واکنش‌ها به مجادله لاریجانی و شورای نگهبان/زیر تیغ نقد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بهانه انتقادهای تازه داستان ردصلاحیت یا عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی است که ۱۲ سال ریاست مجلس را در اختیار داشت. انتشار دلایل عدم احراز صلاحیت این سیاستمدار اصولگرا و جواب وی و حالا پاسخ سخنگوی جوان شورای نگهبان موضوع را داغ نگه داشته است.

شروع ماجرا

ماجرای مورد بحث که بعد از مقاومت شورای نگهبان در برابر درخواست‌های لاریجانی برای اعلام غیرمحرمانه دلایل ردصلاحیت او تقریبا به حاشیه رفته بود، این بار وقتی به متن برگشت که رییس سابق مجلس یک نامه مفصل خطاب به شورای نگهبان نوشته و برای برخی سران هم فرستاد و از دلایل اعلامی انتقاد کرد. خبر نگاشته و ارسال شدن این نامه هنوز کهنه نشده بود که یکباره نامه محرمانه شورا منتشر شد و بلافاصله هم نامه‌ انتقادی علی لاریجانی به رسانه‌ها رسید. انتشار نامه‌های مذکور همان و روان شدن موج انتقادات به سوی شورای نگهبان هم همان. البته خود لاریجانی هم از این گزند بی‌نصیب نبود و خیلی‌ها هم او را هدف گرفتند.

شکایت از جنتی؟

واکنش‌ها به این موضوع البته از یک جنبه دیگر هم قابل توجه بود و آن اینکه اصلاح‌طلب و اصولگرا نداشت و تقریبا سیاسیون از همه طیف‌ها در این باره به سخن آمدند. برای مرور این واکنش‌ها اما باید از علی مطهری شروع کرد که به واسطه نسبت خانوادگی با علی لاریجانی بیش از همه عصبانی شده بود. او در نامه‌ای به آیت‌الله جنتی نوشت: «به جای آنکه از همسر جناب لاریجانی و فرزند استاد شهید مطهری تجلیل شود که در ۴۰ سالی که آقای لاریجانی سمت‌های مهمی داشته است حتی یک سفر خارجی و داخلی همراه ایشان نرفته است و حتی برای ورود به محل مجلس به مناسبت مراسم روز زن چون خودرو حامل ایشان پراید بوده و ماموران باور نمی‌کردند که همسر رییس قوه با پراید به مجلس بیاید ایشان را مدتی معطل نگه داشتند، آری به جای اینکه از این زن تجلیل و تقدیر شود، این‌گونه پاداش او را می‌دهید! جا دارد که ما به عنوان بیت شهید مطهری از شورای نگهبان و شخص جناب‌عالی شکایت کنیم.»

انتقادات اصلاح‌طلبان

انتقاد از شورای نگهبان البته مختص اقوام لاریجانی نبود و سیاسیون هم وارد عمل شدند. مثلا جواد امام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در توئیتی نوشت: برخلاف ماده ۳۴ ‎قانون انتخابات ریاست‌جمهوری و اصول ۲،۳،۲۳،۲۸،۳۳،۸۴ ‎قانون اساسی و میثاق حقوق مدنی سیاسی و ماده ۹ ‎قانون مدنی! تحصیل و اقامت فرزندان در خارج از کشور و… موجب ردصلاحیت افراد شده و لیکن عضویت و حضور فرزندان سایرین در سازمان منافقین تکلیفش روشن نیست!؟

مصطفی تاج‌زاده دیگر فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز نوشت: دلایل جنتی درباره ردصلاحیت علی لاریجانی نشان می‌دهد که نظارت استصوابی با هر نیتی که شروع شده، نتیجه‌ای جز هدم جمهوریت نظام و سلب حق انتخاب مردم ندارد.

محمود صادقی نماینده پیشین مجلس از دیگر منتقدان بود و نوشت: «اگر قرار باشد مسببان وضع موجود شناسایی شوند، بی‌تردید شورای نگهبان در رده اول خواهد بود. هم از جهت تایید صلاحیت‌ها و هم از جهت ردصلاحیت‌ها، چه‌بسا اشخاصی که در ادوار مختلف مجلس و ریاست‌جمهوری ردصلاحیت شده‌اند اگر تایید می‌شدند، وضع نامطلوب کنونی به وجود نمی‌آمد.»

محمد توسلی دبیرکل نهضت آزادی نیز در توئیتر خود نوشت: «درباره پاسخ شورای نگهبان به علل ردصلاحیت علی لاریجانی، شاید لازم باشد به شورای نگهبان یادآوری شود که مواضع افراد و گروه‌های اجتماعی در چهار دهه گذشته چون وقایع سال ۸۸ نیز ناشی از نقض قانون و حقوق اساسی ملت یعنی آزادی و حاکمیت ملت توسط این شورا بوده است.»

صدای اصولگرایان

انتقادها اما مختص اصلاح‌طلبان نبود و حتی برخی فعالان سیاسی اصولگرا هم لب به انتقاد گشودند. مثلا عباس سلیمی‌نمین تحلیلگر اصولگرا در مصاحبه‌ای گفته است: «شورای نگهبان یک صفحه نامه برای ایشان (لاریجانی) نوشته است و این یک صفحه سست و غیر‌قابل پذیرش است. از نظر بنده باید یک زمانی این ادله شورای نگهبان اصلاح شود و شورای نگهبان در این زمینه به خطای خودش معترف باشد. همان‌طور که رهبری گفتند ظلمی صورت گرفته است، این ظلم باید جبران شود.»

حتی عبدالله گنجی هم از جمله منتقدان بود و نوشت: «حقوقدان نیستم اما اگر نامه شورای نگهبان به لاریجانی اصالت داشته باشد، اکثر بندها شامل حال رییس‌جمهور قبلی هم می‌شود. برخی بندها مورد اعتراض رهبر معظم انقلاب هم بود. در باره بند هفتم نقش شورای محترم نگهبان در تایید عناصر محوری وضع موصوف (در دور دوم) کمتر از لاریجانی نیست.»

ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا نیز در این ‌باره گفت: «باید این را بپذیریم که ردصلاحیت لاریجانی صرف‌نظر از اینکه دلایلش چه بود، برای بسیاری نخبگان دوستدار انقلاب نیز قابل‌پذیرش نبود. خطاهای شورای نگهبان تنها به ردصلاحیت‌ها خلاصه نمی‌شود، بلکه در تاییدصلاحیت‌ها نیز این شورا دچار اشتباه است و چه‌بسا ضرر خطای شورای نگهبان در تاییدصلاحیت برخی افراد بیشتر هم باشد. عدم احراز صلاحیت لاریجانی به حیثیت سیاسی- اجتماعی وی آسیب وارد کرد. بابت این تصمیم شورای نگهبان هنوز هم در افکار عمومی جامعه ابهام وجود دارد و مردم سوال دارند شخصی مانند لاریجانی که سابقه ریاست بر مجلس شورای اسلامی، ریاست بر صداوسیما، وزارت ارشاد، دبیری شورای ‌عالی امنیت ملی و… را در کارنامه خود دارد، به ‌دلیل چه اشتباهی صلاحیتش توسط شورای نگهبان احراز نشده است؟»

عبدالرضا داوری از سیاسیون پیش‌تر احمدی‌نژادی هم عکس سعید محمد، ضرغامی، عباس آخوندی و رستم قاسمی را منتشر کرد و نوشت: «حالا لاریجانی هیچ، ولی اینها را چرا ردصلاحیت کردید؟ به خاطر فتنه؟ اشرافیگری؟ تردد خانواده به خارج؟ مخالفت با شورای نگهبان؟ سوءاستفاده از موقعیت؟ واقعا چرا؟!»

وحید اشتری چهره سرشناس عدالت‌خواهان نیز نوشت: «می‌پرسند نامه محرمانه شورای نگهبان چرا منتشر شد؟ ولی نمی‌پرسند چرا شورا برای ترس از آبروریزی روی نامه ردصلاحیت نامزدها مهر محرمانه می‌زند تا حتی خودشان هم نتوانند منتشر کنند؟ برای جابه‌جا کردن این سوالات در ذهن بچه حزب‌اللهی‌ها سال‌ها وقت و صدها میلیارد پول هزینه شده است.»

پاسخ شورای نگهبان

نامه لاریجانی و انتقادات گسترده‌ای که آنچه اشاره شد، فقط بخشی از آن بود، شورای نگهبان را به واکنش واداشت و در همین راستا دیدیم که‌هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان گفت: «برخی حاشیه‌سازی‌ها بر فعالیت‌های تخصصی شورا اثر نخواهد داشت، انتخابات تمام شده و بازی با آرامش مردم و فضاسازی رسانه‌ای صحیح نیست.»

او در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: «پرونده ایشان مثل سایر افراد در یک فرآیند قانونی در شورای نگهبان بررسی شده است و برای رسیدگی به صلاحیت ایشان مطالب موجود در پرونده که بخشی نیز به بیرون منعکس شده، مورد به مورد در جلسات شورا مطرح و پس از انجام مباحث متعدد و بیان نظرات مخالف و موافق رای‌گیری به صورت مخفی انجام شده است. البته نسبت به برخی مطالب هم که به بیرون منعکس شده نه شورای نگهبان مسبب آن بود و نه راضی به آن.»

وی اضافه کرد: «جمع‌بندی اعضای شورا با توجه به محتوای پرونده و گزارش‌های متعدد بر احراز صلاحیت نبود که نتیجه هم اعلام شد.»

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: «همان‌گونه که بارها گفته شده در انتخابات ریاست‌جمهوری بحث ردصلاحیت مطرح نیست و شرایط مذکور در اصل ۱۱۵ قانون اساسی باید احراز شود. شورای نگهبان یک جمع تخصصی است و هر یک از اعضای آن بر اساس تشخیص خود عمل می‌کنند و ورود سیاسی به موضوعات ندارند. ملاک نیز نظر اکثریت اعضاست.»

طحان نظیف اضافه کرد: «البته اینکه نامه شخصی و محرمانه شورا توسط یک فرد خارج‌نشین منتشر شود، جای بررسی دارد اما به هر حال انتخابات تمام شده و بازی با آرامش مردم و فضاسازی رسانه‌ای صحیح نیست هر چند ما در شورای نگهبان گوش شنوا داریم و مطالب هر کسی را که نقد داشته باشد، می‌شنویم.»

وی گفت: «نقد و انتقاد حق افراد است و ما در این باره کسی را منع نمی‌کنیم و همان‌طور که بارها گفته شده اگر اشکالی باشد، اصلاح می‌کنیم ولی اینکه عده‌ای بخواهند اعتبار یک نهاد قانونی را زیر سوال ببرند و جایگاه آن را مخدوش کنند، راه به جایی نخواهند برد.»

طحان نظیف اظهار کرد: «انتخابات شش ماه است که تمام شده و شورای نگهبان مشغول بررسی مصوبات مجلس شورای اسلامی با موازین شرع و قانون اساسی و رسیدگی به استعلامات دیوان عدالت اداری است و برخی حاشیه‌سازی‌ها بر فعالیت‌های تخصصی شورای نگهبان اثر نخواهد گذاشت.»

هجمه به لاریجانی

شرح حواشی نامه‌نگاری اخیر شورای نگهبان و علی لاریجانی اما منصفانه نخواهد بود اگر به انتقاداتی که به سوی علی لاریجانی روان شد، نپردازیم چون به هرحال برخی واکنش‌ها در این بین نیز علی لاریجانی را هدف گرفته و مورد نقد قرار داده بود. مثلا مالک شریعتی نماینده تهران با اشاره به اینکه «انتشار نامه محرمانه و «شخصا مفتوح» شورای نگهبان توسط آقای لاریجانی نشانه نگاه خاص ایشان به شفافیت است.» به لاریجانی پیشنهاد کرد که «اموال خود، همسر و فرزندان در اولین اعلام به قوه قضاییه طبق اصل ۱۴۲ قانون اساسی در جدولی قابل مقایسه با اموال پایان سال‌ها مسوولیت سطح اول کشور را نیز منتشر کنند.»

علی‌اکبر جوانفکر نیز در واکنش به این قضیه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «جای خالی! به دنبال دلیلی مبتنی بر خواست و اراده الهی برای ردصلاحیت علی لاریجانی با موارد ذکر شده در نامه شورای نگهبان بودم! به یاد چوب خدا برای رفتار ظالمانه او با مرحوم علی کردان در مجلس هشتم افتادم اما وقتی با جای خالی دلیل اصلی ردصلاحیت مواجه شدم، چوب خدا را فراموش کردم.»

اصلی‌ترین واکنش به لاریجانی را اما کیهان داشت. روزنامه کیهان بدون اشاره به محتوای نامه علی لاریجانی به شورای نگهبان از انتشار آن نقد کرد و نوشت: «انتشار نامه لاریجانی خطاب به شورای نگهبان از سوی برخی رسانه‌های مدعی اصلاحات بهانه‌ای شد تا بار دیگر رسانه‌های معاند و ضدانقلاب حمله و تخریب شورای نگهبان را در دستور کار خود قرار دهند. از سوی دیگر رسانه‌های طیف مدعی اصلاحات که کارنامه سیاهی در هجمه و حمله به این نهاد مهم و انقلابی در طول سالیان گذشته دارند نیز به هم‌صدایی با رسانه‌های معاند پرداخته و قصد دارند ماهی سیاسی خود را صید کنند و با موج‌سواری روی این ماجرا، به لجن‌پراکنی و عقده‌گشایی علیه شورای نگهبان مشغول شوند تا به خیال خود جایگاه این نهاد انقلابی را مخدوش کنند.»

یکی دیگر از واکنش‌های تند را نیز مهدی کوچک‌زاده عضو جبهه پایداری نشان داد و در نامه‌ای خطاب به لاریجانی نوشت: «شما ممکن است با نامه‌پراکنی و انشاء وزین و عالی، اذهان را نسبت به شورای محترم نگهبان که هیچ‌کس مدعی عصمت آن نیست و خود بنده و بسیاری از همفکرانم‌ از برخی عملکردهای آن شورای محترم بیش از دیگران گله‌مندیم، تخریب کنید اما بدون شک مصداق کسی خواهید شد که با مشاهده غرق‌شدن خود، همه را پایین می‌کشد!»

لازم به ذکر است که در این بخش از حواشی ماجرا نیز فقط صدای اصولگرایان شنیده شد. به عنوان مثال روزنامه اصلاح‌طلب «آفتاب یزد» در گزارش دیروز خود نامه لاریجانی را تقلانامه‌ای برای بازگرداندن حیثیت تلقی کرد و به آن ایراد گرفت.

توضیح نزدیکان لاریجانی

وجه دیگری از واکنش‌ها را نیز چهره‌های نزدیک به لاریجانی داشتند. مثلا عزت‌الله یوسفیان ملا در گفت‌وگویی با سایت «خبر سراسری» گفت: «آقای لاریجانی نظرشان این است که دوستان در این باره مصاحبه و موضع‌گیری نکنند.» اما در عین حال توضیح داد که «ایشان ۴۲ سال در دستگاه‌های دولتی هستند و در ۱۰ سال صداوسیما و ریاست مجلس نیز نه حقوق گرفتند و نه امکانات دولتی؛ در مجلس نیز خود من شاهد این مساله بودم. یک وجب زمین دولتی از بنیاد و دیگر نهادها به نام ایشان نیست و چیزی نگرفتند. فرزندان ایشان هم یکی در قم طلبه هست، یک پسر دیگر فارغ‌التحصیل دانشگاه علم و صنعت هست. دختر ایشان نیز پزشک است و در ایران نیز پزشک شده است. آقایی با ایشان ازدواج کرد و بعد از ازدواج همسر ایشان هم که پزشک بود برای کار باید دوره‌ای به محل تحصیل‌شان به آمریکا می‌رفتند و طبیعتا دختر آقای لاریجانی نیز با ایشان همراه شدند. به هر حال برخی یک سری صحبت‌ها درباره ایشان انجام دادند اما این‌طور نیست. اگر کسی سندی دارد که ایشان چیزی از دولت گرفته است، مطرح کند.»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 236591
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا