٢٠٠ هزار میلیارد تومان برای دولت باقی ماند

به گزارش جهان صنعت نیوز: آنطور که از شنیده‌ها برمی‌آید، محمد حسینی، معاون پارلمانی رییس‌جمهوری مدعی شده «دولت را با خزانه خالی و کلی بدهی تحویل گرفتیم.» وی در جریان یک سخنرانی به وضعیت نابسامان خزانه در زمان مستقر شدن دولت سیزدهم اشاره و گفته بود: «همه می‌دانیم آقای رییسی در یک شرایط گل و بلبل کشور را تحویل نگرفته است. همین الان ماهانه چند هزار میلیارد تومان بدهی‌های دولت سابق توسط دولت سیزدهم پرداخت می‌شود. اگر در گذشته می‌گفتند خزانه خالی تحویل گرفتیم ما باید بگوییم که علاوه بر آن دولت را با قرض فراوان تحویل گرفتیم.»

به نظر می‌رسد این ادعا به صحبت‌های اخیر مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه‌و‌بودجه نیز مربوط می‌شود. وی اخیرا در صفحه شخصی خود در فضای مجازی در خصوص مساله انتشار اوراق مالی نوشته بود «تا سال ۱۴۰۵ دولت باید ۵۳۵ هزار میلیارد تومان اصل و سود اوراق دولت قبل را پرداخت کند، دولت سیزدهم تاکنون بیشتر از آنکه اوراق بفروشد اوراق تسویه کرده است». در سال‌های اخیر و در سایه تشدید فشار تحریم‌ها رویکرد دولت در حوزه تامین مالی تغییر و به سمت فروش اوراق مالی متمایل شد. از نگاه کارشناسان این سیاست هرچند منجر به انباشت بدهی برای دولت‌های آینده می‌شود اما در دوره‌ای که دست دولت از درآمدهای نفتی کوتاه است فروش اوراق کم‌ریسک‌ترین سیاست تامین مالی محسوب می‌شود.

با این حال محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه‌و‌بودجه در دولت روحانی به ادعای اخیر معاون پارلمانی رییسی واکنش نشان داده و گفته «با شناختی که از آقای حسینی معاون امور مجلس رییس‌جمهور دارم، آدم دروغگو و فریبکاری نیست. قطعا بی‌اطلاع هستند که بالغ بر ٢٠٠ هزار میلیارد تومان معادل ارزی به صورت نقد و اسکناس در دسترس از دولت دوازدهم برای دولت سیزدهم باقی ماند. حال از آقای حسینی سوال شود از این واقعیت مطلع بودند؟»

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 234671
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا