متانولی‌ها ورشکست می‌شوند

به گزارش جهان صنعت نیوز: احسان خاندوزی به پتروشیمی‌ها وعده داده بود که قیمت خوراک بیشتر از پنج هزار تومان نخواهد شد، اما با توجه به مصوبه دولت قیمت خوارک برای پتروشیمی‌ها با توجه به فرمول اعلام‌شده هشت هزار تومان تعیین شده است. رقمی که تولیدکننده‌های پتروشیمی را نسبت به وضعیت سودآوری خود در سال آینده نگران کرده است.

موافقان و مخالفان افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها کم نیستند؛ موافقان می‌گویند پتروشیمی‌ها از یک رانت بزرگ –نرخ ارزان گاز- برخوردارند، در حالی که مخالفان می‌گویند تحریم‌ها و تغییرات نرخ ارز آنها را از قبل در معرض زیان قرار داده است. فشار و لابی برای کشیدن طناب قیمت خوراک به سمت قیمت‌های بالاتر و پایین‌تر ادامه دارد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که دولت به نرخ میانه رضایت خواهد داد. موضوعی که بحث‌ها و جدل‌های زیادی را در پی خواهد داشت.

پتروشیمی‌ها به دو دسته خوراک گازی و خوراک مایع تقسیم می‌شوند که بخشی از گاز به‌عنوان سوخت برای اجرای عملیات در این واحدها مورد استفاده قرار می‌گیرد و بخش دیگر از گاز در پتروشیمی‌های خوراک گازی به‌عنوان ماده اولیه برای تبدیل به محصولات شیمیایی مصرف می‌شود.

قطعی نبودن قیمت خوراک پتروشیمی‌ها و خبرهایی که از افزایش قیمت خوراک حکایت دارد، سبب شده تا احمد مهدوی‌ابهری به عنوان دبیرکل انجمن کارفرمایان پتروشیمی در مقام هشدار برآید و بگوید، اگر قیمتی که دولت تعیین کرده، اجرایی شود، تمام واحدهای متانول ایران تعطیل می‌شوند.

گران‌ترین نرخ خوراک در ایران؟

احمد مهدوی‌ابهری دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: دولت نرخ سوخت پتروشیمی‌ها را ۴۰ درصد قیمت خوراک کرده است، این در حالی است که امروز یکی از گران‌ترین قیمت خوراک‌های جهان در اختیار صنایع پتروشیمی قرار می‌گیرد.

او اضافه کرد: قیمت گاز اتان، متان و مایعات در ایران دو برابر امریکاست که خود یکی از تولید‌کننده‌های انرژی جهان است‌، بنده اعلام می‌کنم اگر دولت در قیمت خوراک پتروشیمی‌ها تجدید نظر نکند‌؛ در مرحله اول تمام واحد‌های متانول ایران تعطیل می‌شود. زیرا دیگر برای سرمایه‌گذار و سهامدار تولید متانول به صرفه نیست.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی  با تاکید بر اینکه دولت هیچ کاری برای پتروشیمی‌ها در بودجه ۱۴۰۱ انجام نداده است، اظهارداشت: فرمول قیمت ما متاسفانه بر خلاف آنچه که در روح قانون است، به ‌هاب اروپا وصل شده است در حالی که  قیمت گاز ما منطقی نیست، بنابراین اگر شرایط به همین صورت پیش برود، پیش‌بینی می‌شود که ابتدا واحد‌های متانولی از تولید خارج می‌شوند و بعد سایر محصولات هم به تدریج به مشکل برخواهند خورد.

این فعال صنعت پتروشیمی با اشاره به اظهارات اخیر وزیر اقتصاد که گفته بود نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بیشتر از پنج هزار تومان نخواهد شد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که قیمت تعیین‌شده، اکنون هشت هزار تومان است، بنابراین ادامه این روند صنایع پتروشیمی را به سمت زیان سوق می‌دهد.

قاچاق اوره به افغانستان

براساس گزارش‌های رسمی‌، پیش‌بینی شده که صنایع پتروشیمی در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۷ میلیون مترمکعب در روز گاز طبیعی مصرف کنند که  حدود ۵۴ درصد از این مقدار معادل ۴۲ میلیون مترمکعب در روز به عنوان سوخت و مابقی ۳۵ میلیون مترمکعب در روز برای خوراک در صنعت پتروشیمی در نظر گرفته شده است. با این حال در ماه‌های اخیر به دلیل افزایش مصرف گاز خانگی، ورودی گاز به صنایع پتروشیمی کاهش یافته و حتی برخی خبرها حکایت از توقف تولید برخی محصولات به دلیل کمبود گاز دارد.

مهدوی‌ابهری به «جهان‌صنعت» می‌گوید: پتروشیمی‌ها از سال‌های گذشته بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار هستند که بخشی از این بدهی ناشی از قیمت اوره حمایتی است. یعنی پتروشیمی‌ها اوره‌ای که قیمت آن ۲۰ هزار تومان است را با قیمت ۸۰۰ تومان به دولت می‌فروشند.

او اضافه می‌کند: بخشی از این اوره به افغانستان قاچاق می‌شود. یعنی کشاورز اوره حمایتی (یارانه‌ای) دریافت می‌کند و آن را می‌فروشد. ما نمی‌توانیم جلوی این رویه را بگیریم.

این فعال صنعت پتروشیمی تصریح کرد: در حال حاضر دولت به صنایع شرکت‌های پتروشیمی  بدهکار است و طلب خود را هم نمی‌دهد. این عدم پرداخت بدهی دولت، برای شرکت‌های تولید‌کننده اوره مشکلاتی را ایجاد کرده است.

مهدوی‌ابهری با طرح این پیشنهاد که بهتر است دولت در بودجه ۱۴۰۱ طلب پتروشیمی‌ها را پرداخت کند، عنوان کرد: این رویه غلطی است که دولت از جیب پتروشیمی‌ها به کشاورز‌ها سوبسید بدهد و از آن سو نرخ خوراک را بالا ببرد. بنابراین یک پیشنهاد این است که قیمت اوره حمایتی افزایش یابد که البته این موضوع روی قیمت محصولات کشاورزی هم بی‌تاثیر نیست. راهکار دیگر این است که دولت طلب خود را پرداخت کند.

او اضافه کرد: ادامه رویه فعلی باعث می‌شود که به دلیل واقعی نبودن قیمت اوره حمایتی، این محصول که با زحمت فراوان تولید شده، قاچاق شود. به طوری که اکنون به دلیل قاچاق، ما نمی‌توانیم به افغانستان اوره صادر کنیم.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی با اشاره به اوره تولیدی پتروشیمی خراسان گفت: این شرکت همیشه صادرات داشت‌. تجار افغانستان به دلیل اینکه اوره در مرز افغانستان با ایران با قیمت بسیار پایین‌تری موجود است، به طور مستقیم از شرکت اوره نمی‌گیرند و از کسانی که اوره حمایتی دریافت می‌کنند، خرید می‌کنند. این رویه باعث ضربه به  صادرات ما شده است و ماجرایی مثل ارز ۴۲۰۰ هزار تومانی در حال رخ دادن است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 243439
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *