بودجه؛ مالیات و رونق تولید

به گزارش جهان صنعت نیوز: با این حال بررسی لایحه بودجه سال آینده به خصوص در بخش صنعت حاکی از دو نکته مهم است. نخست کسری بودجه‌ای که در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان برآورده شده و کسری ۷۰۹ هزار میلیارد تومانی تراز عملیاتی آن که اخیرا طبق بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس به آن اشاره شده است. از طرف دیگر در بودجه ۱۴۰۱، حساب ویژه‌ای نیز روی تحقق درآمدهای مالیاتی باز شده است؛ به طوری که برخی از ناظران آن را تا ۷۰ درصد دانسته و معتقدند که این امر فشار مضاعفی را روی کسب‌و‌کارها در شرایط کنونی اقتصاد کشور وارد خواهد کرد.

در حالی که پیش از این ابراهیم نکو، عضو پیشین کمیسیون اقتصادی مجلس به «جهان‌صنعت» توضیح داده بود: پیش‌بینی تحقق بالای ۶۰ درصدی درآمدهای مالیاتی در وضعیت فعلی بسیار قابل تامل بوده و لازم است اقتصاددانان کشور به این موضوع ورود کرده و اجازه چنین امری را ندهند؛ چراکه بار این موضوع بر دوش مردم و بنگاه‌های کوچک و متوسط سنگینی خواهد کرد. روز گذشته سیدکاظم دلخوش نماینده صومعه‌سرا در مجلس تصریح کرد: بودجه‌ای که ۷۰ درصد آن مشکل دارد را چطور می‌خواهید اصلاح کنید؟ نمونه آن افزایش ۷۰ درصدی مالیات در بودجه است.

در بودجه اسمی از جهش تولید نیامده است

از سوی دیگر روح‌الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز روز گذشته ضمن اشاره به اینکه بودجه سال آینده با شعارهای رییس‌جمهوری ناسازگار است، گفت: امروز طبق آمار ۲۵ میلیون نفر زیر خط فقر قرار دارند، آقایان بگویند که از اجرای این بودجه چقدر این تعداد کاهش پیدا می‌کند و در این رابطه عدد بدهند. همچنین در بودجه سال آینده اسمی از جهش تولید نیامده و عقبه فکری آن به شدت می‌لنگد. چراکه دولت فقط کسری بودجه خود را دیده و مسائل تبعیض طبقاتی، قدرت خرید و رکود حاکم بر تولید را ندیده است.

همچنین در جلسه روز گذشته مجلس در حالی که جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه، اشاره کرد که پیش‌بینی رشد هشت درصدی در لایحه بودجه سال آینده مبنای علمی ندارد که مهرداد گودرزوند چگینی از دیگر اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز با اشاره به نقاط قوت بودجه سال آینده، تاکید کرد: هنگامی که اقتصاد کشور در شرایط رکود است، گرفتن این مالیات‌ها به معنای خالی کردن جیب مردم است که سبب‌ساز افزایش مشکلات خواهد شد.

مالیات و فشار مضاعف بر تولیدکننده و مصرف‌کننده

در همین رابطه کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه در بودجه سال آینده مالیات بر کالاها و خدمات رشد ۶۶ درصدی (۷۹ هزار میلیارد تومان)، برای مالیات اشخاص حقوقی رشد بیش از ۱۰۰ درصدی (۷۴ هزار میلیارد تومان) و رشد مالیات بر ارزش‌افزوده رشد ۶۹ درصدی دارد، با توجه به تورم و نیز افزایش روز‌افزون هزینه‌های تولید، این امر می‌تواند در شرایط رکود حاکم بر بخش تولید کشور منجر به دامن زدن به مشکلات تولیدکنندگان شده و هزینه تمام شده آنها را بالاتر ببرد. امری که علاوه بر فعالان تولیدی، مستقیما با افزایش تورم روی مصرف‌کننده نیز تاثیر خواهد گذاشت.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 240383
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا