رتبه پایین ایران از لحاظ ایمنی خطوط هوایی/فاصله با رقبای منطقه بیشتر شد

به گزارش جهان صنعت نیوز: در هفته‌های گذشته چندین مورد بازگشت به فرودگاه، فرود اضطراری و تاخیرهای طولانی را در پروازهای داخلی و خارجی شاهد بودیم؛ از این دست حوادث که اخیرا رخ داده‌اند، می‌توان به سانحه پرواز ۶۹۰۴ هواپیمایی کاسپین در فرودگاه اصفهان به علت نقص فنی ارابه فرود، بازگشت پرواز تهران- لندن ایران‌ایر از روی آسمان زنجان به فرودگاه امام خمینی به دلیل نقص فنی و حبس شدن دو و نیم ساعته مسافران پرواز شماره ۷۶۹ تهران-استانبول هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، در هواپیما به دلیل نقص فنی و جابه‌جایی قطعه اشاره کرد.

سوانح هوایی در کشور اخیرا رو به افزایش هستند؛ حوادثی که مستقیما جان مسافران را هدف گرفته‌اند. از عمده‌ترین دلایل بروز چنین اتفاقاتی می‌توان به مدیریت ناکارآمد، پایین بودن سطح کیفی ناوگان هوایی و تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی اشاره کرد.

دولت پیشین در پی نوسازی ناوگان هوایی کشور پس از توافقات صورت گرفته در برجام بود؛ اتفاقی که به صورت ناقص اجرا شده و تاکنون نیز محقق نشده است. در پی خروج یک‌طرفه آمریکا از برجام و بازگشت مجدد تحریم‌ها، مسیر خرید و نوسازی ناوگان هوایی کشور با چالش اساسی مواجه شد. این اتفاق منجر شد تا قراردادهای ایران با سه شرکت هواپیمایی برای خرید ۲۰۰ فروند هواپیما معلق و روند تحویل هواپیماهای خریداری شده متوقف شود.

در بازه زمانی بسیار کوتاهی که بیشتر تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی علیه ایران منتفی شده بودند، ایرلاین‌های داخلی اقدام به سفارش صدها هواپیمای جدید به ارزش ده‌ها میلیارد دلار از شرکت‌های بزرگی مثل بوئینگ، ایرباس و ‌ای‌تی‌آر کردند.

بر اساس مفاد قراردادهای منعقد شده با این سه شرکت بنا بود مجموعا ۲۰۰ فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور اضافه شود تا به این ترتیب تعداد هواپیماهای موجود از ۳۱۰ فروند به بیش از ۵۰۰ فروند افزایش یابد. این در حالی بود که با اعمال دوباره تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران،  بوئینگ و ایرباس مجبور به متوقف کردن تحویل سفارش‌ها شدند.

در زمان کوتاه قبل از برقراری دوباره تحریم‌ها، تنها ۳ فروند ایرباس و ۱۳ فروند ‌ای‌تی‌آر به ناوگان هوایی ایران اضافه شد، بوئینگ هم هیچ هواپیمایی به ایران تحویل نداد. حال با گذشت چندین ماه از امضای قرارداد با ابرقدرت‌های هواپیماسازی، ایران همچنان چشم انتظار تحویل سفارشات خود است.

اخیرا موسسه ایرلاین ریتینگز فهرستی از برترین خطوظ هوایی جهان از لحاظ امنیت را منتشر کرده است.این موسسه که به بررسی رتبه‌بندی و ایمنی خطوط هوایی جهان می‌پردازد، در آخرین داده‌های منتشر کرده خود، خط هوایی نیوزیلند را اولین خط امن هوایی جهان انتخاب کرده است. در بررسی صورت گرفته توسط این موسسه، هواپیمایی قطر رتبه سوم، سنگاپور رتبه چهارم و امارات رتبه بیستم جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

در این رتبه‌بندی ۳۸۵ شرکت هواپیمایی از سراسر جهان مورد ارزیابی قرار گرفته شده و فاکتورهای مختلفی مانند سوابق پرواز، سوانح هوایی، بحران‌ها، سن هواپیما و همچنین پروتکل‌های بهداشتی لحاظ شده است.

در این فهرست، به ترتیب خطوط هوایی نیوزیلند، هواپیمایی اتحاد امارات، هواپیمایی قطر، خطوط هوایی سنگاپور، هواپیمایی TAP پرتغال، خطوط هوایی SAS اسکاندیناوی، هواپیمایی کانتاس استرالیا، خطوط هوایی آلاسکای ایالات متحده، هواپیمایی EVA تایوان، خطوط هوایی ویرجین استرالیا، هواپیمایی کاتای پسیفیک هنگ‌کنگ،‌هاوایین ایرلاینز و امریکن ایرلانز از ایالات متحده، لوفتهانزای آلمان، فین‌ایر فنلاند، ایرفرانس فرانسه، بریتیش ایرویز انگلستان، هواپیمایی دلتا و یونایتد ایرلاینز از ایالات‌متحده آمریکا و هواپیمایی امارات رتبه‌های نخست تا بیستم را به خود اختصاص داده‌اند.

با نگاهی به انتهای فهرست منتشرشده می‌توان با نام خطوط هوایی الجزایر، پاکستان، سورینام، قزاقستان، اندونزی و البته ایران مواجه شد.جایگاهی که در شأن صنعت حمل و نقل هوایی کشورمان نیست، چرا که در روزگاری نه چندان دور که بیشتر کشورهای منطقه از ساده‌ترین امکانات حمل و نقلی بی‌بهره بودند، صنعت هوایی ایران از جایگاه ویژه‌ای در جهان برخوردار بود.این موضوع ضرورت اتخاذ تصمیم و ارائه راهکارهای عملی و فوری توسط مسوولان کشور را به وضوح نشان می‌دهد.

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 243443
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا