دلار را چند می‌فروشید آقای رضایی؟

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این کادر سیاسی نظام جمهوری اسلامی که تاکنون چندین دوره در انتخابات ریاست‌جمهوری رقابت کرده و با دادن پیشنهادهای اقتصادی به شدت جنجالی رای شهروندان را کسب نکرده، حالا چند ماه است معاون اقتصادی رییس دولت سیزدهم شده و پس از یک دوران سکوت نسبی چند هفته‌ای، برخی تصمیم‌های اتخاذ شده یا در دستور کار دولت یا ستاد اقتصادی دولت را به اطلاع افکار عمومی می‌رساند. رضایی در تازه‌ترین سخنانش تصمیم دولت درباره ارزهای حاصل از صادرات نفت را برملا کرده و گفته است‌: «از نمایندگان مجلس می‌خواهیم  کمک کنند یکی از شیرهای خلق پول در ایران را به طور کامل ببندیم. به نحوی که دولت ارز‌های نفتی را به بانک‌های کشور و بانک ملی بفروشد و همین پولی که اکنون موجود است جابه‌جا شود تا دیگر پول بدون پشتوانه که تاثیری در تولید ملی ندارد خلق نشود.»

درباره این فکر دولت یا فکر معاون رییس‌جمهور چند پرسش مهم وجود دارد که باید برای روشنگری بیشتر و تا پیش از اینکه تصمیمی گرفته شود به آنها پاسخ داده شود که برخی از آنها را در زیر می‌خوانید:

اول- آیا این تصمیم اتخاذشده یا در دستور کار است و باید پاسخ داده شود. این تصمیم زاییده کدام پژوهشگاه یا مرکز بررسی‌های اقتصادکلان یا کدام دانشکده اقتصادی است و مهم‌تر اینکه آیا قرار است ناگهان به مجلس ارائه شود یا اینکه در اختیار افکار عمومی قرار می‌گیرد تا درباره آن گفت‌وگو و تبادل نظر کارشناسی شود؟

دوم- آیا قرار است همه ارزهای حاصل از صادرات نفت به بانک‌های ملی و سایر بانک‌ها فروخته شود و یا بخشی از ارزهای حاصل از صادرات نفت همچنان در خزانه بانک ارزی باقی می‌ماند. در این صورت سهم هرکدام چقدر است؟ اگر همه ارزهای حاصل از صادرات نفت به بانک ملی و سایر بانک‌ها فروخته شود وظیفه بانک مرکزی در تعیین ذخایر ارزی و نیز سیاستگذاری ارزی به ویژه در تعیین قیمت ارز چه خواهد شد؟ آیا بانک ملی سیاست‌های ارزی را تعیین خواهد کرد چون دارنده بیشترین منابع ارزی خواهد بود و اگر به بانک‌های خصوصی هم قرار است ارز‌های حاصل از صادرات نفت داده شود در این صورت نظارت بر تخصیص‌های ارزی چگونه خواهد بود؟

سوم- نکته مهم‌تر این است که اگر چنین تصمیمی از سد مجلس عبور کند و دولت درآمدهای ارزی را به جای فروش به بانک مرکزی، به بانک ملی یا بانک‌های دیگر بفروشد قیمت فروش ارزها چگونه و در کجا تعیین خواهد شد؟ آیا دولت قیمت‌گذاری خاصی می‌کند یا قیمت در لایحه بودجه ابلاغ می‌شود و در این صورت بانک ملی و سایر بانک‌ها  ارزهای در اختیار و در مالکیت خود را که بابت خرید ریال به دولت داده‌اند با کدام نرخ تبدیل ارز به ریال بفروشند و اصولا در کجا بفروشند؟ در بازار ارز نیمایی یا بازار آزاد؟

پیش از هر اندیشه و فکر اقتصادی در دولت یا در ذهن مدیران ارشد اقتصادی دولت بهتر است جزئیات طرح‌ هاب اقتصاددانان و فعالان اقتصادی در میان گذاشته شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 236561
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا