سفر رییس‌جمهوری به قم تا تصویب ۳هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های صنعتی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  اختصاص۹۰ میلیارد تومان برای مرکز جامع سرطان قم ،آغاز عملیات اجرایی احداث ۴۱هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی، مونوریل جایگزین خط B مترو قم ، تکمیل آزادراه قم-راهجرد تا پایان دولت سیزدهم،خشکسالی مستمر بزرگترین دشمن تنوع زیستی قم، ثبت نام ۴۹ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن، رشد ۹۵ درصدی صادرات قم در آذرماه ، اختصاص ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل کتابخانه مرکزی ، راه‌اندازی قطار مسافربری قم – کاشان امکان پذیر است و اختصاص ۲۰ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های ورزش بانوان از دیگر اخبار هفته گذشته قم است.

سفر رییس جمهوری به قم 

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور در قالب سیزدهمین سفر استانی دولت سیزدهم روز پنجشنبه هفته گذشته وارد شهر مقدس قم شد.

شرکت در جلسه شورای اداری، نشست با قشرهای مختلف مردم، نشست خبری، بازدید از طرح های عمرانی، دیدار و گفت و گو با شماری از مراجع تقلید و چندین برنامه دیگر از جمله برنامه های سفر رییس جمهور به قم بود.

مراسم رسمی استقبال از آیت الله رییسی در بدو ورود وی به شهر مقدس قم، با حضور آیت الله سید محمد سعیدی، تولیت حرم حضرت معصومه(س)، استاندار قم و شماری دیگر از مسئولان ارشد استان در حرم بانوی کرامت برگزار شد.

رفع مشکل فرودگاه قم در کوتاه مدت 

رییس جمهور با اشاره به وضعیت پروژه‌های نیمه تمام استان قم بیان کرد: برخی از پروژه های نیمه کاره در مقابل چشم مردم است، فرودگاه و سایر پروژه های نیمه تمام باید به سامان برسد، برنامه ای در نظر گرفتیم تا در زمان کوتاهی مشکل فرودگاه قم به به نتیجه برسد.

آیت الله سیدابراهیم رییسی در بدو ورود به استان مقدس قم در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، با اشاره به برنامه های دولت برای افزایش ظرفیت مسکن در استان قم، اظهار داشت: در این رابطه نیز برنامه‌ای جهت حل مشکل مسکن در نظر داریم.

تصویب ۳ هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های صنعتی 

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در جلسه با مسئولان ذیربط ۶۰ میلیارد تومان برای بهسازی زیرساخت شهرک‌های صنعتی و سه هزار میلیارد تومان نیز برای تکمیل طرح‌های صنعتی استان قم مصوب شد.

سیدرضا فاطمی امین در جلسه شورای اداری استان قم که به ریاست رییس جمهور و با حضور اعضای هیات دولت در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد، افزود: بخش صنعت در استان قم رو به رشد و تکامل یافته است که جایگاه خوبی در سطح کشور دارد و قابل تقویت است.

صادرات ۲۰۵ میلیون دلار صادرات کالا

مدیرکل گمرکات قم گفت: میزان کالاهای صادرشده از گمرکات این استان طی ۹ ماه سپری شده از سال جاری به ۲۰۵ میلیون دلار رسید.

اسفندیار دریکوندی هفته گذشته ضمن اشاره به فضای مثبت ایجاد شده در زمینه فعالیت‌های تجاری در استان طی سال‌جاری، بیان کرد: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۰۶درصد رشد داشته است و تا پایان سال نیز این روند افزایشی ادامه خواهد یافت. 
وی با بیان این‌که حجم قابل توجهی از کالاهای تولید شده در قم به کشورهای منطقه و همچنین دیگر نقاط جهان صادر می‌شود، افزود: صادرات استان از ابتدای سال‌ تا پایان آذرماه درقالب چهارهزار و ۹۱ اظهارنامه و وزن ۱۸۰هزار و ۶۰۸ تن از گمرکات قم به بازارهای بین‌المللی صادر شده‌است. 
تحقق برنامه اشتغال امسال قم در بخش صنعت و تجارت

 رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: برنامه اشتغال مورد نظر در سه حوزه صنعت، معدن و تجارت قم طی سال‌جاری محقق و حتی فرصت‌های شغلی به وجود آمده، بسیار بیش از میزان تعیین شده‌است.

محمود سیجانی هفته گذشته بیان کرد: سطح تعهد اشتغال در سه بخش صنعت،‌ معدن و تجارت قم طی سال‌جاری، ۶هزار و ۳۰۰ تن بود که تا پایان آذرماه و درحالی که هنوز سه‌ماه به پایان سال مانده،‌ ۱۱هزار و ۹۳۰ فرصت شغلی در این حوزه‌های مهم اقتصادی استان ایجاد شده‌است.

وی افزود: حجم سرمایه‌گذاری پیش‌بینی‌شده نیز در بخش‌های یاد شده، ۱۶هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بود که تاکنون رقم ۱۹هزار و ۶۱۲ میلیارد ریال در سه بخش صنعت، معدن و تجارت استان سرمایه‌گذاری شده‌ که نشان دهنده تحقق بیش از ۱۰۰ درصدی برنامه‌ریزی صورت گرفته در این حوزه است.

لزوم رفع موانع سرمایه‌گذاری توسط بانک‌ها

 استاندار قم ضمن تاکید بر لزوم برداشتن موانع و مشکلات بانکی جهت تامین سرمایه در عرصه تولید، همکاری تمام و کمال بانک‌های استان را در راستای حمایت از بخش تولید و سرمایه‌گذاری در استان خواستار شد.

سیدمحمد تقی شاهچراغی هفته گذشته در جلسه شورای هماهنگی بانک‌های قم که در محل شعبه مرکزی بانک صادرات استان برگزار شد، ضمن دریافت مسائل و مشکل‌های  شعبه‌های  بانک‌های استان، عملکرد بانک‌های دولتی را در پرداخت و هزینه کرد ۸۵ درصدی منابع جذب شده به بخش‌های مختلف تولید و سرمایه‌گذاری استان مثبت ارزیابی کرد.

ثبت نام ۴۹ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی قم گفت: تاکنون ۴۹ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن استان قم ثبت‌نام کرده‌اند و متقاضیان برای ثبت‌نام در این طرح تا ۱۵ دی‌ماه فرصت دارند.

حسن صبوری  با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز قم درگفت‌وگو با خبرنگاران، افزود: با توجه به این‌که ثبت‌نام در این طرح یک‌بار تمدید شده ممکن است دیگر تمدید نشود، متقاضیان باید در مدت باقی‌مانده ثبت‌نام کنند.

رشد ۹۵ درصدی صادرات قم در آذرماه 

مدیرکل گمرکات قم گفت: ارزش دلاری صادرات این استان در آذرماه سال‌جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته،۹۵.۲درصد رشد داشت که نشان از روند رو به رشد فعالیت‌های تجاری در قم دارد.

اسفندیار دریکوندی هفته گذشته بیان کرد: در آذرماه سال‌جاری بیش از ۳۳ میلیون دلار کالا از گمرکات استان قم به کشورهای هدف صادر شد، این درحالی است که این رقم در آذرماه سال‌گذشته حدود ۱۷ میلیون دلار کالا بود.

وی افزود: از نظر وزنی نیز در آذرماه امسال ۳۵هزار و ۲۳۰ تن کالا از گمرکات استان صادر شد که این میزان در مقایسه با آذر سال ۹۹ که رقم آن ۱۲هزار و ۳۴۴تن کالا بود، بیش از ۱۸۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.

خشکسالی مستمر بزرگترین دشمن تنوع زیستی قم

معاون طبیعی حفاظت محیط زیست قم گفت: خشکسالی و تخریب زیستگاه، زمینه‌ساز به مخاطره افتادن جدی تنوع زیستی استان بشمار رفته و برای مقابله با اثرات آن، باید برنامه‌ریزی لازم انجام شود.

اسماعیل احمدی‌زاده افزود: در دهه‌های گذشته با مدیریت نادرست و استفاده بی‌رویه از منابع آبی و همچنین خشکسالی‌های گسترده، زیستگاه‌های طبیعی استان قم بزرگترین ضربه و آسیب را متحمل شده و گونه‌های گیاهی و جانوری را با خطر نابودی مواجه کرده‌است.

وی با اشاره به قرارگرفتن قم درانتهای حوضه آبریز، احداث سدهای متعدد بر روی رودخانه‌های منتهی به دریاچه نمک و دشت مسیله را همچون قطع رگ‌های حیاتی این خطه دانست و گفت: درحال حاضر اکوسیستم‌های طبیعی قم به ویژه در بخش شرقی استان، پویایی زیستی خود را به شدت از دست داده‌اند.

آغاز عملیات اجرایی احداث ۴۱هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در قم 

همزمان با سفر رییس جمهور به قم کلنگ‌ احداث ۴۱هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن  در اراضی ۵۶۰ هکتاری پردیسان توسط رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی به زمین زده شد.

وی همچنین در جریان بازدید از طرح ۵ هزار واحدی شهرک شهید سلیمانی که بخشی از این ۴۱ هزار و ۵۰۰ واحد محسوب می‌شود، گفت: در این شهرک مراحل محوطه‌سازی به میزان مطلوبی انجام شده و امروز عملیات احداث ۵۳۰۰ واحد مسکونی در آن آغاز خواهد شد که ظرف حداکثر ۲ سال آینده به اتمام می رسد.

مونوریل جایگزین خط B مترو قم

وزیرکشور پس از جلسه با مدیریت شهری قم از تعیین تکلیف مونوریل قم برای ادامه مسیر تا پردیسان خبر داد و گفت: مونوریل جایگزین خط B مترو این استان می‌شود.

احمد وحیدی درحاشیه سفر هیات دولت به قم و با حضور در جلسه بررسی وضعیت پروژه‌های قطار شهری قم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این جلسه در رابطه با دو موضوع مترو و مونوریل به طور مفصل صحبت شد.

وی با اشاره به اینکه در بحث مترو یک نیاز فوری برای تست گرم در قم وجود دارد گفت: در این جلسه برای تامین واگن چند گزینه مطرح شد. این گزینه‌ها با دو هدف تامین واگن برای تست گرم و حمل و نقل مسافر طرح گردید.

وزیر کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر نمی‌توان برای تعیین تکلیف مونوریل قم زمان خاصی اعلام کرد افزود: مهم این است که به راه‌حل‌هایی رسیده‌ایم و باید این راه حل‌ها را پیش ببریم.

تکمیل آزادراه قم-راهجرد تا پایان دولت سیزدهم 

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که فاز اول آزادراه سردار شهید سلیمانی از قم تا راهجرد ۷۵ کیلومتر طول دارد و درحال احداث است، از تکمیل این آزاد راه تا پایان دولت سیزدهم خبر داد.

رستم قاسمی هفته گذشته درجریان بازدید از پروژه احداث آزادراه کمربندی سردار شهید سلیمانی قم، در جمع خبرنگاران، افزود: درحوزه حمل‌ونقل احداث این آزادراه و راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان ۲ پروژه مهم استان قم به شمار می‌روند.

وی ادامه داد: درحوزه راه، آزادراه قم-راهجرد هم کمربندی شهر قم و هم بخشی از کریدور اصلی بندر امام (ره) تا تهران و رشت است و بنابراین یکی از کریدورهای مهم آزادراهی کشور می‌باشد.

اختصاص ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل کتابخانه مرکزی قم 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ۱۵۰ میلیارد ریال برای تکمیل و تجهیر کتابخانه مرکزی استان قم در نظر گرفته شده‌است و پیش بینی کرده‌ایم تا پیش از نوروز این کتابخانه افتتاح شود.

محمد مهدی اسماعیلی با اشاره به جلسه رییس جمهور با فعالان فرهنگی استان قم افزود: در حوزه زیرساخت‌های مجموعه‌های متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان قم اقدامات خوبی صورت گرفته که باید این اقدام‌ها گسترش و تکمیل یابد.

راه‌اندازی قطار مسافربری قم – کاشان امکان پذیر است

 وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت شهر قم به لحاظ متصل بودن به چندین استان کشور گفت: راه‌اندازی مسافری بین قم – کاشان امری ممکن است. 

رستم قاسمی  در جلسه شورای اداری قم که با حضور رئیس جمهور در سالن اجتماعات مدرسه علمیه امام کاظم (ع) برگزار شد، اظهار داشت: موضوع راه‌اندازی قطار مسافربری بین قم – کاشان که مطرح شد، انجام آن امکان دارد.

وی در ادامه طرح قطار سریع السیر تهران – قم – اصفهان را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: قرارداد این طرح که کار جدیدی در کشور محسوب می‌شود با سرمایه‌گذار خارجی به مبلغ چهارمیلیون یوان نهایی شده‌است.

اختصاص ۲۰ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های ورزش بانوان 

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به فقر استان قم در مراکز اختصاصی ورزش بانوان، گفت: برای افزایش نشاط در بین زنان و دختران قم، ۲۰ میلیارد تومان برای تجیهز یک مجموعه ورزشی برای ورزش بانوان نهایی شد.

انسیه خزعلی هفته گذشته درجلسه شورای اداری استان قم که با حضور رییس جمهور و شماری از اعضای هیات دولت برگزار شد، اظهار داشت: بازماندگان تحصیل در روستاها، افراد بی هویت در شیرخوارگاه ها و کمبود سونوگرافی ویژه زنان از معضلات مهم استان قم در حوزه زنان است.

وی گفت: در این سفر همچنین ۱۷ میلیارد تومان برای راه اندازی مرکز مشاوره، ۹ میلیارد تومان برای حمایت از زنان سرپرست خانوار و ۶ میلیارد تومان نیز برای بازپروری زنان آسیب دیده مصوب شد.

اختصاص۹۰ میلیارد تومان برای مرکز جامع سرطان قم 

 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اختصاص ۹۰ میلیارد تومان برای تکمیل مرکز جامع سرطان را از مصوبات مهم سفر رییس جمهور به استان قم دانست.

بهرام عین اللهی در جلسه شورای اداری استان قم که با حضور رییس جمهور و شماری از وزرا برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به برخی از مصوبات هیات دولت به قم، افزود: مجوز بکارگیری ۲۵۰ نیروی جدید، افزایش پهنه دانشگاه علوم پزشکی قم از ۵۰ به ۷۰ هکتار، تخصیص بودجه برای تکمیل بیمارستان حضرت معصومه (س) از طریق بنیاد برکت، اختصاص ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پایگاه های شهروندی، تخصیص بودجه برای راه اندازی مرکز انتقال خون پردیسان و خوابگاه دانشگاه، تکمیل مخزن بتنی بیمارستان شهید بهشتی به میزان ۵ میلیارد تومان از مصوبات دیگر استان قم در حوزه بهداشت و درمان بود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 238591
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا