سبقت اهریمن تصادفات جادهای از کرونا
بهزاد طهماسبی *
در چند هفته اخیر، سوانح مرگبار رانندگی با سرعتی غیرمطمئنه بارها بارها خبرساز شدند. تنها در چند روز گذشته مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی از آمار تلفات کرونا هم سبقت گرفت و در صدر خبرهای بد و ناراحتکننده رسانهها جای گرفت. در بین اخبار ضدونقیض حذف ارز ترجیحی و صفبندی مخالفان و موافقانشان تا مخابره صحبتهای رودررو و پشت و رو در وین، تیتر صفحات حوادث روزنامهها و خبرگزاریها به تصادفات خونین کف خیابانها و جادهها اختصاص یافت .
سوانحی از نوع واژگونی تانکر حمل سوخت در سنندج که بیشتر به فیلمهای اخرالزمانی هالیوودی شباهت دارد تا یک تصادف معمولی. هنوز کارشناسان در حال بررسی علت واژگونی تانکر سوخت و آتشسوزی مهیب ۳۰ واحد ساختمانی و شش دستگاه خودرو و مرگ سه نفر در این سانحه بودن که ۵۰ دستگاه خودرو سبک و سنگین در جاده بهبهان-رامهرمز در خوزستان خبرساز شد .
گورستانی از انواع خودروهای داخلی که در نبردی نابرابر با یکدیگر به آهن قراضههایی مچاله تبدیل شدهاند. گویی دهها دستگاه خودرو در شبیخون دشمن گرفتار شدهاند و با تلفات و خسارات سنگین، به اسارت دشمن درآمدهاند .
حاصل چنین جنگی با دشمن فرضی دهها مجروح و کشته و میلیاردها ریال خسارت در جادهای فاقد روشنایی با خودروهای باسمهای و غیرایمن است. در جادهای که غالبا زمستانهای مهآلودی دارد و سواری و کامیون در کنار یکدیگر در رفت و آمد هستند فقط کافی است تا با یک اشتباه یا همان (خطای انسانی) فاجعهای بزرگ رخ دهد.
جادههایی که به هیچ روی بخشنده نیستند و با ارتکاب تخلفی از سوی یک یا چند راننده، دهها خودرو در تله تصادفات مرگبار گرفتار میشوند. تصادفات زنجیری و شاید هم سریالی در جادههای حادثهخیز موضوع تازهای نیست و به رغم اذعان ۳۵۰۰ نقطه حادثهخیز و پرتصادف در راههای مواصلاتی کشور هنوز چارهای برای رفع نواقص جدی محورهای پرحادثه پیشبینی نشده است. سالهاست که کارشناسان در بررسی علت تامه تصادفات رانندگی با تاکید بر خطای راننده همچنان از سرعت غیرمطمئنه، سبقت غیرمجاز و رعایت نکردن فاصله طولی سخن به میان میآورند. با ترسیم چنین نمایی از مرگومیر تصادفات رانندگی که صرفا بر ضعف ایمنی خودروهای داخلی و نواقص جادهای سرپوش میگذارد، باید هر لحظه نگران وقوع حادثهای مرگبار بود. در این مناقشه جدی دیوار رانندگان کوتاهتر از گذشته است و کاربران وسایل نقلیه اعم از سواری، کامیون، قطار هواپیما و… در بیشتر شرایط مسبب اصلی سوانح هستند. مرگ سالانه بیش از ۱۶ هزار نفر در کف جاده و خیابان به واقعهای معمول و دردناک تبدیل شده که گویا چندان هم برای متولیان امر نگرانکننده نیست. در تصادف زنجیری ۵۰ خودرو سبک و سنگین در محور بهبهان- رامهرمز آیا همه اشتباهات را باید متوجه رانندگان دانست؟ آیا هیچ راهکاری برای جلوگیری از تصادفات در جادههای مهآلود وجود ندارد؟ تامین روشنایی و مهشکن جادهای و تجهیزات ایمنی و نظارتی پلیس چقدر در کاهش چنین سوانحی تاثیرگذار است؟ آیا با تخلف سرعت غیرمطمئنه یک یا چند راننده باید دهها خودرو سبک و سنگین مانند جلوههای ویژه سریال هشدار برای کبرا ۱۱ یکی پس از دیگری از هر طرف به هم کوبیده شوند و جان دهها نفر در میان مشتی آهنپاره به خاطر مهآلودی جاده یا تخلف رانندهای بیتوجه در چشم برهمزدنی تلف شود؟ آیا نمیتوان برای تردد نوبتی و زمانبندی عبور و مرور خودروهای سبک و سنگین طرح و برنامه مشخصی را به اجرا گذاشت تا سواریهای نحیف و ناایمن در جدالی نابرابر با تریلرها و کامیونهای سنگین تکهپاره نشوند؟
تصادفات رانندگی در هشت ماهه امسال ۱۱ هزار و ۷۳۳ نفر کشته برجا گذاشته که هشت هزار و ۷۱۵ نفر در جادههای کشور جان خود را از دست دادند. در حالی که مرگومیر ناشی از کرونا با اقدامات و تدابیر مردم و مسوولان رو به کاهش است، آمار تصادفات فوتی و جرحی رکوردهای نگرانکنندهای را ثبت میکنند. بررسیها نشان میدهد بهطور میانگین روزانه بیش از ۴۰ نفر در تصادفات رانندگی جان میبازند .
با ادامه این روند اسفبار در جادههای کشور و افزایش تصادفات جادهای، پیشبینی افزایش ۱۰ درصدی تلفات سوانح جادهای تا پایان سال دور از ذهن نیست .
در این برهه ایجاد حساسیت بیشتر در اذهان عمومی و اعمال تدابیر نظارتی و سختگیرانهتر دستگاههای همسو در حوزه عبور و مرور جادهای ضرورتی انکارناپذیر است .
روزنامهنگار
اخبار برگزیدهیادداشتلینک کوتاه :