توفان آخر الزمانی در آمریکا

به گزارش جهان صنعت نیوز: حدود ۲۲ گردباد با سرعت بیش از ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت این ایالت‌ها را درنوردید و باعث ویرانی خانه‌ها و از جا کنده شدن درختان شد. هم‌اکنون عملیات جست‌وجو برای یافتن مفقودین در هفت ایالت از جمله «کنتاکی» که دچار خسارات بسیار شدید شده‌اند، ادامه دارد.

نیویورک‌‌تایمز با انتشار تصاویری در این زمینه نوشت که بخشی از بدترین ویرانی‌های بر جای مانده از توفان کنتاکی در شهر میفیلد با حدود ده هزار نفر جمعیت رخ داد. بر اساس این گزارش، دست‌کم ۱۱۰ نفر در داخل یک کارخانه شمع‌سازی، وقتی که توفان آن را دربرگرفت، در این منطقه جمع شده بودند. فرماندار ایالت کنتاکی آمریکا شمار کشته‌شدگان توفان  در مناطق غربی این ایالت را بین ۷۰ تا ۱۰۰ نفر تخمین زده است.

این توفان خسارات سنگینی برجای گذاشت به طور مثال سقف سوله بزرگ آمازون که اندازه‌ای به وسعت یک زمین فوتبال داشت روی سر کارگران خراب شده است، همچنین ۷۰ نفر از کارکنان کارخانه شمع‌سازی هنوز زیر آوار هستند.

این در حالی است که در پی این توفان‌ها، ده‌ها نفر همچنان مفقود هستند و تلاش برای یافتن بازماندگان زیر آوار ادامه دارد. کارشناسان می‌گویند شکل گرفتن چنین گردبادهایی در فصل سرد غیرعادی است. شرایط پیش روی مقامات برای امداد بسیار چالش‌برانگیز است، به طوری که ایستگاه پلیس در میفیلد تخریب شده و تجهیزات آتش‌نشانان آسیب دیده است. ده‌ها هزار نفر در این ایالت نیز بدون برق و آب هستند.

یک کارخانه شمع‌سازی و ایستگاه‌های آتش‌نشانی، اداره پلیس و یک خانه سالمندان در همسایگی ایالت «میسوری» را در «کنتاکی» ویران کردند و حداقل شش کارگر انبار شرکت «آمازون» را در ایالت «ایلینوی» به کام مرگ کشاندند.

اندی بیشیر فرماندار کنتاکی گفته این مخرب‌ترین گردباد در تاریخ این ایالت بوده است. به گفته او نزدیک به ۴۰ تن از ۱۱۰ کارگر کارخانه شمع‌سازی در شهر میفیلد نجات داده شده‌اند، اما این ساختمان به تلی از آوار تبدیل شده و زنده یافتن بقیه کارگران یک معجزه خواهد بود. سقف و دیوارهای انبار آمازون در شهر ادواردزویل در ایالت ایلینوی بر اثر گردباد فرو ریخته و حداقل شش کارگر جان خود را از دست داده‌اند.

ویدئوها و عکس‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، ساختمان‌های آجری مرکز شهر میفیلد و ماشین‌های پارک‌شده را نشان‌ می‌دهند که زیر آوار مدفون شده‌اند. برج بنای تاریخی کاخ دادگستری شهر گریوزکانتی واژگون شد و کلیسای فرست یونایتد متدیست در مجاورت آن به شدت آسیب دید.

ویکتور جنسینی استاد علوم جغرافیا و تغییرات جوی در دانشگاه ایلینوی شمالی گفت: دما و رطوبت بالا که برای این فصل سال غیرعادی است، محیط مناسبی را برای وقوع چنین رویداد شدید آب و هوایی در این فصل از سال ایجاد کرده است.

وقوع توفان همراه با گردباد در مرکز آمریکا زندگی ۵۵ میلیون نفر را تحت‌تاثیر قرار داده و با خطر مواجه کرده است. استقرار سامانه توفانی پنج ایالت آمریکا را در برگرفته و برق ۱۵۷هزار مشترک قطع شده است. گزارش‌ها در شهر «میفیلد» واقع در ایالت آرکانزاس که حدود ۱۰هزار نفر سکنه دارد از تخریب گسترده حکایت دارد. سرعت وزش توفان در  «ممفیس» ایالت تنسی آمریکا  به ۱۱۱ مایل بر ساعت (حدود ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت) رسید.

همچنین هشدار توفان زمستانی برای ایالت‌های شمالی غرب میانه و ایالت‌های اطراف دریاچه‌های بزرگ در این کشور، صادر شده که طی آن برف سنگینی در ایالت‌های «کلرادو»، «وایومینگ»، «داکوتای جنوبی»، «نبراسکا»، «آیووا»، «مینه سوتا» و «ویسکانسین» خواهد بارید.

بایدن: فاجعه‌ای فراتر از تصور

رییس‌جمهور آمریکا گفت این یک فاجعه است. ما هنوز نمی‌دانیم که چند نفر کشته شده‌اند یا اینکه شدت خسارت‌ها چقدر است. جو بایدن پس از وقوع توفان در ایالت کنتاکی و پنج ایالت دیگر که به کشته شدن ده‌ها نفر منجر شد، در این ایالت وضع فوق‌العاده اعلام کرد. او گفت: توفانی که مناطق مرکزی آمریکا را درنوردید، فاجعه‌ای فراتر از تصور بود.

جو بایدن ادامه داد: این یک فاجعه است. این فاجعه است و ما هنوز نمی‌دانیم چند نفر کشته شده‌اند یا اینکه شدت خسارت‌ها چقدر است؟ ولی می‌خواهم تاکید کنم که به همه فرمانداران گفتم دولت فدرال هر کاری که بتواند انجام می‌دهد تا کمک کند. من در طول روز چندین بار با رییس «فیما» (آژانس مدیریت اضطراری فدرال آمریکا) گفت‌وگو کرده‌ام.

او اضافه کرد: فیما در مناطق خسارت‌دیده حضور دارد تا میزان خسارت‌ها را ارزیابی و روی حمایت فدرال تمرکز کند تا بتوانیم در اسرع وقت به این مکان‌ها برویم. همچنین، اعلام وضعیت اضطراری در کنتاکی را که فرماندار این ایالت چند ساعت پیش درخواستش را داده بود، تایید کردم. تصویب وضعیت اضطراری در کنتاکی باعث شتاب‌بخشی به کمک‌های فدرال در کنتاکی خواهد شد، چون هم‌اکنون نیاز فوری به این کمک‌ها وجود دارد.

در همین حال، بیل لی فرمانده جمهوریخواه ایالت تنسی در نشستی خبری درباره گردباد مرگبار در این ایالت گفـت: روز سخت و دشواری را در ایالت تنسی و ایالت‌های همجوار پشت سر گذاشته‌ایم. افرادی بر اثر گردباد کشته شده‌اند. خسارت‌های زیادی به زندگی مردم وارد شد. زندگی برخی افراد برای همیشه دچار دگرگونی اساسی شد.

وی افزود: نکته‌ای که باید روی آن تاکید کنم واکنش سریع نیرو‌های امداد و نجات بود. نیرو‌های امداد، ماموران پلیس و مردم، واکنش‌های خوب و سریعی داشتند. در بحبوحه این ویرانی عظیم، شاهد امید در زندگی مردم بودیم. خسارت‌های زیادی به جا مانده و کار ما برای پاکسازی خسارت‌های به جا مانده از توفان زیاد است.

سی‌ان‌ان نیز گزارش داد: انبار کالای فروشگاه اینترنتی آمازون در شهر ادواردزویل در ایالت ایلینوی قرار داشت. اکنون کشته شدن شش نفر در این انبار کالا تایید شده است. عملیات امداد و نجات به حادثه‌دید‌گان گردباد در ایالت ایلینوی، از مرحله نجات وارد مرحله  امداد شده است، چون دیگر امیدی به زنده یافتن هیچ کس در میان ویرانه‌های به جا مانده از گردباد وجود ندارد. تنها ماموریتی که باقی مانده، امدادرسانی به حادثه‌دیدگان است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 234929
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا