سود برجام به جیب مردم می‌رود؟!

به گزارش جهان صنعت نیوز: از آنجایی که مذاکرات سر خط اصلی اخبار شده و همگان به دنبال نتیجه آن هستند قطعا ثمره آن در جامعه تاثیر مستقیم دارد. از همین‌رو در این گزارش به سراغ جامعه‌شناسان رفتیم و نظرشان را درباره ارتباط مذاکرات با آسیب‌های اجتماعی جویا شدیم.

امیر محمودحریرچی جامعه‌شناس بر این باور است که اگر توافقی صورت نگیرد وضعیت معیشتی مردم روز به روز بدتر می‌شود و همین امر منجر به افزایش اعتراض‌ها و نارضایتی در بین شهروندان می‌شود.

نارضایتی‌ها به اوج رسیده!

در همین راستا امیر محمودحریرچی، جامعه‌شناس به «جهان صنعت» گفت: برخلاف تصورات، همه ایرانی‌ها بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی را در گرو توافق در مذاکرات وین نمی‌دانند، بلکه بخشی از مردم که طبیعتا قشر متوسط هستند هنوز به بهبود شرایط در پی توافق مذاکرات امیدوارند اما درصد قابل‌اعتنایی از مردم  که در فقر و تنگدستی زندگی می‌کنند، پیگیر این نوع مذاکرات نیستند، زیرا آنها بر این عقیدند که نتیجه توافقات قبلی تاثیر  مناسبی  در زندگی آنها نداشته است، چرا که تنها دو فروند هواپیما به ایران رسید و غیر از آن هیچ تاثیری در اقتصاد کشور نداشته و از قضا روز به روز تورم بیشتر شده است. البته براساس گزارش‌ها کمی هم دلار به ایران دادند ولی باز هم تاثیری در زندگی مردم نداشته است.

وی افزود: همان زمان که ترامپ از برجام خروج کرد، بنده یادداشتی نوشتم به نام خروج بی‌خاصیت، زیرا کلیت برجام هیچ تاثیر ملموسی بر زندگی قشر فقیر نگذاشته است. این در حالی است که در این وضعیت‌ تنها جیب دلال‌ها پر می‌شود. مذاکرات به سرانجام برسد یا نرسد نهایتا جیب دلال‌ها پر می‌شود. آنچه می‌تواند شهروندان را راضی کند، ارتقا و اصلاح روابط بین‌المللی است. روابط بین‌المللی باید به‌گونه‌ای باشد که سود حاصل از آن به جیب مردم برود، نه اینکه دولت بابت تهیه هر موردی بهانه کمبود بودجه را بیان کند. در حال حاضر نیمی از پول‌های دولت در اقصی نقاط جهان به هر دلیلی بلوکه شده است. پول‌هایی که می‌توانست گره‌ای از مشکلات پزشکی، اقتصادی، صنعتی و خوراکی مردم باز کند. امروزه تورم ناشی از همین مشکلات وضعیت زندگی مردم را سخت کرده است. این در حالی است که گرانی و تورم تاثیری بر زندگی رانت‌خوارها نگذاشته و این مردم هستند که زیر بار فشار اقتصادی جان می‌دهند. متاسفانه برخی افراد از تحریم‌ها سود می‌برند و همین افراد مانع توافقات شده‌اند.

این جامعه‌شناس اظهار کرد: در نهایت آنچه که مردم احساس می‌کنند، این است که ما کشوری هستیم دارای پتانسیل بالا و تک‌تک افراد می‌توانند بر اثر تلاش و کار یک زندگی ایده‌آل برای خودشان ایجاد کنند.

این در حالی است که امروزه دولت‌ها حمایت‌های خود را از مردم به مذاکرات گره زده‌اند و البته دولت‌ها هم‌چنین موضوعی را رد می‌کنند. دولت‌ها ادعا می‌کنند که در مقابل تحریم‌ها مقاومت می‌کنند، مقاومت در مقابل تحریم‌ها نارضایتی‌های زیادی را برانگیخته، تورم و گرانی کمر مردم را شکسته، مردم دیگر توان مقاومت ندارند و سختی‌های وحشتناکی را تحمل می‌کنند. با این حال خانواده‌ای که محتاج تامین نان شب است، چرا باید چشم به توافقات مذاکرات وین ببندد؟! چه‌بسا اعضای ۴۰ نفره مذاکرات وین اخیرا اعلام کردند در آنجا می‌مانند تا توافق کنند!  این در حالی است که تصاویر گشت‌و‌گذار آنها در شبکه‌های مجازی دست‌به‌دست می‌شود و همین موارد موجب تشدید نارضایتی‌های مردم شده است.

حریرچی در ادامه بیان کرد: با این تفاسیر اگر در اصلاح روابط بین‌المللی ایران منافع ملی نه منافع گروه‌های خاص در نظر گرفته شود، امیدواری‌هایی در بین مردم می‌تواند ایجاد کند. منافع ملی باید در جهتی پیش رود که مردم به رضایت خاطر برسند. امروزه بحث حیاتی کشور حل شکاف طبقاتی است، به نظرم عده‌ای خاص در قله نشستند و مابقی در انتهای آن به سختی روزگار را سپری می‌کنند و عده‌ای هم در میانه کوه در حال سقوط به دره هستند. بنابراین اگر قرار باشد کسی از توافقات خوشحال شود، باید تغییری در زندگی او ایجاد شود، نه اینکه همچنان دهک‌های بالا ثروتمندتر و فقرا فقیرتر شوند. به نظرم با شعارهایی که مسوولان از توافقات بیان می‌کنند، درد مردم درمان نمی‌شود. مردم باید امیدوار باشند که بعد از توافقات به منافع ملی توجه می‌شود و عموم مردم به رفاه نسبی می‌رسند.

وی در آخر بیان کرد: اگر در مذاکره وین موفق به مذاکره شویم، باید چرخ تولید در بخش‌های مختلف بچرخد و از شیوع رانت و اختلاس جلوگیری شود. همین امر مردم را به زندگی و آرامش نسبی امیدوار می‌کند ولی اگر توافقی صورت نگیرد وضعیت معیشتی مردم روز‌به‌روز بدتر می‌شود و همین امر منجر به افزایش اعتراض‌ها و نارضایتی در بین شهروندان می‌شود، زیرا تحمل گرانی و فشارهای اقتصادی اندازه‌ای دارد و در انتها مردم لبریز می‌شوند. در حال حاضر سیاست داخلی ما به سیاست خارجی وابسته است و نمی‌توانیم روابط بین‌المللی را رها کنیم.

توافقات مساوی است با آرامش مردم

امیرحسین سعیدیان کارشناس اجتماعی درخصوص تبعات و آثار مذاکرات وین به «جهان‌صنعت» گفت: در روزهای اخیر مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و طرفین دیگر برنامه جامع اقدام مشترک در وین برقرار شده است، تا بلکه نقض عهد ایالات متحده و بی‌‌عملی طرفین اروپایی مرتفع شود و مردم ایران ثمره مقاومت خود را به دست آورند. اما واقعا اثر ملموس عمل دستگاه سیاست خارجی برای احیای برجام بر سفره مردمان ایران دقیقا چیست!؟ بخشی از واقعیت اقتصادی ایران در صد سال اخیر تاریخش اتکا و اتصال فزاینده به درآمدهای حاصل از فروش انرژی بوده است. با اطلاع از منفی بودن این اتکا به خام‌فروشی که کمترین آفت‌اش مصرف‌گرایی مفرط‌، ضربه‌پذیری اقتصاد کشور و توان دشمنان برای در تنگنا قرار دادن کشور با ایجاد محدودیت‌های نفتی است، اما این رشته وصل اقتصاد و معیشت مردمان را نمی‌توان یکباره و یکسره قطع کرد.

وی افزود: فروش انرژی ایران معنایش نرخ متعادل‌تر ارز و واردات نهاده‌های اساسی و نه مصرفی و تزیینی با نرخ مناسب‌تر و نتیجه تحویل حوائج لازم زندگی و سفره مردم با قیمت مناسب‌تر است. آقای غریب‌آبادی نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در وین نیز لغو واقعی تحریم‌ها را فروش واقعی نفت ایران و برگشت ارز آن به کشور دانستند. دیپلماسی احیای برجام با برقراری جریان نفت می‌تواند هم شوک منفی وارد شده به بازار و ارتقای نامعقول قیمت‌ها را با شوک مثبت تا حدودی جبران کند و هم با متعادل و واقعی کردن و از میان بردن حباب قیمت‌ها به ارزان‌تر شدن معیشت برای مردم اثر ملموس داشته باشد. نکته مهم اما آنکه بازگشت ارز نفتی نباید موجب بازگشت به واردات بی‌رویه شود و حرکت به سمت اقتصاد ناوابسته و تغییر ذائقه‌ها از واردات غیرلازم و مصرفی اصلی رکین در اقتصاد ایران است.

این کارشناس اجتماعی اظهار کرد: همچنین بخش بزرگی از جنایت تحریم‌های ترامپ اخلال در امکان تامین داروی مورد نیاز مردم ایران علی‌رغم تمام ادعاها و نمایش‌های حقوق بشری بوده است. احیای برجام اگر به رفع اختلال دارویی راه ببرد می‌تواند نیاز فوری بیماران را فراهم کند و تاثیر آشکار بر زندگی مردم داشته باشد. این که خانواده ‌ بیمار بی‌دغدغه داروی مورد نیاز را دریافت کنند و عزیزشان را کنار سفره ببینند بالاترین ارمغان برای معیشت  و سلامت جسم و روان خواهد بود. بنابراین توافق در مذاکرات وین می‌تواند تاثیر بسزایی در سفره‌ها و زندگی و روان مردم داشته باشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 234639
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا