تراز تجارت خارجی چین رکورد بی‌سابقه‌ای را در ۲۰۲۱ به ثبت رساند

به گزارش جهان صنعت نیوز:  واردات چین در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال پیش از آن از افزایشی معادل ۳۰ درصد برخوردار بوده است. با این وجود صادرات این کشور در سال گذشته به ۳۳۰۰ میلیارد دلار رسیده و تراز مثبت تجارت خارجی آن کشور را رقم زده است.

رونق بی‌سابقه بازرگانی خارجی چین باوجود محدودیت‌های کرونایی و کمبود برخی از قطعات یدکی کسب شده است. گفته می‌شود که تقاضا برای کالاهای ساخت چین و به‌ویژه کامپیوتر و همچنین دستگاه‌های الکترونیکی در افزایش صادرات چین نقش داشته است. در واقع، به علت محدودیت‌های کرونایی و دورکاری در سطح جهان، نیاز به کامپیوتر و کالاهای الکترونیکی در سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. پیش‌بینی می‌شود که تقاضا برای کالاهای ساخت چین و از جمله کالاهای الکترونیکی در نیمه نخست سال‌جاری نیز همچنان در سطح بالایی بماند.

از سوی دیگر، اعلام شده است که تولید ناخالص ملی چین در سال ۲۰۲۱ از رشدی هشت درصدی برخوردار بوده است. بر اساس ارزیابی رویترز، چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان پس از ایالات متحده آمریکا به شمار می‌آید، در سال ۲۰۲۲ نیز از رشد اقتصادی قابل ملاحظه‌ای برخوردار خواهد گشت.

بنیان‌های اقتصادی بلندمدت و قدرتمند چین باعث شده است که اقتصاد این کشور همچنان رشدی پایدار و قوی را در تجارت خارجی تجربه کند. از این جهت میزان مجموع واردات و صادرات چین در سال گذشته میلادی، به رقم بی‌سابقه‌ای رسید. براساس آماری که دفتر عمومی گمرک چین منتشر کرد، با وجود تاثیر منفی کووید۱۹ بر اقتصاد جهانی، تجارت خارجی چین در سالی که گذشت، به رقم بی‌سابقه ۰۵/۶ تریلیون دلار رسید.

لی کوئیون مدیر مرکز آمار و تحلیل اداره عمومی گمرک چین در این خصوص می‌گوید: واردات و صادرات کلی کالا از چین در سال ۲۰۲۱، به سطحی جدید رسید و برای نخستین‌بار ارزش آن از شش تریلیون دلارِ آمریکا فراتر رفت. میزان تجارت خارجی چین در سال ۲۰۲۰، از پنج تریلیون دلار آمریکا فراتر رفته بود و همین امر باعث تقویت جایگاه چین، به عنوان اصلی‌ترین کشور تجارت‌کننده در جهان، شد، اما در سال ۲۰۲۱ این رکورد نیز شکسته شد.

رسیدن به این جایگاه برای چینی‌ها با توجه به اینکه همه‌گیری کرونا باعث اخلال در زنجیره تامین شد و وضعیت اقتصادی بغرنجی را برای اقتصاد جهانی رقم زد، تلاشی مضاعف را طلب می‌کرد. البته چینی‌ها با همه چالش‌هایی که پیش ‌رو داشتند، توانستند میزان تجارت خارجی خود را همچنان افزایش دهند.

چین پیشتاز مهار کووید۱۹ بود که باعث شد روند توسعه اقتصادی و همچنین میزان تولید و مصرف در این کشور افزایش یابد که منجر به رشدی پایدار در تجارت خارجی چین شد. تحمل و از سرگذراندن فشاری که کووید۱۹ در دو سال اخیر بر اقتصاد چین وارد کرد، نشان داد که بنیان‌های اقتصادی بلندمدت چین همچنان باثبات مانده است.

برای نخستین‌بار در سال ۲۰۲۱، تولید ناخالص داخلی چین به رقم ۹۶/۱۲ تریلیون دلار رسید که حاکی از افزایش ۹/۸ درصدی آن در مقایسه با سال ۲۰۲۰ بود.

بهبود مداوم اقتصاد کلان چین تضمینی برای تقویت عرضه و تقاضا و افزایش مصرف و بهره‌وری صنعتی بود. در سال ۲۰۲۱، واردات و صادرات کالا‌های واسطه‌ای چین، به ترتیب، ۹/۲۴ و ۶/۲۸ درصد افزایش یافت و واردات محصولات مصرفی نیز به صورت سالانه رشدی ۹/۹ درصدی را تجربه کرد.

با بهبود اقتصاد جهانی و افزایش تقاضا در خارج از مرز‌های چین، این کشور رشدی باثبات را تجربه کرد که شامل تقویت حمایت مالی از کسب‌و‌کار‌های کوچک و متوسط بود و همین امر باعث بهبود فضای کسب‌و‌کار و تسهیل تجارت برون‌مرزی شد.

در سال ۲۰۲۱، سطح مبادلات چین با کشور‌های طرح کمربند و جاده، ۶/۲۳ درصد افزایش یافت که جهشی چشمگیر بود. روند اجرای توافق تجاری موسوم به «شراکت اقتصادی جامع منطقه‌ای» بین کشور‌های چین، ژاپن، نیوزیلند، استرالیا و شش کشور عضو آسه‌آن، از اول ژانویه امسال، برای تقویت هرچه بیشتر تجارت و سرمایه‌گذاری‌های منطقه ای، رسما آغاز شد.

رد پای اژدهای سرخ در اقتصاد جهان

چین بر اساس داده‌های «موسسه امریکن اینترپرایز»، فقط ظرف ۱۵ سال گذشته، دو تریلیون و ۱۰۰ میلیارد دلار در همه کشورها سرمایه‌گذاری کرده است؛ از کشورهای ثروتمند مثل سوییس و آمریکا گرفته تا کشورهای آفریقایی مانند کنگو. در این میان، بحران اقتصادی جهانی که سال ۲۰۰۸ شروع شد، فرصت مناسبی برای چین بود تا با عرضه وام‌های کلان، جای پایی در کشورهای جهان، حتی در کشورهای اروپایی باز کند.

چین در سال ۲۰۱۳ طرح بلندپروازانه خود یعنی راه ابریشم جدید را کلید زد. این پروژه دو هدف اساسی دارد:‌ نخست، افزایش تولید با مواد خام ارزان و انرژی ارزان و دیگری، انتقال مواد خام و فروش کالای چینی از طریق گسترش راه‌ها، بندرها، فرودگاه‌ها و خطوط راه‌آهن.

بنا بر داده‌های مرکز مطالعات استراتژیک بین‌المللی (CSIS) چین تنها طی شش سال (۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹) حدود ۶۲ میلیارد دلار در بخش راه‌آهن ۳۴ کشور سرمایه‌گذاری کرده است. حضور فعال اقتصادی چین در واقع به معنای گسترش نفوذ سیاسی این کشور هم به شمار می‌رود.

به نوشته مجله فوربس، چین بزرگ‌ترین شریک تجاری آفریقاست و حجم سالانه تبادلات دوطرف به ۲۰۰ میلیارد دلار می‌رسد. بر این اساس، بیش از ۱۰۰ هزار شرکت چینی در آفریقا فعال هستند. بنا بر داده‌های بخش تحقیقات تجارت چین-آفریقا در دانشگاه جان ‌هاپکینز، بیشترین صادارات از آفریقا به چین در سال ۲۰۱۹ به ترتیب از کشورهای آنگولا، آفریقای‌جنوبی و جمهوری کنگو صورت گرفته است. این در حالی است که آفریقا با گسترش سریع شهرنشینی روبه‌رو است. حتی کارشناسان می‌گویند که انقلاب چهارم صنعتی در آفریقا رخ می‌دهد. این در حالی است که زیرساخت‌های کافی برای تحقق این تحول هنوز وجود ندارد. چین و هند از این خلأ استفاده می‌کنند.

مجله فوربس نوشته است که آفریقا ۲۰ درصد کتان مورد نیاز چین را تامین می‌کند. آفریقا نصف ذخایر منیزیم جهان را هم دارد که در صنعت فولاد به کار می‌رود و جمهوری دموکراتیک کنگو به تنهایی نصف ذخایر تلق جهان را در اختیار دارد. آفریقا همچنان ذخایر قابل توجه کولتان دارد که مورد نیاز صنعت الکترونیک است. چین به همه این منابع نیاز دارد.

به گفته دن روخفن، پژوهشگر هلندی و بنیانگذار موسسه معماری MORE، در آفریقا هیچ پروژه ساختمانی بلندتر از سه طبقه و هیچ راهی طولانی‌تر از سه کیلومتر وجود ندارد که در دست چینی‌ها نباشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 241576
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا