انتقاد فعالان صنعت مس از تفاوت قیمت‌ها در بازار آزاد و بورس کالا

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در این زمینه می‌توان به کارخانه‌های فرآوری مس اشاره کرد. کارخانه‌هایی که اسید مصرفی‌شان حجم زیادی از هزینه مواد اولیه را پوشش داده و به تولید‌کننده این حوزه فشار زیادی وارد می‌کند. گفته می‌شود اگر هزینه‌ها کاهش نیابد عنقریب است که کارخانه‌های معدن تعطیل شوند.مشکل دیگری که فعالان صنعت مس با آن روبه‌رو هستند بحث تفاوت قیمت‌هاست. مسوولان در تصمیم‌گیری‌های خود تفاوت‌ بازار آزاد و بورس کالا را در نظر نمی‌گیرند و خیال اصلاح آن را ندارند. به گفته کارشناسان درآمد تولید‌کننده با بازار نیمایی و‌ هزینه‌‌اش با بازار آزاد رقم‌ می‌خورد و این اختلاف که چیزی حدود ۳۰ درصد است نصیب دلالان می‌شود و در این شرایط تنها تولیدکنندکان هستند که ضرر می‌کنند.


در این رابطه کوروش شعبانی نایب‌رییس انجمن مس ایران با اشاره به مشکلاتی که فعالان معدنی در حوزه مس کشور دارند، به «جهان‌صنعت» گفت: اسید مصرفی کارخانه‌های فرآوری مس به روش لیچینگ‌، حجم زیادی از هزینه‌های مواد اولیه را پوشش می‌دهد و این افزایش قیمت به تولید‌کننده فشار زیادی وارد می‌کند.

نایب‌رییس انجمن مس ایران با اشاره به وظایف شرکت ملی مس گفت: یکی از ماموریت‌هایی که این شرکت در راستای حمایت از معادن مس دارد‌، این است که کنسانتره را خریداری کرده و در ساخت صنعت و رونق علم به فعالان این عرصه کمک کند. ضمن اینکه اسید مصرفی صنایع و مواد اولیه کارخانه‌های تولید مس را به روش لیچینگ و با قیمت مناسب‌تر تهیه کند. او خاطرنشان کرد: با این حال وقتی صحبت از تامین مواد اولیه برای تولید‌کنندگان می‌شود آنها با مشکلات بسیاری از جمله قیمت‌های بالا روبه‌رو هستند. در نتیجه انتظار می‌رود  که این ماده اولیه با قیمت مناسب و در راستای ماموریت شرکت مس برای حمایت از تولیدکنندگان کنسانتره و مس قرار گیرد.

لزوم واقعی شدن قیمت‌ها

شعبانی با اشاره به تفاوت قیمت‌ها در بازار آزاد و بورس کالا گفت: قیمت‌گذاری کاتد مس در حالی است که مسوولان در تصمیم‌گیری‌های خود تفاوت‌ بازار آزاد و بورس کالا را در نظر نمی‌گیرند. در حال حاضر دلار در بازار آزاد  از مبلغ ۳۰ هزار تومان عبور کرده و دلار نیمایی هم در ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان ایستاده است. در این شرایط درآمد تولید‌کننده با بازار نیمایی و‌ هزینه‌ اش با بازار آزاد رقم‌ می‌خورد و این اختلاف که چیزی حدود ۳۰ درصد است،  نصیب دلالان و واسطه‌ها می‌شود.

 او خاطرنشان کرد: اختلاف قیمت دلار نیمایی و بازار آزاد موجب شکل‌گیری شکاف بین این دو بخش و ایجاد رانت برای دلالان می‌شود. ضمن اینکه این شکاف انگیزه تولیدکنندگان را هم ضعیف می‌کند، چراکه با توجه به تولید و عرضه داخلی، مبنا قرار دادن ارز نیمایی برای این تولیدکنندگان در فروش منطقی نیست.

نایب‌رییس انجمن مس ایران عنوان کرد: این نوع قیمت‌گذاری در نهایت منجر به کاهش تولید و در برخی موارد تعطیلی برخی تولیدکنندگان حوزه کاتد می‌شود. این در حالی است که متاسفانه حمایتی هم ازطرف دولت برای تداوم تولید وجود ندارد. تولیدکنندگان در بازار آزاد مواد اولیه و ماشین‌آلات خود را تامین می‌کنند و ارز روند صعودی خود را طی می‌کند که باعث شده هزینه‌های تولید زیادی را تحمل کنیم. او تصریح کرد: در مقابل برای فروش با نرخ نیمایی، مشمول فروش دستوری شویم. نتیجه این ضرر گسترده برای بخش خصوصی است.

مشکل زیرساختی و ضعف معادن کوچک

نایب‌رییس انجمن مس ایران درباره این سوال که تامین زیر ساخت‌ها چقدر در این عرصه مهم است، ‌اظهار کرد: مشکل  زیرساخت‌ها یکی از موانع رونق معدنکاری در کل معادن کشور است که صرفا به مس هم خلاصه نمی‌شود. درواقع تامین زیرساخت مناسب از جمله آب، برق، گاز و تلفن و اینترنت از جمله مسائل ابتدایی است که باید حل شود.

او ضمن اشاره به اهمیت معادن کوچک تصریح کرد: برای حمایت از معادن کوچک باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود. همان‌طور که همه می‌دانیم برای معادن کوچک بسیار دشوار است که کیلومترها برق سراسری را به محل خود برسانند. به هیچ وجه برای معدنکار مقرون به صرفه نیست که هزینه‌های زیادی را برای دستیابی به زیرساخت‌های بهینه صرف کند. متاسفانه موردی را می‌شناسم که به او گفته شده بود ۳۵ کیلومتر با هزینه شخصی خط انتقال برق ایجاد کند. این در حالی است که این مهم ده‌ها میلیارد تومان هزینه دارد و انتظار می‌رود که دولت و وزاتخانه در این زمینه ورود کنند.

شعبانی با بیان اینکه بخش خصوصی توان مناسب برای تامین زیرساخت‌های لازم را ندارد، ‌یادآور شد: اگر دولت حمایت‌های لازم را در این خصوص انجام می‌داد‌، به نفع معادن کشور گام برمی‌داشت. ضمن اینکه در طرح‌های توسعه‌ای می‌توانستیم چابک‌تر عمل کنیم. او همچنین تاکید کرد: وقتی اشتغال ایجاد می‌شود و به عبارتی شاهد بر سر کار آمدن صد نفر به شکل مستقیم و ده‌ها نفر به شکل غیرمستقیم باشیم، دیگر بحث ارائه زیرساخت‌ها از حداقل‌هایی است که دولت باید آن را تامین کند.

او همچنین با اشاره به خواسته فعالان معدنی از دولت گفت: حمایت دولت از بخش معدن خواسته اولیه و بحق فعالان معدنی است که انتظار می‌رود در همین راستا هم عمل شود.

این مقام مسوول افزود: متاسفانه بخش خصوصی برای تامین مواد اولیه، ماشین‌آلات و اقداماتی از این قبیل ارز نیمایی در اختیار ندارد اما روند دستوری فروش بر این بخش پابرجاست. این موضوع موجب شده تولیدکننده محصول خود را کمتر از قیمت واقعی با توجه به ارزش ارز در بازار آزاد عرضه کند. درنتیجه این امر فشار زیادی به بنگاه‌های خصوصی کوچک ‌مقیاس وارد شده و انگیزه ایجاد بنگاه‌های دیگر یا احیای معادن بیش از پیش ضعیف می‌شود.

شعبانی تاکید کرد: اگر قیمت‌گذاری آزاد در نقطه‌ای به نام تعادل عرضه و تقاضا انجام‌ می‌شود، دلیلی برای اینکه ۳۰ درصد از درآمد از جیب تولیدکننده خارج شود، وجود ندارد. امروز زمان انقلاب قیمت‌گذاری‌هاست و درخواست ما از مسوولان مربوطه توجه بیشتر و تصمیم‌گیری هوشمندانه‌ است تا بخش خصوصی بیش از اینها ضعیف نشود.

اجرایی شدن اهداف نیاز به همت مسوولان دارد

نایب‌رییس انجمن مس ایران درباره این پرسش که در این شرایط انجمن مس دست به چه اقداماتی خواهد زد، ‌گفت: هدف ما این است که در راستای ماموریت‌هایمان عمل کنیم. ما ماموریت‌هایی برای خود تعریف کرده‌ایم و در راستای تامین خواسته‌های فعالان صنعت مس مکاتبات زیادی انجام داده‌ایم. به طور مثال یکی از مواردی که مدتی است مطرح می‌شود بحث حقوق دولتی است. با افزایش آن بسیاری از فعالان به مشکل برخورده‌اند و حتی ممکن است بسیاری از معادن کوچک تعطیل شوند. در این راستا مکاتبات زیادی با وزارتخانه و شرکت ملی مس داشته‌ایم که امیدواریم تمامی مذاکرات عملیاتی شود.

شعبانی با اشاره به اینکه انجمن به رشد آموزش‌های لازم هم بها داده است، ‌گفت: به آموزش‌ها و ایجاد زون‌های معدنی و صنایع معدنی توجه کرده‌ایم. البته در کل انجمن مس اتاق فکر است و هیچ ضمانت اجرایی برای نظرات ما نیست. ما هدفمان رساندن خواسته فعالان در خصوص صنعت مس با ماموریت انجمن است  و برای اجرایی شدن اهداف همت مسوولان را می‌خواهیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 241312
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا