شناسایی نشانه‌هایی از طلا و مس در مطالعات کانی‌سنگین پهنه خراسان‌جنوبی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، «محمدباقر درّی» در این باره اظهار داشت: مطالعات و نمونه‌گیری‌های انجام شده توسط همکاران و کارشناسان بخش‌های مطالعات ژئوشیمی تاکنون بیانگر کانه‌زایی بسیار خوب در پهنه خراسان‌جنوبی است که مطالعات انجام شده در بخش اکتشافات سیستماتیک نیز این دستاوردها را تایید می‌کنند.


وی، از طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در پهنه خراسان‌جنوبی به عنوان پروژه‌ای بزرگ یاد کرد و گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با انجام مطالعات در سه لایه زمین‌شناسی، اکتشافات سیستماتیک و مطالعات ژئوشیمی به‌طور همزمان با این حجم بسیار بالا و سرعت و دقت گسترده در تاریخ خود یک رکورد منحصربه‌فرد در پهنه‌ای به وسعت تقریبی ۱۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع به جا گذاشته است.

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که فعالیت اکتشافی سازمان در پهنه بیرجند شامل دو مجموعه اکتشافات سیستماتیک و اکتشافات ژئوشیمیایی است، تصریح کرد: همه مراکز استانی در این پروژه همکاری بسیار نزدیکی با ما داشتند و همکاران‌مان در مرکز مشهد با انجام اکتشافات‌ سیتماتیک مربوط به حدود هفت برگه از ۲۰ برگه، در بخش اکتشافات سیستماتیک کمک فراوانی به ما کردند.

وی با اشاره به این‌که تاکنون مجموعه آنالیز انجام شده برای اکتشافات سیستماتیک افزون بر سه هزار و ۱۴۵ نمونه است، یادآور شد: می‌توان گفت در حدود ۸۰ درصد از برگه‌های اکتشافی پیشرفت بالای ۷۰ درصد مشاهده می‌شود که البته وقفه‌ای کوتاهی  برای اخذ نتایج آنالیز مرحله اولیه نمونه‌های برداشته شده  جهت دستیابی به نتیجه بهتر ایجاد شد.

به گفته درّی، اکتشاف ژئوشیمی انجام شده شامل ۲۰ برگه است که البته با مشکلات و مسائل پیش‌روی خود  مواجه است، زیرا اکتشاف‌گر باید همه مناطق را بررسی کند و به ازای هر یک کیلومتر مربع یک نمونه را برداشت کند و این امر فرآیندی بسیار دشوار است که در این امر از کمک همکاران خودمان در مراکز استانی نیز کمک گرفتیم و همدلی و همکاری مناسبی را شاهد بودیم.

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، پیشرفت مطالعات اکتشافی در پروژه پهنه خراسان‌جنوبی را مثبت ارزیابی کرد و خاطرنشان کرد: امروز با افتخار می‌توانیم بگوییم در سه فاز مطالعات صحرایی انجام شده ۹۹ درصد مطالعات صحرایی ژئوشیمی به پایان رسیده است.

۲ هزار نمونه کانی سنگین

درّی، از انجام مطالعه بر حدود ۲ هزار نمونه کانی سنگین به عنوان کاری ارزشمند یاد کرد و گفت: نمونه‌های کانی سنگین باید مرحله آماده‌سازی را طی کنند که این مژده را می‌توانیم بدهیم که از حدود ۲ هزار نمونه پیش‌بینی شده، حدود ۴۳۳ نمونه‌ برای مطالعات به دست کارشناسان بخش کانی سنگین رسیده است.

وی ادامه‌داد: افزون بر ۵۷۰ نمونه هم برای لاوکشویی و بروموفرم‌گیری ارسال شده و می‌توان گفت تا پایان فاز سوم کار شستشوی حدود ۶۵۰ نمونه‌ باقی‌مانده انجام می‌شود که این امر به مدد کار هم‌زمان همکاران‌مان در بخش مطالعات صحرایی و همچنین همکاران بخش آزمایشگاهی در تهران و مراکز استانی میسر شده است.

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور افزود: حدود ۴۳۳ نمونه آماده شده که توسط کارشناسان مستقر در بیرجند و مرکز تهران در حال مطالعه است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 239116
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا