مذاکره برمبنای سند جدید

به گزارش جهان صنعت نیوز: هیات ایرانی البته پیش این جلسه گفت‌وگوهای دوجانبه و سه‌جانبه‌ای با هیات‌های ۱+۴ داشت. از جمله اینکه مذاکره‌کننده ارشد ایران با انریکه مورا هماهنگ‌کننده مذاکرات برجامی با هم رایزنی کردند. نشست‌های کارشناسی نیز از امروز در چارچوب کارگروه‌های تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای برگزار خواهد شد.

مذاکره درباره تضمین و راستی‌آزمایی

همزمان با شروع رایزنی‌ها در وین، حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه کشورمان در تهران و در حاشیه پنجمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران در مرکز مطالعات این وزارتخانه به سوالات خبرنگاران درباره مذاکرات جاری پاسخ داد.

او گفت که «دور جدید مذاکرات در وین امروز (دوشنبه) شروع می‌شود. امروز سند مشترک و قابل‌قبولی روی میز مذاکره‌کنندگان داریم که آنها را از اسناد یکم و پانزدهم دسامبر می‌خوانیم؛ هم در موضوع هسته‌ای و هم تحریم‌ها. یعنی دیگر سند ژوئن ۲۰۲۱ را کنار گذاشتیم به سند جدید و مشترکی رسیدیم و از امروز مذاکرات ما حول آن سند مشترک شروع می‌شود.»

وزیر امور خارجه بحث تضمین و راستی‌آزمایی را از محورهای گفت‌و‌گوهای امروز عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین مساله برای ما این است که در ذیل این واژه‌ها و این موضوعات به نقطه‌ای برسیم که اولا نفت ایران به آسانی و بدون هیچ مرزی فروخته شود و پول نفت به صورت ارزی در حساب‌های بانکی ایران وارد شود و ما از همه مزایای اقتصادی در بخش‌های مختلف استفاده کنیم.

عبور از موضوعات شکلی

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در نشست خبری خود که به صورت هفتگی با اهالی رسانه برگزار می‌شود، درباره این گفت‌وگوها سخن گفت و به اثربخشی آن ابراز امیدواری کرد. این دیپلمات عالیرتبه کشورمان گفت: «در گفت‌و‌گوهای وین از موضوعات شکلی عبور کردیم و بعد از دور هفتم توانستیم به دو سند جدید برسیم. در واقع با گفت‌و‌گوهای فشرده انجام‌شده دو سند جدید در موضوع هسته‌ای و رفع تحریم‌ها داریم که رفع تحریم‌ها به طور خاص هدف مذاکره‌کنندگان خواهد بود.»

وی ادامه داد: «ما به وین آمدیم تا به یک توافق خوب و منطقی برسیم و امیدواریم طرف مقابل این پنجره فرصت را برای این دو سند مغتنم بداند. راستی‌آزمایی هم در کنار و متعاقب آنها پیگیری می‌شود.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با رد توافق اقدام در مقابل اقدام، یعنی کاهش غنی‌سازی در مقابل رفع تحریم گفت: «ما آمادگی داریم در یک توافق ابتدا مطمئن باشیم اقدامات انجام می‌شود چون همه اقدامات جبرانی ایران در چارچوب پادمان و براساس نیازهای جمهوری اسلامی انجام می‌شود ضمن اینکه قانون مجلس الزام‌آور است.»

خطیب‌زاده در پاسخ به اینکه با توجه به اظهارات وزیر خارجه در رسیدن به سند مشترک چه میزان به انجام توافق امیدوار و خوش‌بین هستید، گفت: «امیدوارم طرف مقابل این ظرفیت و پنجره فرصت را قدر بداند.»

استقبال روس‌ها

ابراز خوش‌بینی‌ها نسبت به پیشرفت مذاکرات در دور جدید رایزنی‌ها البته مختص به ایران بود و همان‌طور که انتظار می‌رفت روس‌ها در اظهارات امیدوارکننده از سایر طرف‌های برجامی پیشی گرفتند. شاهد آنکه میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، سخنان اخیر رییس سازمان انرژی اتمی ایران را درباره سطح غنی‌سازی اورانیوم، پیامی مثبت تلقی کرد.

او در صفحه توئیترش نوشت: «محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که تهران از ۶۰ درصد غنی‌سازی اورانیوم فراتر نخواهد رفت. این سخنان، پیامی مثبت در آستانه هشتمین دور گفت‌وگوهای وین است.»

اظهارات اولیانوف در پی این مطرح شد که محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک در پاسخ به این سوال که اگر طرف‌های برجام در احیای برجام شکست بخورند و تحریم‌های آمریکا علیه تهران لغو نشود، آیا ایران غنی‌سازی اورانیوم بالاتر از ۶۰ درصد انجام خواهد داد؟ تاکید کرد: خیر. او تصریح کرده بود که «هدف برنامه هسته‌ای ایران حمایت از نیازهای تولید صنعتی کشور و همچنین تامین نیاز مصرف‌کنندگان ایرانی به کالاهای خاص است.» اسلامی در ادامه اظهار کرد: «تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ما مطابق با توافقات، اساسنامه و مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.»

گفتنی است، هیات‌های مذاکره‌کننده ایران، روسیه و چین دیروز برای مقایسه یادداشت‌ها پیش از آغاز رسمی هشتمین دور گفت‌وگوهای وین با یکدیگر دیدار کردند. این خبر را هم اولیانوف اعلام کرد و نوشت: «صبح امروز (دوشنبه) هیات‌های ایران، چین و روسیه برای مقایسه یادداشت‌ها پیش از آغاز رسمی هشتمین دور مذاکرات وین درخصوص برجام که قرار است امروز (طی ساعات آینده) برگزار شود، انجام شد.»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 237878
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا