پاندمی اختلالات روانی/رنج بی‌پولی

به گزارش جهان صنعت نیوز:   در ایران نیز چنین اتفاقی افتاده است. البته آمار دقیقی از میزان مرگ خودخواسته و علت آن در ایران وجود ندارد. این در حالی است که مسوولان بر سر میزان خط فقر اختلاف‌نظر دارند؛ برخی آن را ۱۱ میلیون و برخی چهار میلیون می‌دانند. چندی پیش معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی میانگین خط فقر در کشور را برای خانواده چهارنفره حدود چهار میلیون تومان و برای شهر تهران کمی بیشتر و نزدیک به پنج میلیون اعلام کرده است. به گفته ابوحمزه برخی از دستگاه‌ها رقم ۱۰ میلیون تومان را برای خط فقر مطرح کرده‌اند که مبنای کارشناسی ندارد و اگر این طور باشد ۹۰ درصد ایرانیان زیر خط فقر هستند! اما مهراد عباد، عضو اتاق بازرگانی تهران در واکنش به این قیمت، چهار میلیون تومان را خط مرگ دانست، نه خط فقر. چراکه به گفته او اگر چنین خانواده‌ای در شهرهای بزرگ خانه نداشته باشند، فقط باید نان خشک بخورند!

دولت باید به داد مردم برسد

در همین راستا دکتر مصطفى اقلیما رییس علمی مددکار اجتماعى ایران به «جهان‌صنعت» می‌گوید: در سه سال اخیر شوک‌های اقتصادی زیادی داشتیم که هرچه می‌گذرد پیامدهای آن را بیشتر می‌بینیم. در این مدت ابتلا به بیماری‌های روح و روان و مراجعه و شکایت مردم از مسائل اقتصادی بیشتر شده است. البته همزمانی پاندمی کرونا و وضعیت اسفناک اقتصادی عاملی بر تشدید شرایط روحی و روانی مردم جامعه شده است. از طرفی فقر و نابرابری می‌تواند سلامت جسم و روان را به شدت تحت‌تاثیر قرار دهد. در کنار فقر باید ببینیم آیا این بحران همه اقشار جامعه را در برگرفته است و یا قشر خاصی را؛ که در آن صورت بحث نابرابری هم به میان می‌آید.

وی افزود: چه‌بسا در حال حاضر به گفته گروهی از مدیران ۹۰ درصد ایرانیان زیر خط فقر زندگی می‌کنند! چراکه حقوق بسیاری از مردم زیر ۱۱ میلیون تومان است. این روزها شمار قابل اعتنایی از شهروندان حقوق کارگری حداقل سه میلیون و ۸۰۰ تومان و حداکثر پنج میلیون تومان دارند. بنابراین چنین خانواده‌هایی از رنج بی‌پولی و نگرانی بابت اجاره خانه یا دچار اختلالات روانی می‌شوند و یا بر اثر سکته قلبی فوت می‌کنند. این روزها افرادی هم به دلیل مشکلات مالی و عدم تاب‌آوری روانه آسایشگاه روانی شده‌اند. در بین این افراد از جوان ۳۰ ساله تا پدر ۶۰ ساله بیکار وجود دارد. تمام این افراد به دلیل فشارهای اقتصادی قدرت فکر کردن را از دست داده‌اند. این روزها وضعیت معیشت مردم بسیار نگران‌کننده است و دولت باید هر چه زودتر برای مهار تورم و کنترل قیمت‌ها چاره‌اندیشی کند.

این مددکار اجتماعی با اشاره به اینکه مصرف داروهای افسردگی هم در جامعه بیشتر شده است بیان کرد: براساس آمارها مصرف داروهای افسردگی در بین سنین مختلف جامعه بیشتر شده است. این در حالی است که مصرف این داروها می‌تواند برای سلامت جامعه خطرناک باشد. سال گذشته اعلام کردم بعد از پایان کرونا ما در دوران پساکرونا با پاندمی اختلالات روانی مواجه می‌شویم. زیرا در این مدت نه تنها عده زیادی بیکار شدند، بلکه تورم بیش از همیشه افسارگسیخته است.

افزایش آمار افسردگی ثمره فقر

امان‌الله قرایی‌مقدم جامعه‌شناس و آسیب‌شناس اجتماعی نیز با اشاره به تاثیر فشارهای اقتصادی موجود بر سلامت روان افراد و خانواده‌ها به «جهان‌صنعت» گفت: افزایش فشارهای اقتصادی جامعه در شرایط کنونی، با ایجاد اختلالات روانی موجب رشد آمار خودکشی، جرم و جنایت شده است. بر اساس یک نظریه کلاسیک، از جمله عوامل موثر در افزایش مرگ‌های خودخواسته، نابسامانی‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است که باعث منزوی شدن افراد از جامعه می‌شود.

قرایی‌مقدم با بیان اینکه هر لحظه شاهد وخیم‌تر شدن شرایط اقتصادی جامعه هستیم، عنوان کرد: با وضعیت موجود باید در آینده نزدیک شاهد افزایش آمار مرگ خودخواسته به ویژه در میان جوانان و مردان کشور باشیم.

قرایی‌مقدم با بیان اینکه عواملی همچون شرایط خانوادگی و نابسامانی اقتصادی موثر در ایجاد مرگ خودخواسته هستند، تصریح کرد: اما در میان همه عوامل، نابسامانی اقتصادی مهم‌ترین عامل است که باعث بی‌ارزش شدن پول و زندگی و ناامیدی افراد از ادامه زندگی می‌شود.

وی تصریح کرد: مرگ خودخواسته امری است که ذاتی، فکری، نژادی و جغرافیایی نبوده بلکه پدیده‌ای اجتماعی و تام است که عوامل اقتصادی بیشترین تاثیر را در افزایش آمار آن خواهد داشت.

این جامعه‌شناس ایجاد افسردگی، آزردگی روحی و روانی را از دیگر پیامدهای فشارهای اقتصادی و روانی دانست و بیان کرد: فشارهای روانی ناشی از مشکلات اقتصادی با ایجاد استرس، اضطراب و احساس ناتوانی در اداره امور زندگی، سلامت روحی و روانی افراد را به ‌خطر انداخته و بریده شدن از جامعه و پیوندهای ارتباطی را به‌دنبال خواهد داشت.

قرایی‌مقدم ادامه داد: این دسته از صدمات روانی ارثی و ذاتی نبوده بلکه منشاء آنها خانواده و جامعه است. در حال حاضر نیز با توجه با روند کنونی، با بحران افسردگی و خودکشی روبه‌رو هستیم که در آینده نزدیک شاهد افزایش آمار خودکشی زنان هم خواهیم بود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 241182
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا