ماجرای شکرهای گران در بازار چیست؟

جهان صنعت نیوز|  محمدرضا کلامی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت  گفت: تمامی شکری که تاکنون برای تنظیم بازار  با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد بازار شده به جامعه هدف رسیده و از این موضوع اطمینان کامل داریم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: شکر تنظیم بازاری از محل ذخایر استراتژیک شرکت بازرگانی دولتی تامین شده و هنوز شکر وارداتی بخش خصوصی وارد بازار نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که  قیمت مصوب شکر چقدر است، گفت: قیمت مصوب هر کیلوگرم شکر درب کارخانه ۳ هزار تومان و قیمت مصوب عرضه هر کیلوگرم شکر فله‌ای برای مصرف‌کننده ۳ هزار و ۴۰۰ تومان و قیمت مصوب عرضه شکر بسته‌بندی ۹۰۰ گرمی ۴ هزار تومان است.

کلامی در پاسخ به این سوال که شکرهایی که با قیمت‌های بیش از قیمت مصوب در بازار موجود است، از کجا تامین می‌شود،  گفت: این شکر از محل تولیدات داخل است و شکر وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت بیان داشت: البته عرضه شکر چه وارداتی و چه تولید داخل به غیر از قیمت مصوب تخلف است و با متخلفین برخورد می‌شود.

وی گفت: چنانچه در روزهای اخیر سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان چند کارخانه متخلف که شکر تولیدی خود را با قیمت بیش از قیمت مصوب عرضه می‌کردند به سازمان تعزیرات معرفی کرد و قطعا برابر قانون با متخلفین برخورد می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در صورتی که کارخانه تولید شکر در قیمت عرضه شکر تخلف کند و شکر را با قیمت بالاتری عرضه کند قطعا این گران فروشی و افزایش قیمت در تمام زنجیره عرضه تسری می‌یابد به همین دلیل با هر گونه گران‌فروشی شکر برخورد می‌شود و عرضه شکر در درب کارخانه باید به قیمت مصوب انجام شود.

کلامی با اشاره به سیل اخیر بیان داشت: البته کارخانه‌های تولید شکر به دلیل مشکلات ناشی از سیل و از بین رفتن بخشی از موجودی انبارها و همچنین افزایش هزینه‌های تولید، درخواست برای افزایش قیمت داشته‌اند اما ستاد تنظیم بازار  به آنها اجازه افزایش قیمت نداده‌ است  و به آنها اعلام  شده که اجازه ندارند خسارت خود را از جیب مردم جبران کنند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش هزینه‌ها ممکن است قیمت شکر برای سال ۹۸ افزایش یابد، گفت: قیمت مصوب شکر درب کارخانه در سال ۹۶، دو هزار و ۷۷۰ تومان و برای سال ۹۷، سه هزار تومان تعیین شد در حال حاضر هم قیمت پیشنهادی کارخانه‌ها برای شکر به ما اعلام شده و این درخواست توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در حال بررسی است.

در حالی که قیمت مصوب هر کیلوگرم شکر برای عرضه در بازار ۳۴۰۰ تومان است اما در برخی از مغازه‌های سطح شهر شکر به قیمت هر کیلوگرم ۶ تا ۷ هزار تومان و در مواردی هم با قیمت بیشتر عرضه می‌شود.

پیشنهاد ویژه
شناسه : 23653
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا