رفع موانع کسب‌و‌کار، کلید اشتغالزایی در بخش معدن

به گزارش جهان صنعت نیوز: این میزان از اشتغال با احتساب ۲۳ میلیون جمعیت شاغل در کل کشور بالغ بر چهار درصد شاغلان کشور را به خود اختصاص خواهد داد. با توجه به اینکه نقش دولت در این عرصه پررنگ است در نتیجه خلق فرصت‌های شغلی،‌ رفع موانع تولید و حمایت از معدنکاران و تسهیل شرایط در زنجیره تولید مواد معدنی و محصولات صنایع بالادستی معدن از جمله وظایف حاکمیت شناخته شده است. در این روند انتظار می‌رود که وزارت صمت و معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت به نمایندگی از حاکمیت با اتکا به طرح‌های توسعه‌ای معدنی و همچنین طرح‌های زیرساختی مربوطه اقدام به خلق فرصت‌های شغلی کنند. طرح‌هایی همچون اشتغال روستاییان در معادن، به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان رشته معدن به عنوان ناظر معدن و صنایع معدنی و همچنین مشاغل خانگی صنایع معدنی می‌تواند طرح‌های مطلوبی برای افزایش سهم این بخش از اقتصاد در اشتغالزایی باشد.

معدن یکی از اجزای اصلی توسعه کشور

از آنجا که اشتغال در تمام بخش‌های اقتصادی تابعی از تولید است، کارشناسان باور دارند باید با فعالان این بخش به گونه‌ای دیگر رفتار کرد. با توجه به متناسب نبودن تعداد فارغ‌التحصیلان با طرح‌ها و مجموعه‌های معدنی و بالطبع ظرفیت‌های شغلی آنها، برای افزایش سطح اشتغال این بخش از جامعه علمی کشور باید به شغل‌های نظارتی و کیفی مانند مسولیت فنی صنایع معدنی و یا کنترل کیفی محصولات آن روی بیاوریم. همچنین با توجه به نیاز کشور به تدوین و تالیف آمار و اطلاعات صحیح می‌توانیم بخشی از نیروی انسانی را به این مراکز اختصاص دهیم.

این در حالی است که معدن به عنوان یکی از اجزای اصلی توسعه کشور شناخته شده است. همواره از آن به عنوان یکی از مزیت‌های اصلی در جهت رشد اقتصاد غیرنفتی کشور نام برده شده است. این حوزه اشتغالزایی قابل‌توجهی دارد و می‌تواند مولد فعالیت‌های زیادی در کشور باشد. بنابراین برای استفاده بهینه از این منابع طبیعی باید برنامه‌ای مدون تدوین شود تا در کنار توسعه معدن شاهد اشتغال پایدار باشیم که تاثیرات فراوانی بر رفاه اجتماعی، توسعه و آبادانی مناطق مختلف دارد.

از معادن سنگ تا طلا

ایجاد هر شغل در بخش معدن این قابلیت را دارد که با ادامه زنجیره تولید، بیشتر از هفت برابر آن به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی شود و صادرات را افزایش دهد و مشکل منابع محدود ارزی را هم حل کند. بنا به گفته کارشناسان به طور میانگین بیش از ۲۵ هزار نفر به طور مستقیم در کارخانجات سیمان مشغول به کار هستند. با در نظر گرفتن ضریب اشتغال صنایع معدنی (که یک به هفت است یعنی از هر شغل مستقیم، هفت شغل غیرمستقیم ایجاد می‌کند) ۱۷۵ هزار نفر دیگر به طور غیرمستقیم در صنعت سیمان اشتغال دارند. در معادن سنگ و صنایع وابسته به آن نیز حدود ۴۰۰ هزار نفر مشغول به کار هستند.

اما در این بین از معادن طلا نباید غافل شد. احداث معادن طلا اشتغالزایی بالایی به همراه دارد به طوری که گفته می‌شود یک واحد کوچک می‌تواند ۶۰۰ نفر نیروی انسانی را در خود جای دهد. به این ترتیب تمرکز بر معادن طلا می‌تواند به رونق اشتغال در کشور کمک کند.

کاهش صدور مجوز و اشتغال پروانه بهره‌برداری‌ معادن

با بررسی گزارش عملکردها از سوی وزارت صمت طی دوماهه نخست سال‌ جاری و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته، این واقعیت استنباط می‌شود که در بخش معدن با آمار منفی پروانه بهره‌برداری روبه‌رو هستیم. این در حالی است که بر اساس همین گزارش، میزان صدور مجوزهای معدنی به ‌جز پروانه بهره‌برداری و هزینه صرف‌شده به جهت عملیات اکتشاف در دو ماهه سال جاری نسبت به دو ماهه نخست سال ۱۳۹۹ افزایشی بوده است. به این ترتیب در حالی که آمار پروانه بهره‌برداری منفی است اما آمار پروانه اکتشاف و صدور گواهی کشف افزایشی بوده و شاهد هستیم که سرمایه برای این حوزه سیر صعودی داشته است.

طبق آمار وزارت صمت، در صدور پروانه بهره‌برداری در دو ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل صدور مجوز مربوط به پروانه بهره‌برداری منفی شده و با افت ۸/۱۸ درصدی از ۸۰ فقره به ۶۵ فقره رسیده است. دیگر آمار کاهشی این گزارش هم مربوط به میزان اشتغال به واسطه صدور پروانه‌های بهره‌برداری است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت ۳/۵ درصدی داشته است. در حالی که طی دو ماه نخست سال گذشته ۷۶۹ نفر مشغول شدند، این میزان در مدت مشابه سال جاری به ۷۲۸ نفر رسیده است. به این ترتیب بر اساس گزارش عملکرد وزارت صمت طی دو ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته آمار مثبتی در ارتباط با پروانه بهره‌برداری معادن مشاهده نمی‌شود. علاوه ‌بر اینکه تعداد مجوزهای صادره کاهشی بوده، به طوری که ۴۱ نفر کمتر را هم از دو ماهه سال ۱۳۹۹ در این حوزه مشغول ساخته است.

از طرف دیگر بر اساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، میزان صدور مجوزهای معدنی به‌جز پروانه بهره‌برداری و هزینه صرف‌شده به جهت عملیات اکتشاف در دو ماهه سال جاری نسبت به دو ماهه نخست سال ۱۳۹۹ افزایشی بوده، هرچند در مقابل میزان اشتغال در معادن به واسطه پروانه بهره‌برداری و صدور این مجوز کاهشی بوده است. در واقع در دو ماهه ۱۴۰۰ معادل ۱۳۸ فقره پروانه اکتشاف صادر شده که نسبت به ۱۲۷ فقره صدور پروانه اکتشاف صادر‌شده در مدت مشابه سال گذشته افزایش ۷/۸ درصدی داشته است. همچنین طی مدت مذکور سال جاری با افزایش ۲۱ درصدی در صدور گواهی کشف معادن، ۷۵ فقره از این مجوز معدنی صادر شده و این در حالی است در مجموع فروردین و اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ قریب به ۶۲ فقره گواهی کشف صادر شده بود.

اشتغالزایی اولویت اصلی دولت

به طور کلی معدن در رونق تولید و اشتغال که از مهم‌ترین مسائل کشور به شمار می‌رود، موثر است. وقتی معدن این ظرفیت را دارد که بیکاری را کاهش دهد، در نتیجه دولت هم باید برای آن چاره‌اندیشی کند. هر چه تولیدات داخلی بیشتر شود فعل و انفعالات بازار هم افزایش می‌یابد. بنابراین در این روند،‌ اینکه اشتغالزایی صورت گیرد و افراد بیشتری بتوانند از این اشتغالزایی بهره ببرند باید اولویت اصلی‌مان باشد.

کارشناسان باور دارند که کلید افزایش اشتغال در حوزه فولاد و به طور کلی معدن رفع موانع کسب‌و‌کار است. هنگامی ‌که تولیدکننده احساس امنیت داشته باشد و قوانین به درستی اجرایی شوند، در نتیجه تمایل دارد ثروت‌اندوزی ایجاد کند. این در حالی است که در کشور ما شرایط حاضر کارفرما با وجود مشکلات اقتصادی، ‌نوسان نرخ ارز و تحریم‌ها حمایت نشده و در معرض قوانین متغیر و متضاد قرار دارد.

صاحب‌نظران اقتصادی در این رابطه اعلام می‌کنند که اگر تمایل داریم به رونق اشتغال در کشور کمک کنیم و از معدن در این حوزه مدد بگیریم، باید در کنار تولید‌کننده باشیم و در جهت رفع هر چه بیشتر موانع کسب‌و‌کار بکوشیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 243986
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا