فاطمه س، پرتو حق و انسان کامل

علی شعبانی *

دوستداران و شیفتگان حضرت فاطمه س در بیان فضایل آن حضرت اغلب با بارز کردن چهره قدسی از آن یگانه ی جهان آفرینش، از معرفی شخصیت خود ایشان در پرتو تبیین وابستگی های خاندانی و مذهبی و… غفلت می ورزند.

اینکه زهرا س دختر پیامبر گرامی، برترین و ارجمندترین آفریده خداوند است؛ اینکه همسر شیر خدا، علی مرتضی، قهرمان میادین جهاد درون و برون، صدای عدالت انسانی و صاحب حکمت نخستین و آخرین است؛ اینکه مادر حسنین ع سروران جوانان بهشت و زینبین س، پیام آوران کربلا و خالق برترین تابلو از مصایب کربلا در بیان شگفت: «ما رایت الا جمیلا» است؛ درست اما، به قول مرحوم شریعتی، فاطمه همه اینها هست ولی این ها فاطمه نیست، فاطمه، فاطمه است.

فاطمه انسان است، تربیت شده در دامان پیامبر ص و خدیجه بزرگ س، مظهر خردورزی در زندگی فردی و اجتماعی، مظهر بردباری در مشکلات، برترین الگوی تعاملات و روابط خانوادگی: رابطه دختری با پدری که فراتر از پدر فاطمه بودن، مسوول اجتماع و پدر امت است و برگزیده خداوند؛ رابطه همسری با کسی که جان بر لب تیغ نهاده، مرد رزم و دانش و زهد و تعبد و تقوی و سرباز رهبری و ولایت است؛ رابطه مادری با فرزندانی که میوه باغ رسالت اند و پیامبر آنان را در خردسالی شان سرور جوانان بهشت خواند و جایگاه هادی و امام بودن شان را تصریح کرد و فاطمه این کودکان را متناسب با افق آن چشم انداز تربیت و پرورش داد و زیبنب را آنگونه که آینه ی بازتاب فاطمه و علی باشد، این ها حقایقی است شگرف و شگفت که هوش خرد از ادراکش به دشواری است.اما فاطمه در این فضایل متوقف نشد.

فاطمه یک بانوی فعال اجتماعی، یک انسان و معلم کامل برای زنان معاصر و همگنان، یک شخصیت سیاسی در عرصه مدیریت جامعه و تبیین حقوق متقابل انسان و حکومت، یک آزاده عدالتخواه، یک مربی و دانشمند صاحب معرفت و بالیده به دو بال علم و دین، دانش و معنویت، تقوی و عمل؛ محرم و مخاطب وحی، شجاع و پیشتاز در رهبری مردم، دارای استدلال و استقلال، بصیرت و اخلاق، مردم مدار و مردم محور با رویکرد: اول جار ثم الدار، سمبل متانت و قناعت، ایمان و یقین و باور ژرف و راستین به مبدأ و معاد و… است. فاطمه الگوی انسان کامل در هیأت زن، تجلی جلوه خداوند و جوهر انسان آگاه مسوول اجتماعی مورد نظر اسلام است. فاطمه حقیقت زیبایی است. فاطمه زن است، همان که مولوی می گوید:

پرتو حق است آن، معشوق نیست
خالق است آن گوییامخلوق نیست

روز ولادت معجزه هستی، فاطمه زهرا س، روز زن و روز مادر به تمامی انسان ها به ویژه زنان و مادران جهان خاصه بانوان و مادران فداکار و بی نظیر ایران عزیز مبارک باد.

– معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار ویژه شهرستان ایرانشهر

اخبار برگزیدهیادداشت

شناسه : 243230
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا