میناب غرق شد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  آب‌گرفتگی معابر، خیابان‌ها، بالا آمدن فاضلاب و… شرایط زندگی را برای مردم سخت کرده است. کارشناس‌های محیط‌زیست وقوع سیل را طبیعی اما میزان خسارت وارد شده را عاملی انسانی می‌دانند. آنها بر این عقیده‌اند ساخت‌وساز در مسیر رودخانه‌ها و ایجاد سدهای غیراستاندارد منجر به وقوع فاجعه شده است.

همچنین شایعاتی مبنی بر وارد شدن آسیب به سد بردول پارسیان در فضای مجازی منتشر شده بود که دیروز قائم‌مقام شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان آن را تکذیب کرد. اما براساس گزارش‌ها احتمال بازگشایی دریچه‌های سد استقلال میناب وجود دارد. از طرفی آمار کشته‌شدگان سیل در استان‌های جنوبی به ۴ نفر  و ۱۱ مصدوم رسید و خسارت‌هایی نیز به زیرساخت‌ها وارد شده است. همچنین در پی بارش‌های سیل‌آسای باران در بندرعباس، آب دریا وارد شهر شد؛ از طرفی کل منطقه میناب به زیر آب فرورفته است. به همین دلیل مدارس برخی شهرستان‌های هرمزگان از جمله بندرعباس و میناب در نوبت صبح به دنبال بارندگی تعطیل شده است. حتی در برخی مناطق همانند نزدیک به سد بردول شهرستان پارسیان و سرزه خاروک بندرعباس مردم مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند.

زن ۵۰ ساله بیرمی در سیل جان باخت

وقوع سیل عصر دیروز سبب غرق شدن بانوی ۵۰ ساله بیرمی شد. رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی لارستان گفت: طی تماس تلفنی با مرکز ارتباطات اورژانس ۱۱۵ لارستان و گزارش غرق‌شدگی بانوی ۵۰ساله در پی وقوع سیل و آب‌گرفتگی معابر در کمترین زمان ممکن آمبولانس بیرم به محل وقوع حادثه اعزام شد.

سیل، کارگر گاز پارسیان را به کام خود کشید

همچنین طغیان رودخانه باعث مرگ کارگر گاز پارسیان شد. محمدی، فرماندار و رییس ستاد مدیریت بحران شهرستان گفت: سرویس شیفت شب پالایشگاه گاز پارسیان در حال انتقال کارگران به محل کار، به دلیل طغیان رودخانه روستای نورآباد بخش وراوی در آب سقوط کرد. باتلاش چند ساعته نیروهای بسیجی و امدادگر دو نفر از سرنشینان خودرو نجات یافتند اما متاسفانه جسد بی جان یکی از کارگران بعد از چند ساعت پیدا شد.

شهر میناب به طور کامل درگیر آب‌گرفتگی

دیروز فرماندار میناب از آب‌گرفتگی شهر میناب خبر داد و گفت: هم‌اکنون شهر میناب به طور کامل درگیر آب‌گرفتگی است و دستگاه‌های مختلف خدمات‌رسان درحال فعالیت هستند.

 مجید سلحشور اظهار کرد: دریچه تحتانی سد استقلال میناب در پی بارندگی شدید اخیر که همچنان ادامه دارد باز شده است. هم‌اکنون شهر میناب به طور کامل درگیر آب‌گرفتگی است و دستگاه‌های مختلف خدمات‌رسان درحال فعالیت هستند.

سلحشور با بیان اینکه حجم بارش‌ها بسیار بالا بوده و در حال حاضر آمار دقیقی از حجم آبگیری سد استقلال در دست نیست، اضافه کرد: شهروندان توصیه‌های ستاد بحران را جدی گرفته و از نزدیک شدن به رودخانه‌ها و مسیل‌ها به طور جد خودداری کنند. همچنین خسارت‌های استان در دست بررسی است.

هنوز خطر وجود دارد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان بیان کرد: از شدت فعالیت سامانه بارشی در مناطق غربی استان کاسته شده است، اما همچنان در مناطق مرکزی استان تا ساعات ظهر و در نیمه شرقی و مناطق شمالی تا صبح روز سه‌شنبه ۱۳ دی، رگبار باران و رعد و برق و افزایش لحظه‌ای سرعت باد ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه در جزایر خلیج فارس، وزش باد نسبتا شدید شمال غربی و در دریای عمان و شرق تنگه هرمز، باد نسبتا شدید جنوب شرقی موجب مواج شدن دریا می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به نامساعد بودن شرایط رفت و آمد‌های دریایی از هرگونه تردد شناور‌های سبک جلوگیری شود و تمهیدات لازم در بنادر استان صورت گیرد.

حسن‌زاده با بیان اینکه روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه نیز وزش باد نسبتا شدید شمال‌غربی در مناطق دریایی استان ادامه می‌یابد و دریا مواج می‌شود، عنوان کرد: روز پنجشنبه در برخی نقاط شرقی استان رگبار پراکنده باران و رعد وبرق پیش‌بینی می‌شود.

فوت دو تن در پی وقوع سیل در لامرد و داراب

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر فارس نیز از نجات ۱۲ شهروند و امدادرسانی به حدود دو هزار تن در سیل جنوب استان خبر داد. درویشی همچنین گفته است: بر اثر سیل، دو تن در لامرد و داراب جان خود را از دست دادند.

ورود کشتی به شهر بندرعباس!

همچنین در دو روز گذشته یک فروند کشتی باری به دلیل رها شدن لنگر به شهر بندرعباس نزدیک شده و به گل نشست. احتمال می‌رود این کشتی حوالی اسکله باهنر یا رجایی منتظر بارگیری بوده است.

اعلام هشدار قرمز در ۴ استان

یک کارشناس هواشناسی نیز گفت: براساس آخرین اطلاعات و آمار‌های هواشناسی تا آخر هفته بارش‌های شدیدی در مناطق کشور پیش‌بینی می‌شود. این در حالی است که بیشترین بارندگی در استان‌های هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان است.

خسارت‌های وارده به خاطر عوامل طبیعی است یا انسانی؟!

سیدحسین ‌هاشمی، کارشناس حوزه آب و محیط‌زیست درخصوص دلایل خسارت وارده ناشی از سیل در استان‌های جنوبی به «جهان‌صنعت» می‌گوید: زمانی که میزان بارندگی‌ها بسیار شدید باشد، جریان رودخانه هم افزایش پیدا می‌کند. این در حالی است که امروزه به دلیل ساخت و سازهای غیراستاندارد در بستر رودخانه‌ها مشکلات زیادی برای مردم ایجاد شده است. در حال حاضر هم اطراف برخی از رودخانه‌ها دستور تخلیه دادند، زیرا اصلا نباید در اطراف رودخانه‌ها منازل مسکونی ساخته شود. بنابراین اگر سیلی در یک منطقه موجب تخریب شد، بدانید که به خاطر تجاوز به حریم بستر رودخانه‌هاست. چه‌بسا نمونه آن را در سیل شیراز تجربه کردیم.

وی افزود: طبق اصول محیط‌زیستی رودخانه مسیر طبیعی خودش را طی می‌کند، اما وقتی در مسیر یا اطراف آن ساخت‌و‌سازی صورت بگیرد با افزایش حجم آب ورود خسارت بسیار طبیعی است. بنابراین وقوع سیل امری طبیعی است ولی بروز خسارت خطای انسانی است. اگرچه چنین امری در تهران و تمام دنیا وجود دارد.

این کارشناس حوزه آب با اشاره به دلایل دیگری که موجب بروز خسارت می‌شود، اظهار کرد: دلیل دیگری که منجر به بروز خسارت هنگام وقوع سیل می‌شود، نابودی پوشش گیاهی است. چه بسا چنین امری در سیل‌های گلستان به وضوح آشکار بود. تخریب پوشش گیاهی باعث افزایش سرعت سیل می‌شود. بنابراین اگر به دنبال این هستیم که سیل به شهرها خسارت وارد نکند باید به بستر رودخانه‌ها تجاوز نکنیم. حریم و بستر باید آزاد باشد تا در اینجور مواقع آب مسیر خودش را طی کند. همچنین باید سیستم هشدار سیل وجود داشته باشد. امروزه همگان راهکارهای جلوگیری از بروز خسارت در مواقع بحرانی را بلد هستند، اما سوال اصلی این است که چرا بعد از این همه وقوع خسارت و مرگ هموطنانمان در بروز سیل و زلزله مسوولان هنوز به راه خود ادامه می‌دهند و درصدد بهبود شرایط نیستند؟؟ چرا ساخت‌و‌ساز در حریم و بستر رودخانه به شکل گسترده وجود دارد؟! چرا آبخیزداری انجام نمی‌شود؟! به نظرم این سوالات را باید از مسوولین پرسید که چرا هر زمانی که سیل می‌آید، با خودش ویرانی به بار می‌آورد؟! حال قرار است دریچه‌های سد را باز کنند اگر روستایی به زیر آب برود مسوولان باید پاسخ دهند که چرا در اطراف آن ساخت‌وساز کردند؟!

 

اخبار برگزیده
شناسه : 239271
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا