جانسون زیر تیغ «پارتی‌گیت»

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در این میان در تازه‌ترین واکنش، رهبر حزب کارگر انگلیس خواستار استعفای بوریس جانسون نخست‌وزیر این کشور شد. این درخواست استعفا در حالی مطرح شده است که رسوایی‌های اخیر دولت لندن از جمله گرفتن مهمانی‌های دولتی طی دوران قرنطینه کرونا انتقادها را از دولت این کشور به شدت افزایش داده است.

رهبر حزب کارگر انگلیس طی سخنانی در کنفرانس «فابین سوسایتی» خاطرنشان کرد که اقدامات نخست‌وزیر انگلیس، اعتماد مردم را به دولت تضعیف کرده است. استارمر اضافه کرد: فکر می‌کنم توان هدایت کشور توسط بوریس جانسون تضعیف شده و وضعیتی که اکنون در آن قرار داریم این است که نخست‌وزیری داریم که اقتدار اخلاقی برای رهبری را از دست داده است.

او در ادامه گفت: «البته اقتدار اخلاقی در ارتباط با مبارزه علیه ویروس کرونا اهمیت دارد اما در این کشور با چالش‌های دیگری هم مواجه هستیم.» استارمر گفت:‌ «ما نخست‌وزیری داریم که غایب است، او در حال حاضر مخفی شده و قادر به رهبری نیست بنابراین به این جمع‌بندی رسیده‌ام که او باید برود.» وی اظهار کرد: «البته که رفتن او به نفع حزبش خواهد بود اما در حقیقت رفتن او در حال حاضر به سود منافع ملی است، بنابراین بسیار مهم است که حزب محافظه‌کار کاری که لازم است انجام دهد و از شر او خلاص شود.»

رهبر حزب کارگر با اشاره به رسوایی جدید دولت انگلیس موسوم به «پارتی‌گیت» افزود: هنگامی که اکثریت بالایی از مردم بریتانیا در حال پیروی از قانون دولت (درخصوص قرنطینه) بودند، خود دولت و نخست‌وزیر در حال مهمانی گرفتن در داونینگ استریت بودند. این کار باعث ایجاد استرس روانی مردم شده است.

رهبر حزب کارگر انگلیس افزود: ما از وضعیت همه‌گیری ویروس کرونا خارج نشده‌ایم و به دولتی نیاز داریم که اقتدار اخلاقی برای رهبری داشته باشد و نخست‌وزیر ما آن را از دست داده است. این در حالی است که بوریس جانسون اخیرا و همزمان با افزایش اعتراض‌ها به او در پی شرکت در مهمانی در اوج قرنطینه و محدودیت‌های کرونایی و کاهش حمایت حزب محافظه‌کار، مجبور به عذرخواهی شد.

در جدیدترین رسوایی دولت انگلیس که طی روزهای اخیر افشا شده است، دولت انگلیس شب خاکسپاری همسر ملکه این کشور دو مهمانی جداگانه برگزار کرده است. در همین راستا سخنگوی دولت انگلیس از ملکه عذرخواهی کرد. عذرخواهی دولت انگلیس از ملکه پس از آن صورت می‌گیرد که جانسون روز چهارشنبه در جلسه پارلمان بابت برگزاری یک مهمانی دیگر در سال ۲۰۲۰ و در اوج برقراری محدودیت‌های شدید کرونایی مجبور به عذرخواهی شد.

علاوه بر این رسانه‌های انگلیسی روز دوشنبه هفته گذشته افشا کردند لیز تراس وزیر امور خارجه این کشور در یک مراسم حزبی اصرار داشته از پول مالیات‌دهندگان، شامی اعیانی در یک رستوران مجلل تهیه شود. در این میان سیاستمداران حزب محافظه‌کار همراه با کاهش حمایت از جانسون، خواستار کناره‌گیری او در صورت نادیده گرفتن مقررات قرنطینه و محدودیت‌های بهداشتی شده‌اند.

بر اساس یک نظرسنجی تازه ۶۶ درصد از رای‌دهندگان انگلیسی گفته‌اند که خواستار کناره‌گیری جانسون در پی حضور او در اوج نخستین مرحله قرنطینه سراسری در ماه مه ۲۰۲۰ در مهمانی دفتر نخست‌وزیر شده‌اند.

از طرفی رسوایی‌های متعدد دولت انگلیس موجب شده حزب کارگر بتواند در یک نظرسنجی جدید، ۱۰ درصد از حزب محافظه‌کار پیشی بگیرد. نظرسنجی مرکز «ساوانتا کامرس» از ۲۱۵۱ شهروند انگلیسی در روزهای جمعه و شنبه نشان داد ۴۲ درصد حامی حزب کارگر و ۳۲ درصد حامی حزب محافظه‌کار هستند. نتایج این نظرسنجی بالاترین میزان حمایت از حزب کارگر از سال ۲۰۱۳ را نشان می‌دهد. این در حالی است که «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس در انتخابات سال ۲۰۱۹ پیروزی قاطعی کسب کرده بود اما اکنون ۷۰ درصد انگلیسی‌ها خواستار استعفای او هستند.

تاکتیک‌های جانسون برای بقا

بوریس جانسون بعد از افشای شرکتش در دو مهمانی رسوایی‌برانگیز در محل دفترش در ضمن اعمال محدودیت‌های مربوط به برپایی تجمع در مکان‌های سربسته در راستای مبارزه با شیوع کروناویروس و عزاداری ملکه این کشور از بابت مرگ همسرش، اکنون در حال تهیه لیستی از مقامات دولتش است تا آنها با استعفایشان سپر بلای او شده و نخست‌وزیری او را نجات دهند.

پس از مطرح شدن افشاگری‌ها درباره نقض قوانین مربوط به قرنطینه اجباری از سوی بوریس جانسون با برپایی مهمانی در محل دفترش به سختی می‌شد اتفاقی عجیب‌تر را در ارتباط با این رسوایی تصور کرد، اما با گزارش روز جمعه نشریه ایندیپندنت این تصور رنگ باخت.

ایندیپندنت در گزارشی نوشت که بوریس جانسون در حال تهیه فهرستی از مقامات است تا با استعفایشان در واکنش به رسوایی برگزاری مهمانی در زمان اجرای ممنوعیت برپایی گردهمایی در فضای بسته برای مبارزه با شیوع کرونا موسوم به رسوایی پارتی‌گیت، جایگاه نخست‌وزیری او را نجات دهند.

با این حال به نوشته هافینگتون‌پست نکته عجیب‌تر این است که او این طرح را «عملیات نجات سگ بزرگ» لقب گذاشته است. هدف از این طرح به حداقل رساندن آسیب‌های گزارش یک مقام ارشد تحقیق‌کننده درباره این رسوایی است که قرار است چند روز بعد انتشار یابد.

طبق این گزارش گمان برده می‌شود که دن روزنفیلد، رییس دفتر بوریس جانسون و مارتین رینولدز، چهره پشت ارسال ایمیل جنجالی دعوت به شرکت در این مهمانی به عنوان سپرهای بلای نخست‌وزیر انگلیس مطرح شده‌اند.

دو منبع نزدیک به دولت انگلیس به ایندیپندنت گفتند، بحث داغی بر سر وارد کردن اسامی چهره‌های استعفا‌دهنده با این طرح به راه افتاده و ایده مقبول کلی این بوده که دست‌کم یک دستیار سیاسی ارشد و یک مقام ارشد در واکنش به این رسوایی با توجه به اینکه هر دو گروه مقام‌ها در تقصیر کار شریک هستند، دولت را ترک کنند.

یک وزیر سابق محافظه‌کار دولت به ایندیپندنت گفت، با وجود حمایت آنها از بوریس جانسون، آنها معتقدند که این ترمیم اساسی مقامات دفتر نخست‌وزیری و بخش‌هایی از کابینه دولت انگلیس برای پشت سر گذاشتن رسوایی «پارتی‌گیت» ضروری است.

همچنین بر اساس گزارش این نشریه، طرح «نجات سگ بزرگ» شامل یک تلاش در حوزه ارتباطات در آستانه انتشار نتیجه تحقیقات و بعد از آن است. این بخش شامل انجام مصاحبه‌های مطبوعاتی از سوی وزیران حامی، تاکید بر پشیمانی نخست‌وزیر و فهرست کردن دستاوردهای او در ضمن انتخاب‌های سخت مطرح‌شده توسط همه‌گیری بیماری است.

همچنین یک هدف این عملیات سنجیدن حمایت‌ها در میان نمایندگان رده پایین در پارلمان از رقبای احتمالی بوریس جانسون در رهبری از جمله ریشی سوناک وزیر خزانه‌داری، لیز تراس وزیر امور خارجه و حتی جرمی ‌هانت وزیر بهداشت سابق است.

بعید است که ‌هانت بتواند آرای کافی برای رسیدن به مقام رهبری کسب کند، اما دستیاران دولت انگلیس معتقدند او می‌تواند در هرگونه رقابت بر سر کسب رهبری نقشی مهم ایفا کند. این طرح نشان‌دهنده سطح شکنندگی جایگاه دفتر نخست‌وزیر و کابینه دولت انگلیس بعد از انتشار گزارش‌های دقیق مربوط به برپایی مهمانی‌ها در زمان اجرای محدودیت‌های مربوط به مقابله با انتشار کووید۱۹ است.

طبق گزارش ایندیپندنت دفتر نخست‌وزیر انگلیس از اظهارنظر درباره موجودیت چنین طرحی خودداری کرد، اما طبق نقل‌قول این گزارش از یک سخنگو، این دفتر مطلقا عبارت «عملیات نجات سگ بزرگ» را تصدیق نمی‌کند.

جان اشوورث وزیر بهداشت دولت در سایه متعلق به حزب کارگر در انگلیس گفت: چنین طرحی از سوی بوریس جانسون برای نجات دادن خودش و اخراج کردن مقامات یک فضاحت است. جانسون کاملا باعث کثر شأن دفتر بزرگ نخست‌وزیر انگلیس با رفتارهای احمقانه بوده است. زمان آن رسیده که نمایندگان حزب محافظه‌کار انگلیس به منفعت ملی اولویت داده و او را از نخست‌وزیری برکنار کنند.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 241870
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا