مذاکره بر سر حیثیت

مهدی مطهرنیا * جمهوری اسلامی ایران در بافت موقعیتی کنونی با دارا بودن یک دولت یکدست و بایسته نظام حکومتی و شخصیتی مانند ابراهیم رییسی به عنوان رییس‌جمهور دولت سیزدهم، در پهن‌دشت حاکمیتی خود دارای جایگاه معنادار و تعریف‌پذیری در مذاکرات است.
از یک سو ایران تحت فشارهای گوناگون بین‌المللی ناشی از تحریم‌های ایالات متحده ایران قرار دارد. اقتصاد ایران در وضعیت بسیار شکننده و خطرناک قرار گرفته است و پیامدهای ناشی از این وضعیت اقتصادی در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی خود را به نمایش می‌گذارد و می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری را بر حکومت در یک دولت یکدست شده وارد نمایند.
از طرف دیگر دولت حاکم خود را دولتی انقلابی نامیده است؛ دولت انقلابی به این معنا که در ارتباط با پرونده هسته‌ای و ایالات متحده آمریکا به نوعی موضع‌گیری‌های معنادار و تعریف‌پذیر نایل آمده که آن را از دیگر دولت‌های پیشا دولت سیزدهم مجزا می‌کند و خود را بازتعریف‌کننده تمام ارزش‌های انقلابی و جهت‌گیری‌های انقلابی ناشی از تفسیر اسلام ناب محمدی قرار داده است و این مورد تایید کلیت نظام جمهوری اسلامی نیز واقع شده است.
به هر تقدیر این دولت انقلابی پیش از رسیدن به پیروزی در انتخابات هرگونه مذاکره با آمریکا را که در آن پیروزی کامل ایران برمبنای پیش‌زمینه‌های مشروطی که رهبری انقلاب اسلامی مشخص کرده است را سازشکاری و عقب‌نشینی از مواضع انقلابی می‌دانسته است. اکنون و در وین اگر این دوره از مذاکرات با توجه به فشارهای رو به تزاید آمریکا، اسراییل و کشورهای هم‌پیمان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آمریکا به شکست انجامد یا اینکه منجر به دستاوردهایی غیرمنطبق با پیش‌شرط‌های رهبری جمهوری اسلامی ایران و فرماندهی کل قوای موجود در نظام جمهوری اسلامی شود، می‌تواند برای دولت سیزدهم عقب‌نشینی فاحش از مواضع انقلابی محسوب شود.
پس باید گفت که مذاکرات وین برای دولت سیزدهم یک آوردگاه حیثیتی است و برای انقلاب اسلامی نیز در ساختار نظام جمهوری اسلامی یک مذاکره حیاتی محسوب می‌شود. از این رو تمام قدرت جمهوری اسلامی ایران باید پشت این مذاکرات قرار بگیرد تا آنچه رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان شروط مذاکره بیان کرده است، به دست آید. اکنون هم یکی از شروط یعنی عدم‌فرسایشی شدن مذاکرات با چالش جدی روبه‌رو است.
بر این اساس باید گفت که مذاکرات وین، مذاکره بر سر حیثیت و هیبت دولت و نظام جمهوری سلامی ایران است.
*تحلیلگر مسائل بین‌الملل

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 238134
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا