تبعات رویارویی صنایع فولادی و سیمانی با کمبود برق و گاز

به گزارش جهان صنعت نیوز:  ایران مدت زیادی است با کمبود انرژی برای صنایع روبه‌رو شده است. یکی از مزیت‌هایی که صنعت فولاد ایران نسبت به جهان داشته این بوده که هزینه انرژی و قیمت مواد اولیه همواره ارزان بوده، اما حالا که قیمت مواد اولیه در ایران با قیمت جهانی محاسبه می‌شود و قیمت انرژی طی چند مرحله گران شده و در بودجه سال ۱۴۰۱ این میزان افزایش پیدا خواهد کرد؛ در نتیجه حاشیه سود صنایع فولادی  نیز کمتر شده است.

در ادامه قطعی ناگهانی برق و گاز باعث خواهد شد تا کارخانه‌ها در اجرای تعهدات خود به طرف قرارداد دچار مشکل شوند و این باعث بدنام شدن شرکت‌های فولادی ایران خواهد شد. حالا صحبت از این است که کشورهای دیگر هم با مشکل تامین انرژی روبه‌رو خواهند بود. با توجه به اینکه صنایع فولادی با کمبود انرژی روبه‌رو هستند این سوال مطرح می‌شود که چه باید کرد؟

در این خصوص یک کارشناس صنعت فولاد با اشاره به اینکه بحران انرژی اصلی‌ترین خطر صنایع فولاد است، گفت: صنعت فولاد و صنایع انرژی‌بری که در دنیا فعالیت دارند، در سال جدید میلادی با چالشی به نام چالش انرژی مواجه هستند که به تازگی این چالش برای صنایع دنیا برجسته‌تر شده است و به نظر می‌رسد این روند ادامه داشته باشد.

حسام‌الدین والی گفت: سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیرساختی صنعت باعث خواهد شد تا تولیدکنندگان فولاد و مقاطع طویل در تامین مواد اولیه و سوخت مورد نیاز خود راحت‌تر باشند. ما در تابستان شاهد کمبود برق و در زمستان شاهد کمبود گاز هستیم و این مشکلات باعث خواهد شد تا صنعت فولاد از برنامه تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۴ دور شود.

کاهش تولید و از دست رفتن بازارهای صادراتی

والی با تاکید بر اینکه کاهش تولید در آینده منجر به از دست رفتن بازارهای صادراتی خواهد شد، اضافه کرد: وقتی یک شرکت خارجی با صنایع فولادی ما قرارداد می‌بندد، در نظر دارد ما همه جوانب را بررسی کنیم، اما قطعی ناگهانی برق و گاز باعث خواهد شد تا کارخانه‌ها در اجرای تعهدات خود و تحویل دادن به موقع سفارش، به طرف قرارداد دچار مشکل شوند و این باعث بدنام شدن شرکت‌های فولادی ما در جهان خواهد شد.

وی افزود: ایران مدت زیادی است با کمبود انرژی برای صنایع مواجه است. یکی از مزیت‌هایی که صنعت فولاد طی سالیان گذشته داشت این بود که هزینه انرژی و قیمت مواد اولیه ارزان بود، اما حالا که قیمت مواد اولیه با قیمت جهانی محاسبه می‌شود و قیمت انرژی هم طی چند مرحله گران شده و در بودجه سال ۱۴۰۱ این میزان افزایش پیدا خواهد کرد، باعث می‌شود حاشیه سود صنایع کمتر شود.

این کارشناس صنعت فولاد تصریح کرد: بهتر است مسوولان کشور تمرکز خود را در سال جدید میلادی روی صنایع بالادستی یعنی بخش معدن بگذارند و سرمایه‌گذاری‌های زیادی در این بخش انجام شود. در کنار این، زیرساخت‌هایی از جمله پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها و زنجیره تامین انرژی صنایع باید توسعه پیدا کنند و اولویت اصلی دولت باید در این قسمت‌ها باشد چراکه سرمایه‌گذاری در بخش پایین‌دست به اندازه کافی انجام شده است.

والی گفت: سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیرساختی صنعت باعث خواهد شد تا تولیدکنندگان فولاد و مقاطع طویل در تامین مواد اولیه و سوخت مورد نیاز خود راحت‌تر باشند. در تابستان شاهد کمبود برق و در زمستان شاهد کمبود گاز هستیم و این مشکلات باعث خواهد شد تا صنعت فولاد از برنامه تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۴ دور شود.

این کارشناس صنعت فولاد تصریح کرد: واجب‌ترین وظیفه دولتمردان در سال‌های پیش رو سرمایه‌گذاری در بخش تامین انرژی و همچنین، صنایع بالادستی مانند معدن، کنسانتره و گندله‌سازی است تا عرضه‌ها افزایش پیدا کنند و تولید کشور در صنعت فولاد شکوفا شود.

کاهش ۱۲ درصدی صادرات سیمان

در ادامه دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به قطعی گاز و محدودیت برق گفت: نگرانی ما این است که اگر برق کارخانه‌ها بیشتر محدود شود، باعث می‌شود که تولید کاهش یابد. تا آخر آذرماه این اتفاق نیفتاده بود، اخیرا شروع به ایجاد محدودیت برق کرده‌اند که مشخص نیست چه زمانی تاثیر خود را خواهد گذاشت.

عبدالرضا شیخان تصریح کرد: امسال نسبت به سال گذشته تامین برق و سوخت مدیریت‌شده‌تر است تا هم به تولید ضربه نخورد و هم بتوانند بخش خانگی را تامین کنند. با وجود اینکه گاز حدود ۶۰ کارخانه قطع شد و مجبور به استفاده از مازوت هستند که با مشکل و قیمت بیشتری به دلیل بالا بودن قیمت حمل مازوت مجبور به تهیه آن هستند، تولید متوقف نشده و درحال انجام است.

وی در مورد محدودیت‌ها توضیح داد: محدودیت برق ایجادشده به این شکل است که کارخانه‌های سیمان در طول روز می‌توانند مقداری برق استفاده کرده و در طول شب می‌توانند بخش بیشتری مصرف کنند. این روند به شکلی تنظیم شده که دست کم یک کوره کارخانه بتواند در طول روز تولید کند و در طول شب هم بخش کلینکر تولیدی خود را آسیاب کند. این در حالی است که اگر محدودیت بیشتر شود کارخانه‌ها با مشکل مواجه می‌شوند چراکه نمی‌توانند کوره خود را خاموش کنند و مجبور هستند آن را فعال نگه دارند. با بیشتر شدن محدودیت آسیاب نمی‌تواند کار کند و سیمان تولید کنند. او تاکید کرد: با وضعیت فعلی شرایط تولید کنترل شده و علت این موضوع هم جلسات متعدد ما با وزارت صمت و نیرو بوده است.

وی  با اشاره به آمارها خاطرنشان کرد: در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ ما حدود ۵۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تن کلینکر تولید کردیم که تقریبا نسبت به سال گذشته کاهش یا افزایش خاصی نداشته؛ در همین مدت حدود ۴۸ میلیون تن سیمان تولید کرده‌ایم که حدود ۸ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش داشته است. میزان صادرات کلینکر حدود شش میلیون و ۶۰۰ هزار تن بوده که دو درصد افزایش را نسبت به دوره قبل نشان می‌دهد. صادرات سیمان نیز در این مدت سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن بوده که ۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

مشکلات حمل‌ونقل

شیخان در پاسخ به سوالی در مورد علل کاهش صادرات سیمان در ۹ ماهه امسال بیان کرد: مشکلات حمل‌ونقل بیشترین تاثیر را داشته است. به علت اینکه قیمت حمل بسیار زیاد شده، قیمت سیمان نمی‌تواند رقابت‌پذیر باشد، مشتری‌ها هم کمتر تقاضا داشتند چراکه می‌توانند با قیمت مناسب‌تر از دیگر کشورها خریداری کنند. بخشی از این کاهش هم به این علت بوده که ما باید می‌توانستیم داخل کشور را تامین کنیم.

وی افزود: علاوه بر این باید توجه داشت که بیشترین حجم صادرات سیمان ما به افغانستان بوده که به دلیل تحولات این کشور و روی کار آمدن طالبان، میزان صادرات به افغانستان هم کاهش یافته است. البته صادرات به این کشور دوباره از سرگرفته شده است، هرچند به شکل سابق نیست چراکه از نظر مالی کمی دچار مشکل شده‌اند.

در ادامه شیخان در مورد آخرین وضعیت صنعت و بازار سیمان گفت: از اواخر خرداد سال ۱۴۰۰ سیمان وارد بورس کالا و متعاقب آن در ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت هم بررسی شد و بنابراین همه کارخانجات سیمان موظف شدند که محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند. در ابتدا مشکلاتی وجود داشت اما به مرور این موضوع جاافتاد و روش‌های سنتی فروش ما که بیش از ۸۰ سال انجام می‌شد به سمت فروش بورسی گرایش پیدا کرد. این موضوع رضایت نسبی برای فروشندگان و خریداران واقعی سیمان ایجاد کرد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در پاسخ به سوالی در این‌باره که گفته می‌شود دلالان و واسطه‌ها اقدام به خرید در تناژ بالا و فروش آن می‌کنند بیان کرد: اوایل کار این موضوع می‌توانست صادق باشد ولی الان همه کسانی که نیاز به سیمان دارند ازجمله بتن‌سازها یا پیمانکارها می‌توانند از طریق کارگزاران خرید خود را انجام دهند. فروش در تناژهای بالا مثلا ۵ یا ۱۰ هزار تن انجام نمی‌شود بلکه بسیار محدود است. در نتیجه اینکه دلالان با خرید زیاد در بورس باعث به هم ریختگی بازار شوند چندان صحت ندارد.

شیخان افزود: پیشنهاد ما به بورس کالا، ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت این است که برای پروژه‌های سیمان‌بر تسهیلات خاصی قرار دهند یعنی زمان خاصی را در نظر بگیرند که اینها بتوانند خرید کنند یا سیمان فله تنها به این صنایع داده شود، تا دیگر دلال‌ها هم نتوانند ورود کنند، ما پیگیر این پیشنهاد هستیم. اما در کل دلال‌بازی بسیار کم شده و معاملات به صورت شفاف درحال انجام است؛ اگر غیر از این بود بورس کالا به علت وظیفه ذاتی خود جلوی این موضوع را می‌گرفت. ممکن است برخی ترجیح دهند که به علت مسائلی مانند مالیات از دلال‌ها خرید کنند. بخشی از سیمان عرضه شده در روز اول و دوم معامله نمی‌شود و ممکن است در طول هفته به فروش برود بنابراین محدودیتی برای خریداران وجود ندارد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 241565
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا