کی‌یف در دوراهی شرق و غرب

به گزارش جهان صنعت نیوز: در این میان، نخستین محموله کمکی که اخیرا توسط جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا به اوکراین ارسال شد جمعه شب وارد این کشور شد. این محموله شامل نزدیک به ۱۰۰ تن سلاح از جمله مهمات برای خط مقدم اوکراین به عنوان بخشی از اولین محموله کمک‌های نظامی جدید خود است. سفارت آمریکا در توئیتی نوشت: این محموله و ۷/۲ میلیارد دلار کمک از ۲۰۱۴، تعهد واشنگتن برای کمک به اوکراین برای تقویت دفاع خود در برابر تجاوز رو به رشد روسیه را نشان می‌دهد.

سه‌شنبه گذشته وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن به ارائه کمک‌های نظامی به اوکراین ادامه می‌دهد و انتظار می‌رود که تجهیزات جدید در هفته‌های آینده برسد. مسکو بارها از واشنگتن خواسته است که از ارائه تسلیحات به کی‌یف خودداری کند. سال گذشته نیز آمریکا به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار سلاح و تجهیزات نظامی به اوکراین ارسال کرد که از زمان آغاز کمک‌های نظامی این کشور به اوکراین در سال ۲۰۱۴ بالاترین رقم در یک سال بوده است.

در این میان کشورهای ناتو به بهانه تهدید تهاجم روسیه به اوکراین برای ارائه حمایت نظامی به کی‌یف به تکاپو افتاده‌اند. در هفته‌های اخیر اسپانیا، فرانسه، استونی، انگلیس و آمریکا، انواع مختلفی از حمایت‌های نظامی را به اوکراین به بهانه حمله روسیه ارائه کرده‌اند. ناتو هیچ تعهدی برای دفاع از اوکراین ندارد زیرا این کشور سابق اتحاد جماهیر شوروی عضو این ائتلاف نیست، اما این گروه به صراحت اعلام کرده که در کنار کی‌یف است و از مسکو خواسته تا تنش‌ها را کاهش دهد.
به نظر می‌رسد برخی از تحرکات نظامی با هدف بازدارندگی روسیه از هرگونه اقدام تهاجمی صورت می‌گیرد، اما گویا اقدامات دیگر برای یک درگیری جدی آماده شده است. به گفته کارشناسان، در هر صورت، این کمک‌ها می‌تواند به ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه نشان دهد که هزینه تهاجم به اوکراین زیاد است.

اگرچه ائتلاف پشت اوکراین است، کشورها تاکنون در میزان حمایت خود متفاوت بوده‌اند. طی دو هفته گذشته، دانمارک تصمیم گرفت چهار جت جنگنده اف-۱۶ را برای پلیس هوایی و یک ناوچه ۱۶۰نفره در دریای بالتیک به لیتوانی بفرستد. فرانسه نیز به نوبه خود پیشنهاد اعزام نیرو به رومانی را داده است. بریتانیا همچنین اعلام کرد که به اوکراین سیستم‌های تسلیحات دفاعی سبک و ضدزره و همچنین تعداد کمی پرسنل برای آموزش ارسال می‌کند. بریتانیا در ماه نوامبر، همچنین قراردادی با دولت کی‌یف برای تولید هشت ناو جنگی جدید، از جمله ناوهای شکار مین برای نیروی دریایی اوکراین امضا کرد. در همین حال، استونی، لتونی و لیتوانی اخیرا تاییدیه‌ای از ایالات متحده دریافت کرده‌اند؛ ارسال سلاح‌های ساخت آمریکا به اوکراین برای دفاع بیشتر. استونی موشک‌های ضدزره جاولین و لتونی و لیتوانی موشک‌های ضدهوایی استینگر و تجهیزات ارائه می‌کنند. کشورهای حوزه بالتیک در بیانیه‌ای اعلام کردند: ما صمیمانه امیدواریم که اوکراین نیازی به استفاده از این تجهیزات نداشته باشد و از فدراسیون روسیه می‌خواهیم رفتار تهاجمی و غیرمسوولانه خود را کنار بگذارد. اسپانیا روز پنجشنبه اعلام کرد که کشتی‌های جنگی خود را برای تقویت نیروهای دریایی ناتو در دریای مدیترانه و دریای سیاه می‌فرستد و در حال بررسی ارسال جت‌های جنگنده خود به بلغارستان است.

وام ۹۵ میلیون دلاری کانادا به اوکراین

این در حالی است که نخست‌وزیر کانادا اعلام کرد، کشورش یک وام به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار کانادا (۹۵ میلیون دلار آمریکا) به اوکراین پیشنهاد داده تا بتواند به تلاش‌های روسیه برای بی‌ثبات کردن اقتصاد این کشور پاسخ دهد و در برابر آنها مقاومت کند. جاستین ترودو در این خصوص گفت: روسیه قصد دارد اوکراین را بی‌ثبات کند از جمله به صورت اقتصادی. این وام به حمایت از مقاومت اقتصادی اوکراین کمک خواهد کرد. همچنین در حال بررسی گزینه‌های دیگر برای تامین حمایت‌های مالی و دیگر حمایت‌ها از اوکراین هستیم. ترودو در کنفرانسی خبری در اوتاوا گفت: ‌یکی از این حمایت‌ها پیشنهاد هدیه‌ای ۸/۴ میلیون دلاری برای کمک فنی است.
به گفته کارشناسان، یکی از اهداف کمک به اوکراین حول استراتژی «دفاع خارپشت» متمرکز است، به این معنی که یک کشور تا جایی که می‌تواند شرایط را برای حمله دیگر کشورها به خود مشکل کند.
روابط آمریکا و غرب با روسیه از سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق شبه‌جزیره کریمه به آن کشور متشنج شد. غرب به بهانه دخالت روسیه در اوضاع داخلی اوکراین روسیه را بارها تحریم کرده است. مسکو این ادعای غرب را رد می‌کند. در ماه‌های اخیر نیز به دلیل ادعای غرب درباره صف‌آرایی نظامی روسیه در مرزهای اوکراین روابط ناتو و روسیه دچار تنش شده است.
در چند ماه گذشته، غرب و اوکراین روسیه را به تجمع نیروهای نظامی در نزدیکی مرز اوکراین به اعلام آمادگی برای تهاجم متهم کردند. روسیه این ادعاها را رد کرده و تاکید می‌کند که قصد حمله به اوکراین را ندارد، اما این در حالی است که روسیه صد هزار سرباز در مرز اوکراین مستقر کرده است.

پایان بی‌نتیجه دیدار لاوروف و بلینکن

جو بایدن به کمپ ریاست‌جمهوری در کمپ دیوید سفر کرده و قرار است با مشاوران امنیت ملی خود درباره اوضاع اوکراین دیدار کند. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده هم که با سرگئی لاوروف دیدار داشته قرار است در این نشست حضور یابد.
وزرای امور خارجه روسیه و آمریکا، مذاکرات فیمابین را صادقانه خواندند. هدف از این مذاکرات کاهش احتمال درگیری گسترده‌تر در اوکراین بوده است. سرگئی لاوروف در این دیدار تکرار کرد که شمار زیاد نیروهای روسی در نزدیکی مرزهای اوکراین برای حمله به این کشور نیست.
آنتونی بلینکن نیز گفت آمریکا به هر تهاجمی به شدت پاسخ خواهد داد. شورشیان طرفدار روسیه بخش بزرگی از شرق اوکراین را پس از جنگ هشت سال پیش در کنترل دارند. در این جنگ، حدود ۱۴۰۰۰ نفر کشته شدند و حداقل دو میلیون نفر خانه‌های خود را ترک کردند. آمریکا و متحدانش تهدید کرده‌اند که هر نوع اقدام ارتش روسیه تحریم‌های جدیدی به دنبال خواهد داشت.
ولادیمیر پوتین با مستقر کردن نزدیک به ۱۰۰ هزار نیرو در نزدیکی مرز با اوکراین، خواسته‌های کشورش را به غرب ارائه کرده است. او نگرانی‌های امنیتی روسیه را ذکر کرده و خواهان اقداماتی از جمله منع گسترش ناتو به شرق و جلوگیری از پیوستن اوکراین به این پیمان امنیتی و عدم ارسال سلاح به کشورهای اروپای شرقی شده است. بلینکن پس از دیدار با لاوروف گفت که ایالات متحده آماده است تا نگرانی‌های روسیه را بررسی کند. به باور تحلیلگران، این ممکن است شامل شفافیت بیشتر در مانورهای نظامی در منطقه یا احیای محدودیت‌های موشکی در اروپا باشد.

وزیر امور خارجه آمریکا تایید کرد که ایالات متحده به ارسال کمک‌های امنیتی به اوکراین در هفته‌های آینده ادامه خواهد داد. آمریکا سال گذشته سامانه‌های موشکی هدایت‌شونده ضدتانک و همچنین سلاح‌های سبک و مهمات به اوکراین فرستاد.
از طرفی لاوروف مذاکرات با بلینکن را مفید توصیف کرد، اما ناتو را متهم کرد که علیه روسیه فعالیت می‌کند. او گفت روسیه هرگز مردم اوکراین را تهدید نکرده و هیچ برنامه‌ای برای حمله به اوکراین ندارد. او همچنین دولت اوکراین را به استفاده از تروریسم دولتی علیه شورشیان در شرق و خرابکاری در توافقنامه صلح مینسک در مورد درگیری در آن منطقه متهم کرد.

آلمان مخالف ارسال سلاح به اوکراین

وزیر دفاع آلمان احتمال ارسال سلاح از کشورش به اوکراین را که به گفته او تنها تنش‌ها را وخیم‌تر می‌کند، رد کرد.
کریستین لامبرشت وزیر دفاع آلمان گفت: تحویل سلاح، کمکی به خنثی شدن بحران اوکراین نمی‌کند و این امر موضع دولت فدرال به رهبری اولاف شولز هم هست. وی در بخش دیگری از این مصاحبه از تحویل یک بیمارستان صحرایی با تجهیزات و پرسنل کامل به اوکراین تا هفته‌های آینده خبر داد و گفت: درک می‌کنم که از ما انتظار حمایت از اوکراین وجود دارد. وی با بیان اینکه در کنار کی‌یف هستیم، تاکید کرد: ما اکنون باید برای فرونشاندن این بحران تلاش کنیم.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که آنتونی بلینکن روز پنجشنبه پس از دیدار خود با آنالنا بائربوک وزیر امور خارجه آلمان در یک کنفرانس مطبوعاتی مدعی شد: مساله اوکراین بزرگ‌تر از درگیری بین دو کشور و بزرگ‌تر از درگیری بین روسیه و ناتو است. این یک بحران با پیامدهای جهانی و نیازمند توجه و اقدام جهانی است. به همین دلیل است که آمریکا و شرکای آن در اروپا بر تحولات اوکراین متمرکز شده‌اند.ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که روسیه نگران اعمال تحریک‌آمیز در شرق اوکراین با حمایت کشورهای غربی است.

او در نشست خبری هفتگی گفت: متاسفانه اخباری که اخیرا از رسانه‌ها و سازمان‌های رسمی به دست می‌آید، نشان می‌دهد که نگرانی ما در این باره درست است. چند روز است که انگلیس با هواپیماهای ترابری نظامی تسلیحات به اوکراین ارسال می‌کند.
وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات موجود، قرار است جنگ‌افزارهای ویژه ضدتانک به اوکراین تحویل شود که در جنگ‌های شهری به کار گرفته می‌شود و مربیان نظامی غربی این‌گونه نبردها را به نظامیان اوکراینی در میدان نظامی یاروسلافسک در استان لووف در غرب این کشور آموزش می‌دهند.

زاخارووا با بیان اینکه شش فروند هواپیمای ترابری نظامی انگلیسی به اوکراین پرواز کردند، افزود: هر هواپیما می‌تواند تا ۵/۷۷ تن محموله حمل کند و در مجموع ممکن است تا ۴۶۰ تن تسلیحات و محموله‌های نظامی به این کشور حمل شده باشد. وی خاطرنشان کرد کانادا ۲۰۰ نیروی نظامی ویژه را به بهانه محافظت از سفارتخانه خود در کی‌یف به اوکراین ارسال کرده است.

آمریکا به دنبال خارج کردن خانواده دیپلمات‌هایش از اوکراین

آمریکا در حال بررسی خارج کردن اعضای خانواده دیپلمات‌های این کشور از اوکراین است. این بررسی از سوی آمریکا در پی بالا گرفتن تنش‌ها بین مسکو و واشنگتن در حال انجام است. درصورتی که چنین تصمیمی اتخاذ شود، اعضای خانواده دیپلمات‌های آمریکایی در اوکراین باید به واشنگتن برگردند و دیگر کارمندان غیرضروری نیز می‌توانند به صورت داوطلبانه این کشور را ترک کنند.
وزارت خارجه آمریکا قبلا توصیه «سطح ۴» را درباره اوکراین صادر کرده و به شهروندانش در این کشور تاکید کرده بود تا به دلیل پاندمی کرونا و افزایش تهدیدها از سوی روسیه علیه اوکراین از سفر به این کشور امتناع کنند. در هشداری که از سوی سفارت آمریکا در کی‌یف منتشر شده، آمده است:‌ به دلیل جنایت و ناآرامی‌های مدنی، احتیاط را افزایش دهید. در برخی مناطق خطرات بیشتر شده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانسیاسی
شناسه : 242967
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا