقیم دارد. هر چند تردید داریم که آیا طرف غربی آماده رفع تحریم‌ها است یا اینکه صرفا به دنبال رفع یکطرفه نگرانی‌های خود است، اما اگر طرف غربی مذاکرات با حسن‌نیت، ابتکار عمل و ایده‌های سازنده در ادامه مذاکرات حضور یابد، یقینا شاهد پیشرفت سریع مذاکرات خواهیم‌ بود.»

پیشنهاد آمریکا

دیگر نکته قابل توجه در این دور از مذاکرات برجامی اعلام آمادگی آمریکایی‌ها برای رایزنی با ایران بود، آن هم بعد از تحریم‌های جدید و کلی موضع‌گیری مبتنی بر تهدید!

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و سرپرست هیات آمریکا در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، در گفت‌وگو با شبکه قطری الجزیره گفت: دولت بایدن در روابط با تهران،‌ دیپلماسی را در اولویت قرار می‌دهد و احیای توافق هسته‌ای «به نفع» هر دو کشور است.

مالی گفت: کاملا نسبت به بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام (توافق هسته‌ای) متعهد هستیم. ما فکر می‌کنیم هنوز زمان برای انجام دادن این کار وجود دارد،‌ البته اگر ایران برگردد و بگوید برای این کار آماده است.

نماینده ارشد آمریکا در امور ایران همچنین خواستار مذاکرات مستقیم با تهران شده و در این باره گفت: مذاکره‌کنندگان آمریکا «در هر زمان و هر کجا»، آماده دیدار با دیپلمات‌های ایرانی هستند.

او در این راستا بیان کرد: ما آماده دیدار رو‌دررو با آنها هستیم. فکر می‌کنیم بسیار بهتر از مذاکرات غیرمستقیم است. به علاوه اینکه در حال کلنجار رفتن با این موضوع پیچیده هستیم، آن هم با بی‌اعتمادی زیاد و احتمال زیاد ایجاد سوء‌تفاهم.

این مقام آمریکایی در پاسخ به سوالی درباره چشم‌انداز تقابل نظامی با ایران با توجه به تنش‌های رو به افزایش میان رژیم صهیونیستی و ایران گفت: ما مسیر دیپلماسی را ترجیح می‌دهیم. از نظر ما این بهترین راه است. بهترین راه برای ماست. گمان می‌کنیم برای ایران هم بهترین راه باشد اما ایران باید تصمیم بگیرد.

رویکرد کاخ‌ سفید

گفتنی است، جن ساکی سخنگوی کاخ‌سفید نیز در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه نظری درباره برخی گزارش‌هایی دارد که می‌گویند در صورت شکست مذاکرات تهدید مالی و نظامی علیه ایران وجود خواهد داشت، گفت: همان‌طور که قبلا چند بار از این جایگاه و جاهای دیگر گفته‌ایم، رییس‌جمهور بایدن به اطمینان‌یابی از اینکه ایران هیچ‌گاه به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند، متعهد است و باور دارد دیپلماسی در هماهنگی با متحدان و شرکای منطقه‌ای بهترین راه برای رسیدن به این هدف است.

ساکی ادامه داد: ما بر این عقیده‌ایم که راهکاری دیپلماتیک بهترین راه اجتناب از یک بحران هسته‌ای را پیش پایمان می‌گذارد. اگرچه، با توجه به توسعه‌های مداوم برنامه هسته‌ای ایران، رییس‌جمهور بایدن از تیمش خواسته است در صورت شکست دیپلماسی آمادگی داشته باشند، ما باید به گزینه‌های دیگری رو بیاوریم که احتیاج به آمادگی و مقدمات دارد.

او همچنین گفت: اگر دیپلماسی نتواند به زودی در مسیر خود قرار بگیرد و اگر برنامه هسته‌ای ایران همچنان سرعت بگیرد، آن وقت ما انتخابی نخواهیم داشت جز انجام دادن اقداماتی اضافی برای محدود کردن بیشتر منابع درآمدزایی ایران. با اینکه نمی‌خواهم جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه دهم، شما را در جریان برخی هماهنگی‌هایی می‌گذارم که به طور بین‌المللی در حال انجام دادنشان هستیم.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در یک کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران درباره مواضع دولت این کشور در قبال مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین پاسخ داد و تاکید کرد که دنبال بحران نیستند و بازگشت دوجانبه به برجام هنوز امکان‌پذیر است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 234355
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا