دلایل اجتماعی آسیب‌رساندن به خودروهای گران‌قیمت/آتش خشم از نابرابری

به گزارش جهان صنعت نیوز:  دیروز فرمانده انتظامی تهران بزرگ از بازداشت افرادی اطلاع داد که عامل پرتاب سنگ به سوی خودروهای عبوری در بزرگراه‌ها بودند؛ یکی از آنها منجر به مرگ دو تن شده، چندین نفر را نیز زخمی کرده است و موجب وحشت و احساس ناامنی برای هزاران راننده دیگر شده بود. دیگری که یکی از عجیب‌ترین مجرمان دستگیرشده در طرح رعد بود، پسر جوانی است که پنج خودروی بنز، بی‌ام‌و و… را آتش ‌زده است. البته ماجرا به همین دو تن ختم نمی‌شود و به گفته پلیس، طی همین مدت زمان کوتاه تقریبا یک و نیم ماه حدود ۱۰ نفر بازداشت و حتی یکی از این افراد با سنگی ۵۰ کیلوگرمی دستگیر شده است. تمام این افراد بازداشت شده علت اصلی آسیب‌رساندن به اموال دیگران را حسادت بیان کردند.

می‌خواستم دل خودم را خالی کنم!

قاتل سنگ‌پران که مدام خواستار حضور پدرش در کنار خود بود، فردی است ۴۵ ساله  به نام «ع» که به سوالات خبرنگاران در خصوص انگیزه‌اش از ارتکاب این جرم این‌گونه پاسخ داده است.

«ع» درخصوص انگیزه خود برای پرتاپ سنگ به سمت خودروها بیان کرد:  من در حال حاضر بیکارم و حدود یکی دو ماه است که به سمت خودروها سنگ پرت می‌کنم. می‌خواستم دل خودم را خالی کنم چون همه به من ظلم کردند. همین مردم در جامعه یک موقع‌هایی من را مسخره می‌کردند. می‌خواستند کتکم بزنند. اذیتم می‌کردند. من بلد نبودم از حق خودم دفاع کنم. من زبان دفاع از خودم را ندارم. من با کسی دشمنی نداشتم.

«ع» در پاسخ به اینکه همه این‌ها در همین یکی دو ماه برایت رخ داد، اظهار کرد: نه. {مکث} اما در این مدت حقی که از من خوردند بیشتر شد. ظلم به من بیشتر شد. مثلا در پیاده‌رو راه می‌رفتم و کسانی با عصبانیت و چپ چپ به من نگاه می‌کردند. همین چند وقت پیش برای اولین بار برای دوستم شیرینی بردم اما شیرینی‌فروش سر من را کلاه گذاشت. قیمت ۴۰ هزار تومان بود اما با من ۸۰ هزار تومان حساب کرد. یا یک بار یکی به من چپ چپ نگاه کرد، گفتم چرا چپ چپ نگاه می‌کنی اما او من را بلند کرد و انداخت در مغازه موتورسازی‌اش و من رو کتک زد و فحش داد. حتی طایفه مادرم، مرگ او را بر گردن من انداختند. می‌گفتند مادرم دیابت و ناراحتی قلبی دارد و آنقدر حرص و جوش من را خورد، مرد. در حالی که مادرم عاشق من بود. مادرم من را دوست داشت و بغل می‌کرد و می‌بوسید و می‌گفت «تو زبان دفاع نداری؛ همه حق تو را می‌خورند و من تو را می‌شناسم.»

 می‌خواستم بنز و بی‌ام‌و داشته باشم، اما نداشتم!

فرد دیگر که یک مرد ۳۵ساله بیکار است، مدعی شد که به‌خاطر حسادت ماشین‌ها را آتش می‌زده است. او در پاسخ به اینکه صاحبان خودروها را می‌شناختی؟ گفت: نه. آنها را اتفاقی انتخاب می‌کردم و قطعا آدم‌های خوش‌شانسی نبودند که در بین این‌همه ماشین مدل‌بالا، ماشین آنها را انتخاب کرده بودم.

وی افزود: هر وقت عصبانی بودم به سراغ ماشین‌ها می‌رفتم! شب‌هایی که خشمگین می‌شدم یک ظرف بنزین تهیه می‌کردم، سوار بر موتور می‌شدم و شروع می‌کردم به پرسه‌زدن در خیابان‌های شرق تهران. به محض شناسایی یک خودروی مدل‌بالا، بنزین را روی آن می‌ریختم و سپس کبریت را می‌کشیدم. ناگهان آتش شعله‌ور می‌شد و ماشین در آتش می‌سوخت. (در همین هنگام متهم به خودروی سوخته بنز اس-۵۰۰ که در کنج حیاط پلیس قرار دارد اشاره می‌کند و با خونسردی ادامه می‌دهد) من این خودرو را آتش زدم، چون نمی‌توانستم ببینم همنوع خودم می‌تواند این ماشین مدل‌ بالا را بخرد و سوار بر آن شود اما من حتی پول خرید یک خودروی معمولی و ارزان‌قیمت را هم ندارم. تاکنون پنج تا ماشین بنز و بی‌ام‌و را که گران‌قیمت‌ترین خودروها بودند آتش زدم تا خشمم را خالی کنم.

این فرد در پاسخ به اینکه این خشم به‌ دلیل همان حسادتی بود که به آدم‌پولدارها داشتی؟ بیان کرد: من عاشق دختری بودم که خانواده‌اش اجازه ازدواج به ما نمی‌دادند. همین باعث می‌شد خشمگین شوم و برای خالی‌کردن خشمم ماشین‌ها را به آتش بکشم؛ همان ماشین‌هایی که آرزویم این بود روزی پشت فرمان آنها بنشینم و متعلق به ‌خودم باشد.

فقر، زندگی‌ها را نابود کرده است

دکتر نصرالله منصوری، روانشناس و مشاور خانواده نیز به «جهان‌صنعت» می‌گوید: متاسفانه طی سال‌های اخیر اختلاف طبقاتی در جامعه بیشتر شده است. این در حالی است که رانت سیستماتیک در اقتصاد کشور رخنه کرده است. بنابراین مقوله حسادت در تمامی انسان‌ها وجود دارد، منتهی در برخی افراد شدت بیشتری دارد و در برخی هم کمتر است. درمان حسادت هم چون درون اخلاقیات است، تنها  از طریق وابستگی به دین و مذهب است. اما دلیل اصلی حسادت درون این افراد چیست؟! افرادی که به دلیل حسادت اموال دیگران را تخریب می‌کردند، با خود حساب و کتابی می‌کنند که اگر شاغل باشند و حقوق ثابت کارگری دریافت کنند با پس‌انداز تمام حقوق و تورم روزانه هیچ‌گاه نمی‌توانند چنین ماشین مد بالایی را بخرند. چه بسا این دو فرد بیکار بودند و درآمدی برای تهیه چنین ماشینی نداشتند. البته بنده بر این عقیده نیستم که رفتار این دو شایسته است، چرا که براساس اصول اخلاقی چنین رفتاری ناپسند است. اما خداوند در قرآن فرموده است انسان‌ها متفاوت زاده شدند. برخی از افراد در فقر و فلاکت ظرفیت بیشتری دارند اما برخی افراد با آتش زدن و تخریب اموال دیگران اعتراض‌شان را نسبت به نابرابری موجود نشان می‌دهند. این افراد با بروز چنین رفتارهایی می‌خواهند بگویند ایهاالناس ما را هم ببینید. این روزها برخی افراد در جامعه پول پرداخت تاکسی را هم ندارند و خود را با افرادی که ماشین‌های چندمیلیاردی دارند مقایسه می‌کنند.

وی افزود: مطلبی در دین آمده است که می‌گوید افراد در جامعه نباید به گونه‌ای زندگی کنند که افرادی که ندارند با حسرت به آنها نگاه کنند. زیرا این حسرت می‌تواند منشأ مشکلات زیادی باشد. چه بسا در مطلب دیگری آمده اگر دروغ انسان‌های فقیر وجود نداشت، ثروتمندان هلاک می‌شدند. انباشت مشکلات اقتصادی به اختلال روانی و شخصیتی تبدیل می‌شود. چرا که در نشانه‌های افسردگی، بدبینی وجود دارد. افرادی که دچار افسردگی‌اند برای اینکه اعتراض خودشان را به جامعه و دولت نشان دهند گاه اینگونه رفتار می‌کنند. متاسفانه براساس گزارش‌ها ۷۰درصد ایرانی‌ها زیر خط فقر زندگی می‌کنند. چنین آماری یک فاجعه و بلای اجتماعی است.

این روانشناس با اشاره به اینکه به همراه فقر، کفر هم درون جامعه پدیدار می‌شود، بیان کرد: از طرفی براساس گفته‌های قدیمیان از هر در که فقر درون خانه شود، ایمان از در دیگری از خانه و زندگی فرد خارج می‌شود. در هر صورت این روزها فقر منشأ بسیاری از سرقت‌ها و آسیب‌های اجتماعی است. این در حالی است که ما برای حل این موضوعات، مقطعی عمل می‌کنیم یعنی صورت مساله را پاک  می‌کنیم. مگر با بازداشت این افراد دردی از فقر جامعه کاسته می‌شود!؟ خیر؛ به نظرم چند هفته دیگر باز هم چنین رفتارهایی به یک نوع دیگر از افراد جامعه بروز و ظهور می‌کند. مگر اینکه عمق قضیه را به شیوه درست و اساسی اصلاح کنیم.

اخبار برگزیده
شناسه : 241310
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا