گسترش مرگبار اومیکرون زندگی و اقتصاد جهان در ۲۰۲۲ را تهدید می‌کند

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این موج جدید، بسیاری از کشورهای اروپایی را به سمت اعمال محدودیت‌های جدیدتر و اتخاذ تدابیر سختگیرانه‌تر بهداشتی سوق داده است. همزمان با افزایش نگرانی‌ها در خصوص افزایش چشمگیر ابتلا به بیماری کووید۱۹ در آستانه تعطیلات سال نو میلادی در اروپا، رییس کمیسیون اروپا نیز هفته گذشته اعلام کرد که انتظار می‌رود سویه اومیکرون تا اواسط ژانویه (دی/بهمن) به نوع غالب ویروس کرونا در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا تبدیل شود. در حالی که سویه اومیکرون ویروس کرونا با افزایش شمار ابتلاها به کشورهای اروپایی آسیب زده است، کارشناسان بهداشتی در آمریکا هشدار می‌دهند که این کشور نیز ممکن است با موج بی‌سابقه ابتلاها در روزها و هفته‌های آینده مواجه شود.

از طرفی گسترش اومیکرون بازارهای مالی جهان را با وحشت بی‌سابقه‌ای مواجه کرده است. همه‌گیری سریع و گسترده سویه جدید ویروس کرونا موسوم به اومیکرون موجب نگرانی بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف از احتمال روند افزایشی تورم جهانی شده است. سویه اومیکرون اکنون در جهان جولان می‌دهد و باعث بسته شدن مرزها، ایجاد محدودیت‌های جدید اجتماعی در بسیاری از کشورهای جهان شده که به سهم خود بر فعالیت‌های اقتصادی تاثیرگذار است. وال‌استریت ژورنال در این گزارش نوشت: اکنون بانک‌های مرکزی جهان به جای کاهش سیاست‌های پولی برای حمایت از اقتصاد، بار دیگر ناگزیر به همان کاری هستند که در ابتدای شیوع ویروس کرونا انجام دادند و آن، رفتن به سمت کاهش محرک‌های اقتصادی و افزایش نرخ بهره است.

انگلیس، کانون اومیکرون در اروپا

لندن که به عنوان کانون اومیکرون در جهان شناخته شده و در ۲۴ ساعت گذشته، بیش از ۱۲ هزار ابتلا به کرونا را ثبت کرده، ساجد جاوید، وزیر بهداشت انگلیس از احتمال اجرای محدودیت‌های سخت کرونایی پیش از تعطیلات کریسمس خبر داد. همچنین صادق‌خان شهردار لندن در این شهر وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد. او محدودیت‌های بیشتر در لندن با توجه به وضعیت کرونا در این کلانشهر را اجتناب‌ناپذیر می‌داند.

به گفته مقامات بهداشتی انگلیس، شمار افرادی که بر اثر ابتلا به سویه اومیکرون در بیمارستان بستری هستند نیز از ۶۵ به ۸۵ هزار نفر رسیده است. محاسبات کارشناسان انگلیسی نشان می‌دهد که روزانه ۴۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر به سویه اومیکرون مبتلا می‌شوند؛ همچنین پیش‌بینی شده که در بازه زمانی دسامبر سال‌جاری تا ۲۰ آوریل ۲۰۲۲ میلادی (۳۱ فروردین)، تا ۳۴ میلیون نفر یعنی حدود نیمی از جمعیت انگلیس به اومیکرون مبتلا خواهند شد.

هم‌اکنون در رسانه‌های انگلیس بحث در مورد نوعی تعطیلی سراسری موج‌شکن در جریان است. پژوهشگران علمی و کارشناسان خواستار برقراری هر چه سریع‌تر اقدامات ضروری هستند تا مانع از بار سنگین بر دوش نظام سلامت شوند. کارشناسان می‌گویند، تقریبا اطمینان دارند که در حال حاضر روزانه ۱۰۰هزار نفر به سویه اومیکرون مبتلا می‌شوند. به گزارش شبکه اسکای‌نیوز، مقام‌های انگلیس در پی گسترش برق آسای گونه اومیکرون ویروس کرونا، اعمال قرنطینه دو هفته‌ای پس از تعطیلات سال نو را بررسی می‌کنند که شامل ممنوعیت برگزاری دورهمی‌های داخل خانه‌ها نیز خواهد بود.

هلند: در محاصره قرنطینه سختگیرانه

در هلند همه فروشگاه‌های ارائه‌دهنده کالاهای غیرضروری، رستوران‌ها از روز یکشنبه تا ۱۴ ژانویه (۲۵ دی) تعطیل خواهد بود. مارک روته، نخست‌وزیر دولت موقت هلند شنبه شب در یک کنفرانس خبری، این محدودیت‌ها را اعلام کرد و افزود: مدارس و دانشگاه‌ها هم تا ۹ ژانویه (۲۰ دی) تعطیل خواهند بود.

دوران قرنطینه همچنین به منظور کنترل برگزاری جشن‌های خصوصی ایام تعطیلات خواهد بود و به گفته روته خانواده‌ها فقط می‌توانند در ایام کریسمس پذیرای چهار نفر باشند و این تعداد در ایام بعد از کریسمس به دو نفر کاهش می‌یابد. روته گفت: اعمال قرنطینه در مواجهه با موج پنجم ناشی از سویه اومیکرون اجتناب‌ناپذیر بوده است.

به نوشته روزنامه فایننشال‌تایمز، این قرنطینه که تاکنون شدیدترین مورد اعمال شده از سوی دولت هلند از سال ۲۰۲۰ است بعد از نشست اضطراری کابینه در روز شنبه و توصیه مقام‌های بهداشتی درباره ضرورت قرنطینه شدید اعمال شده است. دولت ابتدا و در دوران فاز اول شیوع ویروس در سال ۲۰۲۰ «قرنطینه هوشمند» را اعمال کرد، اما امسال مجبور شد شدیدترین تدابیر را به کار بندد. دولت روته در ماه سپتامبر به دلیل برداشتن محدودیت‌ها که باعث افزایش ابتلاها در پاییز شد مورد انتقاد شدید قرار گرفت. این در حالی است که محدودیت‌های کرونا به اعتراضات و خشونت در ماه‌های اخیر منجر شده است و به ویژه باعث شورش در روتردام شد، به طوری که روته از مردم خواست وحدت خود را حفظ کنند.

فرانسه: لغو مراسم آتش بازی شانزلیزه

در فرانسه شمار موارد ابتلای روزانه از مرز ۵۰ هزار نفر گذشت و در حال حاضر نزدیک به سه هزار نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری هستند.

الویه وران، وزیر بهداشت فرانسه با اشاره به گسترش سریع اومیکرون در این کشور گفته است، ۷ تا ۱۰ درصد موارد جدید ابتلا به کرونا در فرانسه مربوط به گونه اومیکرون است. همچنین ژان کستکس، نخست‌وزیر فرانسه هشدار داده سویه امیکرون به سرعت برق‌آسایی در اروپا در حال گسترش است و احتمالا در آغاز سال نو میلادی به سویه غالب در فرانسه تبدیل خواهد شد.

همچنین شهرداری پاریس نیز روز شنبه اعلام کرد که آتش‌بازی سال نو میلادی در پایتخت فرانسه به دنبال موج پنجم شیوع کرونا در این کشور لغو شد. شهرداری پاریس در نظر داشت به مناسبت آغاز سال نو میلادی در خیابان معروف شانز‌لیزه نیز چند کنسرت موسیقی برگزار کند، اما این رویدادها نیز برگزار نخواهند شد.

چالش بزرگ در بیمارستان‌های آلمان

آلمان روز شنبه اعلام کرد که همه مسافرانی که از انگلیس وارد کشور می‌شوند به غیر افرادی که تابعیت آلمان را دارند از نیمه‌شب یکشنبه اجازه ورود ندارند. انجمن بیمارستان‌های آلمان از سیاستمداران این کشور خواست هر چه سریع‌تر برای مقابله با اومیکرون اقدام کنند. بیمارستان‌های آلمان در مقابل چالش بزرگی قرار گرفته‌اند و قصد دارند برای مقابله با اومیکرون چاره‌اندیشی کنند.

طبق ارزیابی انجمن بیمارستان‌های آلمان DKG، اگر پیش‌بینی‌ها در ارتباط با گسترش سریع گونه اومیکرون کرونا درست باشد، وضعیت در مراکز درمانی و کلینیک‌ها در آلمان می‌تواند به طور قابل‌توجهی بدتر شود. رییس انجمن بیمارستان‌های آلمان تاکید کرد، نباید زمان را از دست داد و پیش از آنکه آمار بیماران کرونایی بیشتر شود و بیش از حد به بیمارستان‌ها فشار وارد شود باید سریع‌تر اقدام کرد.

کارل لاوترباخ، وزیر بهداشت آلمان نیز احتمال موج پنجم عظیم کرونا را داده است. او تاکید کرده است که نمی‌توان جلوی موج جدید کرونا را گرفت و این یک چالش بزرگ برای بیمارستان‌ها، بخش‌های مراقبت‌های ویژه و همچنین برای کل جامعه خواهد بود. لاوترباخ به شهروندان کشورش هشدار داد که تنها چیزی که به طور قابل اعتمادی شدت بیماری را کاهش می‌دهد واکسیناسیون تقویت‌کننده است. برخی از ایمونولوژیست‌های آلمان پیش‌بینی می‌کنند تا اواسط ژانویه ۲۰۲۲ موج جدید ابتلا به سویه اومیکرون کرونا بر آلمان غالب خواهد شد و جای سویه دلتا را خواهد گرفت.

دانمارک: اومیکرون، یک پنجم موارد ابتلا به کرونا

دانمارک نیز سالن‌های کنسرت، تئاتر، پارک‌های تفریحی و موزه‌ها را تعطیل کرده است. مته فردریکسن نخست‌وزیر دانمارک هم روز جمعه اعلام کرد که سالن‌های سینما و تئاتر در این کشور تعطیل می‌شوند. حدود یک پنجم از کل موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در دانمارک از نوع اومیکرون است.

ایرلند: اجرای محدودیت‌های جدید کرونایی

با افزایش تعداد موارد کووید۱۹، دولت ایرلند به کافه‌ها و رستوران‌ها از ساعت هشت شب به بعد دستور خاموشی داده و تعداد افراد در گردهمایی‌های داخل و خارج از ساختمان را محدود کرده ‌است. مایکل مارتین نخست‌وزیر ایرلند در سخنانی خطاب به مردم این کشور گفت که محدودیت‌های جدید برای محافظت از جان و معیشت مردم در برابر موج جدید ویروس لازم است. او ضمن اشاره به اینکه هیچ‌یک از این کارها آسان نیست، گفت: همه ما از کووید۱۹ و محدودیت‌های لازم خسته شده‌ایم. پیچ و خم‌ها، ناامیدی‌ها، سرخوردگی‌ها، ضربه سنگینی بر همه وارد کرده است،اما این واقعیتی است که باید با آن بسازیم.

زنگ خطر در آمریکا

با توجه به سرایت بالای اومیکرون آنتونی فائوچی کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی در آمریکا پیش‌بینی کرده که اومیکرون گونه غالب در آمریکا در چند هفته آینده خواهد بود و می‌تواند فشار بر بیمارستان‌ها را که همین حالا نیز تحت فشار افزایش ابتلاها به ویروس دلتا هستند، افزایش دهد.

با توجه به اینکه هنوز درباره سویه جدید از جمله شدت بیماری‌زایی آن اطلاعات کافی در اختیار نیست، دانشمندان منتظر اطلاعات بیشتری درباره افزایش ابتلاها در سطح بین‌المللی برای پیش‌بینی بهتر شدت آسیب آن به آمریکا هستند.

اما تعدادی از کارشناسان بهداشتی در آمریکا گفته‌اند شواهد نشان می‌دهد که در هفته‌های آینده همزمان با ایام تعطیلات، هفته‌های دشواری در پیش روی آمریکا خواهد بود و مایکل اوسترهوم مدیر مرکز سیاست و تحقیقات بیماری‌های عفونی در دانشگاه مینه‌سوتا آن را از همه نظر یک توفان کامل توصیف کرده است. کارشناسان آمریکایی پیش‌بینی کرده‌اند که اومیکرون تا پایان سال به سویه غالب کرونا در برخی ایالت‌های این کشور تبدیل خواهد شود و بقیه ایالت‌ها هم در ماه ژانویه بیشترین ابتلا را به اومیکرون خواهند داشت.

نگرانی بانک‌های مرکزی جهان از تاثیر اومیکرون بر تورم

این در حالی است که بانک‌های مرکزی جهان به جای کاهش سیاست‌های پولی برای حمایت از اقتصاد، بار دیگر ناگزیر به همان کاری هستند که در ابتدای شیوع ویروس کرونا انجام دادند و آن رفتن به سمت کاهش محرک‌های اقتصادی و افزایش نرخ بهره است.

نشریه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشت: این اقدام برگرفته از طرز تفکرات جدید در میان سیاستگذارانی است که نگران تاثیرات همه‌گیری سویه جدید کرونا بر اقتصاد هستند. مقامات بانک‌های مرکزی نگران آن هستند که افزایش سویه جدید کووید۱۹ می‌تواند باعث تداوم تورم در اقتصاد کشورها باشد.

وال‌استریت ژورنال نوشت: طی هفته گذشته، بانک‌های مرکزی آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا به سمت اتخاذ سیاست‌های سخت اقتصادی در مواجه با نگرانی تداوم تورم روی آورده‌اند.

این روزنامه اقتصادی آمریکایی نوشت: درحالی که اقتصاد در حال احیا از همه‌گیری کووید۱۹ بود اما اکنون سویه جدید اومیکرون قادر است بر تامین زنجیره کالاهای اساسی تاثیرگذارده و باعث ایجاد اختلال در این روند شود که منجر به تداوم تورم خواهد شد.

پل اشورث اقتصاددان از «کاپیتال اکونومیست» در این خصوص به این نشریه آمریکایی گفت: آنچه ما در مرحله اول یک همه‌گیری در جامعه دیدیم این بود که در ابتدا تقاضا نسبت به عرضه کاهش یافت که این امر باعث تورم‌زدایی شد.

وال‌استریت ژورنال نوشت: به گفته اقتصاددانان، در ابتدای دو ماهه شیوع ویروس کرونا در آمریکا در سال گذشته میلادی که شمار مبتلایان به کرونا روزانه به بیش از ۳۱ هزار نفر رسیده بود، باعث کاهش ۲/۳۱ درصد سالانه تولید ناخالص داخلی کشور شد، اما جالب آنکه با وجود ابتلا روزانه ۲۵۰ هزار نفر به کووید۱۹ در سه ماه نسخت سال ۲۰۲۱ اقتصاد رشدی ۳/۶ درصدی داشت.

وال‌استریت ژورنال در ادامه نوشت: با این وجود، اقتصاددانان و سرمایه‌گذاران بر این باورند که سویه اومیکرون می‌تواند تاثیرات منفی بر اقتصاد داشته باشد، به خصوص در بخش سفرهای بین‌المللی، زیرا در روزهای اخیر بسیاری از کشورهای اروپایی اعمال محدودیت‌های جدید دراین زمینه وضع کردند.

وال‌استریت ژورنال نوشت: اقتصاددانان در موسسه تحقیقاتی «پنتئون مکرو اکونومکیس» پیش‌بینی رشد اقتصادی آمریکا برای سه ماه نخست را از پنج درصد به سه درصد کاهش دادند. آنها بر این باورند که حتی درصورت کاهش تاثیر سویه اومیکرون بر روند رشد اقتصادی آمریکا، فشار تورم از پایین به بالای هرم اقتصادی تاثیرگذارده است؛ کووید۱۹ باعث شد تا مصرف‌کنندگان کمتر در بخش خدمات عمومی و فعالیت‌هایی که نیاز به خارج از خانه دارند، هزینه کنند.

وال‌استریت ژورنال افزود: یکی دیگر از فشارهای تورمی از پایین به بالای هرم اقتصادی به علت همه‌گیری کووید۱۹ و سویه جدید آن، نرفتن بر سرکار سه میلیون و ۲۰۰هزار آمریکایی تنها در اوایل ماه سپتامبر ۲۰۲۱ است که از ابتلا به این ویروس بیمناک بودند.

تاثیر اومیکرون بر بازارهای نوظهور

در این میان شیوع سویه اومیکرون، تورم و سیاست پولی انقباضی بازارهای نوظهور را تکان داده، با این حال اجتناب از آنها برای سرمایه‌گذاران بلندمدت خطرناک است.

سرمایه‌گذاری در بازارهای نوظهور می‌تواند برای افرادی که نگران حقوق بشر و تغییرات آب‌وهوایی هستند تصمیم سختی باشد و همیشه پرخطر است، با این حال سرمایه‌گذاری نکردن نیز ممکن است خطر بیشتری به همراه داشته باشد.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که در اکثر مواقع بازده سهام بازارهای نوظهور و کشورهای توسعه‌یافته در دوره‌های طولانی هماهنگ نیست. این هماهنگی اندک در بلندمدت به این معنی است که افزودن بازارهای نوظهور به سرمایه‌گذاری‌های عمدتا آمریکایی می‌تواند نوسانات کلی مجموعه را کاهش و بازده را افزایش دهد. یک مشکل این است که بانک‌های مرکزی غربی حرکت به سمت سیاست پولی محدودتر را آغاز کرده‌اند. بانک مرکزی انگلیس روز پنجشنبه گذشته، نرخ بهره کوتاه‌مدت خود را برای اولین‌بار در ۵/۳ سال گذشته افزایش داد.

نرخ‌های بالاتر در ایالات‌متحده باعث افزایش ارزش دلار در برابر سایر ارزها می‌شود و به راحتی می‌تواند آسیب‌های جانبی را در بسیاری از بازارهای نوظهور ایجاد کند. بازارهای نوظهور خاص با نقاط ضعف منحصربه‌فرد مشخص می‌شوند. به عنوان ‌مثال، ترکیه تحت تاثیر تورم شدید قرار گرفته است. امسال لیر ترکیه نیمی از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده و آمریکایی‌هایی که در سهام ترکیه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، با کاهش ۲۵ درصدی مواجه شده‌اند.

دلایل خوبی برای عدم سرمایه‌گذاری بیش از حد در بازارهای نوظهور و فراتر از نگرانی در مورد دوره‌های کوتاه‌مدت بازار وجود دارد به عنوان مثال، پول خود را در سیستم‌های سیاسی و اقتصادی که ممکن است برای شما مناسب نباشد صرف می‌کنید. یک عامل بشردوستانه نیز وجود دارد و آن چیزی است که به سختی می‌توان آن را از نظر کمی نشان داد، اما تاریخ بشر آن را تایید می‌کند؛ زمانی که مردم در تجارت سرمایه‌گذاری می‌کنند، شانس صلح و رفاه بیشتر می‌شود.

رکود سنگین در اقتصاد اتحادیه اروپا

این در حالی است که تولید ناخالص داخلی(GDP)  اتحادیه اروپا بر پایه قیمت‌های جاری در سال ۲۰۲۰ میلادی با رشدی ۶/۷ درصدی نسبت به ۱۰ سال پیش به حدود ۱۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد یورو رسید.

اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) دیروز اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۹/۵ درصد پایین‌تر بود که بدین‌ترتیب نخستین کاهش تولید ناخالص داخلی این اتحادیه از سال ۲۰۰۹ تاکنون به ثبت رسید؛ سالی که تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا پس از رخداد بحران جهانی اقتصاد در سال ۲۰۰۸ حدود ۳/۴ درصد کاهش یافته بود.

یورواستات کاهش فعالیت‌های اقتصادی در نتیجه اعمال محدودیت‌های کرونایی را عامل اصلی کاهش تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد. بر پایه این گزارش، کمی بیش از یک‌چهارم تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ سهم آلمان (۱/۲۵ درصد) بوده و پس از آن فرانسه (۲/۱۷ درصد)، ایتالیا (۳/۱۲ درصد)، اسپانیا (۴/۸ درصد) و هلند (شش درصد) بیشترین سهم را در آن داشته‌اند. در مقابل، مالت با یک‌دهم درصد و استونی، قبرس و لتونی هر یک با دودهم درصد کمترین سهم را در تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ داشته‌اند.

گزارش یورواستات همچنین نشان می‌دهد که اسپانیا با کاهش ۸/۱۰ درصدی تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۰ سنگین‌ترین رکود اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا را در میان ۲۷ عضو اتحادیه اروپا متحمل شده است. پس از اسپانیا و در مقایسه با سال ۲۰۱۹، یونان(منفی ۹ درصد)، ایتالیا (منفی ۹/۸ درصد)، پرتغال (منفی ۴/۸ درصد) و مالت (منفی ۴/۸ درصد) شاهد بیشترین افت تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۰ بودند. ایرلند (مثبت ۹/۵ درصد) تنها کشور عضو اتحادیه اروپا بود که در سال ۲۰۲۰ با افزایش تولید ناخالص داخلی مواجه شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 236587
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا