مجلس به کلیات بودجه ۱۴۰۱ رای مثبت داد/تصویب بی‌دردسر

به گزارش جهان صنعت نیوز: وکلای ملت در جلسه دیروز و بعد از استماع سخنان رییسی که اول وقت برای دفاع از بودجه، خودش را به بهارستان رسانده بود، همچنین بعد از شنیدن سخنان موافقان و مخالفان، کلیات لایحه دولت را تصویب کردند تا نوبت رسیدگی جزئیات در کمیسیون تلفیق شود و نمایندگان چکشکاری خود را شروع کنند. از حالا به بعد و طبق آخرین تغییراتی که در آیین‌نامه مجلس صورت گرفته، نمایندگان حداکثر ۱۰ روز فرصت دارند تا پیشنهادات خود را به کمیسیون‌های تخصصی بدهند و همزمان با آن، کمیسیون تلفیق هم ۱۵ روز وقت دارد تا جزئیات لایحه را بررسی کند. البته اگر در این مدت به نتیجه نرسد، می‌تواند ۱۵ روز دیگر هم زمان خود را تمدید کند.

دفاع کرد و رفت

سیدابراهیم رییسی که دیروز در صحن علنی مجلس حاضر شده بود تا از کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ دفاع کند، گفت: برخلاف تحریم‌ها و تهدیدات دشمن، شرایط را بهتر از هر زمان برای تصمیم‌گیری‌های مهم می‌دانم و آینده را بسیار روشن می‌بینم. ما برای رفع مشکلات کشور ناگزیر به اخذ تصمیمات مهمی هستیم که نیازمند همکاری دولت و مجلس است و این تصمیمات می‌تواند ما را از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب نزدیک و نزدیک‌تر کند.

وی همچنین با اشاره به موضوع ارز ترجیحی در بودجه ۱۴۰۱ یادآور شد: ما کار را که در دولت شروع کردیم، آن ۸ میلیارد دلاری که در قانون پیش‌بینی شده بود چیزی از آن نمانده بود. در نیمه دوم سال مبلغی برای ارز ترجیحی برای دولت نمانده بود. اگر می‌خواستیم آنچه در قانون پیش‌بینی شده بود را اجرا کنیم باید ارز ترجیحی را بدون اینکه جبران شود، حذف می‌کردیم اما خط قرمز ما سفره مردم بود و هست.

او در بخش دیگری از سخنانش نیز به نزولی شدن سیر تورم اشاره و تاکید کرد که باید شاکر باشیم.رییس‌جمهور پس از دفاع از کلیات بودجه با همراهی جمع کثیری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مجلس را ترک کرد و منتظر شنیدن نظرات مخالفان بودجه نماند.

گفتنی است، مسعود میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در دفاع از کلیات این لایحه تاکید کرد: در بودجه سال ۱۴۰۱ خط قرمز ما خلق پول و استقراض از بانک مرکزی است. در سال‌جاری با وجود همه هزینه‌هایی که از دولت قبل بر ما تحمیل شد، دولت خلق پول نداشت.

پاسخ قالیباف

محمدباقر قالیباف رییس مجلس اما در ادامه جلسه به صحبت‌های رییسی درباره مخالفت مجلس با لایحه حذف ارز ترجیحی واکنش نشان داد و با تاکید بر اینکه دغدغه اول مجلس معیشت مردم است، گفت: در موضوع ارز ترجیحی، اولویت ما در سال آینده توجه به معیشت مردم با در نظر گرفتن محرومان است.

مخالفان؛ هزینه‌های دولت و جیب مردم

در جلسه دیروز موافقان بیشتر از مخالفان بودند اما مخالفان هم حرف‌های زیادی برای گفتن داشتند؛ مثلا مهرداد گودرزوند در مخالفت با لایحه گفت که «دولت مدلی برای جایگزینی حذف ارز ترجیحی پیش‌بینی نکرده است.»

او تاکید کرد: «افزایش درآمد مالیاتی در شرایط رکود، دست در جیب مردم کردن است.»

وی میانگین افزایش حقوق ۱۰ درصدی را نیز یکی دیگر از ایرادات لایحه بودجه برشمرد و تصریح کرد: «در برنامه توسعه تاکید شده افزایش حقوق باید متناسب با تورم موجود در جامعه ارتقا پیدا کند.»

علیرضا پاک فطرت، نماینده مردم شیراز هم از جمله مخالفان لایحه پیشنهادی دولت بود و در فرصتی که در اختیار داشت، گفت: «افزایش ۱۰ درصدی حقوق با توجه به تورم ۴۰ درصدی، سفره مردم را کوچک‌تر می‌کند.»

او از بی‌توجهی به بودجه عمرانی نقد کرد و گفت: «پروژه‌های عمرانی در کشور سال‌ها است در گوشه فراموشی رها شده، دولت عزمی برای ساماندهی آن در بودجه ۱۴۰۱ ندارد.»

او بودجه را «ضد تولید» خواند و گفت: «در دنیا از مردم مالیات گرفته و صرف زیرساخت‌ها و توسعه امکانات می‌شود، اما در بودجه سال آینده کشور، با وجود افزایش ۶۰ درصدی مالیات‌ها، منابع صرف پرداخت حقوق و هزینه‌های جاری می‌شود و وضعیت مردم تغییر خاصی نمی‌کند.»

جعفر قادری نماینده شیراز هم از مخالفان لایحه بودجه بود و تاکید کرد که «اگرچه ۱۵ درصد هزینه‌های جاری کاهش پیدا کرده، اما این مقدار از مبالغ پیش‌بینی‌شده برای عادلانه شدن دریافتی میان دستگاه‌ها کافی نیست.»

وی افزود: «هدف‌گذاری رشد هشت درصدی در لایحه بودجه را بسیار خوشبیانه می‌دانم و فکر می‌کنم با محدودیت منابع تحقق رشد هشت درصدی امکان‌پذیر نباشد، لذا نیاز به ساز‌و‌کارهای جدیدتری دارد، همچنین ظاهرا فروش اوراق در لایحه دولت کاهش پیدا کرده، اما در عمل معتقدم فروش اوراق بیشتری اتفاق خواهد افتاد.»

روح‌الله ایزدخواه از جمله مخالفان بودجه بود که صریح‌ترین حرف‌ها را بیان کرد. او با بیان اینکه لایحه بودجه عدالت‌محور نیست، گفت: «دولت در کمیسیون تلفیق به این پرسش که قرار است نرخ دلار در سال آینده چه عددی باشد، پاسخ نمی‌دهد.»

وی گفت: «امروز یوم‌الحساب دولت بوده و مهم‌ترین تصمیم سالانه مجلس در حال شکل‌گیری است؛ مجلس امروز مطالبه‌گر است نه دولت. باید شعارها و صحبت‌های آقای رییسی را که پیش از این مطرح کرد در لایحه ارزیابی کنیم.»

جبار کوچکی‌نژاد نماینده رشت نیز در مخالفت با لایحه بودجه دولت تاکید کرد که «حذف ردیف‌های متعدد بودجه‌ای موجب افزایش بوروکراسی اداری و سردرگمی سازمان‌ها و نهادهای مختلف خواهد شد.»

وی گفت: «پیش‌بینی رشد هشت درصدی در بودجه سال آینده هیچ مبنای علمی ندارد و دلیل قانع‌کننده‌ای برای این پیش‌بینی در بودجه نیافته‌ایم.»

مهدی عسگری نماینده کرج نیز در مخالفت با کلیات لایحه بودجه گفت: «مردم تحمل فشار جدید را ندارند، لذا نمی‌توان شوک جدید قیمتی به مردم وارد کرد، سفره مردم از برنج خالی شده است.»

موافقان؛ از ملاحظات سیاسی تا ؟؟

سیاسی‌کاری موافقان بودجه را می‌توان در نطق مالک شریعتی نماینده تهران دید. او با اشاره به اینکه «بودجه ۱۴۰۱ نخستین بودجه دولت سیزدهم است و می‌طلبد به آن اعتماد کنیم» گفت: «مجلس یازدهم در سال گذشته دولت را مکلف به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کرد، اما هیچ روش اجرایی را توافق نکرد، دولت استنکاف کرد و مجلس به دولت اختیار داد، در حال حاضر چه تفاوتی ایجاد شده که اختیار را به دولتی ندهیم که به او اعتماد داریم؛ اراده دولت در واکسن، ورود دلارها، کاهش قیمت سیمان و افزایش فروش نفت را تجربه کردیم.»

شریعتی با بیان اینکه رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ معنای سیاسی دارد، یادآور شد: «باید دید نگاه جریان رقیب به مجلس چیست، آیا جریان اصلاحات و موسوم به اعتدال از این کار خشنود یا ناراحت خواهند شد؟ بنابراین می‌طلبید به کلیات بودجه رای مثبت داده و در جریان بررسی جزئیات اصلاحات را انجام دهیم.»

محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی از جمله موافقان بود و گفت: «با توجه به شرایط کشور، وضعیت کنونی و فشارهای سیاسی خارج از کشور باید به دولت اجازه دهیم تا اصلاح ساختار در نهایت استفاده از زمانی که دولت دارد، محقق شود.»

علی خضریان که او هم در صف موافقان بودجه بود، گفت: «دولت بودجه ۱۴۰۱ را به نتایج مذاکره با غرب پیوند نزده است.» این عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: «باید در شرایطی که در آستانه شکست کارزار شیطان بزرگ علیه ایران هستیم، به دنبال حذف ارز ترجیحی نباشیم و برای آن برنامه داشته باشیم تا آرامش اجتماعی بودجه برقرار باشد. دارو، گندم و کالاهای اساسی نیاز به برنامه دارد و بدون جایگزین نمی‌توان ارز ترجیحی به آنها را حذف کرد.»

علی حدادی نماینده موافق لایحه بودجه در جلسه دیروز گفت: «توجه به تولید و تامین مسکن برای اقشار جامعه و پیش‌بینی افزایش مالیات برای جلوگیری از فرار مالیاتی از نقاط قوت لایحه بودجه است.»

وی تاکید کرد: «شجاعت دولت در ایجاد نظام سیستمی به منظور جلوگیری از رانت و فسادها و رعایت عدالت اجتماعی، شروع اصلاح ساختار بودجه است.»

محمدحسین حسین‌زاده‌بحرینی نماینده مشهد در ادامه جلسه دیروز مجلس و در موافقت با لایحه بودجه گفت: «حذف ارز ترجیحی در کنار اصلاحات پارامترهای قواعد بازنشستگی کشور و مدیریت هزینه‌های جاری دولت از تصمیمات مهم و اساسی است که دولت گذشته معمولا در این زمینه‌ها پای کار نمی‌آمد، اما آقای رییسی این موارد را صادقانه در لایحه بودجه عنوان کرده است.»

امیر آبادی‌فرهانی از دیگر موافقان لایحه بودجه گفت: دولت شش هزار میلیارد تومان برای ساماندهی بازار بورس در لایحه بودجه پیش‌بینی کرده تا دغدغه بسیاری از مردم مرتفع شود.

مجتبی یوسفی عضو هیات رییسه مجلس نیز از جمله موافقان بود و با اشاره به پیش‌بینی رشد هشت درصدی اقتصاد در لایحه بودجه سال آینده گفت: «کاهش تراز عملیاتی منفی بودجه و پیش‌بینی منابع پایدار مانند مالیات از محاسن لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ است.»

حجت‌الله فیروزی عضو کمیسیون صنایع نیز در دفاع از لایحه بودجه دولت رییسی، تمرکززدایی را از نکات مثبت لایحه بودجه دانست و گفت: «دولت با کاهش انتشار اوراق بهادار در لایحه بودجه از ایجاد بدهی‌های جدید پرهیز کرده است.»

نوبت جزئیات

حالا دیگر وقت رسیدگی به جزئیات است و با توجه به جلسه دیروز بعید است که در جریان رسیدگی به جزئیات بودجه در کمیسیون تلفیق و صحن علنی هم دولت دردسر خاصی داشته باشد. دلیلش هم احتمالا همان ملاحظات سیاسی است که برخی مثل مالک شریعتی صراحتا به آن اشاره کردند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 240395
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا