ضرغامی: طرفدار لغو ویزا هستم/تاکتیکی برای جذب توریست

به گزارش جهان صنعت نیوز:  به گفته فعالان گردشگری، لغو ویزا برای توریست‌های زیارتی سود آنچنانی برای ایران ندارد. از سوی دیگر اگر گردشگران ندانند لغو روادید کرده‌ایم تمایلی به سفر کردن به ایران ندارند. اطلاع‌رسانی، تبلیغات و بازاریابی به حدی در صنعت گردشگری‌مان ضعیف است که هیچ اقدامی در سطح بین‌الملل اطلاع‌رسانی نمی‌شود. همچنین باید تصویر مقصد ایران در سطح جهانی اصلاح شود و از حالت مبهم بیرون آید و به تصویر سفر قوی و محکمی تبدیل شود که باز بودن مرزهای ایران و امنیت در کشورمان را به جهانیان ثابت کند.

طرفدار لغو ویزا هستم

برهمین اساس وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: با لغو روادید موافق هستم، هرچند در این زمینه تنها نظر من مهم نیست و ملاحظات بین‌المللی در آن تاثیر دارد و باید از نظر ملی و حاکمیتی جمع‌بندی شود.

سیدعزت‌الله ضرغامی درباره اقدامات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای لغو روادید ایران با کشورهای خارجی اظهار کرد: من به لحاظ جایگاه و ماموریت خود، به عنوان وزیر گردشگری باید دنبال تسهیل رفت‌وآمد گردشگران و لغو روادید باشم، بنابراین طرفدار لغو روادید هستم.

وی افزود: هرچه روادید بیشتر لغو و ارتباط کشورها با ایران تسهیل شود، گردشگری رونق بیشتری می‌گیرد، اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که در این زمینه تنها نظر من مهم نیست و ملاحظات بین‌المللی و… نیز در آن تاثیر دارد و باید از نظر ملی و حاکمیتی، جمع‌بندی‌های لازم صورت گیرد.

ضرغامی با بیان اینکه در لغو روادید با کشورهای خارجی، سایر حوزه‌ها به‌ویژه وزارت امور خارجه نقش مهم و اصلی دارند، گفت: تلاش می‌شود موانع پیش‌روی لغو روادید به منظور رونق گردشگری پیگیری شود.

شاخص‌های اعتبار گذرنامه

لغو ویزای دوطرفه، با توجه به مزایای سفر و جابه‌جایی یکی از شاخص‌های اعتبار گذرنامه نیز محسوب می‌شود، هرچه تعداد این کشورها بیشتر شود به ارتقای جایگاه گذرنامه ایران کمک خواهد شد. شهروندان ایرانی درحال حاضر امکان سفر به ۴۲ کشور بدون ویزا و یا با ویزای فرودگاهی را دارند.

در حال حاضر ویزای ایران برای شهروندان کشورهای جمهوری آذربایجان، بولیوی، ترکیه، سوریه، لبنان، گرجستان، ارمنستان، ونزوئلا، مصر، مالزی و چین لغو شده است و اتباع این کشورها بدون روادید می‌توانند برای مدت مشخصی به ایران سفر کنند.

ایران همچنین از سال ۲۰۱۷ با راه‌اندازی سامانه «روادید الکترونیکی»، صدور ویزای بدون مهر و برچسب را از ۱۱۰ نقطه از جهان آسان کرده است. این سیاست نگرانی بسیاری از شهروندان را که تحت تاثیر سیاست تحریم سفر آمریکا بودند برطرف کرده است.

در واقع ایران در ۱۱۰ نقطه جهان و فرودگاه‌های بین‌المللی داخل کشور برای اتباع خارجی «روادید الکترونیکی» صادر می‌کند که به ویزای «بدون مهر و برچسب» معروف بوده و امتیازی برای گردشگران نگران دنیا است تا با خیالی آسوده‌تر به ایران سفر کنند.

صدور ویزای ایران در فرودگاه‌های بین‌المللی و برخی مبادی ورودی کشور برای اتباع خارجی نیز از همان سال امکان‌پذیر شده و فقط اتباع کشورهایی چون افغانستان، سومالی، آمریکا و کانادا برای دریافت ویزا باید به کنسولگری‌ها مراجعه کنند و امکان دریافت ویزای فرودگاهی ندارند. گذرنامه ایران از ۲۲۷ مقصد جهان، رتبه ۹۹ را دارد.

مزایای لغو روادید برای کشورهای اروپایی

فعالان گردشگری بر این باورند که لغو روادید اتفاق خوب و مثبتی است به شرط آنکه برای کشورهای اروپایی و توسعه‌یافته انجام شود نه کشورهایی که هرگز گذرشان به ایران نمی‌افتد و توریستی به کشورمان نخواهند فرستاد.

در همین حال حسین عبادتی راهنمای گردشگری انگلیسی زبان به «جهان‌صنعت» گفت: اگر لغو روادید میان ایران و کشورهای دیگر اتفاق بیفتد بسیار اتفاق خوب و مثبتی است البته به شرط آنکه دوطرفه باشد، این امر به رشد و توسعه گردشگری کشورمان بسیار کمک می‌کند.

او افزود: به تازگی عمان نیز روادید برای سفرهای توریستی ایرانیان را لغو کرده و این اتفاق بسیار مثبت است.

عبادتی با اشاره به اینکه لغو ویزای دوطرفه منجر به جذب توریست شده و بسیار روی توسعه این صنعت تاثیرگذار است، بیان کرد: لغو روادید منجر به جذب توریست می‌شود و هم نگرش بسته بودن ایران را از بین می‌برد؛ این امر ثابت می‌کند مرزهای ایران بسته نبوده و تمایل به حضور توریست‌های جهانی در کشور خود را دارد. برای ایرانی‌ها هم بسیار مثبت است و می‌توانند راحت‌تر از گذشته دیگر کشورها را ببینند.

سیاست کشورمان جذب توریست نیست

او با اشاره به اینکه لغو روادید تنها یک شعار است، گفت: به نظر نمی‌رسد چنین اقدامی عملی شود و در حد یک شعار باقی می‌ماند، چراکه سیاست کشورمان جذب توریست نیست. اگر هم لغو روادید صورت بگیرد برای عراق، پاکستان و کشورهای همسایه و توریست‌های زیارتی اتفاق می‌افتد، اما برای کشورهایی همچون اروپا بعید است که لغو روادید توسط ایران رخ دهد. اگر لغو روادید با کشورهای اروپایی انجام شود برای صنعت گردشگری بسیار سودمند و مفید است.

عبادتی تاکید کرد: لغو روادید برای کشورهایی که توریست‌های زیارتی به ایران می‌فرستند اتفاق می‌افتد که سودی برای کشورمان به همراه نداشته و به رونق گردشگری کمکی نمی‌کند. یا ممکن است برای کوبا و ونزوئلا روادید لغو شود که هیچ توریستی از این کشورها به ایران سفر نمی‌کند.

لزوم بازاریابی و اصلاح تصویر مقصد

یک مدرس گردشگری نیز بر این باور است که بدون بازاریابی و اصلاح تصویر مقصد، اتفاقی در کشور نمی‌افتد و لغو روادید سودی برای کشورمان به همراه نخواهد داشت.

مهسامطهر، کارشناس گردشگری به «جهان‌صنعت» گفت: لغو روادید اقدام بسیار مثبتی است و اگر این اتفاق رخ دهد برای کشورمان بسیار مفید است. با این همه مردم دنیا باید بدانند که ما لغو روادید کرده‌ایم. تا زمانی که بازاریابی هدفمند و اصلاح تصویر ایران رخ ندهد، اتفاقی در صنعت گردشگری مان رخ نمی‌دهد.

او افزود: اگر تصویر مقصد ایران را اصلاح نکنیم حتی پول دستی به توریست‌های بین‌المللی بدهیم نیز، توریست‌ها به ایران سفر نمی‌کنند. اما اگر بازاریابی هدفمند انجام دهیم و روادید را برای کشورهای پردرآمد و توسعه‌یافته لغو کنیم، شاهد رونق گردشگری خواهیم بود.

مطهر گفت: با لغو روادید برای کشورهای در حال توسعه و کم درآمد، اتفاق خاصی در ایران نمی‌افتد، به جز اینکه بیماری و مشکلات را به کشور وارد کنیم.

بازاریابی ضعیف دولت

با این تفاسیر یکی از بزرگ‌ترین مشکلات گردشگری کشورمان بازاریابی و تبلیغات ضعیف است به حدی که اگر بهترین اتفاقات نیز در این صنعت رخ دهد، گردشگران جهان خبردار نمی‌شوند و برای توسعه گردشگری باید بر این مورد تمرکز ویژه‌ای داشته باشیم.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنی
شناسه : 235662
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا