تلألو رنگ‌ها در موزه آمیتیس

به گزارش جهان صنعت نیوز: کمی آن سوتر یک کانی بزرگ آمیتیس با تلالو بنفش‌رنگ خود محیط اطراف را رنگ‌آمیزی کرده است. هر سه دیوار اطراف موزه از کف تا سقف ویترین‌بندی شده است تا انواع گوناگونی از سنگ‌ها و کانی‌ها پیش چشم بازدیدکنندگان به نمایش درآید.حجاری‌های سنگ‌هایی که در طبقات قرار گرفته‌اند در نوع خود خیره‌کننده است. برخی کار هنرمندان نقاط مختلف جهان است و برخی سنگ‌هایشان از اقصی نقاط جهان جمع‌آوری شده و اینجا توسط هنرمندان ایرانی برش خورده‌اند.

رستمی بنیانگذار موزه در خصوص این سنگ‌ها می‌گوید که هر یک را از یک جای جهان جمع‌آوری کرده و با زحمت فراوان آنها را اصالت‌سنجی کرده و در موزه قرار داده است.

بزرگ‌ترین موزه سنگ و گوهر کشور

موزه آمیتیس بزرگ‌ترین موزه خصوصی سنگ و گوهر کشور است که حمیدرضا رستمی بنیانگذار آن است و از سال ۱۳۹۹ با دریافت مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شروع به فعالیت کرده است. رستمی در خصوص اینکه چقدر زمان برده تا چنین مجموعه‌ای را از سراسر دنیا گلچین کند می‌گوید: بیست سال طول کشیده که توانسته‌ام مجموعه سنگ‌ها و گوهرهای موزه را جمع‌آوری کنم و بالغ بر ۹۰۰ نوع سنگ، کانی و گوهر که هر یک در نوع خود کمیاب، نایاب و حتی بی‌نظیر هستند را در موزه جای دهم و هریک از یک نقطه دنیا جمع‌آوری و خریداری شده‌اند.

انواع و اقسام کانی‌ها و کارهای حجم‌تراشی با وسواس خاص این کلکسیونر از جای‌جای جهان خصوصا از کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا جمع‌آوری شده تا کلکسیونی از این آثار گرانبها در کشورمان به نمایش در آید.

رستمی در خصوص چگونگی جمع‌آوری سنگ‌ها به «جهان‌صنعت» می‌گوید: اگرچه خودم شخصا این سنگ‌ها را در طبیعت پیدا نکرده‌ام و آنها را خریده‌ام اما هر یک را از یک نقطه دنیا خریداری کرده‌ام و خرید این سنگ‌ها نیز به هیچ وجه کار ساده‌ای نبوده است؛ چرا که سنگ یک کالای رایج نیست و خداوند یک بار هر سنگ را به شکلی خاص درمی‌آورد. یعنی شما نمی‌توانید عین آن سنگ را دو بار پیدا کنید. توجه داشته باشید سنگ‌هایی که من گردآوری کرده‌ام همگی معدنی هستند و هیچ یک آزمایشگاهی نیست.
وی در خصوص آنکه چگونه در هنگام خرید سنگ‌های قیمتی نوع اصلی را از تقلبی تشخیص می‌داده نیز می‌گوید: هر حرفه‌ای تخصص خاص خود را می‌طلبد که این تخصص یا به صورت آکادمیک و یا به صورت تجربی به دست می‌آید و البته بعد از تحصیل آکادمیک هم باید با کسب تجربه به جمع‌بندی برسید.

رستمی می‌افزاید: من در این ۲۰ سالی که کار کرده‌ام تجربه کسب کرده‌ام و خیلی جاها نیز اشتباه کرده‌ام و مثلا در جایی یاقوت با قیمت پایین‌تر خریده‌ام و بعد فهمیده‌ام شیشه است. این تجربیات در کنار مطالعه روزانه در خصوص سنگ‌ها در طول سال‌های گذشته موجب شده تا سنگ‌ها را بشناسم.

بازدید از این موزه رایگان است و هیچ مبلغی بابت دیدن این سنگ‌های قیمتی و کمیاب از بازدیدکنندگان دریافت نمی‌شود.رستمی در خصوص آنکه چرا به فکر درآمدزایی از طریق بلیت‌فروشی موزه نیست به «جهان‌صنعت» می‌گوید: دلیلش این است که من این کار را دلی انجام دادم و از بعد درآمدزایی به آن نگاه نکردم و خیلی از دوستانی که در کار سنگ هستند، زمین‌شناس بوده و یا دانشجوی رشته‌های مرتبط هستند به اینجا می‌آیند و سنگ‌ها و کانی‌ها را از نزدیک دیده و با آنها آشنا می‌شوند. بنیانگذار موزه در خصوص اینکه چرا نام موزه را آمیتیس گذاشته می‌گوید: اینجا موزه سنگ و گوهر است اما من چون خودم به سنگ آمیتیس علاقه‌مند بودم این نام را برای موزه انتخاب کردم.

اهمیت موزه سنگ و گوهر

رستمی در خصوص اهمیت موزه سنگ و گوهر و اینکه چرا فکر می‌کرده باید چنین موزه‌ای در کشور فعالیت داشته باشد به خبرنگار «جهان‌صنعت» می‌گوید: راستش را بگویم هدف من این نبود که روزی موزه‌ای ایجاد کنم بلکه به دنبال علاقه شخصی خودم بودم و به دلیل علاقه‌ای که داشتم این سنگ‌ها و کانی‌ها را جمع‌آوری می‌کردم. در یک مقطعی اما حجم کارهای جمع‌آوری‌شده به میزانی رسید که خیلی زیاد شده بود. در این مقطع (وزارت) میراث از من خواست که مجموعه‌ای را که در اختیار دارم برای عموم مردم به نمایش بگذارم و من نیز قبول کردم.در کنار موزه آمیتیس یک کافه و یک سالن همایش نیز ایجاد شده است که در آن همایش‌های مربوط به سنگ‌ها و کانی‌ها برگزار می‌شود.

بنیانگذار موزه در خصوص اینکه سنگ‌های به نمایش گذاشته‌شده در موزه آمیتیس به کار چه کسانی می‌آید می‌گوید: از دو بعد می‌توانیم به آن نگاه کنیم؛ بعد اول مربوط به کسانی می‌شود که با آن مرتبط هستند، مانند زمین‌شناسان، دانشجویان رشته‌های مرتبط و کسانی که آزمایشگاه دارند و مسائل مربوط به سنگ‌ها و کانی‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کنند. از بعد دیگر اما سنگ‌ها به خاطر نوع انرژی و اینکه گیتی و هستی از این سنگ‌ها به وجود آمده می‌توانم بگویم کل جامعه و افراد را درگیر خودش می‌کند. یعنی به نظر من کسی نیست که سنگ و گوهر را دوست نداشته باشد و از آن انرژی نگیرد. این سنگ‌ها زیبایی خاصی دارند و بعید می‌دانم کسی باشد که مجذوب زیبایی آنها نشود.

خواص درمانی سنگ‌ها

در سال‌های اخیر فروشندگان سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی مدعی می‌شوند که این سنگ‌ها خواص خاصی دارند و برای درمان بیماری‌ها می‌توان از آنها کمک گرفت موضوعی که البته تاکنون به اثبات نرسیده است.

رستمی در خصوص اینکه آیا به خواص درمانی سنگ‌ها باور دارد و یا فکر می‌کند خواصی که مطرح می‌شود بیشتر با اهداف تجاری‌سازی هستند می‌گوید: همه اجسام دارای انرژی هستند و سنگ‌ها نیز انرژی دارند. خود ما از همین سنگ‌ها ساخته شده‌ایم و جنس بدن‌های ما از آب، منیزیم، آلومینیوم، مس و کوارتز است. وی می‌افزاید: به خاطر اینکه سنگ‌ها خیلی به ساختار ما نزدیک هستند در زمان‌های گذشته که علم پزشکی مثل امروز پیشرفت نکرده بود با این سنگ‌ها اقدام به درمان می‌کردند و سنگ‌درمانی انجام می‌دادند. برای مثال اگر کسی آهن بدنش کم بوده سعی می‌کردند که با استفاده از این سنگ‌ها آن را جبران کنند. الان اما علم پزشکی آنقدر پیشرفت کرده است که این شکل درمان‌ها به کار نمی‌روند. من اگر آهن بدنم کم باشد لازم نیست دو سال حدید به پایم ببندم که آهنم تامین شود؛ به راحتی می‌توانم به داروخانه مراجعه کرده و یک دوره ۱۵روزه آهن خریداری کرده و مصرف کنم.

رستمی ادامه می‌دهد: البته در گذشته از این‌ها خیلی استفاده می‌شده اما الان با وجود پیشرفت‌های نوین علم پزشکی تقریبا می‌توانم بگویم سنگ‌درمانی جایی در دنیای امروز ندارد اما صفر هم نیست چون برخی از داروها نیز پایه‌شان براساس همین سنگ‌ها بوده و از آنها ساخته می‌شود. بنیانگذار موزه آمیتیس در خصوص شایعاتی که در خصوص درمان بیماری‌های صعب‌العلاج با تکیه بر خواص درمانی سنگ‌ها مطرح می‌شود نیز می‌گوید: در بیماری‌هایی مثل سرطان درمان به کمک سنگ فایده ندارد چراکه فرد نمی‌تواند سه سال صبر کند تا به کمک خواص سنگ درمان شود و سرطان دارد همه جایش را می‌گیرد. البته در خصوص سنگ «جید» تحقیقات دانشگاهی و علمی زیادی صورت گرفته و گفته می‌شود سنگی است که اثر مثبتی روی انسان دارد و الان صندلی‌های ماساژ و رولرهای ماساژ را با سنگ یشم (جید) تولید می‌کنند و برخی نیز معتقدند که استفاده از سنگ جید می‌تواند اثر مثبتی روی جوان‌سازی ظاهر داشته باشد.

نگاهی به سنگ‌های موزه

تعداد بالای سنگ‌ها و کانی‌های موزه آمیتیس اجازه نمی‌دهد که بتوانیم تمام آنها را معرفی کنیم اما در اینجا سعی می‌کنیم بخشی از خیره‌کننده‌ترین سنگ‌ها و کانی‌های به نمایش درآمده در موزه را مرور کنیم.
برخی از کانی‌ها درست به همان شکلی که در طبیعت بوده‌اند از محل خود جدا شده و پس از نصب پایه در موزه قرار گرفته‌اند. در طرف مقابل اما بعضا سنگ‌های شناخته‌شده نیز با حجاری‌های هنرمندانه تراش خورده‌اند تا فرصت تماشای مجسمه‌هایی دیدنی و زیبا نیز به بازدیدکنندگان داده شود.

در این میان صدف‌های «آبالون» که از اندونزی آمده‌اند و درخشش و رنگی خیره‌کننده دارند و مجسمه‌های کوچکی که از عاج فیل ساخته شده‌اند جزو جاذبه‌های تماشایی موزه آمیتیس هستند.
یکی از کانی‌های موزه که ساختاری درخت‌گونه و تماشایی دارد ترکیبی از کانی شیشه‌ای‌رنگ «کوارتز» و «آنالیسم» -یکی از کانی‌های کمیاب جهان- است. این دو کانی که در کنار هم آرام گرفته‌اند در کشور برزیل کشف شده‌اند و رهسپار موزه آمیتیس شده‌اند.
سنگ فیروزه که از نیشابور کشف شده و در جواهرسازی کاربرد دارد هم در کنار «واریسکایت» که شباهت زیادی به فیروزه دارد اما در آلمان کشف شده و کاربردش در مجسمه‌سازی است در یک ویترین کنار هم قرار گرفته‌اند. با دیدن این دو سنگ که شباهت ظاهری زیادی داشته اما خواص فیزیکی متفاوتی دارند بازدیدکننده متوجه می‌شود که تفاوت‌های کوچک در ترکیب سنگ‌ها می‌تواند تا چه میزان خواص و درجه سختی آنها را تغییر دهد.

مرجان‌های سفیدرنگ مالدیو نیز به زیبایی هر چه تمام‌تر در قامت حیواناتی همچون شیر، فیل، شتر و کانگورو برش خورده‌اند تا کلکسیون حیوانات ساخته‌شده از مرجان هم به جاذبه‌های موزه گوهر و سنگ آمیتیس اضافه شود.
سنگ «آمونیت» که فسیلی حاصل از نوعی حلزون است و چند میلیون سال قدمت دارد نیز زینت‌بخش گوشه‌ای دیگر از موزه آمیتیس است. این سنگ در جزایر «ماداگاسکار» کشف شده و جزو سنگ‌هایی است که در تزیین جواهرات و در فنگ‌شویی به کار می‌رود.
مجسمه کوچک بودا که با دست هنرمندان حجار تراش خورده و از سنگ «دلربا»ی اکتشافی در هند ساخته شده نیز اکنون در گوشه‌ای از موزه سنگ و گوهر آمیتیس جا گرفته است.

با تماشای مجسمه‌های زیبای موزه بازدیدکننده نه تنها با انواع سنگ‌ها آشنا می‌شود بلکه فرصت می‌یابد تا شاهد هنر حجاری هنرمندانی از سراسر دنیا باشد. افزون بر این وجود فسیل‌ها و کانی‌های گوناگون دیدی بهتر از زمینی که روی آن زندگی می‌کنیم به آدمی می‌دهد و فرصتی مغتنم برای تماشای زیباترین کانی‌های سراسر جهان را برایمان فراهم می‌کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 243166
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا