خطر عادی‌سازی دخالت سازمان بورس در معاملات

به گزارش جهان صنعت نیوز: رییس دستگاه قضا در این جلسه به موارد تخصصی‌تری پرداخته و با اشاره به دخالت‌های سلیقه‌ای ناظران بازار در معاملات سهام،‌ خرید سهام با کدهای حقیقی از سوی حقوقی‌ها  و دسترسی ناعادلانه به ردیف‌های عرضه و تقاضا، از رییس سازمان بورس برای رفع مشکلات بازار و ترمیم ریزساختارهای معاملاتی برنامه خواسته است. با این حال اما رییس قوه‌قضاییه تاکید کرده است که سازمان بورس به طور جدی و موردی به تخلفات رسیدگی و در صورت نیاز و وجود خلاءهای قانونی پرونده‌ها را به قوه‌قضاییه ارجاع دهد. فردین آقابزرگی تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» تاکید کرده است که سازمان بورس اصولا وظیفه و حقی برای دخالت در روند معاملات بازار سرمایه ندارد و نباید دخالت این سازمان در مقام ناظر برای افراد نهادینه شود. با این حال اما او معتقد است که نشست اخیر رییس قوه‌قضاییه با رییس سازمان بورس ناظر بر طرح سوال بوده است اما برخی خبرگزاری‌ها این نشست را به عنوان بازخواست جلوه داده‌اند.

رییس قوه‌قضاییه ضمن برشمردن ۴ ابهام مهم در بورس کشور که سازمان بورس باید درخصوص آنها شفاف‌سازی و رفع ابهام کند، از آمادگی کامل دستگاه قضا برای کمک به دولت و سازمان بورس برای رفع آسیب‌ها و مشکلات بورس خبر داد. محسنی‌اژه‌ای در خصوص اهمیت بازار سرمایه و بورس بیان کرد: با استقبال مردم از بورس فرصت خوبی برای دولت و مردم پیش آمد و نباید این فرصت با عملکرد ناصواب از بین برود و لازم است با شفاف کردن فرآیندها در بورس دغدغه مردم هرچه زودتر رفع شود و مردم با امیدواری بتوانند کماکان در بورس فعالیت کنند. رییس قوه‌قضاییه با بیان اینکه بدیهی است بازار سرمایه نیز مانند بسیاری از بازارهای دیگر دادوستد دارای سود و زیان است، افزود: طبعاً افراد با اختیار و آگاهی و آشنایی با بازار باید وارد آن شوند لکن رشد فوق‌العاده شاخص بورس در سال‌های ۹۸ و ۹۹ غیرمتعارف و غیرمنطقی بود و به همین جهت خیلی از دلسوزان و سازمان بازرسی کل کشور و دادستانی کل کشور به مسوولین ذی‌ربط به صورت کتبی و شفاهی هشدار دادند و موارد خلاف را متذکر شدند. محسنی‌اژه‌ای با اشاره به دغدغه‌های موجود در خصوص ریزش بورس در کشور گفت: باید تلاش و ابعاد نظارتی بازار سرمایه تقویت شود تا فرصت بازار سرمایه به ضد آن تبدیل نشود. رییس دستگاه قضا همچنین از آمادگی کامل قوه‌قضاییه برای کمک به دولت و سازمان بورس برای رفع آسیب‌ها و مشکلات بورس خبر داد. محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه با افزایش غیرمتعارف شاخص بورس و تبلیغات صورت گرفته در سال‌های ۹۸ و ۹۹ جمع کثیری از مردم بدون اطلاع و آشنایی کافی حدود ۶۰ میلیون کد بورسی گرفتند، گفت: در آن مقطع زمانی سازمان بورس هم اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی مناسبی انجام نداد و در این فضا بعضی افراد کل موجودی را وارد بورس کردند و حتی بعضی از مردم با شرایط پیش آمده از بستگان و آشنایان خود نیز وجوهی را اخذ کرده و وارد بورس شدند و در حال حاضر برای این دسته مشکل مضاعفی به وجود آمده است. در این نشست مجید عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز گفت: ورود سرمایه مردم به بازار بورس طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ یک فرصت استثنائی برای شرکت‌های بورسی و رونق‌دهی به اقتصاد کشور ایجاد کرد اما متأسفانه از آن جهت که زیرساخت‌های فنی، حقوقی و نظارتی متناسب با این هجوم سرمایه به بورس تعبیه نشده بود موجب پدید آمدن مخاطراتی شد. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین «آزادسازی بخش دوم سهام عدالت»، «مهیا نبودن زیرساخت‌های فنی و حقوقی کامل»، «فروکش کردن نقدینگی موجود با اقدامات دولت وقت» و برخی عوامل دیگر را از جمله دلایل ریزش بورس عنوان کرد. عشقی در ادامه، وضعیت فعلی بازار سهام را مثبت و امیدوارکننده ارزیابی کرد و گفت: در مدت اخیر سودهای شرکت‌های بورسی افزایش یافته است و مؤید این موضوع، صورت‌های مالی ماهانه‌ای است که شرکت‌های بورس در اختیار سازمان بورس قرار می‌دهند و این فرآیند، ما را به این نتیجه می‌رساند که نباید نگران بود. در این نشست حجت الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور نیز اظهار داشت: از سال ۹۷ به بعد تذکرات و اخطارهایی به مسوولین ذی‌ربط بورس از جمله وزیر اقتصاد وقت داده‌ایم و به نظر می‌رسد بخش حقوقی سازمان بورس کارآمدی لازم را ندارد. دادستان کل کشور ساماندهی مجامع شرکت‌های سهام عدالت را ضروری دانست و گفت: در جلسه اخیر شورای عالی بورس فرصت سه ماهه برای این امر تعیین شد. معاون رییس سازمان بازرسی کل کشور نیز در این نشست طی سخنانی به تذکرات و گزارشات این سازمان به مسوولین ذی‌ربط سازمان بورس طی دو سال اخیر اشاره کرد.

روند غیرعادلانه معاملات

رییس قوه‌قضاییه در نشست اخیر با رییس سازمان بورس به طرح یک سوال پرداخته است. محسنی‌اژه‌ای این سوال را مطرح کرده است که آیا این سازمان برای تقویت زیرساخت‌ها و به طور خاص نظارت و اعتمادسازی مردم برنامه‌ای دارد؟ او همچنین بیان کرد: با ملاحظات گزارش‌های رسمی و مردمی تفاوت‌هایی بین فرایند بورس در کشور خودمان و سایر بورس‌‌های دنیا می‌بینم که می‌تواند باعث رانت و سوءاستفاده عده‌ای و متضرر شدن عده دیگری شود؛  لذا به بعضی از موارد اشاره می‌کنم و امیدوارم سازمان بازرسی کل کشور و مسوولین سازمان بورس و اوراق بهادار به طور دقیق این موضوعات را بررسی کرده و اقدام مقتضی را به عمل آورند.  رییس دستگاه قضا در همین راستا به «نمایش صف خرید و فروش در بورس»، «دخالت‌های ناظرین بورس در فرایند خرید و فروش سهامداران» و «خرید سهام با کد بورسی افراد حقیقی از سوی صندوق‌های حقوقی» اشاره کرد و افزود: این موارد ابهاماتی است که اعضای هیات‌مدیره سازمان بورس باید در رابطه با آن شفاف‌سازی و رفع ابهام کنند. وی همچنین در خصوص نمایش صف خرید و فروش در بورس اظهار کرد: با  وصف اینکه در بورس‌های متعارف دنیا صف خرید و فروش به نمایش گذاشته نمی‌شود چرا در بورس ایران صف خرید و فروش به نمایش گذاشته می‌شود؟ حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای افزود: از طرف ناظرین بورس دخالت‌‌های غیرمتعارف در امر خرید و فروش سهام صورت می‌گیرد و اموری بر سهامداران حقیقی و حقوقی تحمیل می‌شود و فرضا نمادی بدون ضابطه بسته می‌شود بدون اینکه توضیحی داده شود. رییس قوه‌قضاییه همچنین با اشاره به دسترسی کارگزاری‌‌ها و سازمان بورس به کلیه ردیف‌ها و سفارشات عرضه و تقاضا گفت: این در حالی است که سهامداران عادی به صورت آنلاین حداکثر ۵ ردیف از سفارشات را می‌توانند مشاهده کنند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی قوه‌قضاییه،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: همچنین دیده شده که صندوق‌ها به جای کد بورسی خود صندوق، با کدهای حقیقی که در صندوق سرمایه‌گذاری کرده‌اند در بورس شرکت می‌کنند و یا کدهای حقیقی صندوق را در اختیار دیگران قرار می‌دهند و آنها در بورس شرکت می‌کنند. رییس قوه‌قضاییه با بیان اینکه همه این موارد می‌تواند ایجاد رانت و فساد کند، گفت: باید در خصوص همه این موارد شفاف‌سازی شود. در پایان این نشست رییس قوه‌قضاییه از سازمان بازرسی خواسته است مسائل را به صورت جدی دنبال کند. در همین حال هیات‌مدیره سازمان بورس نیز موظف شدند تا آسیب‌ها و کمبودها را شناسایی، جمع‌بندی و رفع کرده و در صورت نیاز به کمک قوه‌قضاییه به این قوه مراجعه کنند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 234666
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا