تا اطلاع بعدی بیمار نشوید

بهزاد طهماسبی * در چند ماه اخیر قصه پرغصه دارو، درمان با جاروجنجال حذف ارز ترجیحی‌، سناریو غمبارتری را برای نسخه به‌دستان رقم زده است‌. در این دوره بیشتر مسوولان و صاحب‌نظران  که تریبونی پیدا کردند ریشه مشکلات و فساد درهم‌تنیده این سال‌ها را بر گردن ارز ترجیحی انداخته و حذف ارز دولتی از کالاهای اساسی و غیراساسی را تنها راه رستگاری ایران و اعتلای اقتصاد کشور اعلام می‌کنند. اما در مقابل این هجمه‌، عده‌ای یا از سر خیرخواهی یا اتخاذ مواضع جناحی که همگان به آن اشراف داریم  از تاثیرات مخرب حذف ارز دولتی بر مایحتاج اساسی مردم‌، بر سر و سینه زدند که وا مصیبت‌ها‌. در وسط این بگو‌مگوهای کارشناسی یا جناحی که از قضا ریشه‌دار و در این مملکت مسبوق به سابقه هم هست آنچه مغفول مانده‌، سرگردانی مردم برای یافتن دارو و جهش زیرپوستی قیمت  برخی از داروها است.

صرف نظر از اینکه  بیرون کردن ارز ترجیحی از چرخه سیاست‌های ارزی و اقتصادی اقدامی لازم یا خطاست‌، همواره باید اولویت اصلی در اجرای هر طرح و برنامه‌ای از سوی متولیان امر در دستگاه‌های اجرایی معطوف به رفع نیاز مردم و گشایش امور باشد‌. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد بسیاری از داروهای گوارشی و اعصاب و روان یا نایاب شده یا با قیمت‌های چندبرابری به دست بیماران می‌رسد‌. در این میان وضعیت داروهای متعارف ایرانی هم تعریفی ندارد‌، بسیاری از داروهای آنتی‌بیوتیک ساخت داخل هم کمیاب و گران شده است. در این برهه شاید خانواده‌های تحت فشار و ضعیف بتوانند با قناعت و جایگزین کردن مواد غذایی روز خود را شب کنند و از سرو‌ته هزینه‌های زندگی بزنند اما دارو برای بیمار حکم مرگ و زندگی است و باید ‌در اختیار قرار گیرد‌. نادیده انگاشتن نیازهای اساسی مردم به ویژه تامین سلامت به هر  بهانه‌ای از جمله خودکفایی‌، اگر به رنج مضاعف مردم بینجامد هیچ‌گاه اثربخش نبوده و جز فقر و فلاکت دستاورد دیگری ندارد‌. چطور می‌توان با مردمی مستاصل و بیمار،  قله‌های رفیع خودکفایی را فتح کرد‌‌؟ نمی‌توان به بیمار اعصاب و روان به جای تزریق آمپول «فلوفنازین» دم‌کرده گل‌گاوزبان خوراند‌، یا به بیمار گوارشی  به‌جای آنتی‌بیوتیک چای‌نبات تجویز کرد‌. شاید مدیران و مقام‌های قانونگذاری و اجرایی و خانواده‌هایشان   در سلامت کامل به سر می‌برند و نگرانی از باب تامین داروی دیابت یا شیمی‌درمانی ندارند اما با حداقل پرس‌و‌جو در حوزه‌های انتخابیه‌، ‌زجر و نگرانی شهروندان و رای‌دهندگان به قانونگذاران در مجلس  در راهروی بیمارستان‌ها و در داروخانه‌ها بیش از پیش  برای آنها هویدا می‌شود.

انتظار می‌رود مجلس  که برخی از اعضای آن صیانت از مردم در فضای مجازی و نگهداری سگ و گربه برایشان اهمیت دارد  به صورت ویژه در لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۱  و با حساسیت بیشتر  در حوزه سلامت‌، تامین ارز دارو و صیانت از جان مردم  نیز گام بردارد‌. نمی‌شود به مردم گفت تا اطلاع بعدی لطفا بیمار نشوید.

* روزنامه‌نگار آزاد

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 239246
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا