دومینوی رسوایی دولت بوریس جانسون

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بوریس جانسون در ماه‌های اخیر به دلیل یک رسوایی اخلاقی، اعطای قراردادهای پرسود در زمینه کووید، نوسازی آپارتمان خود در داونینگ استریت و ادعایی مبنی بر اینکه درپی اطمینان از تخلیه حیوانات خانگی از کابل در جریان خروج مفتضحانه غرب از افغانستان بوده، هدف انتقادهای شدیدی قرار گرفته است. ضربه به اعتبار جانسون کاملا در نظرسنجی‌ها مشهود است.

دیوید فراست در نامه استعفای خود نوشت که از امنیت برگزیت اطمینان دارد اما نگران خط‌مشی دولت این کشور است. فراست در نامه‌ای که توسط دفتر داونینگ استریت منتشر شد، خطاب به بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس نوشت: شما نگرانی‌های من درباره خط‌مشی فعلی را می‌دانید. او ادامه داد: امیدوارم هرچه سریع‌تر به آنجا که باید، برسیم؛ در بالاترین سطح پیشرفت‌های علمی و اقتصادی؛ اقتصادی نیمه‌آزاد، کارآفرین و با مالیات پایین.

دیلی میل در این خصوص نوشت، استعفای فراست به دلیل اعمال محدودیت‌های کرونایی بیشتر توسط دولت جانسون از جمله الزام به دریافت گواهی واکسیناسیون، نارضایتی گسترده‌تر از افزایش مالیات و هزینه سیاست‌های زیست محیطی «صفر خالص» صورت گرفته است.

فراست کمی پیشتر گفت که با جانسون به توافق رسیده بود تا در ماه ژانویه استعفا دهد، اما چون این خبر لو رفته، باید هرچه زودتر این کار را انجام دهد. او گفت: ما همچنین باید بتوانیم با کرونا زندگی کنیم؛ امیدوارم بتوانیم به روند معمول خود بازگشته و فریب اقدامات اجباری را که در جاهای دیگر دیده‌ایم نخوریم. طبق نتایج یک نظرسنجی اخیر، فراست دومین وزیر محبوب انگلیس و حزب محافظه‌کار بود. جانسون نسبت به دریافت استعفای فراست ابراز تاسف کرد.

خروج مذاکره‌کننده ارشد برگزیت در دولت انگلیس پس از آن رخ می‌دهد که برخی از قانونگذاران حزب محافظه‌کار به جانسون هشدار داده بودند که عملکرد خود را بهبود بخشد وگرنه با مخالفت آنان روبه‌رو خواهد شد.

به تازگی انتشار یافته‌های یک نظرسنجی که از ۲۴ هزار و ۶۹۱ خواننده روزنامه انگلیسی دیلی اکسپرس در روزهای ۹ و ۱۰ دسامبر (۱۸ و ۱۹ آذر) انجام شد، نشان داد که با برملا شدن نقض شرایط قرنطینه و برگزاری یک میهمانی در دفتر کار نخست‌وزیری، ۵۹ درصد از رای‌دهندگان خواهان استعفای بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس شدند.

جانسون اواخر هفته پیش و پس از انتشار ویدئویی از کارکنان دفتر وی که مشغول تمسخر و خنده در مورد یک جشن بزرگ که در جریان قرنطینه کریسمس سال گذشته در ساختمان نخست‌وزیری برگزار شده بود و زمانی که برپایی این گردهمایی‌ها ممنوع بود، عذرخواهی کرد.

جدایی ارشدترین مذاکره‌کننده برگزیت دولت انگلیس، اندکی پس از آن اتفاق می‌افتد که برخی از قانونگذاران حزب محافظه‌کار حاکم، به جانسون هشدار دادند که یا باید رهبری‌اش را بهبود بخشد و یا با چالش روبه‌رو خواهد شد.

در همین حال آنجلا رینر، معاون رهبر حزب اپوزیسیون کارگر گفت، استعفای فراست نشان‌دهنده دولتی لبریز از هرج‌ومرج است، آن هم در حالی که انگلیس هفته‌های سختی پیش رو دارد.

اندرو بریجن، نماینده محافظه‌کار پارلمان انگلیس نیز به جانسون هشدار داد که زمان و متحدانش دارند تمام می‌شوند و تحقق وعده‌هایش و دستیابی به اصول یک دولت محافظه‌کار حقیقی، دارد سخت‌تر می‌شود.

جانسون که با اختلاف، پیروز انتخابات ۲۰۱۹ بود، در حال حاضر و با اشتباهات و رسوایی‌های مکرر، با بزرگ‌ترین بحران دوران نخست‌وزیری خود مواجه است؛ مخالفان جانسون می‌گویند این اشتباهات نشان می‌دهد که او انتخاب مناسبی برای نخست‌وزیری نیست.

این حزب محافظه‌کار، در انتخابات میان‌دوره‌ای پارلمانی هفته گذشته، یکی از کرسی‌های مجلس را از دست داد؛ با توجه به اینکه این اتفاق در منطقه‌ای افتاد که از نواحی حامی این حزب بود، می‌توان گفت نشان‌دهنده نارضایتی عمومی از این سری رسوایی‌هاست و خبر از افزایش فشارها بر روی جانسون دارد.

نتایج یک نظرسنجی دیگر نیز نشان داد اکثریت مردم انگلیس خواستار بازگشت کشورشان به اتحادیه اروپا هستند و برای الحاق مجدد به این اتحادیه رای می‌دهند. این نظرسنجی که از سوی موسسه «ساوانتا کامرس» انجام شد، نشان داد تنها یک سال پس از پایان دوره گذار، واقعیت برگزیت برای بسیاری از مردم انگلیس در حال نمایان شدن است. اکنون ۵۲ درصد از مردم انگلیس می‌گویند به الحاق مجدد به اتحادیه اروپا رای می‌دهند، ۵۳ درصد از مردم این کشور ماه گذشته میلادی همین نظر را داشتند. ۴۸ درصد نیز خواستار بیرون ماندن از اتحادیه اروپا هستند.

دومینوی رسوایی دولت جانسون

از زمان همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ که اکثریت مردم این جزیره به خروج از اتحادیه اروپا رای ‌دادند تا نیمه دوم سال ۲۰۱۹ دولت‌های دیوید کامرون و ترزا می قادر به عملیاتی کردن فرآیند برگزیت نشدند تا اینکه جانسون توانست با وعده عملی کردن خروج، رهبری حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیری را به دست بیاورد. وی تاکید کرده بود در هر صورت و حتی بدون توافق با بروکسل، انگلیس را از اتحادیه خارج می‌سازد. از آن زمان، انگلیسی‌ها شاهد اختلافات در مرز ایرلند، کشمکش‌ها بر سر معاملات تجاری، و بحران‌هایی از جمله مسائل مربوط به زنجیره تامین بوده‌اند که حداقل تا حدی می‌تواند به برگزیت نسبت داده شود. برگزیت به معنای واقعی صورت نگرفته و مشکلی حل نشده است.

سیستم مهاجرتی

هنگامی که محافظه‌کاران در انتخابات پیروز شدند و انگلیس اتحادیه اروپا را ترک کرد، دولت انگلیس به سرعت چرخ‌ها را برای یک سیستم مهاجرتی مبتنی بر امتیاز به حرکت درآورد تا افرادی را که می‌توانستند وارد انگلیس شوند، محدود کند. بر اساس قوانین جدید، افراد باید ۷۰ امتیاز بگیرند تا حتی بتوانند از سواحل انگلیس عبور کنند؛ امتیاز‌هایی که می‌توان از راه‌های مختلف به دست آورد، از جمله صحبت کردن به زبان انگلیسی، داشتن مدرک دکترا و داشتن پیشنهاد شغلی در یک رشته مورد نیاز. این سیستم بحث‌برانگیز که جایگزین رفت و آمد آزادانه مردم در اتحادیه اروپا شده، از ابتدای سال ۲۰۲۱ به اجرا درآمد.

وعده‌های غذایی در مدارس

وقتی خانواده‌هایی که وعده‌های غذایی رایگان در مدرسه دریافت می‌کردند، برای تغذیه فرزندانشان در تعطیلات مدرسه مشکل داشتند، این دولت انگلیس نبود که به آن‌ها کمک کرد بلکه مارکوس راشفورد، بازیکن تیم ملی فوتبال انگلیس به آنها کمک کرد. در ژوئن ۲۰۲۰، این فوتبالیست، نامه‌ای به همه نمایندگان مجلس انگلیس نوشت و از آن‌ها خواست تا دولت جانسون را تحت فشار قرار دهند تا سیاست خود را در مورد ارائه غذای رایگان در تعطیلات تابستان تغییر دهد.

لایحه جنجالی پلیس

در مارس ۲۰۲۱، وزارت کشور انگلیس از برخی قوانین بحث‌برانگیز که اعتراضات در این کشور را محدود می‎کند، رونمایی کرد. این طرح با عنوان «پلیس، جنایت، مجازات و دادگاه‌ها»، به پلیس انگلیس اختیارات بیشتری می‌دهد تا با تعیین محدودیت‌های زمانی، شرایطی را برای اعتراض‌های غیرخشونت‌آمیز، از جمله مواردی که بیش از حد پرسر و صدا یا با مزاحمت تلقی می‌شوند، وضع کنند. هنگامی که این لایحه اعلام شد، باعث اعتراضات و واکنش شدید سیاستمداران مخالف و گروه‌های حقوق بشری شد، اما مجلس عوام آن را تصویب کرد.

نژادپرستی

همچنین در ماه مارس، دولت انگلیس یک بررسی در مورد اینکه آیا این کشور از نظر نهادی نژادپرست است یا خیر منتشر کرد و به این نتیجه رسید که اینطور نیست. این گزارش می‎گوید که در حالی که نژادپرستی هنوز در سراسر انگلیس ادامه دارد، دستاورد‌ها در زمینه‌هایی از جمله آموزش و اشتغال، این کشور را به الگویی برای سایر کشور‌های دارای اکثریت سفیدپوست تبدیل کرده است.

همه‌گیری کرونا

دو سال آخر چرخه اخبار تحت سلطه ویروس کوچکی بوده است که در سراسر جهان منتشر شده و میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان کشته است. حوادث ناگوار کرونایی در این کشور عبارتند از: فهرستی از اشتباهات انجام‌شده از طرف دولت و وزرای انگلیس.

گسترش سریع سویه اومیکرون در بریتانیا

این در حالی است که ساجد جاوید، وزیر بهداشت بریتانیا اعلام کرد که حدود ۶۰درصد کل بیماران کرونایی کشور از حوزه کلانشهر لندن هستند. بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در توییتر نوشت: این چیزی است که طی هفته‌های آینده باید در انتظارش باشید، آن‌هم در هر کشور جهان.

مقامات لندن روز شنبه اعلام کردند که ۲۳هزار و ۲۷۲ مورد جدید بیماری کرونا را ثبت کرده‌اند. از این رقم ۱۳هزار و ۶۷۴ مورد آن مبتلا به سویه ویروسی اومیکرون بوده‌اند که ۲۸۹۳ مورد بیش از روز پیش بوده است. این آمار بدان معناست که در کلانشهر ۹میلیونی لندن هر دو یا سه روز یک بار شمار بیماران دو برابر شده است.

اول دسامبر متوسط هفت روزه مبتلایان جدید در لندن ۶هزار نفر بود. یک هفته بعد این رقم به حدود ۸۵۰۰ نفر رسید و هم‌اکنون این شاخص حدود ۲۰هزار نفر را نشان می‌دهد. سطح واکسیناسیون در لندن با ۵/۶۱ درصد پایین‌تر از میانگین کل کشور با ۵/۸۱ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال است که دست‌کم دو دوز واکسن را دریافت کرد‌ه‌اند. حدود ۸۰ درصد جمعیت ۶۰ تا ۶۴ سال به طور کامل واکسینه شده‌اند و این رقم در مورد ۶۵ تا ۶۹ ساله‌ها ۸۳ درصد بوده است.

بحران کمبود راننده کامیون

در طول تابستان ۲۰۲۱، یک بحران زنجیره تامین، سوپرمارکت‌ها، رستوران‌ها و خدمات را در سراسر انگلیس مختل کرد. یکی از دلایلی که باعث کمبود رانندگان کامیون‌های حمل بار، مواد غذایی و سوخت شده بود، همه‌گیری ویروس کرونا و برگزیت بود.  نمایندگان اصناف از لندن خواسته‌اند تا فکری به فکر وضع موجود کرده و آزمون رانندگی برای رانندگان کامیون را افزایش داده و روادید موقت برای رانندگان اتحادیه اروپا صادر کند.

در همین حال، قوانین سختگیرانه ویزا که به عنوان بخشی از قوانین جدید کشور پس از برگزیت وضع شده بود، به این معنا بود که بسیاری از کارگران انگلیس را ترک خواهند کرد. دولت انگلیس به کارگران اتحادیه اروپا پیشنهاد داد و از آنها درخواست کرد که بیایند و شکاف موجود را برطرف کنند، اما این طرح موفق نبوده و انگلیس هنوز هم تقریبا هر هفته هشدار‌هایی درباره کمبود بیشتر اعلام می‌کند. این‌ها تنها گوشه‌ای از جنجالی‌ترین سیاست‌ها و رسوایی‌های دو سال اول دولت بوریس جانسون به حساب می‌آیند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانسیاسی
شناسه : 236332
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا