زندگی با اعمال شاقه در شهر جدید هشتگرد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  مهرماه سال ۹۲ محمود جهانی کارشناس مسکن به‌عنوان یکی از مخالفان طرح مسکن مهر با یادآوری این‌که “در یک جلسه شورای مسکن بدون اینکه کار کارشناسی قبلی صورت گیرد محدود شهر پرند از ۱۵۰ هزار نفر به ۷۵۰ هزار نفر افزایش پیدا کرد یعنی ۵ برابر، گفته بود: آیا واقعا زیرساخت‌های پرند مانند آب، برق، گاز جوابگوی ۷۵۰ هزار نفر جمعیت است.

وی ادامه داد: چند هفته پیش از شهر هشتگرد بازدیدی داشتم و از مدیرعامل -وقت- این شهر پرسیدم برنامه ساخت مسکن چقدر است وی گفت ۵۰ هزار واحد مسکونی در دست ساخت است. بعد پرسیدم که چند نفر جمعیت ساکن در این شهر دارید مدیر عامل هشتگرد گفت حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار نفر جمعیت ساکن داریم. سپس پرسیدم تامین زیر ساخت‌ها به چه شکل است و تاسیسات روبنایی چگونه است فوری بدون فوت وقت گفت افتضاح! هیچ چیزی نداریم.

حدود ۸ سال و ۳ ماه از این اظهارات می‌گذرد  اما وضعیت زیرساخت‌های مورد نیاز مردم برای سکونت در شهر جدید هشتگرد نسبت به اوایل دهه گذشته تغییر چندانی نکرده است. به‌عنوان مثال در ۲ فاز شهر جدید این شهر که پروژه‌های مسکن مهر جانمایی شده، یک درمانگاه نیز وجود ندارد.

همچنین با آن‌که به‌طور معمول به ازای هر ۱۰ هزار نفر یک کلانتری وجود داشته باشد که شهر جدید هشتگرد با جمعیت بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر یک کلانتری دارد. به عبارت دیگر یک دهم نیاز این شهر تامین شده است. مسئله که به‌طور مستقیم متوجه شرکت عمران شهر جدید هشتگرد است.

همانگونه اشاره شد در قالب طرح مسکن مهر حدود ۵۰ هزار واحد در شهر جدید ساخته شده که بخش زیادی از این خانه‌ها به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب، خالی از سکنه هستند. در واقع مالکان، این واحدها را تحویل گرفته و در حال پرداخت اقساط وام آن هستند اما خانه‌های مذکور عملا قابلیت سکونت ندارند.

قرار است مدیرعامل تازه وارد شرکت عمران شهرهای جدید ایران فردا پنجشنبه ۳۰ دیماه ۱۴۰۰ به هشتگرد برود. این شهر به جز آنچه در سطور بالا به آن اشاره شد با مشکل جذب سرمایه‌گذار مواجه است. مشکلی که البته در برهه‌ای از زمان کم‌رنگ شده بود، اما طی ۳ سال اخیر وضعیت جذب منابع مالی در شهر جدید هشتگرد مناسب نبوده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران این نکته مهم را نیز باید در نظر داشته باشد که گویا قرار است ۳۰ تا ۵۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در  هشتگرد ساخته شود، آنهم در شهری که در زمان حاضر زیرساخت‌های لازم برای پروژه‌های مسکن مهر در آن تامین نشده است!

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن
شناسه : 242460
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا