تاریخچه رفتار بازار سرمایه در قبال مذاکرات وین

به گزارش جهان صنعت نیوز: بر این اساس هر بار سیگنال مثبتی از مذاکرات ارسال شده است، سهام صادرات‌محور بازار سرمایه در صف فروش قرار گرفته‌اند. در این میان اما بررسی سابقه معاملات بازار سرمایه طی سال‌های گذشته حاکی از آن است که به رغم سرخپوشی نمادهای صادرات‌محور در هنگامه‌های توافق، گروه‌های خودرویی و بانکی همواره روی خوشی به مذاکرات وین نشان داده‌اند. بر این اساس در حالی که شاخص کل بورس همواره در این مقاطع مهم در سراشیبی قرار گرفته است، خودرویی‌ها و بانکی‌ها توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده‌اند.  طی روزهای گذشته هم گروه‌های خودرویی و بانکی در میان برترین گروه‌های بازار سرمایه بوده‌اند. روز گذشته نیز نمادهای حاضر در گروه خودرویی عموما با افزایش قیمت روبه‌رو بودند تا این گروه در صدر صنایع بازار قرار گیرد و افزایش قیمت را تجربه کند.

واکنش منفی شاخص کل به سیگنال‌های مثبت وین

بیست و سوم تیرماه سال ۹۴ بود که توافق برجام میان ایران و ۱+۵ به امضا رسید. شاخص کل بورس از ابتدای همان سال روندی نوسانی را پشت سر گذاشته بود. به نحوی که از رقم ۶۲ هزار و ۸۸۵ هزار واحد در پنجم فروردین ماه به پله ۷۰ هزار و ۸۴۳ واحد در هفدهم همان ماه صعود کرده بود. رشدی که البته پایدار نبود و تا بیست و ششم خردادماه به ۶۲ هزار و ۵۵۸ واحد کاهش یافت. با این حال اما شاخص کل توانسته بود مجددا در مداری صعودی قرار گیرد و از اواخر مردادماه روندی رو به رشد را آغاز کند که نتیجه آن رسیدن به ارتفاع ۶۹ هزار و ۱۹۴ واحد در بیست و دوم تیرماه همان سال بود. مسیری که انتظار می‌رفت دوام یابد و با حصول توافق تقویت شود اما ترس از کاهش نرخ دلار در آن زمان،  مجددا شاخص کل را در مسیری منفی قرار داد؛ به نحوی که شاخص کل دست‌کم تا پایان دهه دوم مهرماه در روندی رکودی تا پله ۶۱ هزار واحدی پایین رفته بود. گفتنی است دهه دوم مهرماه سال ۹۴، با  بررسی «قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» همزمان بوده است. قانونی که در بیست و سوم مهرماه همان سال به تصویب اکثریت آرای مجلس شورای اسلامی رسید. اگر چه شاخص کل تا پایان مهرماه افزایش حدود دو هزار واحدی را هم تجربه کرد اما به طور کلی از زمان امضای توافق تا تصویب قانون اجرایی آن در مجلس ایران و تایید شورای نگهبان، معادل ۷/۸ درصد تنزل یافته بود. شاخص کل روند کاهش خود را پس از تصویب قانون برجام در مجلس نیز همچنان ادامه داد. با این حال شاخص کل که در بیستم دی ماه سال ۹۴، در سطح ۶۲ هزار و ۴۶۱ واحد قرار داشت، پس از اعلام بیانیه اجرایی شدن برجام و لغو تمامی تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران،‌ مسیر رشدی پایدار را در پیش گرفت که دست‌کم تا چهاردهم فروردین ماه سال ۹۵ ادامه داشت. در این تاریخ شاخص کل روی رقم ۸۱ هزار و ۵۳۶ واحد قرار گرفته بود. بر این اساس شاخص کل بورس با عبور از هیجانات منفی مذاکرات و نیم‌نگاه به ثبات نرخ دلار، از بیستم دی ماه سال ۹۴ تا چهاردهم فروردین ماه ۹۵، معادل ۵۴/۳۰ درصد رشد کرده بود. واکنش منفی شاخص کل به روند مثبت مذاکرات در سال جاری هم تکرار شده است. به نحوی که این شاخص از ابتدای دی‌ماه جاری تا روز گذشته معادل ۲ درصد افت را تجربه کرده است.

 روند نرخ دلار در سال ۹۴

ترس از کاهش نرخ دلار و قرار گرفتن آن در قیمتی نامتناسب با عملیات شرکت‌ها، یکی از مهمترین دلایل فروش سهام صادرات‌محور و لیدر بازار سرمایه به شمار می‌رود. ترسی که هر بار طی سال‌های گذشته با انتشار خبرهای مثبت از وین تقویت شده و سهامداران را به صف فروش کشانده است. با این حال اما سابقه نوسانات نرخ دلار در سال ۹۴ – سالی که توافق برجام در آن امضا، تایید و اجرایی شد- نشان می‌دهد، دلار همواره توانسته است با پشت سر گذاشتن هیجانات، مجددا روند طبیعی خود را از سر گیرد و در نرخ‌های واقعی بنشیند. بررسی رفتار دلار در سال ۹۴ نشان می‌دهد که این ارز اگر چه با نزدیک شدن به مذاکرات هسته‌ای با کاهش مواجه شده بود اما تا پایان سال مجددا به سطح واقعی خود بازگشته است. نرخ دلار در روزهای آغازین سال ۹۴ در سطح ۳۴۰۰ تومان قرار داشته است. با این حال اما زمزمه‌های دستیابی به توافق در وین، نرخ دلار را تا بیست و سوم تیرماه (روز امضای برجام) به کمتر از ۳۲۰۰ تومان رساند. نرخی که کف قیمتی دلار در سال ۹۴ نیز محسوب می‌شود و بدین ترتیب این ارز کاهش بیشتری را در طول سال ۹۴ تجربه نکرده است. به نحوی که پس از این تاریخ، مجددا دلار در مدار صعودی قرار گرفت تا با شیبی ملایم در دی‌ماه به نرخ ۳۷۵۰ تومان برسد. اگر چه با کاهش تقاضای فصلی دلار نرخ این ارز مجددا در سطح ۴۲۰۰ تومان قرار گرفت اما می‌توان نوسانات نرخ دلار در سال پرماجرای ۹۴ را اندک توصیف کرد. از همین رو به نظر می‌رسد حتی با احتمال سرکوب نرخ ارز طی ماه‌های آتی، ترس از کاهش بی‌حد و مرز نرخ دلار به ویژه با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی در وضعیت فعلی، دور از منطق به نظر برسد.

روی خوش خودرویی‌ها به توافق

گفته می‌شود گروه خودرویی بازار سرمایه یکی از خوش‌اقبال‌ترین گروه‌ها در صورت توافق برجام خواهد بود. بررسی سابقه شاخص گروه خودرو نشان می‌دهد این گروه از ابتدای سال ۹۴ تا بیست و سوم تیرماه همان سال دست‌کم ۸۷/۶ درصد رشد کرده بود. با این حال اما پس از امضای برجام این گروه بازار با افت قیمتی مواجه شد تا شاخص صنعت خودرو با ۵۶/۳۵ درصد ریزش از آن تاریخ تا دوازدهم دی ماه روبه‌رو شود. شاخص خودرویی اما با زمزمه نهایی شدن توافق و اجرای زودهنگام آن، توانست مجددا به مدار صعودی بازگردد. بدین ترتیب شاخص گروه صنعت از این تاریخ تا پایان سال ۹۴، جهش ۲۰۹ درصدی را تجربه کرد که نشان از خوشبینی سرمایه‌گذاران این گروه به پیامدهای مثبت توافق میان ایران و ۱+۵ بود. این بار نیز خودرو با توجه به روند تکرارشده در سال ۹۴، خوشبین‌ترین گروه بازار سرمایه نسبت به توافق احتمالی وین است. به نحوی که از ابتدای دی‌ماه و افزایش اخبار مثبت از مذاکرات، با وجود عبور از برخی نوسانات، رشد ۲۵/۸ درصدی را تا روز گذشته تجربه کرده است. روز گذشته نیز اغلب نمادهای این گروه به رغم سرخی بازار، افزایش قیمت را تجربه کردند.

حال خوب گروه بانکی

گروه بانکی بازار سرمایه یکی دیگر از گروه‌های خوشبین نسبت به حصول توافق است. اگرچه بررسی سوابق این گروه حاکی از آن است که نمادهای آن پس از انتشار خبرهای مثبت، عموما از گروه خودرویی جامانده‌اند اما در عین حال نسبت به دیگر گروه‌های بازار از وضعیت مناسبی پس از انجام توافقات برخوردار بوده‌اند. بررسی رفتار شاخص گروه بانکی در سال ۹۴ نشان می‌دهد این گروه از ابتدای همان سال تا نیمه‌های خردادماه، کاهش ۷۳/۴ درصدی را تجربه کرده بود. با این حال از هجدهم خردادماه شاخص این گروه به مدار صعودی بازگشته و تا بیست و سوم تیرماه همان سال ۸/۲۰ درصد رشد کرد. انتشار اخبار امضای توافق اما نتوانست بانکی‌ها را در مسیر صعودی نگه دارد و بر همین اساس، شاخص گروه بانکی بازار سرمایه از آن تاریخ تا ابتدای دی‌ماه افتی معادل ۵۷/۱۸ درصد را تجربه کرده بود. افتی که البته به مدد آغاز اجرای برجام تا پایان بهمن‌ماه همان سال به رشد تبدیل شد و شاخص گروه بانکی توانست طی این مدت، ۱۷/۲۸ درصد رشد را تجربه کند. تجربه مثبت شاخص گروه بانکی در سال ۹۴، اکنون سرمایه‌گذاران را به تکرار رشد سهام این گروه در پی توافق مجدد با طرف‌های غربی امیدوار کرده است. بدین ترتیب شاخص گروه بانکی از ابتدای دی ماه تا روز گذشته، رشد ۲/۷ درصدی را تجربه کرده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 240655
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا