تبعات تعطیلی هیات‌های حل اختلاف مالیاتی

سیاوش غیبی‌پور * بر اساس مصوبه نمایندگان مجلس و تصویب قانون دائمی شدن مالیات ارزش ‌افزوده و ابلاغ آن در تیر ماه، از دیروز این قانون جدید مالیاتی به مرحله اجرا رسیده است. اعلام تعطیلی هیات‌های حل اختلاف مالیاتی همزمان با آن اما از چند جهت قابل بررسی است.

در صورتی که اعلام این تعطیلی موقتی و حداقل یک روز و حداکثر یک هفته به طول بینجامد تاخیری در وصول درآمدها و رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی ایجاد نخواهد کرد. اما بیشتر شدن زمان تعطیلی هیات‌های حل اختلاف مالیاتی بدون شک بر مطالبات اثر می‌گذارد و به دلیل حجم بالای پرونده‌های مالیاتی و هیات‌های رسیدگی به این پرونده‌ها در سراسر کشور، وصول درآمدهای مالیاتی با دشواری همراه خواهد شد.

از سوی دیگر بسیاری از خانواده‌های ارث و خانواده‌های نقل و انتقال و مشاغل در نوبت رسیدگی و تعیین تکلیف قرار دارند که در صورت عدم بازگشایی این هیات‌ها، سرگردانی بسیاری برای مردم و جامعه ایجاد خواهد شد. با در نظر گرفتن دو مقوله تاخیر در وصول مالیات‌ها و سرگردانی در رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی اشخاص و کسب‌و‌کارها، بازگشایی زودهنگام هیات‌های حل اختلاف مالیاتی اجتناب‌ناپذیر است.

هرچند متولیان و مدیران ذی‌ربط در سازمان مالیاتی فرصت کافی برای اعلام این تعطیلی پیش از اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش ‌افزوده در اختیار داشتند، اما عدم ارسال تقاضای سه ماه استمهال در اجرای این قانون از سوی وزارت اقتصاد، آغاز به کار قانون مالیات بر ارزش ‌افزوده با ابهام همراه شده است. پیش‌بینی می‌شود در صورت به طول انجامیدن تعطیلی این واحدها، شاهد تعلل در رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی و انباشت آنها، عدم تعیین تکلیف خانواده‌ها و مشاغل در نوبت رسیدگی، نارضایتی مودیان مالیاتی و عدم وصول درآمدهای مالیاتی که مد نظر دولت است باشیم.

* کارشناس مالیاتی

 

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 239245
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا