چهره ملی

احمد شیرزاد *از شهید سردار سلیمانی خیلی صحبت می‌شود، به خصوص این روزها که در سالگرد شهادت او هستیم، اما به نظر من جنبه‌ای که باید خیلی مورد توجه قرار بگیرد، بعد ملی او است. به طوری که در مراسم تشییع و بزرگداشت او طیف‌های مختلف مردم شرکت داشتند و این نکته مهمی است.

دقت داشته باشید که نظامی‌ها معمولا در همه کشورها محبوب هستند چون مردم حس می‌کنند امنیت و آسایش و آرامشی که دارند را مدیون زحمات آنها هستند البته این مشروط به آن است که نظامیون در حیطه وظایف تعریف‌شده خود عمل کنند و وارد حیطه‌های دیگر نشوند. این محبوبیت محدود به کشور ما هم نیست، مثلا در کشورهایی که در جنگ جهانی دوم شرکت داشتند هنوز به سربازان باقی‌مانده از آن دوران احترام گذاشته و گرامی می‌دارند. در اغلب کشورها مثلا در فرانسه مقبره سربازان گمنام از جمله نقاط دیدنی است.

آنچه که سردار سلیمانی را از این میزان محبوبیت فراتر برده و برجسته می‌کند این است که رهبر و رییس جمهور یک ابرقدرت راسا دستور ترور او را داد. این مساله نادری در تاریخ جهان به حساب می‌آید. ممکن است که در جنگ‌ها یک ژنرالی کشته شود و برای او هم مراسم می‌گیرند اما اینکه به دستور یک کشور حتی متخاصم در قالب ترور رخ دهد خیلی نادر است.

فکر می‌کنم که ماجرای آقای سلیمانی تا دهه‌ها بعد از این هم ادامه خواهد داشت و کشور ایالات متحده آمریکا باید بابت این کاری که کرده مشخصا پاسخگو باشد. اینکه با تبلیغات بگویند یک نفر چون ضد ما است، تروریست است، به هیچ وجه قابل قبول نیست و معتقدم از جمله وظایف خطیر نظام حقوقی و وزارت خارجه ما این است که دفاع از خون سردار سلیمانی را از راه حقوقی دنبال کنند و از آمریکایی‌ها بخواهند که دلایل مدارکی که ادعای تروریست خواندن سردار سلیمانی را ثابت می‌کند، ارائه دهند. باید آن دلایل را به شکل منطقی و حقوقی تجزیه و تحلیل کرد. اطمینان دارم که آنها قادر به ارائه مدرکی نیستند و صرفا بر پایه تبلیغات دست به ترور سردار سلیمانی زدند. دقت هم باید کرد که تب تبلیغات دیر یا زود می‌خوابد و باید پاسخگو باشند. مثلا در انگلستان تونی بلر را سکه یک پول کردند چون بعد از چندین سال که از حمله به عراق گذشته بود، به افکار عمومی ثابت کند که خبر از سلاح‌های کشتار جمعی عراق داشته است چون آن زمان با ادعای اینکه صدام‌حسین سلاح کشتار جمعی دارد، با آمریکا همدستی کرده و به عراق حمله کرده بودند.

بنابراین بررسی و پیگیری مساله حقوقی ترور شهید سلیمانی نکته مهمی است و نباید از آن غافل شد. فضای سیاسی و اقتصادی در کشورها تغییر می‌کند، اما مساله ترور شهید سلیمانی به عنوان یک مساله تاریخی بین ما و ایالات متحده آمریکا باقی می‌ماند تا آنها پاسخگو باشند.

این نکته را هم باید در نظر گرفت که خیلی از تماس‌ها و تحرکات سردار سلیمانی مخفی بود و اعلام نمی‌شد اما فکر می‌کنم در اغلب کشورهایی که فعال بود بیشتر در جهت ایجاد اتحاد و همگرایی بین نیروهای سیاسی نزدیک به جمهوری اسلامی و یا نیروهای اصیل و ملی همان کشورهای حرکت می‌کرد. مثلا در عراق بعد از حمله بسیار خطرناک داعش و گرفتن بخش بزرگی از خاک عراق آنچه ضرورت داشت ایجاد اتحاد در صف بود. سردار سلیمانی البته در سطح سیاسی هم اقداماتی داشت، اما بیش از آن در صفوف پایین‌تر و جایی که باید رزمندگان را متحد کرد تا هماهنگ با هم عمل کنند، عمل کرده و این هنر او بود. در سوریه نیز ابتکار عمل خاصی در روحیه دادن به نیروها و عملکرد به موقع آنان داشت و در مجموعه فردی موجب افتخار ایرانیان بود.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 238750
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا