میراث سردار

به گزارش جهان صنعت نیوز:هیچ یک از اینها البته جای خالی او را پر نمی‌کند و هر روز در میدان‌های مختلف از مقاومت گرفته تا دیپلماسی نیاز به حضور او و تفکر او رخ می‌نماید. بزرگداشت سردار شهید و برگزاری مراسم‌های مختلف در سطح کشور انجام شده و می‌شود اما ما در قامت رسانه تنها یک کار از دستمان ساخته است و آن هم مرور اندیشه و رویکرد او است طبیعی است که شناخت دقیق‌تر و بهتر سردار سلیمانی به ادامه راه او کمک می‌کند و برای حصول این شناخت نیز راهی نیست غیر از بررسی ابعاد مختلف شخصیت وی. در همین چارچوب طی گفت‌وگو با چهره‌های سیاسی از هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا به بررسی ابعاد شخصیتی سردار سلیمانی و البته بررسی آثار اقدامات او در عرصه سیاسی پرداخته‌ایم.

فرمانده دیپلماسی جهادی

منصور حقیقت‌پور، نماینده پیشین مجلس با اشاره به اینکه «سردار سلیمانی در واقع فرمانده دیپلماسی جهادی نظام طی دو دهه گذشته بوده است» به «جهان صنعت» گفت: «دیپلماسی جهادی پشتوانه قوی و محکم و ابزار بسیار تعیین‌کننده‌ای در دیپلماسی جاری کشور بوده و توانسته حمایت‌های جدی را از دیپلماسی عمومی و رسمی کشور داشته باشد.»

وی افزود: «امروز در دنیا ما برای پیشبرد اهداف سیاسی خود نیازمند ظرفیت‌های قابل قبول اجرایی هستیم و سردار سلیمانی در دیپلماسی جهادی تولید قدرت برای نظام جمهوری اسلامی کرد و توانستیم در سایه این قدرت بسیاری از اهداف سیاسی خود را بر دشمن و رقیب خود تحمیل کنیم.»

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: «مقدمات خروج آمریکا از آسیای جنوب غربی در سایه اقدامات قدرتی سردار سلیمانی صورت گرفت و شاهدیم که امروز آمریکایی‌ها در حال فرار از عراق، افغانستان و سایر مناطقی که اشغال کرده بودند، هستند. اگر امروز این اتفاق افتاده و آمریکا‌یی‌ها در حال فرار هستند به خاطر تولید قدرت و ظرفیت ژئوپولتیکی است که سردار سلیمانی توانست برای کشور ایجاد کند. البته در خیلی جاها ما در سایه رفتار آقای سردار سلیمانی تولید قدرت کردیم اما متاسفانه مدیران اجرایی ما قابلیت بهره‌برداری از این ظرفیت را نداشتند. امیدواریم که این روند استمرار یابد و حرکتی که سردار سلیمانی در منطقه و در جهان اسلام کرده بود، پرقدرت پیش برود و ما بتوانیم بهره‌های امنیتی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی را متعاقب آن ببریم.»

برقراری امنیت در منطقه

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی نیز در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» به بررسی آثار اقدامات سردار سلیمانی در سطح منطقه پرداخته است. او با اشاره به اینکه «سردار سلیمانی هم تدوین‌گر و هم اجراکننده راهبرد بزرگ نظامی منطقه‌ای بود که موجب استقرار بهترین تدابیر دفاعی برای ایران و کشورهای همسایه است» گفت: « او در مقطعی این راهبرد را تدوین و اجرا کرد که دنیای غرب برای یک تسلط ده‌ها ساله جدید از طریق تشکیل گروه داعش و تضعیف کشورهای منطقه برنامه‌ریزی می‌کرد.»

وی افزود: «شهید سلیمانی در ابداع تاکتیک‌ها و تدوین راهبردهای فرعی و دوجانبه برای همکاری نظامی میان کشورهای منطقه نیز اقدامات بسیار چشمگیر و قابل‌ملاحظه‌ای داشت. او حتی در عرصه مناسبات نظامی یک سرباز با سرباز دیگر، فرمانده با سرباز و چگونگی نگرش نظامیان به یکدیگر هم الگوها و آیین‌های جدیدی را پایه گذاشت.»

قنادباشی گفت: «مهم‌ترین اقدام او که آثار آن سال‌ها خواهد بود همان تدوین راهبرد کلان منطقه‌ای برای تامین امنیت ایران و منطقه است. این تدبیر پایه، زمینه و بستر مناسبی هم برای رونق تجاری و اقتصادی فراهم می‌کند چون تا امنیت نباشد، رونق اقتصادی نیست. کشورهای اروپایی هم اول ناتو را ایجاد کرده و بعد به همکاری‌های تجاری و اتحادیه اروپا به جنبه‌های سیاسی رسیدند.»

این دیپلمات پیشین ادامه داد: «در توضیح اقدامات و آثار اقدامات سردار سلیمانی باید به این نکته توجه داشت که داعش را بنا به اعتراف مقامات آمریکایی، انگلیسی و صحبت‌های خانم بوتو درباره طالبان و القاعده و اعترافات خانم کلینتون؛ آمریکایی‌ها ایجاد کردند. یعنی یک بحران درست کردند تا به عنوان ناجی منطقه و پایان‌دهنده بحران وارد منطقه شوند. اول داعش را تشکیل دادند و بعد خودشان ائتلاف مبارزه با داعش را ایجاد کردند. دولت آمریکا با حدود ۱۰ کشور منطقه‌ای این ائتلاف را تشکیل داده بودند اما ایران عضو نشد. نقش سردار سلیمانی اما آن بود که با وجود عدم عضویت ایران در این تشکیلات جدید که به بهانه مقابله با داعش و برای سلطه‌گری ایجاد شده بود، ایران خودش وارد عمل شد و به مدد سردار سلیمانی و نیروی قدس مستقلا عمل کرد. اگر ما در آن ائتلاف عضو شده بودیم الان ارتش خود را مثل سایر کشورهای عضو تحت دستور و نفوذ آمریکا قرار داده بودیم. نکته مهم‌تر اینکه آنها می‌گفتند داعش برای سه دهه می‌ماند و ائتلاف هم باید همین اندازه ماندگار باشد اما آقای سردار سلیمانی کار را ظرف دو، سه سال تمام کرد. یعنی آنها می‌خواستند بحران داعش یک بحران سی‌ساله باشد اما سردار سلیمانی با حضور خود در میدان و از بین بردن خطر داعش اجازه نداد که ایران و عراق زیر تسلط آمریکایی‌ها قرار بگیرند.»

وی همچنین گفت: «در فهرست سایر نقش‌های وی باید به جلوگیری از جنگ بین شیعه و سنی و جلوگیری از تخریب شهرهای شیعه‌نشین عراق و ورود بیش از ۱۲ میلیون عراقی به ایران اشاره کرد. اگر سردار سلیمانی نبود الان بیش از ۱۲ میلیون عراقی وارد ایران می‌شدند و برای ما هزینه‌زا بودند. اگر سردار سلیمانی نبود ما در مقابل نیروهای آمریکایی آسیب‌پذیر بودیم. او از طریق دوستی با کشورهای منطقه هزینه خرید سلاح ما را کاهش داد. اگر سردار سلیمانی نبود ما باید میلیاردها دلار سلاح می‌خریدیم اما او با دوستی و پیوندی که با کشورهای منطقه ایجاد کرد، هزینه نظامی ما را بیش از یک پانصدم پایین آورد. یعنی همه هزینه‌ای که او کرد یک پانصدم هزینه‌ای است که عربستان برای خرید سلاح در منطقه صرف کرده است.»

دفاع از مقاومت

سردار سلیمانی از آنجایی که شخصیتی فراجناحی داشت، از سوی سیاسیون حتی در جبهه اصلاح‌طلبی نیز مورد تمجید است و فقدان وی احساس می‌شود. ابعاد مختلف و قابل تحسین شخصیت او در واقع حتی در پرتو رقابت‌های جناحی نیز نادیده گرفته نمی‌شود و نخواهد شد. شاهدش اظهارات علی صوفی دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات درباره او است. وی در گفت‌وگو با «جهان صنعت» گفت: «شهید سلیمانی فرمانده سپاه قدس بود و تاثیر بسزایی در سیاست خارجی ایران و حتی منطقه داشت که قابل انکار نیست و حتی دشمنان نیز نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند.»

وی افزود: «دقت داشته باشید که سپاه قدس ماموریت‌هایی برون‌مرزی تحت عنوان مقاومت و برای مقابله با تهدیدها علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از سوی برخی کشورها مثل رژیم صهیونیستی انجام می‌دهد. این مقاومت در جنگ سی و سه روزه‌ای که بین حزب‌الله لبنان، فلسطینی‌های غزه و رژیم صهیونیستی صورت گرفت و برای اولین بار موجب شکست رژیم صهیونیستی شد، تجلی پیدا کرد و بعد در کشورهایی مثل یمن و در جبهه مقابل داعش ادامه یافت. سردار سلیمانی نیز در این راستا اقدام می‌کرد و اقدامات او یک بعد بین‌المللی پیدا کرده بود.»

صوفی گفت: «در واقع سردار سلیمانی کاری را انجام می‌داد که دنیا در مقابل او احساس ضعف می‌کرد. به عبارت دقیق‌تر او امنیت را به جامعه بین‌المللی برگرداند و این کار بسیار بزرگی بود. البته اینها به شخصیت سردار سلیمانی نیز بستگی مستقیم داشت. یعنی آن خودسازی که سردار سلیمانی طی سال‌ها مبارزه کرده بود، ارتباط او با خدا یا عرفانی که داشت، همچنین ارتباط او با مردم در سطح منطقه و نه فقط ایران و … در دفاع از مقاومت تاثیر بسزایی داشت و به همین خاطر می‌گوییم که حتی دشمنان هم نمی‌توانند تاثیر سردار سلیمانی را بر سیاست خارجی ایران و منطقه نادیده بگیرند.»

قضاوت مردم

مصطفی درایتی فعال سیاسی اصلاح‌طلب از دیگر سیاسیونی است که جایگاه سردار سلیمانی را مورد توجه قرار می‌دهد. او در عین حال هشدار می‌دهد که برخی افراط و تفریط‌ها ممکن است به جایگاه او نزد مردم خدشه وارد کند. درایتی در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» گفت: «قضاوت مردم نسبت به یک شخصیت که ناشی از مجموعه‌ای از شنیده‌های ضد و نقیض است، مساله خیلی مهمی است. اصلا لازم نیست که به جزئیات توجه کرد و کلیات کافی است. همین که مردم معتقدند او برای منافع ملی مردم و کشور تلاش کرده و به او احترام می‌گذارند، گویا است.»

وی افزود: «اینکه برخی با توجه به تصورات دیگری رفتار او را تحلیل کرده و گاهی هم به شخصیت او لطمه می‌زنند، درست نیست چون مردم یک قضاوت عام دارند و این قضاوت عام با یک سری رفتارهای عام قابل ارزیابی است. مصداق قضاوت مردم درباره شهید سلیمانی مراسم تشییع ایشان بود که دیدیم هم آنهایی که با سیاست‌های بیرونی ایران موافق بودند هم آنهایی که مخالف بودند، نسبت به شخصیت او ادای احترام کرده و باور داشتند که او جان خود را کف دستش گرفته و تلاش می‌کند که برای امنیت و اعتلای کشور خود تلاش کند.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: «مردم متوجه این هستند که او غیر از منافع کشور چیزی را مد نظر نداشته است، شاید برخی در جزئیات انتقاداتی به اقدامات او داشته باشند اما اینها مباحث ثانویه است و خیلی نباید قابل توجه باشد.»

وی افزود: «مساله مهم این است که مجموعه تلاش‌های او از منظر مردم با وجود این تنوعی که از نظر گرایش سیاسی در جامعه داریم مورد احترام بوده و هست. به نظر من این قضاوت اگر برخی زیاده‌روی نکنند، همین‌طور هم خواهد ماند چون گاهی برخی با اغراق‌های او به شخصیت ایشان لطمه می‌زنند.»

درایتی گفت: «گاهی برخی افراد وقتی یک نفر جایگاهی پیدا می‌کند، با تعریف‌های بی‌جا و به کار گرفتن آن در برخی مسائل سلیقه‌ای جایگاه وی را دچار خدشه می‌کنند. گاهی هم برخی درصدد متزلزل کردن آن جایگاه هستند و هر دو اینها خطا است.»

وی تاکید کرد: «به نظر من اگر بنا باشد جایگاه این سردار کشور همان طور که مردم قضاوت کردند، بماند باید از افراط و تفریط دست برداریم چون اگر سلیقه ما در مواردی به کار گرفته شود، ممکن است که خلاف سلیقه ما هم در مواردی به کار گرفته شود و نهایتا جامعه احساس کند که ابهت و جایگاه او کم‌کم مخدوش شود.»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 238759
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا