نقش‌آفرینی حیرت‌انگیز لیزینگ در اقتصاد اروپا

محمد‌هادی موقعی * حجم مطالبات صنعت لیزینگ اروپا از خریداران تجهیزات و خودرو به بیش از ۳۱۷ میلیارد یورو در سال ۲۰۲۰ رسید. صنعت لیزینگ اروپا به‌رغم بحران کرونا در فصل اول ۲۰۲۰،  رشد خود را حفظ کرد، گرچه نصف رشد سال قبل را داشت. ۸۵ درصد صنعت لیزینگ اروپا در انحصار ۵۰ شرکت لیزینگ قدرتمند است. گزارش‌ها نشان می‌دهند حجم مبادلات لیزینگ در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی، رایانه و سخت‌افزارها، هواپیما، تجهیزات ریلی و مهم‌تر از همه خودروهای سواری و کار اجزای تشکیل‌دهنده پرتفوی لیزینگ اروپا در ۲۰۲۰ بودند. در نیمه اول سال ۲۰۲۱ بازار لیزینگ اروپا جهشی ناگهانی یافت. این جهش به لطف افزایش سریع تقاضای خودرو در نیمه اول سال ۲۰۲۱ بود.

در کشاکش تعطیلی واحدهای اقتصادی و خانه‌نشین شدن کارکنان و ایجاد یک رخوت در اقتصاد اروپا به دلیل کرونا، باز این صنعت لیزینگ بود که توانست بر اساس فناوری‌های روز و مدل‌های کسب‌وکار نوآورانه به بازیگران اصلی صحنه اقتصادی قاره اروپا تبدیل شود.

یکی از معیارهای رتبه‌بندی شرکت‌های لیزینگ اروپا میزان تامین مالی تجهیزات و دارایی‌های مورد نیاز کسب‌وکارها است.

 واگذاری اقلام مصرفی خانوارها دارای امتیاز لازم برای حضور در رنکینگ شرکت‌های لیزینگ اروپایی نیست.

باد مخالف در اقتصاد

کمیسیون اروپا به بنگاه‌های اقتصادی و کسب‌وکارها برای بعد از کرونا هشدار وزش بادهای مخالف اقتصادی داد. بادهای مخالف اقتصادی کدامند؟

باد مخالف اقتصادی تعبیری برای اختلال در زنجیره تامین است. وقتی تولیدکنندگان به دلیل رشد ناگهانی تقاضا مجبور می‌شوند تولید را  افزایش داده بی‌آنکه سایر عوامل زنجیره تامین آمادگی داشته باشند، باد مخالف در اقتصاد شروع به وزیدن می‌کند. فرمول باد‌های مخالف اقتصادی این است:

رشد ناگهانی تقاضا+ اقدام برای افزایش تولید + کاهش نیروی کار + افزایش قیمت انرژی = باد مخالف در اقتصاد

زمانی که بادهای مخالف شروع به وزیدن می‌کنند، تقاضا برای خریدهای اعتباری بالا می‌رود. این یک بزنگاه تاریخی برای شرکت‌های تامین مالی تجهیزات و لیزینگ است. شرکت‌های لیزینگ و تامین مالی تجهیزات در اروپا به خوبی از فرصت‌های ایجاد شده بهره‌برداری کرده‌اند.

صنعت لیزینگ اروپا در تسخیر بانک‌ها

در قاره اروپا ۵۰ شرکت لیزینگ قوی و برتر وجود دارد که ۲۹ شرکت از این تعداد وابسته به بانک‌ها با سهم بازار ۶۸ درصدی هستند. تعداد شرکت‌های وابسته به خودروسازان بزرگ شش شرکت با سهم بازار ۱۴ درصد و ۹ شرکت متعلق به سرمایه‌گذاران مستقل با سهم بازار ۱۲ درصد، دو شرکت وابسته به صنعت ریلی با سهم بازار ۱ درصد  و پنج شرکت وابسته به صنعت هوایی با سهم بازار ۶درصد‌اند. در این تقسیم‌بندی بر اساس اهمیت بخش‌های اقتصادی، صنعت ریلی و هوایی به عنوان حوزه‌های اقتصادی خاص در لیزینگ قلمداد شده‌اند.

شرکت لیزینگ سوسیته جنرال فرانسه به عنوان یک لیزینگ بانکی از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ در رتبه اول شرکت‌های لیزینگ اروپایی قرار دارد. شرکت لیزینگ دایملر نیز در سال‌های ۲۰۱۹ و۲۰۲۰ دوم بوده است.

 شرکت لیزینگ بی‌ام ‌و وابسته به یکی از خودروسازان بزرگ جهان، در سه سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ سومین شرکت برتر لیزینگ اروپا بوده است.

فرانسه با ۱۰۳ میلیارد یورو ۳۳ درصد، آلمان با ۸/۶۵ میلیارد یورو ۲۱ درصد و هلند با ۴۱ میلیارد یورو ۱۳ درصد بازار لیزینگ خودرو و تامین مالی تجهیزات اروپا را به خود اختصاص داده‌اند.

اکو سیستم لیزینگ؛ فرصت طلایی برای لیزینگ جهانی

کمیسیون اروپا می‌گوید: برای شرکت‌های لیزینگ و تامین مالی ناوگان و تجهیزات یک فرصت طلایی در راه است. این فرصت از کجا سرچشمه می‌گیرد؟

دولت‌ها برای بهبود محیط‌زیست و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای حمایت‌های خود را از فناوری‌های نوین و اکوسیستم‌های کسب‌وکار آغاز کرده‌اند. رهبران جهان در آخرین کنفرانس آب و هوایی سازمان ملل در بریتانیا قول دادند تا نگذارند کره زمین بیشتر از ۵/۱ درجه سانتیگراد گرم‌تر شود.

این رویکرد بر کسب‌وکار شرکت‌های لیزینگ تاثیر آشکار دارد. زیرا می‌توانند با مدل‌های نوآورانه تامین مالی مدرن و استقرار فناوری‌های کارآمد، یک اکوسیستم تامین مالی شکل دهند. عناصر کلیدی این فرصت طلایی عبارتند از:

– جایگزینی

– اقتصاد چرخشی

مدیرعامل شرکت لیزینگ سوسیته جنرال فرانسه می‌گوید: مسوولیت اجتماعی شرکت (CSR)  یک محرک استراتژیک در شرایط نااطمینانی اقتصادی است. این شرایط ایجاب می‌کند تا شرکت‌ها به یک بازاندیشی و بازنگری در استراتژی‌های موجود دست بزنند. مهم‌ترین استراتژی برای شرکت‌های لیزینگ، روش روبه‌رو شدن با تقاضای‌های آینده است.

او می‌گوید: همان‌طور که اقتصاد تغییر می‌کند، لیزینگ نیز تغییر می‌کند. اقتصاد اکنون با اجتماع آمیخته شده است. مسوولیت‌های اجتماعی و اخلاقی شرکت‌ها دو جریان را پیش روی ما قرار داده است:

اول: در دهه آینده هر دارایی یا سخت‌افزاری که انرژی مصرف می‌کند باید جایگزین شود. این یک فرصت بزرگ برای صنعت لیزینگ خواهد بود.

دوم: تا سال ۲۰۳۵ فقط ۱۰ درصد زباله‌ها دفن می‌شوند و بقیه باید در اقتصاد چرخشی بازیافت شوند. این نیز برای صنعت لیزینگ یک فرصت طلایی خواهد بود.

* فعال و پژوهشگر لیزینگ و تامین مالی  منبع: گزارش آلفا از ۵۰ شرکت لیزینگ اروپا در ۲۰۲۰

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 240629
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا