گزینه اعزام نیرو به شرق اروپا روی میز بایدن

به گزارش جهان صنعت نیوز:  به نقل از این روزنامه آمریکایی، جو بایدن در بحبوحه تشدید تنش‌ها میان اوکراین و روسیه به دنبال بررسی این مساله بوده و اجرایی کردن این تصمیم تحریک‌آمیز می‌تواند موجب تشدید بیشتر تنش‌ها در شرق اروپا شود.در ادامه این گزارش آمده است: دولت بایدن که پیش از این تلاش کرده بود در مساله اوکراین موضعی ملایم در پیش بگیرد و خویشتندار باشد، اکنون تصمیم گرفته همزمان با تحرکات بیشتر روسیه در مرز با اوکراین و ناکامی در مذاکرات اخیر واشنگتن- مسکو، به فکر مسیری متفاوت از قبل باشد.

مقامات آمریکایی تصریح کردند، در نشست چند روز پیش در کمپ دیوید، مقامات ارشد پنتاگون به بایدن چندین گزینه را که براساس آن تجهیزات نظامی آمریکا بیشتر از گذشته نزدیک روسیه خواهد شد، پیش‌روی بایدن قرار دادند. از جمله این گزینه‌ها اعزام یک تا پنج هزار نیرو به کشورهای شرق اروپا است که با این شرایط شمار آنها در صورت وخامت اوضاع می‌تواند ۱۰ برابر شود. این مقامات آمریکایی خاطرنشان کردند که انتظار می‌رود بایدن ظرف چند روز آینده در این رابطه تصمیم‌گیری کند.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز در گفت‌و‌گو با شبکه سی‌بی‌اس تصریح کرد: حتی اگر در مسیر دیپلماسی قرار داشته باشیم، بسیار بیشتر بر تقویت امور دفاعی و بازدارندگی‌مان متمرکز هستیم. اگر روسیه همچنان به دنبال اقدامات خصمانه باشد، ناتو به تقویت چشمگیر خود ادامه خواهد داد.

این در حالی است که پیش از این بایدن هیچ‌کدام از گزینه‌های نظامی از جمله استقرار نیروهای آمریکایی مازاد در اوکراین را بررسی نکرده و آشکارا عنوان کرده بود که دولت او به دنبال ورود به مناقشه دیگر پس از خروج واشنگتن از افغانستان نیست. استقرار هزاران نیروی آمریکایی در کشورهای شرق اروپا از جمله استونی، لتونی و لیتوانی دقیقا همان سناریویی است که ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه پیش‌تر خواستار عدم تحقق آن شده بود.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا اخیرا طی تماس تلفنی با همتای روس خود هشدار داده بود که هرگونه حمله روسیه به اوکراین به احتمال زیاد منجر به افزایش شمار نیروهای ناتو در شرق اروپا خواهد شد.

از سوی دیگر دومینیک راب معاون نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد اگر روسیه به دنبال تهاجم نظامی یا ایجاد دولت دست‌نشانده در اوکراین باشد، با تحریم‌های اقتصادی شدیدی مواجه خواهد شد. وزارت امور خارجه روسیه نیز با انتشار بیانیه‌ای هشدار داد اگر کشورهای غربی نگرانی‌های مشروع روسیه را درباره تقویت نیروهای آمریکایی و ناتو در اوکراین نادیده بگیرند، با عواقب وخیم‌تری روبه‌رو خواهند شد.

این درحالی است که همزمان، لندن مدعی شده که روسیه به دنبال استقرار دولت دست‌نشانده خود در کی‌یف است و آمریکا هم به نوبه خود در تکرار این اتهام با انگلیس همراهی می‌کند.

خروج دیپلمات‌های آمریکایی از اوکراین

از طرفی در بحبوحه افزایش تنش بین مسکو و واشنگتن، وزارت امور خارجه آمریکا با توصیه به شهروندان ایالات متحده به خودداری از سفر به اوکراین و روسیه، به اعضای خانواده‌های کارکنان سفارت آمریکا در کی‌یف، پایتخت اوکراین، دستور داده شده که از این کشور خارج شوند. دولت آمریکا همچنین اجازه خروج داوطلبانه کارکنان غیرضروری سفارت آمریکا از اوکراین را به دلیل‌ آن چه ادامه تهدیدات نظامی روسیه دانسته صادر کرده است.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا آمده است که شهروندان ایالات متحده در اوکراین باید «اکنون» با استفاده از گزینه‌های حمل‌و‌نقل تجاری یا خصوصی در دسترس از این کشور خارج شوند. دو مقام وزارت امور خارجه آمریکا در این خصوص گفتند که این یک اقدام احتیاطی است و هیچ تحول خاصی در روز گذشته باعث این تصمیم نشده است.

یکی از آنها گفت که سفارت آمریکا در کی‌یف همچنان باز است و کریستینا کوین کاردار ایالات متحده، فعلا در اوکراین حضور دارد. او که نخواست نامش فاش شود هشدارهای اخیرا کاخ‌سفید را تکرار کرد که اقدام نظامی روسیه ممکن است هر لحظه آغاز شود. وزارت امور خارجه آمریکا همچنین به شهروندان ایالات متحده درباره سفر به روسیه به ویژه به مناطقی در مرز اوکراین هشدار داده و گفته که آمریکایی‌ها ممکن است در روسیه با آزار و اذیت مواجه شوند و واشنگتن توانایی محدودی برای کمک به آنها خواهد داشت.

تحریم؛ حربه اروپا و آمریکا

در حال حاضر شعار دولت بایدن دیپلماسی، تقویت توان دفاعی و افزایش قدرت بازدارندگی در قبال روسیه است؛ کشوری که هرگونه اتهام مبنی بر تدارک حمله به اوکراین را رد می‌کند، اما پیوستن این کشور به ناتو را هم خط قرمز خود می‌داند.

با این حال، روسیه که ده‌ها هزار نیروی نظامی خود را در نزدیکی مرزهای اوکراین مستقر کرده است، همچنان هرگونه برنامه‌ریزی برای حمله به جمهوری شوروی سابق را انکار می‌کند. این در حالی است که روسیه هشت سال پیش با مداخله نظامی شبه‌جزیره کریمه را ضمیمه خاک خود کرد و از آن زمان تبعات تحریم‌های غرب را به جان خرید، اما هیچ‌گاه حاضر به عقب‌نشینی از قلمرو اوکراین نشده است. در چنین شرایطی، غرب در تدارک وضع تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه است و به کارایی آنها در عقب‌نشاندن روسیه امیدوار است.

صنعت تراشه

برخی منابع خبری گزارش کرده‌‌اند کاخ‌سفید از صنعت تراشه آمریکا خواسته تا در صورت حمله روسیه به اوکراین، محدودیت‌های جدید صادراتی علیه مسکو اعمال کنند و دسترسی این کشور به تجهیزات الکترونیکی را محدود کنند. اقدامات مشابهی در طول جنگ سرد به کار گرفته شد؛ زمانی که ایالات متحده و سایر کشورهای غربی تحریم‌های گسترده‌ای را در حوزه فناوری‌های نوین علیه اتحاد جماهیر شوروی اعمال کردند که در نهایت موجب عقب‌ماندگی این کشور از فناوری‌های روز شد و روند رو به رشد آن کند شد.

بانک‌ها و نهادهای مالی

ایالات متحده و اتحادیه اروپا در حال حاضر نیز تحریم‌هایی را علیه بخش‌های انرژی، مالی و دفاعی روسیه اعمال کرده‌اند. اما کاخ‌سفید ایده محدود کردن مبادلات بزرگ‌ترین بانک‌های روسیه را مطرح کرده است. پیش‌تر نیز طرحی برای ایجاد محدودیت مبادلات روبل روسیه با دلار و یورو مطرح شده بود. در واشنگتن همچنین ایده هدف قرار دادن صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه هم مورد بحث است.

افراد

تحریم افراد از طریق مسدود کردن دارایی‌ها و اعمال ممنوعیت سفر ابزاری است که معمولا از سوی کشورهای غربی استفاده می‌شود. بریتانیا از آوریل ۲۰۲۱ نیز تحریم‌هایی را علیه ۱۴ فرد روس اعمال کرده که به دولت این کشور این اختیار را می‌دهد تا افرادی را که نقش آنها در فساد و خرابکاری‌های خارج از روسیه مسجل شده، مجازات کند. لایحه‌ای که از سوی دموکرات‌های سنای آمریکا رونمایی شده، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مقامات ارشد روسیه از جمله ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری این کشور پیش‌بینی کرده است.

سوئیفت

یکی از شدیدترین مجازات‌های در نظر گرفته شده از سوی غرب، قطع ارتباط سیستم مالی روسیه با جامعه جهانی ارتباطات مالی بین‌بانکی یا سوئیفت است. اما از زمانی که پیشنهاد قطع سوئیفت در پی یورش روسیه به کریمه مطرح شد، مسکو یک سیستم پیام‌رسان بین‌بانکی به نام SPFS طراحی و راه‌اندازی کرد. تعداد پیام‌های ارسال‌شده از طریق SPFS در سال ۲۰۲۰ به حدود دو میلیون یا یک‌پنجم ترافیک داخلی بانک‌های روسیه رسید و طبق اعلام بانک مرکزی این کشور تا سال ۲۰۲۳، این میزان ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت. با این حال، سیستم SPFS هنوز کاملا فراگیر نشده و به طور حتم قطع سوئیفت برای اقتصاد روسیه هزینه خواهد داشت.

نورد‌استریم‌۲

اولاف شولتس صدراعظم آلمان اعلام کرده است که اگر مسکو به اوکراین حمله کند، آلمان آماده است نسبت به تعلیق پروژه خط لوله گاز نورد‌استریم‌۲ که قرار است گاز روسیه را از بستر دریای بالتیک به آلمان برساند، اقدام کند. عملیات اجرایی این خط لوله به پایان رسیده است اما هنوز تاییدیه نظارتی آن برای تزریق گاز صادر نشده است.

اوراق قرضه

جو بایدن در آوریل ۲۰۲۱ سرمایه‌گذاران آمریکایی را از خرید اوراق قرضه روسیه بر پایه روبل (OFZ) به دلیل طرح اتهام دخالت مسکو در انتخابات آمریکا منع کرد. همچنین تحریم‌های اعمال‌شده در سال ۲۰۱۵، اعتبار اوراق قرضه بلندمدت روسیه را در بازارهای مالی به شدت کاهش داد. هر چند این محدودیت‌ها موجب شد تا بدهی‌های خارجی روسیه طی هشت سال گذشته ۳۳ درصد کاهش یابد و به ۴۸۹ میلیارد دلار برسد، اما کاهش دسترسی این کشور به منابع مالی موجود در بازارهای جهانی روند رشد و توسعه آن را محدود کرده است، اما این دسترسی می‌تواند محدودتر شود و ممنوعیت مشارکت در بازارهای ثانویه نیز به آن افزوده شود.

اما تردیدها در مورد اینکه آیا تحریم‌ها واقعا می‌تواند کرملین را از حمله به اوکراین منصرف کند یا خیر افزایش یافته است. ایالات متحده و اروپا از زمان تهاجم اولیه روسیه به کریمه در سال ۲۰۱۴، تحریم‌هایی را علیه روسیه وضع کرده‌اند، اما این تحریم‌ها همواره در سطحی متوسط بوده و بیشتر تحریم‌های اقتصادی در هشت سال گذشته علیه روسیه جزئی و در تغییر سیاست روسیه بی‌اثر بوده است.

چراکه وقتی نوبت به تحریم روسیه می‌رسد، غرب با سه چالش تکراری مواجه است: توافق با تمامی متحدان یعنی ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا و نیز کانادا و آمریکا بسیار زمانبر و دشوار است؛ تحریم‌ها به تدریج و با تاخیر زمانی اعمال می‌شود و تاثیرگذارترین آنها به ویژه در بخش انرژی و صادرات نفت و گاز نیز از نظر اقتصادی برای غرب و به ویژه اتحادیه اروپا پرهزینه است.

شاید با اشراف به این چالش‌هاست که اولگ استپانوف، سفیر روسیه در کانادا گفته که تهدید تحریم‌های غرب اهمیتی برای مسکو ندارد. او تاکید کرده که تحریم‌ها هرگز نمی‌توانند علیه کشوری همانند روسیه موثر باشند و تلاش برای استفاده از تحریم‌ها به عنوان یک تهدید برای وادار کردن روسیه به انجام گام‌های خاصی در عرصه بین‌المللی، فقط یک توهم است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 243465
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا