بررسی ابتلای دانش‌آموزان به کرونا/نظارتی وجود ندارد!

به گزارش جهان صنعت نیوز: دو هزار دانش‌آموز نیز در تهران، ۱۸۰ دانش‌آموز در بویراحمد، ۴۸ دانش‌آموز در قم و ۱۵ دانش‌آموز در لرستان به کرونا مبتلا شده‌اند. این در حالی است که مهدی دلاوری سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان دیروز با اشاره به اینکه از ابتدای آبان‌ماه امسال تا ۲۰ آذرماه در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل در مجموع ۲۰۰ دانش‌آموز مبتلا به کرونا شناسایی شده‌اند، گفته است: از این تعداد ۱۵۹ دانش‌آموز در کاشان و ۴۱ دانش‌آموز در آران و بیدگل شناسایی شده‌اند، اما وزارت آموزش‌وپرورش در این خصوص به «جهان‌صنعت» اعلام بی‌اطلاعی کرد و این در حالی است که آموزش‌وپرورش باید نسبت به وضعیت مدارس، دانش‌آموزان و معلمان مطلع باشد و در صورت نیاز تصمیم لازم را برای مدارس بگیرد. آنها می‌گویند باید از علوم پزشکی آمار بگیرید و علوم پزشکی نیز می‌گوید ما آماری در این زمینه نداریم! البته آنچه در میان ابراز بی‌توجهی برخی از مقامات گم شده، نگرانی دانش‌آموزان و خانواده‌هاست. موضوع این است که نه ساختار آموزش مجازی آنقدر قوی است که خانواده‌های موافق بازگشایی نگران افت تحصیل دانش‌آموزان نباشند، نه مدارس برای آموزش حضوری مناسب‌سازی شده که مخالفان نگران حضوری شدن مدارس نباشند. براساس گزارش واکسیناسیون نظام آموزشی ایران از سوی مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت نشان می‌دهد تاکنون ۸۲ درصد دانش‌آموزان پایه هفتم تا دوازدهم دوز اول را تزریق کرده‌اند و ۶۲ درصد از دانش‌آموزان کامل واکسینه شده‌اند. اما در بین دانش‌آموزان مبتلا به کرونا افرادی هم بودند که با دریافت دو دوز واکسن باز هم به کرونا مبتلا شده‌اند! چه‌بسا رییس مرکز بهداشت خوزستان دیروز اعلام کرد، تزریق دو دوز واکسن کرونا علی‌الخصوص واکسن‌های برکت و سینوفارم برای ایمنی در برابر سویه اومیکرون کافی نیست. این در حالی است که بیشتر دانش‌آموزان سینوفارم دریافت کرده‌اند! همچنین به گفته رییس اداره بیماری واگیر وزارت بهداشت ورود کرونا اومیکرون به ایران قطعی است. بنابراین وزارت آموزش‌وپرورش و ستاد ملی باید در خصوص بازگشایی مدارس بازنگری جدی کنند.

از طرفی محسن فرهادی معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در خصوص نحوه نظارت وزارت بهداشت به فعالیت مدارس و این موضوع که تعداد زیادی از دانش‌آموزان و معلمان به کرونا مبتلا شده‌اند، گفته است: «اینکه تعداد زیادی از دانش‌آموزان و معلمان به کرونا مبتلا شده‌اند، تایید نشده و این‌گونه مسائل بیشتر در فضای مجازی مطرح می‌شوند و تقریبا می‌توان گفت اغلب مواردی از آنها هم که به کووید دچار شده‌اند، مربوط به خارج از مدرسه بوده و هنوز موردی از ابتلا به این بیماری در مدارس گزارش نشده است.» وی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون شکایتی از مدارس به دلیل نحوه فعالیتشان داشته‌اید؟ ادامه داد: «بله، تاکنون با مواردی از شکایت در این خصوص رو‌به‌رو بودیم که اغلب به دلیل نبود تهویه مناسب در کلاس‌های درس، نحوه چیدمان صندلی‌ها و برگزاری کلاس‌های حضوری بوده و در سامانه ۱۹۰ به ثبت رسیده‌اند و همه این شکایات یک به یک توسط همکاران ما مورد بررسی قرار می‌گیرند و چنانچه مورد شکایت درست باشد این موضوع را به اولیای مدرسه اعلام می‌کنیم و اگر از جانب آنها ترتیب اثر داده نشود، به منطقه مربوطه اعلام می‌کنیم چراکه ناظران اصلی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس مدیران مدارس و مناطق مربوطه هستند.»

عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی مدارس

در همین حال دکتر حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا نیز دیروز اظهار کرد: متاسفانه در خیلی از مدارس پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی‌شود و این می‌تواند سبب بروز زمینه‌ای برای پیک‌های جدید در کشور شود. کمیته علمی کرونا فقط مباحث علمی را پیش می‌برد و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، چگونگی آنها و پیگیری رعایت پروتکل‌ها برعهده وزارت آموزش‌وپرورش است که اقدامات لازم را جهت اجرای پروتکل‌های بهداشتی انجام دهد. یا باید بازگشایی به تاخیر بیفتد یا پروتکل‌ها کاملا رعایت شود و یا سیستمی وجود داشته باشد که رصد کند تا پروتکل‌ها نه تنها در مدارس بلکه در مجامع دیگر هم رعایت شود و افراد در برابر کووید۱۹ ایمن باشند.

کمبود تهویه هوا در کلاس‌ها

در همین راستا دکتر عاطفه عابدینی فوق‌تخصص بیماری‌های ریه و دبیر سابق کمیته علمی کشوری کووید۱۹ به «جهان‌صنعت» گفت: هنوز به طور قطع‌ویقین نمی‌دانیم اومیکرون وارد ایران شده یا نه، اما با توجه به اینکه اومیکرون در کشورهای همسایه جولان می‌دهد احتمال ورود آن به ایران زیاد است. دانش‌آموزان در این دو سال خانه‌نشینی زندگی‌شان تغییر کرده بود و حال باز با بازگشایی‌ها مجدد دچار چالش‌های جدیدی شدند. به همین دلیل پروتکل‌های بهداشتی را کمتر از سابق رعایت می‌کنند و این موضوع بسیار مهمی است.

وی افزود: در حال حاضر واکسیناسیون جامعه دانش‌آموزان به درصد دلخواه نرسیده و هنوز ایمنی واکسن‌های تزریق‌شده را در برابر سویه جدید نمی‌دانیم، به همین دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک مهم‌تر است. به نظرم تمام دانش‌آموزان اعم از واکسن‌زده و واکسن‌نزده‌ها در معرض خطر اومیکرون هستند. به همین دلیل مدارس باید تهویه مناسب و فضای ایمنی را برای دانش‌آموزان ایجاد کنند که متاسفانه تاکنون چنین مشکلی حل نشده است. بنابراین مشکل کمبود و نبود تهویه هوا در کلاس‌ها جدی است. این در حالی است که بارها به وزارت بهداشت و آموزش‌وپرورش در خصوص نارضایتی والدین از نبود تهویه مناسب و نظارت بر رعایت پروتکل‌ها هشدار داده‌ایم، اما پیگیری‌ها کند است. اگر اصرار بر حضوری بودن مدارس دارند، وزارت بهداشت باید نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر کند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 235358
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا