سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیارد دلاری جهان در اخذ اقامت و شهروندی

دکتر سیدجلال ابراهیمی * چندین ده هزار افغانی، سوری، عراقی در ایران زندگی می‌کنند و ایران می‌تواند همانند کشورهایی که خریداران مسکن و اخذ اقامت را به چشم سرمایه‌گذار نگاه می‌کنند به این امر توجه کند که عامل ارزآوری است. در یک نگاه کاملا اقتصادی اگر برای هر کسی که می‌خواهد اقامت ایرانی دریافت کند شرایط و میزان ارزی تعیین شود و برای اقامت‌های یک ساله و سه ساله و دائم رتبه‌بندی شود، مسلما درآمد ارزی متنابهی نصیب کشور می‌کند که می‌تواند گره‌گشا باشد.

هم‌اکنون ترکیه در سرمایه‌گذاری برای شهروندی جزو ۱۰ کشور برتر جهان قرار دارد. کیک بزرگ سرمایه‌پذیری از طریق اخذ شهروندی رقمی برابر با ۲۵ میلیارد دلار است که ترکیه سهم خوبی از این کیک بی‌دردسر که خریداران آن می‌توانند با سرمایه‌گذاری در بانک‌ها و یا خرید اموال غیرمنقول با اخذ مجوز اقامت یا شهروندی از ۲۵۰ هزار دلار تا پانصد هزار دلار به بالا سرمایه ارزی وارد کشور می‌کنند و این امر نه فقط خریداران ملک از طرف ایرانیان بلکه عراق، عربستان، کشورهای شمال آفریقا، آلمان، انگلیس، ایتالیا و سایر را دربر می‌گیرد.

این نوع سرمایه‌گذاری علاوه بر ورود ارز، عامل اشتغال در انواع مشاغل و مسکن و… است و از آنجا که این قشر از سرمایه‌گذاران امکانات مالی دارند، بنابراین باعث حرکت اقتصادی در مشاغل متعدد می‌شوند.

بوراک دمیرل، مشاور بین‌المللی اقامت و شهروندی و سرمایه‌گذاری در این خصوص می‌گوید: از شش شرط سرمایه‌گذاری، خرید ملک، افتتاح حساب سپرده حداقل سه تا پنج سال زمان سرمایه‌های ثابت بسیاری از خانواده‌های اروپایی و آسیایی به سوی خرید ملک در ترکیه جلب می‌شود و اخیرا خانواده‌های متمکن و ثروتمند غربی ترجیح می‌دهند با خرید ملک در یک منطقه توریستی و آرام تعطیلات خود را در کشور دیگر در محیطی اختصاصی به سر برند، این گروه علاوه بر خرید ملک بعد از مدتی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در واحدهای تجاری، صنعتی و یا ورود به شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌شوند.

تاجرانی که ده‌ها میلیون دلار را در کار تجارت مدیریت می‌کنند، سرمایه‌گذاری در اخذ اقامت و شهروندی در یکی از کشورهای ثانی و ثالث را نوعی سبد سرمایه‌گذاری می‌دانند، همچنان که بعضی از افراد با خرید دلار، یورو یا طلا سبد سرمایه ایجاد می‌کنند. گروهی نیز با اخذ شهروندی به صورت خرید اموال غیرمنقول سبد سرمایه ثابت اما با قابلیت افزایش قیمت می‌کنند.

هم‌اکنون با شهروندی اتریش می‌توانید به ۱۸۸ کشور وارد شوید و با شهروندی کشورهای حوزه کارائیب می‌توانید بدون ویزا وارد انگلستان و منطقه شینگن شوید.

ایران با زیبایی‌های چهار فصل خود که زمستان گرم در جنوب ایران، با سرمای شمال و با زیبایی‌های ویژه ساحل خزر و آب‌های گرم خلیج‌فارس، می‌تواند گروه‌های مختلفی را جذب این سرزمین کند و برای ساکنان مناطق گرمسیری، معتدل و سردسیری درآمدزا باشد.

هم‌اکنون ثروتمندان پاکستان علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری و خرید مسکن در ایران هستند و همچنین ثروتمندان و سرمایه‌داران افغانستانی از هرات، مزارشریف و کابل و عراقی‌ها و سوریه‌ای‌های ثروتمند تاجر که اگر ما توجه کنیم به سوی ترکیه کشیده می‌شوند. همچنان که در حال حاضر صدها سوری در اسکی‌شهر و قاضی‌آنتب با ایجاد کارگاه‌ها حداقل برای ۳۰ تا ۵۰ نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند و برخی دیگر نیز با سرمایه‌گذاری در کارخانجات تولیدی اقلام مورد نیاز کشور خود را تهیه و صادرات می‌کنند و این امر دو سر سود برای ترکیه است، یعنی هم جذب سرمایه و هم ایجاد زمینه صادرات. به این مهم خوب بیندیشیم و از سرمایه‌های کوچک و بزرگ در حال عبور از کشورمان توجه کنیم.

* مدیر مرکز پژوهش و تحقیقات ایران و ترکیه

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 241105
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا