فعالان اقتصادی از شوک حذف ارز ترجیحی به بازار خبر می‌دهند

به گزارش جهان صنعت نیوز: هفته‌ گذشته بارندگی‌های غرب کشور باعث شد دامداران نتوانند دام‌ خود را به میادین برسانند و همین مساله باعث کمبود دام در بازار شد و در نهایت این کمبود ایجاد تورم کرد و بازار گوشت افزایش قیمت را تجربه کرد. در این باره همچنین اعلام می‌شود که ورود نهاده‌های دامی با ارز نیمایی به کشور قطعا باعث بالا رفتن هر چه بیشتر قیمت‌ها خواهد شد. در همین راستا اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی نیز اعلام کرده که تنها ۴۵ درصد قیمت مرغ براساس ارز ۴۲۰۰ تومانی و ۵۵ درصد آن براساس ارز آزاد است. همه این موارد شرایطی را ایجاد کرده است که در باید شاهد افزایش قیمت مجدد این اقلام در هفته‌های پایانی سال باشیم.

در همین خصوص علی‌اصغر ملکی رییس اتحادیه تهیه و تامین گوشت گوسفندی با اشاره به قیمت گوشت گوسفندی در بازار گفت: هفته‌ گذشته بارندگی‌های غرب کشور باعث شد دامداران نتوانند دام‌ خود را به میادین برسانند و همین مساله باعث کمبود دام در بازار شد. در نهایت این کمبود ایجاد تورم کرد و باعث شد گوشت افزایش قیمت را تجربه کند.

این فعال صنفی تصریح کرد: البته باز شدن راه‌ها و جاده‌ها باعث شد که قیمت‌ها تا حدی متعادل شوند. شدت بارندگی‌ها بیش از آن چیزی بود که ما پیش‌بینی می‌کردیم و دامدار نتوانست دام را به میادین برساند.

وی با اشاره به قیمت گوشت قرمز در کشتارگاه‌ها گفت: هفته گذشته گوشت گوسفندی کیلویی ۱۵۰ هزار تومان به مغازه‌داران فروخته می‌شد اما با شروع هفته جاری مغازه‌دار شقه بدون دنبه گوشت گوسفند نر را کیلویی ۱۴۵ هزار تومان خریداری می‌کند و با احتساب ۱۰ درصد سود، گوشت قرمز کیلویی ۱۶۰ هزار تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.

ملکی در پاسخ به این پرسش که برخی مافیای گوشت می‌خواهند با گران کردن گوشت داخلی واردات گوشت را توجیه‌پذیر کنند آیا این گفته را تایید می‌کنید؟ گفت: اگر دام صادر نشود داشته‌های ما کفایت می‌کند. قیمت علوفه گران شده و جو به کیلویی هشت هزار تومان رسیده است، با این قیمت نهاده‌ها نگهداری دام برای بسیاری از دامداران امکان‌پذیر نیست و مجبور به خروج دام‌ها هستند تا شاید بتوانند هزینه‌های خود را تامین کنند. سازمان پشتیبانی امور دام تصمیم گرفته است با کشتار دام و عرضه آن در فروشگاه‌های منتخب و میادین میوه و تره‌بار تعادل را در بازار ایجاد کند و قیمت‌ها بیش از این افزایش پیدا نکنند.

جهش قیمتی در بیشتر اقلام

رییس اتحادیه تهیه و تامین گوشت گوسفندی خاطرنشان کرد: در روزهای پایان سال شاهد جهش قیمتی در بیشتر اقلام هستیم. گوشت قرمز نیز از این اصل مستثنی نیست و بدون تردید در روزهای پایان سال جهش قیمتی را تجربه خواهد کرد. سازمان پشتیبانی امور دام ذخایر خود را مطلوب اعلام کرده است. اگر به موقع این ذخایر به بازار تزریق شود بدون تردید بازار به آرامش می‌رسد.

به گفته وی، پیش‌بینی ذخیره دام را اتحادیه به سازمان پشتیبانی امور دام داده بود. مدیران وزارت کشاورزی تلاش دارند که نیاز مناطق سیل‌زده را با مرغ منجمد تامین کنند چراکه ذخایر در این بخش قابل توجه و جابه‌جا‌کردن آنها راحت‌تر از گوشت قرمز است.

ملکی در پاسخ به این پرسش که برخی شنیده‌ها حاکی از این مهم است که نهاده‌های دامی با ارز نیمایی وارد کشور می‌شوند و همین مساله به بازار شوک وارد کرده و قیمت‌ها بالا رفته است؟ گفت: بدون تردید با حذف ارز ترجیحی قیمت‌ها بالا خواهند رفت اما فکر نمی‌کنم این مساله دفعی صورت بگیرد. خوشبختانه بارش‌های اخیر در مناطقی که صحرای خوبی دارند این نوید را به ما داده‌اند که در تامین علوفه با مشکلی مواجه نخواهیم بود و دامداران امیدوار هستند که در چهار ماه ابتدای خوراک آنها تامین است.

این فعال صنفی خاطرنشان کرد: دامداران، میش و بره‌ای که ۵/۱ میلیون تومان عرضه می‌کردند را ۵/۳ میلیون تومان به فروش نمی‌رسانند چراکه می‌دانند بعد از عید علوفه برای نگهداری دام دارند به‌همین دلیل رغبتی برای فروش دام از خود نشان نمی‌دهند.

۵۵ درصد هزینه‌های مرغ براساس ارز آزاد

در حالی که حذف ارز ترجیحی در رابطه با واردات نهاده‌های دامی به عنوان یکی از دلایل گرانی مواد پروتئینی همچون گوشت در هفته‌های اخیر عنوان می‌شود، آنالیز قیمت مرغ نیز اعلام شد، به طوری که بر این اساس مشاهده می‌شود ۵۵ درصد هزینه‌های مرغ بر اساس ارز آزاد است و در صورتی که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به صورت کلی در دستور کار قرار گیرد، گرانی اقلام پروتئینی همچون گوشت، مرغ و شیر دور از انتظار نخواهد بود. در این راستا اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی اعلام کرد که تنها ۴۵ درصد قیمت مرغ بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی و ۵۵ درصد آن براساس ارز آزاد است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران ایران در نامه‌ای به شمس‌الدین حسینی رییس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس نسبت به سخنان وی درباره قیمت مرغ که عنوان کرده بود قیمت مرغ وارداتی تحویل در تهران ۶/۱ دلار است و حتی اگر قیمت دلار ۳۰ هزار تومان باشد که در حال حاضر این رقم هم نیست، ۶/۱ ضربدر ۳۰ هزار تومان می‌شود ۴۸ هزار تومان و همچنین رقم ۶/۱ ضربدر ۲۰۰/۴ هزار تومان حدود ۰۰۰/۷ تومان می‌شود اما هم‌اکنون قیمت مرغ ۳۰ هزار تومان است؟ چرا ۳۰ هزار تومان است؟ چه پاسخی برای آن وجود دارد؟ واکنش نشان داد و اعلام کرد: اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی اعلام کرد که تنها ۴۵ درصد قیمت مرغ براساس ارز ۴۲۰۰ تومانی و ۵۵ درصد آن بر اساس ارز آزاد است.

تفاوت حداقل ۳۵‌درصدی با قیمت جهانی

در بخش‌هایی از متن این نامه آمده است:

۱- تنها به ۴۵ درصد قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم مرغ در قالب ذرت و سویا ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی اختصاص یافته و در تعیین قیمت ذرت و سویا در سامانه بازارگاه نیز عملا تفاوت حداقل ۳۵ درصدی قیمت جهانی با قیمت خریداری‌شده توسط مرغدار وجود دارد که قطعا شما بر آن اشراف دارید، یعنی عملا مبنای استدلالی برای هر کیلو نهاده ارز حداقل ۵۷۰۰ تومانی نه ارز ۴۲۰۰ تومانی.

۲- قیمت سایر مؤلفه‌های تولید براساس ارز آزاد است که حدود ۵۵ درصد هزینه‌ها را شامل می‌شود، با احتساب ارز آزاد ۲۹ هزار تومانی سهم ارز آزاد بر قسمتی از قیمت تمام‌شده هر کیلو مرغ زنده ۵۰۰/۱۵۹ ریال می‌شود.

۳- با تجمیع جمع هزینه یک کیلوگرم مرغ زنده ناشی از سهم ارز ترجیحی ۳۶۰/۴۵ ریال و سهم هر کیلوگرم ناشی از ارز آزاد ۵۰۰/۱۵۹ ریال ناشی از موارد قید شده در بند یک و دو مبلغ تمام شده هرکیلو گرم مرغ بدون سود مرغدار ۸۶۰/۲۰۴ ریال می‌شود. در حالی که قیمت اعلامی مرغ زنده از طریق قرارگاه امنیت مواد غذایی ۰۰۰/۱۹۷ ریال و قیمت فعلی آن در بازار حدود ۰۰۰/۱۸۵ ریال است.

۴- حدود ۵ درصد هزینه ناشی از عدم نظارت بر قیمت‌ها از قبیل پشت بارنامه‌های حمل‌و‌نقل، قیمت برخی خدمات و تعمیر و تجهیزات بر صنعت مترتب است که قیمت تمام شده را به عدد ۱۰۳/۲۱۵ ریال رسانده که با احتساب سود ۱۰ درصدی مرغدار قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ زنده درب کشتارگاه ۶۱۳/۲۳۶ ریال می‌شود.

۵- محاسبات عددی تبدیل مرغ زنده به گرم براساس رویه مرسوم در کارگروه تنظیم بازار حدود ۴۸/۱ عدد است که اگر آن را بر قیمت زنده اعمال کنیم، قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم دست مصرف‌کننده بیش از ۰۰۰/۳۵۰ ریال می‌شود که با توجه به قیمت ۲۹ هزار تومانی قیمت مرغ در بازار زیان آن را تولیدکننده و مرغداران متحمل می‌شوند.

۶- قیمت ۸/۱ دلاری مرغ در بازارهای صادراتی مربوط به مرغ‌های درجه یک با کیفیت بالا هست که از سیاست مشوق‌های صادراتی برخوردار هستند و قیمت مرغ در بازارهای داخلی کشورها حداقل ۳/۲ دلار است که با احتساب ارز ۲۹ هزار تومانی به عدد ۰۰۰/۶۶۷ ریال می‌رسد.

الف: سیاست اعمالی دولت در مبحث اختصاص ارز ترجیحی برای واردات نهاده‌های دامی در مبحث تولید و عرضه گوشت مرغ با وجود تمامی فشارها و کاستی‌ها که مرغداران متحمل می‌شوند به ثمر نشسته و به سر سفره‌های مردم رسیده است.

ب: اگر گاهی انحراف جزئی در تخصیص ارز ترجیحی و تحمل زیان ناشی از اعمال سیاست دستوری در بازار مرغ توسط مردم و مرغداران اتفاق می‌افتد، مربوط به عدم وجود نظارت کافی قبل از سامانه بازارگاه و یا بعد از کشتارگاه است که نیازمند بررسی، کنترل و نظارت بیشتر است.

بنابراین با توجه به نقش حضرتعالی در کمیسیون جهش تولید مجلس و تاکیدات فراوان مقام معظم رهبری بر حمایت از تولید داخلی که کمیسیون تحت ریاست حضرتعالی هم بدین منظور شکل گرفته، استدعا دارد در موارد تخصصی از نظرات تشکل‌های بخش مورد نظر بیشتر بهره‌گیری شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 243440
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا