افشاگری وزیر خارجه انگلیس از توطئه روسیه در اوکراین برای تغییر قدرت

به گزارش جهان صنعت نیوز: انگلیس با متهم کردن کرملین به تلاش برای روی کار آوردن یک رهبر حامی روسیه در اوکراین گفت که افسران اطلاعاتی روسیه با شماری از سیاستمداران سابق اوکراین در بخشی از طرح‌هایشان برای اجرای یک حمله در تماس بوده‌اند. وزارت خارجه انگلیس مدرکی در تایید ادعاهایش ارائه نداده است، اتهاماتی که در اوج تنش‌ها میان روسیه و غرب بر سر صف‌آرایی نظامیان روس در نزدیکی مرز با اوکراین مطرح می‌شوند. مسکو هم بارها تاکید کرده است که هیچ برنامه‌ای برای حمله به اوکراین ندارد.

وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد، اطلاعاتی دارد مبنی بر اینکه دولت روسیه در حال بررسی یوگن مورایف، قانونگذار سابق اوکراینی به عنوان یک نامزد بالقوه برای هدایت یک رهبری حامی روسیه در اوکراین است.دستگاه دیپلماسی بریتانیا از سرگئی آربوزوف، معاون اول نخست وزیر اوکراین از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ و پس از آن نخست‌وزیر موقت این کشور، آندری کلوئیف، رییس دفتر رییس‌جمهوری پیشین ویکتور یانوکوویچ، ولودیمیر سیوکوویچ، معاون پیشین شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین یا حتی میکولا آزاروف، نخست وزیر اوکراین از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ نام برده است.

لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس در پیامی توئیتری نوشت: ما توطئه کرملین برای منصوب کردن رهبری طرفدار روسیه در اوکراین را تحمل نخواهیم کرد. کرملین می‌داند که تهاجم نظامی یک اشتباه بزرگ استراتژیک خواهد بود و بریتانیا و شرکای ما هزینه سنگینی را بر روسیه تحمیل خواهند کرد.

بیانیه دولت انگلیس دیروز به وقت مسکو و کی‌یف منتشر شده و هنوز کرملین یا شخص مورایف به آن واکنشی نداشته‌اند. یک منبع در وزارت خارجه انگلیس با بیان اینکه به اشتراک گذاشتن مسائل اطلاعاتی امری غیرعادی است، گفت جزئیات پس از آن از حالت محرمانه خارج می‌شوند که با دقت مورد ارزیابی قرار گرفته باشند تا بتوان مقابل روسیه بازدارندگی ایجاد کرد.در بیانیه وزارت خارجه انگلیس همچنین آمده است: برخی از کسانی که با افسران اطلاعاتی روسیه در تماس بودند، در حال حاضر در برنامه‌ریزی برای یک حمله علیه اوکراین مشارکت دارند.

وزارت خارجه روسیه این اظهارات را اطلاعات نادرست خوانده و انگلیس و ناتو را به تشدید تنش بر سر اوکراین متهم کرده‌ است. این وزارتخانه در صفحه فیس‌بوک خود اعلام کرد: اطلاعات نادرست منتشر شده به دست وزارت خارجه بریتانیا شاهد دیگری است که نشان می‌دهد اینها کشورهای ناتو به رهبری آنگلوساکسون‌ها هستند که تنش‌ها را در مورد اوکراین تشدید می‌کنند. ما از وزارت خارجه بریتانیا می‌خواهیم تا از این فعالیت‌های تحریک‌آمیز دست برداشته، انتشار یاوه و مهمل را متوقف کند و در نهایت تلاش خود را روی مطالعه تاریخ یوغ مغول- تاتار متمرکز کند.

ادعاهای انگلیس یک روز پس از آن مطرح شد که دیپلمات‌های ارشد آمریکا و روسیه از حصول پیشرفت در مذاکراتی به منظور حل و فصل بحرانی درباره اوکراین باز ماندند، با این حال آنها برای ادامه مذاکرات توافق داشتند.استقرار ۱۰۰ هزار سرباز روسیه در مرز اوکراین همراه تجهیزات و سلاح‌های پیشرفته نظامی، غرب و آمریکا را به این هراس انداخته که روسیه قصد حمله به اوکراین را دارد. مسکو اما همواره این اتهام را رد کرده است. برای مقابله با این تهدید، بریتانیا موشک‌های ضدتانک به اوکراین ارسال کرده و آمریکا نیز ۹۰ تن تجهیزات جنگی به کی‌یف فرستاده است. این اقدامات با اعتراضات شدید روسیه روبه‌رو شده است.

اتهام دیگری از سوی آمریکا

ادعای تازه دولت بریتانیا با برخی اطلاعات آمریکا همخوانی دارد. روز پنجشنبه، ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه چهار اوکراینی، از جمله دو نماینده مجلس این کشور که متهم به همکاری با سرویس مخفی روسیه و انجام فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در اوکراین هستند، اعمال کرد.

هفته گذشته آمریکا روسیه را متهم کرد که ماموران مخفی‌‌اش در حال برنامه‌ریزی برای انجام عملیاتی ویژه در شرق اوکراین هستند. کرملین این اتهام را رد کرد و خواهان مدارک و شواهدی شد که چنین چیزی را نشان دهد.
وزیر خارجه بریتانیا نیز از مسکو خواسته تا کمپین حمله و اخبار جعلی را پایان دهد و در مسیر مذاکره باقی بماند. لیز تراس هرگونه حمله احتمالی روسیه به اوکراین را یک اشتباه بزرگ استراتژیک دانست که هزینه‌ای جدی در بر دارد.
اتهامات بریتانیا تنها چند ساعت پس از توافق سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه با همتای بریتانیایی‌اش، بن والاس، برای دیدار با یکدیگر در مسکو مطرح شده است. یک منبع در وزارت دفاع بریتانیا روز شنبه گفت هدف از این نشست دوجانبه که نخستین دیدار از سال ۲۰۱۳ خواهد بود، بررسی همه راه‌ها برای دستیابی به ثبات و حل و فصل بحران اوکراین است.

نشست بایدن و دستیارانش در کاخ سفید

این در حالی است که کاخ سفید اعلام کرد، رییس‌جمهوری آمریکا و مقامات امنیت ملی این کشور به منظور گفت‌وگو درباره وضعیت اوکراین و تعامل دیپلماتیک با روسیه با یکدیگر دیدار کرده‌اند.
بر اساس بیانیه کاخ سفید جو بایدن در این دیدار از وضعیت فعالیت‌های نظامی روسیه در مرز با اوکراین گزارش‌هایی دریافت و به صورت مشخص درباره تلاش مداوم برای کاهش تنش از طریق دیپلماسی،‌ محدوده اقدامات بازدارنده و ارسال مداوم کمک‌های امنیتی به اوکراین گفت‌وگو کرده است. بایدن در این نشست یک بار دیگر تاکید کرده که در صورت حملات بیشتر روسیه به اوکراین،‌ آمریکا با همکاری متحدانش عواقب سریع و سنگینی را به مسکو تحمیل خواهد کرد.

آمادگی روسیه برای تحرکات نظامی و اطلاعاتی آمریکا

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در کانال تلگرامی خود نوشت: پیش‌بینی تحریکاتی – چه اطلاعاتی و چه نظامی – را از سوی آمریکا و اوکراین که توسط واشنگتن رهبری می‌شود، می‌کنیم. ممکن است آن‌ها واقعا دست به چنین کاری بزنند، خصوصا که تجربه زیادی دارند.

زاخارووا به یکی از مطالب منتشر شده در پایگاه خبری بلومبرگ اشاره کرد که در آن به نقل از یک دیپلمات چینی ادعا شده بود که رییس‌جمهوری چین از ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه خواسته است تا در طول بازی‌های المپیک زمستانی پکن – که از چهارم تا بیستم فوریه برگزاری می‌شود – به اوکراین حمله نکند تا این جشن خراب نشود. زاخارووا گفت: این دیگر تقلبی نیست، این یک عملیات ویژه اطلاعاتی واقعی از سوی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکاست.

او اظهار کرد که منظور از یک دیپلمات چینی که در خبر بلومبرگ به آن اشاره شده، در واقع خود آمریکایی‌ها هستند. این سخنگو ادامه داد: می‌فهمم که طبق روایت رسانه‌های آمریکایی، روسیه باید خیلی زودتر از این‌ها به اوکراین حمله می‌کرد، اما نکرد! طبق منطق آن‌ها، اکنون بهترین فرصت است؛ المپیک زمستانی چین که چندین ماه است به دستور واشنگتن، توسط رسانه‌های آمریکایی بدنام می‌شود. بلومبرگ این دو موضوع را با یکدیگر ادغام کرده و شانس خود را امتحان می‌کند، اما تیرش خطا می‌رود، چرا که حالا همه به خاطر خواهند سپرد که چه کسانی قصد دارند اقدامات متخاصمانه در المپیک پکن انجام دهند. زاخارووا در ادامه به حمله گرجستان به منطقه اوستیای جنوبی در المپیک تابستانی ۲۰۰۸ اشاره کرد.

فرمانده آلمانی قربانی تنش روسیه و غرب

در این میان، فرمانده نیروی دریایی آلمان در پی انتقاد گسترده به اظهاراتش درباره موضوع اوکراین، ناچار به استعفا از سمت خود شد.
دریاسالار کای آخیم شون‌باخ، فرمانده نیروی دریایی آلمان پس از سخنان مناقشه‌برانگیزش درباره بحران اوکراین و روسیه از سمت خود استعفا داد. او گفته بود نگرانی غرب درباره حمله روسیه به اوکراین بیهوده است.
او در بیانیه مطبوعاتی‌اش نوشته است: من از خانم وزیر تقاضا کردم تمامی وظایف و تکلیف‌هایم را به عنوان فرمانده نیروی دریایی فورا از من سلب کند. او دلیل این تقاضا را جلوگیری از آسیب عنوان کرده و گفته است: اظهارات نسنجیده من در هند درباره امنیت و سیاست نظامی بار زیادی بر نهاد تحت فرمان من گذاشت. برای جلوگیری از خسارت بیشتر به نیروی دریایی و ارتش آلمان و بیش از همه به جمهوری فدرال آلمان، این اقدام را ضروری می‌دانم. لامبرشت، وزیر دفاع آلمان استعفای فرمانده نیروی دریایی را پذیرفت.

استعفا کافی نیست

پس از استعفای فرمانده نیروی دریایی آلمان، آندره ملنیک، سفیر اوکراین در برلین گفت این قدم کافی نیست: «ما از این که آقای شونباخ استعفا داده استقبال می‌کنیم اما این اتفاق ترکش‌هایی بر جای گذاشته و اعتبار بین‌المللی آلمان را به شدت زیر سوال برده است.»
پیشتر وزیر خارجه اوکراین از تصمیم آلمان درباره عدم ارسال سلاح به این کشور به شدت انتقاد کرده بود. دمیترو کولبا در توئیترش نوشته بود که از این تصمیم آلمان سرخورده شده است. او این اقدام را خلاف رویه‌ای دانسته که آلمان از سال ۲۰۱۴ برای ارسال کمک به اوکراین اتخاذ کرده و تاکید کرده بود که به خاطر آن سپاسگزار است.

وزیر خارجه اوکراین در ادامه نوشته بود: اکنون بیشتر از هر زمان دیگری اتحاد غرب در برابر روسیه مهم است. برای مهار روسیه تلاش‌های دسته‌جمعی زیادی ضروری است. شرکای آلمانی باید به بر هم زدن این اتحاد با حرف‌ها و اعمال‌شان پایان دهند. با توجه به استقرار گسترده نیروهای روسیه در مرز اوکراین، دولت کی‌یف از مدت‌ها پیش از آلمان درخواست کرده تا تجهیزات دفاعی و نظامی لازم به اوکراین ارسال کند. دولت آلمان اما می‌گوید سلاح‌های مرگبار نباید به مناطق بحران‌زده ارسال شوند. کریستینه لامبرشت، وزیر دفاع آلمان روز شنبه بار دیگر تاکید کرد: «برلین فعلا قصد تحویل تسلیحات به اوکراین را ندارد.»

اعزام نظامیان انگلیس به اوکراین بعید است

همزمان با تشدید تنش‌های غرب با روسیه، معاون نخست‌وزیر انگلیس ضمن تکرار هشدار درباره عواقب اقتصادی «حمله به اوکراین»، اعزام نظامیان انگلیسی به این کشور را بسیار بعید خواند.
دومینیک راب، وزیر دادگستری انگلیس که منصب معاونت نخست‌وزیر این کشور را نیز در اختیار دارد، روز یکشنبه بار دیگر به روسیه درباره اوکراین اتهام‌زنی کرد.

تنش‌های غربی‌ها با روسیه و اتهام‌زنی کشورهای عضو ناتو درباره تدارک مسکو برای حمله به اوکراین همچنان ادامه دارد و معاون بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس دیروز در این باره اظهارنظر کرده است. دومینیک راب، وزیر دادگستری انگلیس در یک مصاحبه به روسیه درباره پیامدهای حمله به اوکراین هشدار داد.

به گفته او اگر روسیه به اوکراین حمله و یک رژیم آلت دست خود را در اوکراین بر سر کار بیاورد، عواقب اقتصادی شدیدی در انتظارش خواهد بود. این مقام ارشد انگلیس که پیش از این در دولت بوریس جانسون وزیر خارجه این کشور بود، اعزام نیروهای نظامی انگلیس به اوکراین را بسیار بعید توصیف کرد.

اظهارنظر دومینیک راب درباره اوکراین و روسیه در شرایطی مطرح شده که مقام‌‌های کشورهای غربی بارها مدعی تدارک مسکو به منظور حمله به اوکراین شده‌اند اما روسیه این ادعا و اتهام‌زنی‌ها را رد کرده است. مقام‌های انگلیس و آمریکا در روزهای اخیر از افزایش کمک تسلیحاتی به اوکراین هم خبر داده‌اند و بر همین اساس، اخیرا انگلیس موشک‌های ضد تانک به کی‌یف فرستاد.

لندن علاوه بر این، تعداد ۳۰ نیروی نظامی ویژه انگلیسی را به منظور آموزش، نیروهای مسلح اوکراین جهت استفاده از سلاح‌های جدید اهدایی به کی‌یف فرستاد. پیشتر، جیمز هیپی، معاون وزیر دفاع انگلیس گفته بود که این کشور چندین هزار موشک ضد تانک به اوکراین ارسال کرده است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 243175
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا