اظهارات پرحاشیه آقای معاون اول

به گزارش جهان صنعت نیوز:  مساله اصلی اما لو دادن روش ورود این تجهیزات و دور زدن تحریم‌ها بود. مخبر گفت: «یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های دولت سیزدهم کنترل کرونا بود. از روزی ۷۰۰ کشته به ۴۷ نفر رسیدیم که موفقیت بزرگی بود. در همین دولت روز‌هایی را پشت سر گذاشتیم که واقعا آرزوی یک میلیون واکسن داشتیم. در زمینه واردات بعضی از تجهیزات ساخت واکسن در یکی از انتقال پول‌ها به یکی از کشورها ردی از واردات واکسن مشخص شد و نتوانستیم تجهیزات را وارد کنیم. تجهیزات ساخت واکسن را سفیرمان به عنوان اسباب خانه خودش وارد کشور کرد. ما در مقابل هر مشکلی که در کشور داریم چندین راه‌حل هم داریم.»

این اظهارات آقای معاون اول در فضای مجازی با انتقادات گسترده‌ای همراه شد و انتقاداتی را به همراه داشت؛ حتی کاربران اصولگرا و ارزشی هم از این صراحت در توضیح روش‌های واردات به خصوص در شرایط تحریمی که معلوم نیست تا کی ادامه داشته باشد، نقد کردند.

انتقادات به حدی بود که وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای ناگزیر به توضیح شد. در این بیانیه اظهارات مخبر «راهبردی و راهگشا» توصیف و توضیح داده شد که این سخنان، «به صورت ناقص و بدون توجه به مقدمه و موخره بیان‌ شده» منتشر شده است.

این بیانیه در عین حال گفته سخنان مطرح شده در این جلسه، «جنبه داخلی و عملیاتی داشته و بنایی به انتشار عمومی و رسانه‌ای شدن آنها نبوده» است.

وزارت خارجه در ادامه گفته «دقت نظر لازم توسط یکی از خبرگزاری‌ها صورت نگرفته و بخش‌های تقطیع شده از آن انتشار یافته است.» وزارت خارجه در پایان این بیانیه به تعریف و تمجید از دولت رییسی پرداخته است.

گفتنی است، خبرگزاری مورد اشاره وزارت خارجه که تقصیرها گردن آن انداخته شده، اما خبرگزاری دانشجو وابسته به بسیج دانشجویی بوده است.

لازم به ذکر است که انتقادات از این سخنان مخبر با وجود توضیحات وزارت خارجه ادامه یافت. منتقدان از اینکه نفر دوم اجرایی کشور رسما و علنا شیوه دور زدن تحریم‌ها را لو داده، انتقاد کردند. مثلا علی قلهکی فعال رسانه‌ای اصولگرا در صفحه توئیتر خود نوشت: «با توجه به روند مذاکره فرسایشی شدن آن و یا حتی عدم حصول نتیجه، نیازه که راه‌های دور زدن تحریم‌ها حتی راه‌های خاص! نسوزد. مطرح نمودن دور زدن تحریم‌ در قالب لوازم سفرا بسیار اشتباه بود، آمریکایی‌ها مستند به صحبت‌های مخبر می‌توانند مانع از خروج لوازم دیپلمات‌های ما از کشور میزبان شوند.» سیدصادق حسینی، فعال رسانه‌ای هم توئیت کرده بود: «اگر از فردا وسایل و بسته‌های شخصی و رسمی سفرا و دیپلمات‌های ایران را در جهان به دلیل احتمال دور زدن تحریم بازرسی کردند، مقصرش آقای مخبر معاون اول رییس‌جمهور است که هنوز یاد نگرفته چه حرفی را نباید بزند.»

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 235854
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا