حجم آب سدهای کشور ۳۳ درصد کاهش یافت

به گزارش جهان صنعت نیوز:  فعالیت سامانه بارشی از روز جمعه (۲۶ آذرماه) در کشورمان آغاز شده و طبق پیش‌بینی موسسه تحقیقات آب، بیشترین میزان بارش درحوضه‌های آبریز غربی و جنوب غرب رخ خواهد داد.

همچنین موسسه تحقیقات‌ آب وزارت نیرو پیش‌بینی کرد که حوضه‌های آبریز دریاچه ارومیه، زهره- جراحی و حوضه‌های جنوبی، کارون بزرگ و کرخه از بامداد امروز به مدت ۸۴ ساعت و به میزان تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه‌ای) ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلی متر بارش خواهند داشت و در پی آن احتمال وقوع سیل وجود دارد.

با این‌حال گزارش تازه دفتر اطلاعات و داده های آب کشور نشان می‌دهد با سپری شدن ۸۴ روز از سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، (ابتدای مهرماه تا ۲۴ آذرماه)  مجموع حجم ذخایر آب در مخازن سدهای کشور به حدود ۱۷ میلیارد و ۴۸ میلیون متر مکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته بیانگر ۳۳درصد کاهش است.

«فیروز قاسم‌زاده» مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور در این باره گفت: بررسی وضعیت سدهای کشور نشان می‌دهد میزان حجم ورودی به سدهای کشور در این مدت معادل سه میلیارد و ۶۸ میلیون مترمکعب بوده که کاهشی معادل ۴۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته را نشان می­‌دهد.

وی خاطرنشان‌کرد: در شرایط کنونی، از مجموع ظرفیت مخازن سدهای مهم کشور به میزان حدود ۵۰.۵ میلیارد متر مکعب، حدود ۳۵ درصد آب ذخیره شده وجود دارد.

مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور ادامه‌داد: میزان پُر شدگی سدهای مهمی چون زاینده‌رود، شمیل و نیان و سفیدرود در شرایط فعلی حدود ۱۳ تا ۲۰ درصد است.

قاسم‌زاده افزود: در استان­‌های خوزستان و تهران نیز میزان پر شدگی متوسط مخازن در سال آبی جاری به ترتیب حدود ۳۸ درصد و ۱۹ درصد است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 236430
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا