پهنای باند باریک!

به گزارش جهان صنعت نیوز: در دورانی که سایه شوم بیکاری زمین زندگی را در همه شهرها تیره و تار کرده و همین مشاغل نیم بند نیز از برکت اینترنت و فضای مجازی سر پا هستند، نگرانی کاهش سرعت، فیلتر و یا قطعی، چهارستون بدن مردم را می‌لرزاند.از نگرانی پدرانی که حیات و ممات خودشان و درآمدشان متصل به اتصال اینترنت است، دو سالی می‌شود که تحصیل فرزندان هم در گرو سرعت مناسب اینترنتی است که اصلا سرعتش مناسب نیست و در بعضی نقاط کشور در عمل نظام آموزشی مجازی از اساس تعطیل است و حتی اگر تبلتی هم باشد، خبری از اینترنت درست و درمان و درس و آموزش نیست.

بحران عمیق‌تر از آن است که مقصر آن دولت فعلی، دولت سابق و یا دولت اسبق باشد.

سرچشمه ماجرا از یک بی‌اهمیتی و بی‌توجهی ملی نشات می‌گیرد. نگاهی که اینترنت را به جای فرصت، تهدید تلقی می‌کند. فارغ از مطرح شدن طرح صیانتی که شایبه محدود کردن همین فضای فعلی را هم به وجود آورده، پهنای باندی است که لحظه به لحظه باید به نسبت افزایش تعداد کاربران پهن‌تر می‌شد اما هیچ تغییری نکرده و یا آنقدر اندک بوده که قابل اندازه‌گیری نیست!

وقتی از کارشناسان زبده و متخصص از ریشه و راه حل این زخم کهنه می‌پرسیم با یک جواب مشترک مواجه می‌شویم؛ تغییر نگاه حاکمیتی، ورود بخش خصوصی واقعی و سرمایه‌گذاری کلان در حوزه فناوری اطلاعات. راه‌هایی که با توجه به تفکر زمامداران فعلی، اوضاع اقتصادی و موج فرار سرمایه، فقط می‌تواند یک رویای شیرین دست‌نیافتنی باشد.

دولت باید اجازه دهد تا مردم بتوانند به زندگی عادی خود ادامه دهند

در همین راستا دکتر محمدمهدی فرقانی عضو هیات علمی گروه علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» گفت: امروزه اینترنت به یک ابزار کاربردی و روزمره زندگی مردم تبدیل شده است. اگر دولت الکترونیک قرار است به کار خود ادامه دهد و ساختار خود را تکمیل کند نیازمند یک اینترنت پرسرعت با پهنای باند قابل قبول است. همچنین بخش عمده آموزش کشور اعم از آموزش دانشگاهی و مدارس به صورت مجازی برگزار می‌شود و مشکلات فراوانی را برای برگزاری کلاس‌های مجازی به وجود آورده است. او افزود: همچنین عده‌ای از دانشجویان نمی‌توانند وارد کلاس‌ها شوند یا زمانی که وارد می‌شوند ارتباط آنها قطع می‌شود. به همین ترتیب کسب‌وکارها هم با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند. فرقانی در ادامه افزود: کاهش سرعت اینترنت مشکلات زیادی را در راه شکل‌گیری دولت الکترونیک و آموزش‌های مجازی و کسب‌وکار‌ها به وجود آورده است. به هرحال دولت اگر برنامه و راهکاری برای افزایش سرعت اینترنت دارد باید خیلی سریع جایگزین کند تا اختلالی در ارتباطات روزمره جامعه به وجود نیاید. به علاوه اینکه فضای مجازی هم یک فضای تبادل اطلاعات و دانش و آگاهی است. یکی از مهم‌ترین ابزارهای کسب اطلاعات و انتشار اطلاعات، فضای مجازی است؛ اینکه بخواهیم حق دسترسی مردم را از این فضا محدود کنیم، امری غیرممکن است. وی در ادامه گفت: کاهش سرعت اینترنت و پهنای باند آسیب‌های جدی‌ای به این عرصه‌ها وارد می‌کند و نارضایتی و بی‌اعتمادی را در بین مردم به وجود می‌آورد. برنامه دولت باید به این شکل باشد که تا ساختار کارآمدتری را جایگزین نکرده است، نباید سرعت اینترنت را کاهش دهد و باید اجازه دهد تا مردم بتوانند به زندگی عادی خود ادامه دهند.

فرقانی در ادامه افزود: همچنین طرح اولیه طرح صیانت با اما و اگرهای فراوانی روبه‌رو شد و به دلایل اختلالاتی که در زندگی روزمره مردم و حتی دولت ایجاد کرده، باعث شده است تا اهدافی که طراحان اولیه این طرح در نظر داشتند مورد چالش‌های بسیاری قرار بگیرد. اگر آنچه قرار است جایگزین شود کارایی و ساختارهای قبلی را نداشته باشد و از طریق اینترنت ملی یا طرح صیانت به اهداف خود دست پیدا نکند و همچنین جایگزین‌های مناسبی را به وجود نیاورد مردم راه‌های دور زدن را در پیش می‌گیرند و اعتمادی به اینترنت ملی و طرح صیانت ندارند. فرقانی در ادامه گفت: همچنین دولت قبل توفیق لازم را برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات نداشت. همچنین به دلیل نوعی عقب‌ماندگی‌های تکنولوژیک و اعتماد مردم به آن، دولت قبل را از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات دور کرد. اینکه شبکه ملی اطلاعات باید کارایی بالایی داشته باشد و نیازهای عمومی کشور را تامین کند یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه شود. ولی متاسفانه این اعتماد درحال حاضر دچار خدشه و چالش است.

کسب‌وکارها به فضای مجازی وابسته شده‌اند

همچنین غلامحسین اسلامی‌فرد مدیر مسوول پیشین روزنامه ایران در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» گفت: استفاده از فضای مجازی از حالتی که در گذشته داشته خارج شده است و شرایط به گونه‌ای شده است که بسیاری از کسب‌وکارها هم به این حوزه وابسته شدند. همچنین با توجه به تجهیزات و فناوری‌های جدید ارتباط با مخاطب ساده‌تر شده است. اگر از لحاظ فنی مشکلاتی به وجود آید تبعات و آثار بسیاری را نیز به همراه دارد. وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه دولت تازه کار خود را شروع کرده است نمی‌توان انتظارات اساسی برای حل این مشکلات داشته باشیم. همچنین مشکلاتی که در حوزه ارتباطات و فناوری است ربطی به دولت قبل و این دولت ندارد. بلکه  ۱۰ الی ۱۵ سال در مورد این مشکلات بحث شده است. او افزود: مثلا شبکه ملی اطلاعات از قبیل مواردی بوده است که به دلایل مختلف به آن توجهی نشده است یا شورای عالی فضای مجازی اگر به آسیب‌شناسی‌ها و سیاستگذاری‌ها ورود پیدا کند می‌تواند کمک بسزایی در پروژه‌هایی که در گذشته روی زمین مانده است کند. اسلامی فرد در ادامه گفت: باید اقداماتی فراتر از اقدامات نظری و شعاری در نظر گرفت. همان‌طور که دولت اعلام کرده است که ما دولت اقدام هستیم باید خود را در ادامه کار نشان دهد و گام‌های عملی محکمی را بردارند. همچنین قابلیت‌ها و کاربردهای شبکه ملی اطلاعات مطرح شود و مشکلاتی که در زمینه فناوری است با توجه به برنامه‌ریزی‌های دقیق حل شود.

معاون پیشین خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) در ادامه خاطرنشان کرد: باید سرعت دسترسی به اطلاعات زیاد باشد به همین خاطر نیازمند سرمایه‌گذاری است. افزایش ظرفیت و توسعه زیرساخت‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری است. به همین دلیل باید از بخش خصوصی هم کمک گرفت و به آنها میدان داد تا ترغیب شوند که به این حوزه وارد شوند و سرمایه‌گذاری کنند. برای اینکه بتوانیم مشکلات را حل کنیم باید توجه بسیاری به توسعه زیرساخت‌ها داشته باشیم. همچنین منابع دولتی و حاکمیتی باید توسعه زیرساخت‌ها را به عنوان یک پروژه ملی نگاه کنند. وی در ادامه گفت: وظیفه مشخصی که برعهده وزارت ارتباطات است این است که سرویس‌های پرکاربردی را به مردم ارائه کند و پلتفرم‌های اینترنتی و محتواهای دیجیتالی را در اختیار مردم قرار دهد. همچنین علاوه بر بازار کسب‌وکارها، بحث آموزش‌های مجازی هم مطرح است. او افزود: موضوع آموزش‌های مجازی نیازمند تغییرات و امکاناتی است که چه از لحاظ نرم‌افزاری و چه سخت‌افزاری باید مورد توجه قرار گیرد تا لطمه‌ای بر آموزش مجازی وارد نشود.

آینده طرح صیانت

اسلامی‌فرد در ادامه در خصوص آینده طرح صیانت گفت: طرح صیانت یا هر طرح دیگری که مطرح می‌شود باید تعاملی فراتر از نگاه‌های سیاسی به آن شود. قبل از اینکه مجلس یا دولت بخواهد به آن طرح وارد شود باید نگاه فنی و تخصصی به آن شود. وی در ادامه گفت: باید از توانایی‌های دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها استفاده شود و از اطلاعات و داده‌های این بخش استفاده مفیدی صورت گیرد. او افزود: به نظر من طرح صیانت با هر مقدمه‌ای و هر جمع‌بندی‌ای نباید به عنوان بسته شدن اینترنت و محدودیت شبکه‌های اجتماعی مطرح شود. اگر ما در این حوزه مقرراتی را داشته باشیم و شفاف‌سازی کنیم به مردم آسیب کمتری وارد می‌شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 234422
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا